Hop til indhold
  • 0

Hjælp søges til programmering af FB til Stokerfyr


Michael Meldgaard
 Share

Spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det kan selvfølgelig godt laves, men du skal jo have en del sikkerheds funktioner indbyget så jeg vil tro det måske bedre kan betale sig at købe en færdig dedikeret boks til formålet.Hvad siger de i stokerforrum, stokerpro og lign. ?Men ellers findes der f.eks. en solvarmestyrings FB herinde der muligvis kunne brygges videre på.Der skal under alle omstændighedder nogle flere oplysninger til. Hvor meget skal styres ? F.eks. hvor mange motorer ? Blæsere ? Snegele ? Hvilke sensorer her du ? Hvilke grænser ønsker du ? osv osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej LarsTak for dit svar - jeg har pt. en færdiglavet styring som dog er på det sidste - jeg ønsker at benytte muligheden for at skifte det over på ihc, nu når muligheden melder sig - kunne jo også være fedt at få lavet noget sceneview på det engang. jeg er dog ikke så skarp på at programmere funktionsblokke, så derfor jeg efterlyser lidt hjælp til det.jeg har selvfølgelig tænkt lidt tanker omkring div parametre, som skal indgå - jeg vil lige ligge hovedet i blød i aften, og så skriver jeg lige igen. (har bl.a. tider mm. fra den gamle styring.)Håber du stadig er frisk på at hjælpemichael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis ikke du vil "offentligøre" det her i tråden hvor der er andre end mig der kan komme med hjælp, så send en PB/PM. (Klik på tekstboblen under avatar billedet ude til højre.)Det kunne jo være der var andre der kunne have glæde af noget tilsvarende, eller komme med friske input som du (og jeg) ikke lige tænker over.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Flot og velovervejet beskrivelse. Det er et godt udgangspunkt, og umiddelbart burde det nok kunne lade sig gøre.Spørgsmålet er bare om man skal lave det hele i een FB eller flere mindre der snakker sammen og udveksler status (via enum) ligesom LK's seneste bolig udgaver. Alt det med tællere og log behøver jo ikke være en integreret del, men kunne f.eks. laves i ekstra/tilvalgs FB.Ellers er det jo bare at kaste sig over opgaven. Der går dog nemt nogle timer med det, da der jo er forholdsvis mange parametre der indgår, men man vil helt sikkert kunne få en fremragende styring ud af det.Du skal nok ikke lige forvente et udkast fra mig den næste uge/14 dage da jeg har et andet projekt jeg skal være færdig med, men hvis ikke andre har kastet sig over opgaven giver jeg gerne et bud til den tid.Jeg kommentere selvfølge gerne imens, kan nok ikke lade være :whistle:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at starte på opgaven.Her er et udkast til en FB (uden kode/programering), hvor jeg har indsat de indstillinger og parametre som du ønsker at regulere på/efter.Det med alarmer på de enkelte temperaturer og timetællere kan laves externt og behøver ikke være en del af styringen. Herluf_Trolles_Gade_42.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

har kigget på dit udkast - det ser godt udkunne se du havde spm. ved sommerdrift, og jeg har overvejet flg: måske skulle man lave så stokeren kører alt efter hvad udetemp er.eks under 0,0 grader : vinterdrift - der trækkes 1-2 sek. fra den "normale tid" for at hæve ydelsen.(flere indfyringer )mellem 0,0-20,0 grader : normal driftover 20,0 grader: sommerdrift - der lægges 1-2 sek. til den "normale tid" for at sænke ydelsentider og temperaturer skal der selvfølgelig justeres når den tid kommer.Men jeg tror det kunne blive en fin form for vejrkompenseringlyder det helt galt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja der er mange muligheder når først man kommer igang.Vejrkompensering er der faktisk lavet et FB til som kan regulere fremløbsttemperatur via ventil. Hvis ikke man har en sådan kunne man jo regulere på keddeltemperaturen, (og/eller Indfyringer).Den med on/off på røggas gik jeg ud fra var det samme som styring via en temperatur måling. (altså bare med en fast setpunkt) Men hvis du har en anden sensor (co2, lufttryk, ???) så kan det selvfølgelig også tilvælges. No problemos.I bund og grund er der jo tale om den samme type setup/regulering, bare med flere udskiftelige paremetre, alt efter om du vælger mode 1,2, sommer/vinter drift. Så den kunne måske laves i en simpel udgave som man så bare har 4 af som man skifter imellem.Jeg skal som sagt lige koncentrer mig om et andet projekt den næste uges tid, men så kaster jeg mig gerne over selve programeringen. Så dog gerne det blev et veldokumenteret "open source" projekt, hvor der var flere deltagere som prøvede at gøre tingene på den "rigtige måde", bare for en gangs skyld. Jeg har det nemlig ofte med bare at flikke noget sammen der lige løser problemet her og nu, (eller så prøver vi bare igen) og så var det det. Så er der ikke nogen der kan finde hoved eller hale i det efter 1/2 år. Så når nu opgaven for en gangs skyld er så velbeskrevet burde der kunne komme noget godt ud af det som flere kan bruge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

den jeg har til måling af røggas nu er bare en simpel termostat med mulighed for at indstille setpunkt on/off som jeg nok bruger igen til at starte med - planen var så senere at tilføje temperaturmålingerne, men det må da være nemmest at de kommer med i starten - ellers jeg er enig med dig - nu er der alletiders mulighed for at få det velbeskrevet og dokumenteret fra start - du må lige give lyd når og hvis du har brug for at jeg kommer med input til projektet (hvis jeg ikke selv kommer på noget mere, inden du går i gang for alvor)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Google er din ven: http://www.google.dk/search?q=tb+mini+pillebrænder&hl=da&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UQhjUN2GD4jR4QSd94D4Cw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672Havde sådan en i et tidligere hus.Og ja ved opstart startede den med at tænde for eltænderen og kører piller på osv. Og hvis ikke der var kommet ild = lys på LDR i løbet af x minutter, ja så genstartede den een gang hvorefter den stoppede med en fejlmelding.Men man kan selvfølgelig bruge temp. Måling til at registrere om der er ild i pillerne. Så avanceret er den brænder dog ikke. Modellen var nok den første pillebrænder i masseproduktion og er vel designet for 20 år siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars: luftmængden bliver netop, som du siger, reguleret med et spjæld.Jeg havde tænkt at bruge temperaturn som overvågning af om der er ild eller ej...optænding sker i princippet aldrig, da der altid bliver holdt liv i bålet via pausefyring som før nævnt. så det er kun ved koldstart jeg tænder op, og det sker med en tændstik og noget tændvæske.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hvorfor nu ikke lave det rigtig? En pillebrænder skal sgu da køre modullerende drift. Hvis man har opnået sit setpunkt på eks 60g. Skal blæserne køre ned i rpm. Det er da den eneste rigtige måde gøre det på. Problemet ligger i at man ikke kan arbejde med 0 - 10v eller 4 - 20mA.Dette er bare min mening.
0-10v indgang er ikke noget problem med dette modul:http://www.zigza.dk/index.php?route=product/product&product_id=84Og 0-10v output klares med denne:http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98056_03.pdfMen du har da helt ret der ikke er nogen grund til at blæseren kører fuld skrald når der kun skal vedligeholdes, men om den pågældende motor kan styres vha en dimmer må jo komme an på en prøve. Det kunne jo også være en option man kan vælge til/fra.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

ja det kunne man selvfølgelig (om ikke så forberede FB til) lave som mulighed/alternativ som det kører i dag ved pausedrift: 10 min pause- indfyring-efterluft-10 min pause-indfyring-efterluft osv. osv. indtil der igen mangles indfyring (drift 1 ell. 2).Kunne godt være at det var smart at muligheden var der for det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok