Hop til indhold
  • 0

Bimåler


McenterFreak
 Share

Spørgsmål

HejJeg har et lidt specielt problem:Har solceller på tagetDanfoss inverter der rapportere hvad den mener anlægget producererFår dagligt mails hvad Dong modtagerDet der er den ubekendte er: Hvad bruger jeg selv?Hvis jeg installerer en bimåler, kan jeg så logge det i IHC og se hvad jeg forbruger, og hvilken bimåler skal jeg så have

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hej igen

Fik aldrig sat gang i projektet :wacko:

Men nu er solen begyndt at skinne, så nu skal det være :D

Er i mellemtiden kommet i besidelse af en ABB 211500-210 bimåler (http://www02.abb.com/global/DKABB/DKABB501.NSF/viewunid/C753214C7F4F361AC1256A0900569252/$file/Installations+vejledning+DK.pdf), og vil gerne høre om den kan bruges til formålet?

Vil det på en eller anden måde være muligt at logge forbrug, og få det skrevet ud til en fil, så jeg kan sammenligne det med de målinger jeg får fra henholdsvis Dong og Danfoss inverteren?

Formålet er at se hvad egen forbruget er.

P.t kan jeg kun se hvad jeg modtager og afleverer til nettet (Dong) og det som Inverteren (Danfoss) mener den producerer, men det jeg selv bruger kan jeg ikke se.

På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Din bimåler kan godt bruges. Og det er muligt at få et script til at polle IHC controlleren for data og gemme dem i en database. Det er der et par andre gamle tråde om.

Dit egetforbrug kan du også beregne ud fra de andre målere, men det er da betryggende at have en seperat måler, så man kan kontrollere opsætningen. Man skal dog ikke tro at inverterens eller ens egne målere kan "hamle op med" en verificeret måler installeret af en konsensioneret elselskab. Men det er jo for interessen skyld, og et par kwh fra eller til betyder som regel ikke noget, men er det 10-20% har man da lidt "skyts".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Martin har noget i denne tråd

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/1989-udlæse-værdier-fra-ihc-til-php/

Og Jan Poulsen i denne:

http://www.ihc-user.dk/forum/topic/2088-web-baseret-ihc-remote/

Det er nogle lange og omfattende tråde der findes i denne kategori (http://www.ihc-user.dk/forum/forum/32-microsoft-net-apisdk/) men de er temmelig interesante. Prøv at læse dem igennem og du vil blive overrasket hvor meget der faktisk kan lade sig gøre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for det Lars. Det vil jeg kikke på. Havde selv søgt rundt på forumet, men hver gang der var links fra det gamle forum, fejlede det. Det ser ud til at alle de gamle links ikke er blevet ført rigtigt over.

Rent fysisk, hvordan skal bi-måleren forbindes til IHC? Jeg tror at det er fra puls udgangen over til et input modul, men hvordan?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ud fra oplysningerne i dokumentationen til måleren kan jeg ikke se hvilke klemmer der er hvad. Men det skulle stå på den.

Og ja, du tilslutter pulsklemmerne fra måleren til 0v og en indgang på et inputmodul. Hvis ikke der registreres pulser i IHC kan det være polariteten er forkert og du skal derfor bytte om på ledningerne (+ og -)

På måleren står den giver 100 pulser pr. Kwh, det svarer til en puls pr. 10w.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen Lars

Tak for din hjælp

Når det skal ind i min "produktions" tavle, vil jeg tilkalde trikkeren, vil helst ikke rode med 400 volt selv, men jeg har tænkt mig at lave en lille testopstilling med min ekstra IHC controller, et Input 24/3, en el-radiator og en 230 V ledning. Kan du ud fra billedet guide mig til hvordan der skal forbindes?

post-407-0-21492600-1362240017_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmmm det ser ud til det er en model beregnet til måletransformatorer du har fået fat i. Den slags man avender hvor der er meget store strømme (erhverv/produktion). Så her må jeg melde pas, da jeg ikke ved om det vil virke som hvis du tilslutter den som "direkte".

Ja det svarer  jo lidt til at købe en kost, når man skal grave et hul :(

Hvad med denne: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=dvh3113&source=web&cd=12&cad=rja&ved=0CGoQFjAL&url=http%3A%2F%2Febookbrowse.com%2Fdvh3113-mdvh3106s-pdf-d338325950&ei=qywzUbSFDsXsswbe-oHIBg&usg=AFQjCNGqqS2HpwMBWV4F2SRk1JK1enbO9A

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Købte en Arduino til at teste med. Det skulle jeg aldrig have gjort :blink: .

Det så sgu så spændende ud at jeg piskede ned til elektronik pusheren og købte en masse dimser, herunder bogen Making Things Talk.

Jøsses, der skal bestilles dimser nu :rolleyes:

 

Go' stil.. ;)    Man må ALDRIG gå ned på udstyr!  B)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så kom jeg videre med projektet. Bestilte sådan en fætter som Lars anbefalede, men jeg modtog en Kamstrup måler til montering i en målerramme. De var dog flinke nok til at sende den korrekte DVH3113.

 

Fik den monteret i min testtavle og fik den forbundet som et faset. Dvs. Fase til klemme 1 og nul til klemme 11. Belastningen forbandt jeg til klemme 3 og 11. Nul volt fra Input 24/3 til S0 klemme – og  fra input 24/3 klemme 1 til S0 klemme +

 

Nu kom turen til Visual. Jeg er ingen ørn til Visual, men jeg fandt da ud af at det var 4.2.03.a. Pulsopsamling blokken jeg skulle bruge. Men hvad skulle jeg indsætte i Installationsvinduet?

Brugte først et Ringetryk, det fungerede fint, men har nu fundet ud af at det nok er mere korrekt at indsætte et Brugerdefineret indgangspunkt.

 

I Scenedesign og Webscenedesign har jeg så indsat to visningselementer, der viser Puls og Måleraflæsning, og det ser ud til at virke. Skal nu have testet over nogen dage om Måleraflæsning i IHC stemmer overens med det der står i displayet på Bimåleren.

 

Men nu er jeg stødt ind i muren!

Hvordan får jeg tallene ned på min harddisk?

Har prøvet at pløje mig igennem de tråde som Lars Jacobsen var så venlig at finde til mig, men må desværre konstatere at min viden på de områder der bliver nævnt er for begrænset. Jeg er helt sikker på at jeg ville kunne lære mig de nødvendige ting, men så er jeg bange for at sommeren er forbi, inden jeg får tallene ned på harddisken :(

 

Så jeg ville blive glad hvis nogen kunne lave en 123 vejledning ala:

  1. Start xx program
  2. gør sådan
  3. gør sådan

Så tallene kommer ned som enten en .txt,  eller meget gerne en .mdb

På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Rart at høre det er kommet til at virke ret hardware mæssigt.

Indtil du får helt styr på det mht software så kan du jo anvende den elmåler FB her:

Wattmeter & Elmåler.vis

 

En komplet guide har jeg ikke men du har formentlig en PC kørende i forvejen og så er opskriftet nogenlunde sådan her:

Installer en webserver

Installer PHP

Installer mySQL

(alle 3 findes samlet i en pakke/program f.eks. wamp eller Uniserver)

Installer herefter MikkelS´s php scripts iflg. den lange tråd om emnet. Eller prøv at kontakte Jan Poulsen:

http://www.ihc-user.dk/forum/user/3234-janpolsen/

Han har vist lavet en færdig "pakke" der laver databasen. Få ham gerne til at uploade "pakken" her til forummet.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars

Har forsøgt at følge det du skriver, men jeg er kommet til kort. Det er sgu for langhåret til mig. Har simpelthen ikke tiden til at sætte mig ind i PHP, WAMP, mySQL, osv.

Har installeret WAMP, men kompleksiteten overstiger det jeg har mulighed for at investere min tid i.

Så det bliver nok Arduino der kommer til at trække læsset, medmindre en eller anden kan give mig en 123 guide til hvordan jeg fisker de data ud af controlleren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars

Nu fik elektrikkeren installeret i min hovedtavle.

Da han kom og så hvad det var han skulle lave, lignede han et stort spørgsmålstegn, men blev efter adskillige gennemlæsninger af din anvisning, lidt mer rolig, og gik til opgaven med stor ildhu, og fik strikket denne løsning sammen:

post-407-0-22015000-1365520114_thumb.jpg

 

Det viser sig at tilslutningen på Tytan er, at tilgangen er fra bunden og udgangen i toppen, er til mit anneks

De tre HPFI relæer fødes så fra bunden Tytan.

Siemens afbryderen og Siemens HPFIen er knyttet til solcelle anlæget

 

Det blev så et problem, da vi så ikke kunne få annekset med i forbrugsmålingen. Vi blev så enige om at opsætte en ekstra bimåler i annekset's tavle, så må jeg trække en IHC ledning fra annekset's tavle så jeg kan få målingen ind i Controlleren

 

Hvad mener du Lars, er det en korrekt løsning, og vil jeg få den korrekte måling?

Her er tilslutningen på bimåleren:

post-407-0-26771400-1365520683_thumb.jpg

Og her er hele hovedtavlen:

post-407-0-14334500-1365520727_thumb.jpg

På forhån tak :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok