Hop til indhold
  • 0

Hjælp søges til programmering af FB til Stokerfyr


Michael Meldgaard
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nææ var blot så småt gået igang, men du kan da få en ide om hvad/hvorfor her: http://www.google.dk/search?q=flowchart+generator+software&hl=da&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ewRzUMD2Koek4ASjiIDAAw&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672Rent arbejdsmæssigt er det jo en fordel at man er helt enig om hvordan det skal virke i alle situationer, inden man kaster sig over det, så man slipper for "hovsa" løsninger hvor man mister overblikket og glemmer noget og så pludselig skal have det implementeret.Men ud fra det du har beskrevet indtil nu, samt "godkendelsen" af "interfacet", så er det ikke funktionen af FB'n der er tvivl om, men mere at finde den "smarteste" måde at gøre det på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Blot til info' date=' er jeg nu så småt gået igang med at programere en FB, selvom jeg grundliggende syntes det bedste ville være at der blev lavet et fuldt flowchart først. Men det er jo det kedelige (?) og det var ikke den store respons der kom på den ide.Jeg poster en ver. 0.x en af dagene.[/quote']Her er så hvad jeg nåede idag. forum_happydane.vis
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nå endnu en uge er gået og jeg har idag haft tid til at programere lidt.FB er erfterhånden ved at være funktionsdygtig og klar til test. Mangler dog lige at få afklaret nogle ting, nemlig hvad skal der ske ved:"Tid for flammekontrol alarm""Tid for flammekontrol stop"Sommer/Vinterdrift ændre ikke noget endnu.Og skal disse temperaturmålinger udøse nogen form for aktivitet, eller er det bare ren informations indsamlingMålt Temperatur kedel rør fremløbMålt Temperatur kedel rør returMålt Temperatur akkumuleringstank rør fremløbMålt Temperatur akkumuleringstank rør returMålt Temperatur rør til varme fremløbMålt Temperatur rør til varme returSol_op_og_nedgangstider.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Snakker lige lidt med mig selv :laugh:

Mangler dog lige at få afklaret nogle ting' date=' nemlig hvad skal der ske ved:"Tid for flammekontrol alarm"[/quote']Lavet sådan at hvis ikke pumpe på shuntventil kører inden 30 min standses der.Pumpen kører nemlig kun hvis Røggas over 100 gr. eller Røgrør temp. over 50 gr.
"Tid for flammekontrol stop"
Slettet
Sommer/Vinterdrift ændre ikke noget endnu.
Overvejer den tidligere beskrevet mulighed med at ændre setpunkt temperaturene...?
Og skal disse temperaturmålinger udøse nogen form for aktivitet, eller er det bare ren informations indsamlingMålt Temperatur kedel rør fremløbMålt Temperatur kedel rør returMålt Temperatur akkumuleringstank rør fremløbMålt Temperatur akkumuleringstank rør returMålt Temperatur rør til varme fremløbMålt Temperatur rør til varme retur
Ved nærlæsning beskrivelsen => kun til info.Hvad med tænding under opstart ? (Udgang til denne)Var det en idé om der køres lidt ekstra piller på og blæseren ikke starter op med det samme, men venter x min ?Tvangsstyring af pillefremløb ? Hvis der tændes op manuelt med tændvæske og tændstikker... (?)ventilator_styring_kort_lang_tryk.vis

Stokerstyringver.0.4.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

"Lavet sådan at hvis ikke pumpe på shuntventil kører inden 30 min standses der.Pumpen kører nemlig kun hvis Røggas over 100 gr. eller Røgrør temp. over 50 gr. "Nu har jeg ikke fuldt så meget med i denne tråd, Men skal shunten ikke køre hvis retur vand mod fyret er for koldt? Sådan er det da i min installation. grunden til at have en shunt er at hvis der komme for koldt vand i kedlen bliver der kondens og dette giver rust.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan der være noget om.Jeg kender ikke Melle´s konkrete opbygning af hans varmesytem, og har bare fået pumpen til at køre efter hans anvisninger/ønsker:Driftsignal til udgang 3 (pumpe på shuntventil) skal køre når røgrørstemperatur er over eks. 50 grader.Der må også gerne her være mulighed for at vælge mellem drift efter røgrørstemperatur on/off (indgang 11) eller røgrørstemperatur via målt temperatur (indgang 18)Tror tanken bag har været: hvis der er varme/ild i kedlen så start pumpen og få noget rundt i systemet. Hvor varmt vandet(fremløb/retur) er må shunten eller andet styre.Måkse det var en idé med en tegning Melle ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:Mangler dog lige at få afklaret nogle ting, nemlig hvad skal der ske ved:"Tid for flammekontrol alarm"Lavet sådan at hvis ikke pumpe på shuntventil kører inden 30 min standses der.Pumpen kører nemlig kun hvis Røggas over 100 gr. eller Røgrør temp. over 50 gr. Svar: Dette parameter havde jeg egentlig tiltænkt som et "forvarsel" på at kedlen ikke kom op i temperatur, hurtigt nok, og man derfor fik en eller anden form for besked/alarm om at man lige skulle kigge til stokeren, og udbedre det problenm der måtte være.På den eksisterende styring er der kun flammekontrol stop, men jeg syntes det ville være rart med et forvarsel inden stokeren lukker ned via "flammekontrol stop" som jeg mener stadig skal være aktiv, da man jo ikke i alle stiuationer har mulighed for at tilse stokeren inden for 2 timer eller lignende."Tid for flammekontrol stop"SlettetSommer/Vinterdrift ændre ikke noget endnu.Overvejer den tidligere beskrevet mulighed med at ændre setpunkt temperaturene...? Svar: kunne være super hvis det kunne lade sig gøre med at ændre setpunkterne efter udetemperaturen.Og skal disse temperaturmålinger udøse nogen form for aktivitet, eller er det bare ren informations indsamlingMålt Temperatur kedel rør fremløbMålt Temperatur kedel rør returMålt Temperatur akkumuleringstank rør fremløbMålt Temperatur akkumuleringstank rør returMålt Temperatur rør til varme fremløbMålt Temperatur rør til varme returVed nærlæsning beskrivelsen => kun til info.Svar: Ja, de var egentlig kun tiltænkt som ekstra info, som kunne være rart at have tilgængelig via viewer, når man ikke lige står foran anlægget.Hvad med tænding under opstart ? (Udgang til denne)Var det en idé om der køres lidt ekstra piller på og blæseren ikke starter op med det samme, men venter x min ?Tvangsstyring af pillefremløb ? Hvis der tændes op manuelt med tændvæske og tændstikker... (?)Svar: hmm tjaa der er selvfølgelig mulighed for at køre manuelt frem i den eksisterende styring. Som det foregår nu ved optænding (det er heldigvis sjældent): Jeg kører flis/piller manuelt frem i brændehovedet - det tændes vha. tændvæske og en tændstik, og brænder ca 1-2 minutter, hvorefter blæser og øvrig styring startes op...Kigger lige på din FB senere i dag - har desværre været lidt travlt optaget den seneste uge, så har ikke fået kigget så meget på det...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kender ikke Melle´s konkrete opbygning af hans varmesytem, og har bare fået pumpen til at køre efter hans anvisninger/ønsker:Driftsignal til udgang 3 (pumpe på shuntventil) skal køre når røgrørstemperatur er over eks. 50 grader.Der må også gerne her være mulighed for at vælge mellem drift efter røgrørstemperatur on/off (indgang 11) eller røgrørstemperatur via målt temperatur (indgang 18)Tror tanken bag har været: hvis der er varme/ild i kedlen så start pumpen og få noget rundt i systemet. Hvor varmt vandet(fremløb/retur) er må shunten eller andet styre.Måkse det var en idé med en tegning Melle ? Ja anlægstegning skal der da laves (havde tænkt at bruge til baggrund på vieweren)Min shunt på kedlen er en Laddomat 21, som er god til at fylde varmt vand i akkumuleringstanke, og der er tanken bag, at den ikke kører før kedlen (røgtemperaturen) har en eller anden temperatur - hvilken temperatur der er den bedste, tror jeg der er nogle der ved bedre end mig??? (modtager meget gerne bud på dette)Men den primære tanke bag at den kom med i styringen, var at pumpen på shunten ikke, som nu, bare kører løs, selvom anlægget af den ene eller anden årsag er stoppet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har lige kigget lidt på den seneste FB 0.4 - det ser umiddelbart rigtig fint ud - det eneste jeg pt. har at kommentere er det med flammestop tiden, som ser ud til at blive nulstillet hver gang stokersneglen kører?mener blot at det skal være således at hvis ikke kedelen når den ønskede temp., så skal styringen først afgive alarm ved x tid, og stoppe anlægget ved y tid.Umiddelbart mener jeg det er mere overskueligt at bibeholde både flammestop alarm samt flammekontrol stop.Men det kan godt være, det bare er mig der har stirret mig blind på det....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kikker på det senere idagFlammekontrol, så der kommer forvarsel først ved f.eks. 30 min uden varme og stop/alarm efter 2 timer. (tider kan ændres)Og ja alle frem/retur temperaturene kan aflæses i viewer hvis der monteres følere. Benyttes så bare ikke til noget i denne styring, men der er lavet en anden FB herinde der kan regulere fremløbstemperatur, efter behov(udetemperatur) vha en motorstyret shuntventil.Mulighed for opstart/tænding.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
...pt. har at kommentere er det med flammestop tiden' date=' som ser ud til at blive nulstillet hver gang stokersneglen kører?[/quote']Flammestop checkes hver gang stokersneglen kører. Og hvis så shuntpumpen på kedlen også kører samtidig, nulstilles flammestop timeren. Shuntpumpen er jo sat til kun at kører hvis enten røggas er On eller Røgrør temp. over setpunkt. Derfor kan den anvendes til betingelsen "er der ild".Hvis ikke shuntpumpen kører nulstilles timeren ikke og der skulle så gerne ske noget ved udløb (Alarm Stop). Ja og inden det kommer der nu en "Warning".
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok