Hop til indhold
  • 0

Projekt Nyt Hus Med Ihc.


Anders Jacobsen
 Share

Spørgsmål

Hej,

 

Skal igang med projekt nyt hus, med IHC, vi har også et nyere hus i dag med IHC, det var oprindeligt med den gamle dos baserede controller, men er blevet teknologi fornyet til ny wireless :)

 

Min plan var umiddelbart nedenstående, men hører gerne input om hvad i tænker der mangler som i ville have med, det er jo nemt at lave nu, noget sværere når  der er spartlet og sat filt op :) - alle indput modtages :)

 

IHC:

- IHC grundpakke.
- PIR følere i alle rum
- Styrede stikkontakter 1 pr. rum (det er vel normalt at gøre det sådan, man laver vel næppe alle kontakter styrbare, tænker også man så må ty til en wireless kontakt hvis der skulle mangle en?
- Udendørs styrede kontakter (julelys)

 

IHC Alarm:
Pir følere ca. 3 stk.
Røg/gas alarmer
Sirene® (inde/ude)
Kodetastatur(e)
Fravalgt skalsikring.

 

Ekstra:

Kabel til postkasse alarm.
Tomrør til tv/pds/etc. fra loft til alle rum
Kabler/rør fra loft til lyd i loft samt surr. i stue
Tomrør fra loft til udhæng, overvågning, spots, etc.
Kabler til gas/el måler for evt. opsampling af data.

 

Overvejer, elektroniks dørlås fx. yale doorman...

 

Omkring lysdæmpere, er det så korrekt forstået at de her wireless dæmpere har den fordel man kan kode dem til at starte lyset på fx 20, 40, 60, 80, 100% og det kan man ikke på de tavle monterede ? Det virker ikke særligt smart ikke at have dem i tavlen, men det kan så blive nødvendigt. Har set de forskellige løsninger folk har lavet med montering i/ved tavle. Nogle der ved om der er nogle tavle monterbare på vej som kan det samme ?

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Dimmere kan du som du selv skriver vælge at montere i/ved tavle eller lade dem side i lampeudtag rundt i huset. Jeg ville nok vælge en placering i en kanal ved tavlen. Så kan dimmere også anvendes til udendørslys og spots.

Hvad med kabling/rør til røgalarm og lydgivere. Ligeledes husk (status)tryk med LED.

Men god ide med PIR i alle rum, det bliver du glad for, specielt i kombi med wireless dimmer.

Og ja kabel med til dørlås/slutblik og evt. Magnetkontakter (ved godt du som udgangspunkt har fravalgt skalsikring)

Husk alm pir også kan anvendes til alarmfunktion.

1 styret stikkontakt pr rum, tjaa hvis behovet ikke er større så OK, eller hvis det er lavet sådan det kan sløjfes om uden det helt store murer/el-arbejde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dimmere kan du som du selv skriver vælge at montere i/ved tavle eller lade dem side i lampeudtag rundt i huset.

Jeg ville nok vælge en placering i en kanal ved tavlen. Så kan dimmere også anvendes til udendørslys og spots.

 

Til spots og evt. udendørs må det blive i tavlen.

 

 Hvad med kabling/rør til røgalarm og lydgivere. Ligeledes husk (status)tryk med LED.

 

Kablerne har jeg med, skal huske statustryk, kan se der er en ny tråd om dette emne hvor jeg måske kan høste nogle erfaringer :)

 

Men god ide med PIR i alle rum, det bliver du glad for, specielt i kombi med wireless dimmer.

 

PIR mangler vi helt klart i huset i dag. Hvad mener du med specielt med wireless dimmer ?

 

 Og ja kabel med til dørlås/slutblik og evt. Magnetkontakter (ved godt du som udgangspunkt har fravalgt skalsikring)

 

Med skalsikring mente jeg alle vinduerne, have planlagt mangnet på indgangs døre. Hvor sætter man typisk kode tastaturet, ude eller inde ?

 

Husk alm pir også kan anvendes til alarmfunktion.

 

Kan den det ? Syntes LK skriver noget andet ? og flere steder har jeg også læst de er for følsomme. Regner nu ikke med det er den store udskrivning havde ikke planlagt alarm pir i alle rum, men kun stue, allrum for fordelingsgang.

 

1 styret stikkontakt pr rum, tjaa hvis behovet ikke er større så OK, eller hvis det er lavet sådan det kan sløjfes om uden det helt store murer/el-arbejde.

 

Tænker det bliver lavet som det er i dag, en sløjfe til alle kontakter pr. rum. Alternativt så er der jo mulighed for en wireless hvis man får et akut behov.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Overvej også temperatur og fugtsensorer. Fugt er nok mest i bad, køkken og udenfor.

 

Har overvejet det men kan ikke helt se behovet, men måske du kan komme med gode idér. ?

 

Havde kigget på IHC varme delen, men må indrømme, kan ikke se den helt store fidus i det, så det bliver bare en alm (gulv)varme instllation.

 

Havde luret lidt på at trække nogle kabler og så på sigt måske lave noget temp overvågning med arduino, ligesom jeg havde planlagt at lave noget gas/el forbrugs måling.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
PIR mangler vi helt klart i huset i dag. Hvad mener du med specielt med wireless dimmer ?

PIR signalet betyde noget forskelligt alt efter klokkeslet, om alarm er tilkoblet eller ?

Og i combi med wireless der understøtter scenarier er det jo oplaget at f.eks. Lyset tænder på forskellige styrker alt efter tidspunkt det aktiveres.

Hvis du ikke har gulvvarmestyring endnu vil jeg da også anbefale kableing til temp sensore og så bruge IHC istedet for Wavin, Upnor eller lign.

Igen IHC er jo først smart når det kan interagere med andet en tænd/sluk af lyset. Og her er en oplagt mulighed. Du kan fjernbetjene temperatur i hvert rum individuelt, slukke når vinduer er åbne, natsænke, (også når alarm er slået til) logge, osv.osv. De muligheder har man ikke med en dum termostat. De trådløse "systemer" jeg nævnte er jo ikke andet. Danfoss har dog et zwave system, men uden mulighed for integration til IHC.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

PIR signalet betyde noget forskelligt alt efter klokkeslet, om alarm er tilkoblet eller ? Og i combi med wireless der understøtter scenarier er det jo oplaget at f.eks. Lyset tænder på forskellige styrker alt efter tidspunkt det aktiveres.

 

Ja ok, nu ser jeg pointen. Så fx. om natten kan det tænde på 5% på børneværelser...

 

 

 

Hvis du ikke har gulvvarmestyring endnu vil jeg da også anbefale kableing til temp sensore og så bruge IHC istedet for Wavin, Upnor eller lign. Igen IHC er jo først smart når det kan interagere med andet en tænd/sluk af lyset. Og her er en oplagt mulighed. Du kan fjernbetjene temperatur i hvert rum individuelt, slukke når vinduer er åbne, natsænke, (også når alarm er slået til) logge, osv.osv. De muligheder har man ikke med en dum termostat. De trådløse "systemer" jeg nævnte er jo ikke andet. Danfoss har dog et zwave system, men uden mulighed for integration til IHC.

 

Ja jeg ser godt din pointe, men jeg syntes bare ikke værdien er særlig stor med gulvvarme fordi reaktionstiden er så forbandet lang. Det batter jo intet at lukke for gulvvarmen fordi vinduet er åbent 20  minutter, skruer jeg ned, går der jo 8 timer inden det mærkes, eller er jeg helt skævt på den ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja ok, nu ser jeg pointen. Så fx. om natten kan det tænde på 5% på børneværelser...

 Nemlig, ja.

 

Ja jeg ser godt din pointe, men jeg syntes bare ikke værdien er særlig stor med gulvvarme fordi reaktionstiden er så forbandet lang. Det batter jo intet at lukke for gulvvarmen fordi vinduet er åbent 20  minutter, skruer jeg ned, går der jo 8 timer inden det mærkes, eller er jeg helt skævt på den ?

Lige den med vinduet batter ikke ret meget med tung (beton) gulvarme. Men ideen med kablingen til sensoren kan muligvis også anvendes til andet. F.eks. at regulere ventilation, åbne/lukke vinduer, eller en sollys sensor der kan trække gardinerne for. Igen det der gør IHC smart er jo den kan styre stort set alt andet end bare lys. Eneste store mangel i mine øjne er det ikke er muligt at "føle" på forbruget i de individuelle udgange, ligesom SenseHome.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 Nemlig, ja.   Lige den med vinduet batter ikke ret meget med tung (beton) gulvarme. Men ideen med kablingen til sensoren kan muligvis også anvendes til andet. F.eks. at regulere ventilation, åbne/lukke vinduer, eller en sollys sensor der kan trække gardinerne for. Igen det der gør IHC smart er jo den kan styre stort set alt andet end bare lys. Eneste store mangel i mine øjne er det ikke er muligt at "føle" på forbruget i de individuelle udgange, ligesom SenseHome.

 

Har kigget på SenseHome, men det syntes jeg bliver alt alt for beskosteligt, men smart - ja!

 

Omkring gulvvarme styringen - og nu skal man passe på man ikke kommer til at nedgøre andre folk og deres uddannelse - men jeg syntes helt ærligt en (opgraderings)pris på 35.000 for et 13 zoners ihc gulvvarme styring er noget i overkanten.

 

Umiddelbart kan prisen på ihc følerne "betales" med de wireless termostater der udgår, så kommer der nogle dåser, rammer, kabel, og nogle tavle moduler, noget arbejde med at trække og programmerer, men kan slet ikke se man kan forsvare en pris på 35.000,- ...  eller er det bare mig der er fornæret ? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har kigget på SenseHome, men det syntes jeg bliver alt alt for beskosteligt, men smart - ja!

 

Omkring gulvvarme styringen - og nu skal man passe på man ikke kommer til at nedgøre andre folk og deres uddannelse - men jeg syntes helt ærligt en (opgraderings)pris på 35.000 for et 13 zoners ihc gulvvarme styring er noget i overkanten.

 

Umiddelbart kan prisen på ihc følerne "betales" med de wireless termostater der udgår, så kommer der nogle dåser, rammer, kabel, og nogle tavle moduler, noget arbejde med at trække og programmerer, men kan slet ikke se man kan forsvare en pris på 35.000,- ...  eller er det bare mig der er fornæret ? :)

Hvis du fokuser på prisen så skal du ikke kigge efter IHC hvad enten det er fra LK eller en anden producent. Det er alt for dyrt i forhold til den besparelse man kan få ud af det.

Hvis du kigger på IHC, er det for at få nogle ekstra fordele i din dagligdag, som f.eks. at kunne tænde og slukke for varmen etc. remote, integration mellem lys styring og indbruds alarm = en bedre alarm o.s.v.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, jeg kan heller ikke genkende prisen på 35.000 .... Hvor kommer den fra ?

 

Hvis ikke du har etableret varmestyring endnu, så kan en IHC temperatur sensor fåes til priser fra 250,- hos www.zigza.dk Der er ingen grund til at betale det dobbelte hos LK. Hertil skal der så lægges 1 stk inputmodul á 412,- (for op til 16 sensor). Disse omkostninger skal sammenlignes med de omtalte wireles termostater.

Hertil skal du så lægge 2 stk. outputmoduler á 459,-  + 1 stk. PSU á 987,- (for op til 16 sensor) . Disse omkostninger skal sammenlignes med styreboksen til de wireless termostater.

Til begge systemer skal der, uanset styring, monteres en gulvvarmeblandekreds (med mindre det er jordvarme eller lign) + telestater på hver gulvvarmekreds.

 

Nu regnede jeg med du ville inverstere i IHC afligevel, derfor denne sammenligning.

 

Og Lars1 har ret i at man ikke kan tjene etablerings prisen (omkostningerne) hjem på besparelser sakbt af systemet, hverken lys, varem eller noget andet. Dertil er det (IHC) for dyrt. Men hvad er prisen på comfort (og design) ? tjaa det kommer an på ....og så kan det godt være man er villig til at betale for IHC ogalt muligt andet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

Ja, jeg kan heller ikke genkende prisen på 35.000 .... Hvor kommer den fra ?

 

 

Prislisten fra bygge firmaet.

 

 

 

 

Hvis ikke du har etableret varmestyring endnu, så kan en IHC temperatur sensor fåes til priser fra 250,- hos www.zigza.dk Der er ingen grund til at betale det dobbelte hos LK. Hertil skal der så lægges 1 stk inputmodul á 412,- (for op til 16 sensor). Disse omkostninger skal sammenlignes med de omtalte wireles termostater.

Hertil skal du så lægge 2 stk. outputmoduler á 459,-  + 1 stk. PSU á 987,- (for op til 16 sensor) . Disse omkostninger skal sammenlignes med styreboksen til de wireless termostater.

Til begge systemer skal der, uanset styring, monteres en gulvvarmeblandekreds (med mindre det er jordvarme eller lign) + telestater på hver gulvvarmekreds.

 

Nu regnede jeg med du ville inverstere i IHC afligevel, derfor denne sammenligning.

 

 

Det var nogenlunde de samme udregninger jeg gjorde og så syntes jeg at de 35.000 er noget i overkanten. Til sammenligning koster en "bolig pakke" (lk´s) 36.000 for et hus, dvs. controller, input, output, psu, tryk, etc. - hvilket jeg syntes er en nogenlunde fornuftig pris.

 

 

Og Lars1 har ret i at man ikke kan tjene etablerings prisen (omkostningerne) hjem på besparelser sakbt af systemet, hverken lys, varem eller noget andet. Dertil er det (IHC) for dyrt. Men hvad er prisen på comfort (og design) ? tjaa det kommer an på ....og så kan det godt være man er villig til at betale for IHC ogalt muligt andet.

 

Det er jeg helt med på, men derfra og så til at det skal være urimeligt dyrt som du også selv skitserer med dine udregninger syntes jeg der er en bid vej.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du fokuser på prisen så skal du ikke kigge efter IHC hvad enten det er fra LK eller en anden producent. Det er alt for dyrt i forhold til den besparelse man kan få ud af det.

Hvis du kigger på IHC, er det for at få nogle ekstra fordele i din dagligdag, som f.eks. at kunne tænde og slukke for varmen etc. remote, integration mellem lys styring og indbruds alarm = en bedre alarm o.s.v.

Jeg vil gerne betale ekstra for ihc fordi det giver mig noget fleksibilitet, men 35.000,- for 13 zoners gulvvarme styring er i mine øje helt i skoven...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja man kan/bør ikke sammenligne rå web indkøbspriser med færdig installeret. Derfor kan der godt blive store diff.

Men en merpris på 35.000 for at vælge en produkt fremfor et andet er helt ude i hampen. Prøv at spørge dem hvad du rent faktisk giver for det eksisterende varmesystem ? Elller hvad du sparer hvis du slet ikke ønsker det (at de står for den entreprise/leverance). Du skal jo ikke både betale for den ene + den anden entreprise. Så hvis der vælges noget fra burde det give en dekort. Det gør "seriøse firmaer". ;)

 

Havde samme dialog med mit byggefirma. Eksempelvis standard papdøre og så ordentlige Swedoor masive. De første koster ca. 3-500/stk og de sidste 8-1100/stk alt efter hvor man kikker. Og hvad tror du merprisen var for at væge de masive ? Ja rigtig gættet 1100/stk.

Nå men gad ikke rigtig hænge mig i den merpris på 6 døre ialt 6.600 ifht de ca. 3000 jeg selv mente det skulle koste, da jeg havde et par andre større entrepriser á 200.000 +130.000 der blev modregnet 1:1 så pyt.....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja man kan/bør ikke sammenligne rå web indkøbspriser med færdig installeret. Derfor kan der godt blive store diff.

Men en merpris på 35.000 for at vælge en produkt fremfor et andet er helt ude i hampen. Prøv at spørge dem hvad du rent faktisk giver for det eksisterende varmesystem ? Elller hvad du sparer hvis du slet ikke ønsker det (at de står for den entreprise/leverance). Du skal jo ikke både betale for den ene + den anden entreprise. Så hvis der vælges noget fra burde det give en dekort. Det gør "seriøse firmaer". ;)

 

Havde samme dialog med mit byggefirma. Eksempelvis standard papdøre og så ordentlige Swedoor masive. De første koster ca. 3-500/stk og de sidste 8-1100/stk alt efter hvor man kikker. Og hvad tror du merprisen var for at væge de masive ? Ja rigtig gættet 1100/stk.

Nå men gad ikke rigtig hænge mig i den merpris på 6 døre ialt 6.600 ifht de ca. 3000 jeg selv mente det skulle koste, da jeg havde et par andre større entrepriser á 200.000 +130.000 der blev modregnet 1:1 så pyt.....

Jeg må tage den på el mødet, som ikke er holdt endnu. Jeg har dog heldig vis i kontrakten, indføjet at min egen elektrikker må montere ekstra ting, så længe der ikke ændres i deres installation, så alle ekstra tomrør, alarm, og varme,etc. kan jeg vælge selv af få lavet.

 

Jeg er enig i man ikke bare må tage priserne på nettet og så regne med man kan få det til den pris, men jeg vil mene vareme delen kan laves på et par dage, og så stumperne, kan aldrig komme i nærheden af 35.000,-

 

Syntes faktisk byggefirmaet på rigtig mange andre punkter har været meget fair. med priserne på ændringerne!

 

Kan næsten høre du også har bygget nyt. Har du lavet nogen form for lyd i huset ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Et hurtig kik på

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Wavin.html

Viser der burde være et afslag i størelses orden 13x(1150-319) + 1x2400 = 13.203

Og et pristillæg som nævnt ovenfor ca 12.000 hvis der vælges LK sensorer til ca. 750

Hertil skal selvfølgelig lægges rørføring, kabling og montering. Men at det skulle koste 35.000 tjaaa .....

Nå det kan vi sikkert sagtens blive enige om, det kniber nok lidt mere med byggefirmaet.

Vil dog helt klart få elektrikkeren til at trække rørerne mm, så kan det altid eftermonteres. Det er lidt svært uden.

Jeg har ikke lydsystem i huset. Det eneste jeg forberedte var et par tomrør på tværs i stuen til sourrond baghøjttalere.

Tilgængæld har jeg 48 data/net/tv udtag placeret spredt med rund hånd i hele huset. Så kan jeg jo vælge at benytte dem om nødvendigt. Men ellers klare vi os fint med en iPad som streamer DR netradio. Den kan jo også sende det til det store alter i stuen via airplay.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg må tage den på el mødet, som ikke er holdt endnu. Jeg har dog heldig vis i kontrakten, indføjet at min egen elektrikker må montere ekstra ting, så længe der ikke ændres i deres installation, så alle ekstra tomrør, alarm, og varme,etc. kan jeg vælge selv af få lavet.

 

Jeg er enig i man ikke bare må tage priserne på nettet og så regne med man kan få det til den pris, men jeg vil mene vareme delen kan laves på et par dage, og så stumperne, kan aldrig komme i nærheden af 35.000,-

 

Syntes faktisk byggefirmaet på rigtig mange andre punkter har været meget fair. med priserne på ændringerne!

 

Kan næsten høre du også har bygget nyt. Har du lavet nogen form for lyd i huset ?

Alle fast pris tilbud er presset til det yderste. Der hvor pengene skal tjenes er på ændringerne. Hvis der er tale om type huse, som bygges i serier giver det mening at have en høj pris for ændringer for så kommer håndværkerne ud af rytmen (har selv arbejdet på accord på kontor bygninger etc.). Men der er dog grænser for hvilken mer pris man skal aksepter. Hvis man synes en mer pris er for høj kan man altid bede om at få en udspecifikation af den, så man kan se hvor læsset vælter. Jeg husker ganske tydeligt en bygge sag jeg var på for snart 20 år side. Arkitekten havde glemt en stikkontakt til alarm anlæget. Den skulle sidde 1,5M fra gruppe tavlen i en tehalit kabelkanal. Gruppen til alarm anlæget var der. Det var kun stikkontakten som var glemt. Med arbejdsløn og materialer vil den koste omkring 500 kr. incl. normal fortjeneste. Regningen lød på 1500 kr.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har kigget på SenseHome, men det syntes jeg bliver alt alt for beskosteligt, men smart - ja!

 

Omkring gulvvarme styringen - og nu skal man passe på man ikke kommer til at nedgøre andre folk og deres uddannelse - men jeg syntes helt ærligt en (opgraderings)pris på 35.000 for et 13 zoners ihc gulvvarme styring er noget i overkanten.

 

Umiddelbart kan prisen på ihc følerne "betales" med de wireless termostater der udgår, så kommer der nogle dåser, rammer, kabel, og nogle tavle moduler, noget arbejde med at trække og programmerer, men kan slet ikke se man kan forsvare en pris på 35.000,- ...  eller er det bare mig der er fornæret ? :)

Jeg ledt efter noget andet i LK's online katalog, og faldt så lige tilfældigvis LK's varmestyrings pakker. De findes i 2 udgaver. En 5 zoners udgave og en 13 zoners udgave. I begge udgaver følger der en 72W strømforsyning med, som man normalt ikke have behov for.

5 zoners udgaven passer lige med det antal telestater der er plads til på et udgangs modul, når der bruges 3 udgange til status dioder på status trykket.

13 zoners udgaven passer lige med det antal temperatur sensore der er plads til på et input modul når der skal være plads til 3 status tryk.

Mit gæt er at dit bygge firma ikke aner et klap om IHC, og derfor blindt går efter LK's pakker.

 

13 zones udgaven er sammen sat af disse 2 pakker.

Den første er tavle komponenter. http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=2412&n3=2692&n4=2800&n5=2884&n6=2458&LKnummer=820S7008

Den anden er temperatur sensore.http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=2412&n3=2692&n4=2800&n5=2884&n6=500&LKnummer=820S7005

 

Hos billigvvs.dk er prisen for den første ca. 4.500 kr. mens den anden koster ca. 15.000 kr. så med telestater (følger ikke med i pakkerne), arbejdsløn og fortjeneste er 35.000 kr. nok ikke helt ved siden af.

Men hvordan man kan tillade sig at tage 20.000 for den 13 zoners varme pakke er mig en gåde. Tavle komponenterne i den første af de 2 pakker beløber sig til under 3.500 kr. hvis man køber dem løse til vejl. pris. For den anden pakke er det ligeså slemt. Stumperne koster her ca. 12.500 kr. i løssalg til vejl. pris.

Udover at pakke priserne er højre end løssalgs priser, kan du spare næste 1.000 kr. til temperatur sensor og gulvvarme føler kabel pr. zone du ikke har brug for. Telestaterne plejre at koste mellem 3-500 kr. pr. stk.

Den overflødige strømforsyning koster ca. 1.500 kr.

 

I runde tal vil jeg sige at IHC gulvvarme styring må koste max. 2.000 kr. pr. zone incl. telestater, arbejdesløn og fortjeneste. Og som du selv skriver, så skal de jo selvfølgelig modregne de wireless termostater og telestater som de ellers vil have solgt dig. Jeg vil personligt have svært ved at aksepter en mer pris på mere end 5-10.000 kr. for et 13 zoners varme anlæg.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ledt efter noget andet i LK's online katalog, og faldt så lige tilfældigvis LK's varmestyrings pakker. De findes i 2 udgaver. En 5 zoners udgave og en 13 zoners udgave. I begge udgaver følger der en 72W strømforsyning med, som man normalt ikke have behov for.

5 zoners udgaven passer lige med det antal telestater der er plads til på et udgangs modul, når der bruges 3 udgange til status dioder på status trykket.

13 zoners udgaven passer lige med det antal temperatur sensore der er plads til på et input modul når der skal være plads til 3 status tryk.

Mit gæt er at dit bygge firma ikke aner et klap om IHC, og derfor blindt går efter LK's pakker.

 

13 zones udgaven er sammen sat af disse 2 pakker.

Den første er tavle komponenter. http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=2412&n3=2692&n4=2800&n5=2884&n6=2458&LKnummer=820S7008

Den anden er temperatur sensore.http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=2412&n3=2692&n4=2800&n5=2884&n6=500&LKnummer=820S7005

 

Hos billigvvs.dk er prisen for den første ca. 4.500 kr. mens den anden koster ca. 15.000 kr. så med telestater (følger ikke med i pakkerne), arbejdsløn og fortjeneste er 35.000 kr. nok ikke helt ved siden af.

Men hvordan man kan tillade sig at tage 20.000 for den 13 zoners varme pakke er mig en gåde. Tavle komponenterne i den første af de 2 pakker beløber sig til under 3.500 kr. hvis man køber dem løse til vejl. pris. For den anden pakke er det ligeså slemt. Stumperne koster her ca. 12.500 kr. i løssalg til vejl. pris.

Udover at pakke priserne er højre end løssalgs priser, kan du spare næste 1.000 kr. til temperatur sensor og gulvvarme føler kabel pr. zone du ikke har brug for. Telestaterne plejre at koste mellem 3-500 kr. pr. stk.

Den overflødige strømforsyning koster ca. 1.500 kr.

 

I runde tal vil jeg sige at IHC gulvvarme styring må koste max. 2.000 kr. pr. zone incl. telestater, arbejdesløn og fortjeneste. Og som du selv skriver, så skal de jo selvfølgelig modregne de wireless termostater og telestater som de ellers vil have solgt dig. Jeg vil personligt have svært ved at aksepter en mer pris på mere end 5-10.000 kr. for et 13 zoners varme anlæg.

 

Nogenlunde det samme jeg kom frem til, tak for udregningen :)

 

Omkring gulvvarmem, så er der de her gulv følere, som jeg forstår det så er det hvis man ønsker det her komfort varme, tænker det er i gulv systemer hvor man relativt hurtigt kan varme gulvet op, men det kan man jo slet ikke med en vandbåret gulvvarme system i beton, så spørgsmålet er, er det ikke spild af penge og have gulv følere på, og så "nøjes" med rum følere ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har ret, men det koster jo kun trækningen af rør fra sensoren på vægen til gulv + føleren. Selve sensoren i vægen er beregnet til 2 følere. (1 indbygget i enheden og 1 ekstern til gulv). Så hvorfor sparer her.

Og hvis du påtænker jordvarme så kører det mest optimalt, når telestaterne konstant er åben og det er varmepumpen der regulerer temperaturen i den store betongulv buffer. Så her røg lidt af optimeringen hvis man vil have forskellig temperatur i rummene. Comfort har en pris, desværre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har ret, men det koster jo kun trækningen af rør fra sensoren på vægen til gulv + føleren. Selve sensoren i vægen er beregnet til 2 følere. (1 indbygget i enheden og 1 ekstern til gulv). Så hvorfor sparer her. Og hvis du påtænker jordvarme så kører det mest optimalt, når telestaterne konstant er åben og det er varmepumpen der regulerer temperaturen i den store betongulv buffer. Så her røg lidt af optimeringen hvis man vil have forskellig temperatur i rummene. Comfort har en pris, desværre.

 

Det var egentlig mest fordi jeg tænker den føler skal ved støbes ned i betonen, og den måde der bygges på er varmeslanger  lagt ud før inder og ydervæge er rejst, så det vil ikke være særlig nemt, eller hvordan gør man det rent praktisk ? Ingen jordvarme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var egentlig mest fordi jeg tænker den føler skal ved støbes ned i betonen, og den måde der bygges på er varmeslanger  lagt ud før inder og ydervæge er rejst, så det vil ikke være særlig nemt, eller hvordan gør man det rent praktisk ? Ingen jordvarme.

Man støber et tomrør ned, som man lukke for enden med et stykke tape. Så kan man også senere skifte føleren.

 

Tomrører placeres ideelt i niveau med varme slangerne, midt mellem 2 slange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,

 

Skal igang med projekt nyt hus, med IHC, vi har også et nyere hus i dag med IHC, det var oprindeligt med den gamle dos baserede controller, men er blevet teknologi fornyet til ny wireless :)

 

Min plan var umiddelbart nedenstående, men hører gerne input om hvad i tænker der mangler som i ville have med, det er jo nemt at lave nu, noget sværere når  der er spartlet og sat filt op :) - alle indput modtages :)

 

IHC:

- IHC grundpakke.

- PIR følere i alle rum

- Styrede stikkontakter 1 pr. rum (det er vel normalt at gøre det sådan, man laver vel næppe alle kontakter styrbare, tænker også man så må ty til en wireless kontakt hvis der skulle mangle en?

- Udendørs styrede kontakter (julelys)

 

IHC Alarm:

Pir følere ca. 3 stk.

Røg/gas alarmer

Sirene® (inde/ude)

Kodetastatur(e)

Fravalgt skalsikring.

 

Ekstra:

Kabel til postkasse alarm.

Tomrør til tv/pds/etc. fra loft til alle rum

Kabler/rør fra loft til lyd i loft samt surr. i stue

Tomrør fra loft til udhæng, overvågning, spots, etc.

Kabler til gas/el måler for evt. opsampling af data.

 

Overvejer, elektroniks dørlås fx. yale doorman...

 

Omkring lysdæmpere, er det så korrekt forstået at de her wireless dæmpere har den fordel man kan kode dem til at starte lyset på fx 20, 40, 60, 80, 100% og det kan man ikke på de tavle monterede ? Det virker ikke særligt smart ikke at have dem i tavlen, men det kan så blive nødvendigt. Har set de forskellige løsninger folk har lavet med montering i/ved tavle. Nogle der ved om der er nogle tavle monterbare på vej som kan det samme ?

Moin

Jeg kan støtte op omkring Yale doorman som elektronisk aflåsning, specielt efter den er kommet som 3-punkts lås, så den passer til de fleste vila døre.

Jeg har flere gange integreret Yale doorman med diverse alarmer mm.

 

Jeg kan fremstille trådløst interface mellem Yale doorman og IHC på bestilling, samt levere Yale doorman i de udgaver der er tilgængelig på det danske marked.

 

btw. er der nogen der i denne tråd har fundet nogle trådløse IHC kompatible temperatur følere?

Jeg roder lidt med IHC som newbie, og kigger lidt på varmestyring, hvor der idag er gulvvarme i stueetagen fordelt på 4 telestater, gulvvarme 1 sal badeværrelse og 3 værelser på 1 sal med alm. radiatore, med seperate rør trukket til teknikrum.

Jeg vile gerne have hele setuppet over på IHC og overvejer i den forbindelse at udskifte husets UPONOR gulvarmestyring ud med tilsvarende IHC setup.

Fjerne termostaterne fra radiatorene på 1 sal og sætte telestator på de selvstændige radiator rør til rummene på 1 sal, men jeg mangler termostater i de to badeværrelser og 3 rum, ville helst undgå kabeltræk....

Håber det giver mening, jeg kan umuligt være den eneste der har tænkt denne tanke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Moin

Jeg kan støtte op omkring Yale doorman som elektronisk aflåsning, specielt efter den er kommet som 3-punkts lås, så den passer til de fleste vila døre.

Jeg har flere gange integreret Yale doorman med diverse alarmer mm.

 

Jeg kan fremstille trådløst interface mellem Yale doorman og IHC på bestilling, samt levere Yale doorman i de udgaver der er tilgængelig på det danske marked.

Se det lyder jo som noget man kan bruge til noget. Er det så uden Verisure abonnement?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok