Hop til indhold

Erfaringer Ny Byg.


Recommended Posts

Hej,

 

Denne tråd er tænkt som inspiration til folk der skal nybygge eller renoverer.

 

Indholdet er frit, men tænkt som en "huske liste" og hvilke overvejelser folk har gjort i forhold til planlægning, hvilken fleksibilitet der har været hos husfirmaet der har bygget, tænk du bagefter kom i tanke om "hvofor lavede jeg ikke det", etc.

 

Øs ud af jeres erfaringer :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kunne det være en idé at jeg laver to under kategorier til dette emne under projekter? fx -> ny byg og renoverer?

Gerne for mig, udgangspunktet er jo ofter anderledes fordi man ved nybyg har ALLE muligheder, og det har man ikke helt ved renovering.

 

Husker jeg helt forkert eller var der ikke en kategori der hed noget med "nyt forum" i sidste uge ? Havde lavet et indlæg om man ikke kunne få enablet "tapatalk" på forumet. Tapatalk er en app til ipad, iphone, android, etc. som kan læse alle de forums man er på fra en ingangspunkt, virkeligt smart, skulle være easy-peasy at sætte op og gratis for forum ejer :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Husker jeg helt forkert eller var der ikke en kategori der hed noget med "nyt forum" i sidste uge ? Havde lavet et indlæg om man ikke kunne få enablet "tapatalk" på forumet. Tapatalk er en app til ipad, iphone, android, etc. som kan læse alle de forums man er på fra en ingangspunkt, virkeligt smart, skulle være easy-peasy at sætte op og gratis for forum ejer :)

...nej, den er god nok og det er her stadigvæk :) Jeg har bare flyttet lidt om på de forskellige ting.

Det er under IHC-User.dk i generelt. Jeg har godt set din indlæg og også svaret på det.... :)

post-5241-0-15539700-1356630616_thumb.pn

Link til kommentar
Del på andre sites

...nej, den er god nok og det er her stadigvæk :) Jeg har bare flyttet lidt om på de forskellige ting.

Det er under IHC-User.dk i generelt. Jeg har godt set din indlæg og også svaret på det.... :)

attachicon.gifdet ny forum.png

Ja du har flyttet den, jeg blev måske også snydt af at man ikke (som default) får mail når et emne man er med i bliver besvaret (har fået det rettet i min profil nu)

 

Overvej lige tapatalk igen :) - det er et virkelig cool produkt!

Link til kommentar
Del på andre sites

Kunne det være en idé at jeg laver to under kategorier til dette emne under projekter? fx -> ny byg og renoverer?

For nogle måneder+ siden var der tale om at lave en FAQ. Hvor endte den snak?

 

Erfarings udveksling som Anders efterlyser har jeg ikke så meget fidus til. De største brøler bliver begået på installations delene, og der finders der talrige gør det selv side hvor man kan kan høste andres erfaringer. Fejl i IHC delen er normalt relativt nemme at fikse efterfølgende. Det er de manglede tom rør, for lidt plads i tavlen etc. som gør ondt, men det er fælles for alle nybyg/renoverings projekter hvad enten der er IHC involveret eller ej.

Link til kommentar
Del på andre sites

For nogle måneder+ siden var der tale om at lave en FAQ. Hvor endte den snak?

 

Erfarings udveksling som Anders efterlyser har jeg ikke så meget fidus til. De største brøler bliver begået på installations delene, og der finders der talrige gør det selv side hvor man kan kan høste andres erfaringer. Fejl i IHC delen er normalt relativt nemme at fikse efterfølgende. Det er de manglede tom rør, for lidt plads i tavlen etc. som gør ondt, men det er fælles for alle nybyg/renoverings projekter hvad enten der er IHC involveret eller ej.

Kunne det hedde: Råd til din trikker med undergrupperne: Dimensioner plads i tavle, Husk tomrør, Tænk fremad

Spøgt til side, men kunne man lave noget der lignede? 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg syntes nu der bliver ved med at komme ønsker på min liste efterhånden som ting popper op i hovedet:

 

Listen er nu:

 

PIR følere.

Masser af tomrør - planlægger faktisk at udvide alle stikkontaker i værelser fra 1 dåse til 2 dåser og så trække tomrør til loft. så kan man altid vælge hvor tv/net/etc skal sidde bagefter.

Varmestyring

Lyd (inbygget i loft) og forberedt i væg (stue) med rør

Alarm

Postkasse alarm

Udelys/styrede ude stikkontakter (jule lys)

Ringeklokke tryk til ihc

tomrør til evt. parabol

Rør/dåse til evt. markise

Kabler til gas/el måler for evt. opsamling af data.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...

Når centralstøvsuger: Husk "fejebakke" i sokklen i køkkenet

LEDlys under køkkenskabe til belysning af soklerne/gulvet. Nogen synes det er lir, jeg ærgrer mig over at jeg ikke lavede det

Højtalerledninger i alle 4 hjørner af rummene, man ved aldrig hvad der sker. Jeg er selv rasende glad for jeg huskede det i køkken/allrum. Vi har haft de "fun" der ved adskillige fester

Skal du bygge en væg mellem to rum, kunne et akvarium være fedt som en del af væggen, men så er vi nok over i det mere flamboyante

Eller en Biopejs,men de er vist ved at være dømt ude på grund af brandfaren

Husk at induktionskogeplader kan trække op til 6-7 Kwatt, dimensioner kabler derefter

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja jeg mangler en stikkontakt på skorstenen til røgsugeren.

Nye huse er så tætte at det kniber med at holde liv i brændeovnen når emhættten kører. Og det er enda selvom vi har trukket frisklufttilførsels rør direkte til det fri.

Har fikset det midlertidigt sådan at når emhættetn kører (altså bruger mere strøm end de 2 stk 20w pærer i den) så slår Nian ventialtionen udsugningen på 0. (indblæsning er stadig ON) på den måde er der ikke så stort undertryk og vi kan lige undgå at blive røgforgiftet.

Har overvejet at gøre det samme når centralstøvsugeren kører, det burde hjælpe den lidt på vej så den ikke kører om kap med ventilationen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tja jeg mangler en stikkontakt på skorstenen til røgsugeren.

Nye huse er så tætte at det kniber med at holde liv i brændeovnen når emhættten kører. Og det er enda selvom vi har trukket frisklufttilførsels rør direkte til det fri.

Har fikset det midlertidigt sådan at når emhættetn kører (altså bruger mere strøm end de 2 stk 20w pærer i den) så slår Nian ventialtionen udsugningen på 0. (indblæsning er stadig ON) på den måde er der ikke så stort undertryk og vi kan lige undgå at blive røgforgiftet.

Har overvejet at gøre det samme når centralstøvsugeren kører, det burde hjælpe den lidt på vej så den ikke kører om kap med ventilationen.

Aftaler i også hvornår i trækker vejret i den samlede husstand, og har udsugning til afgasningen, så i kan bruge det i biogasfyret, jeg mener: en prut og en bøvs må ikke gå til spilde :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja hvis det kan reducere energiforbruget, og spare mig for xx Kr. så er det da værd at overveje hvordan jeg skal kode FB´n :lol:

 

Men tilbage til subject. så er det for at illustrerer man kan næsten ikke forstille sig hvor man for brug for "installation" og til hvad når man forsøger at "fremtidssikre".

Det er jo ikke alle der har et disponibel føringsvej på loftet eller "papvægge" man lige kan rille et rør i.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok