Hop til indhold

Fuga PIR virker ikke


BrianH
 Share

Recommended Posts

Hej,Jeg har monteret en Fuga PIR - 507D6311. Jeg kan ikke få den til at tænde lyset på mit toilet. Dioden på den lyser fint når jeg fører hånden forbi. Jeg har prøvet at nulstille den til fabriksindstillinger. Jeg har prøvet med både et PIR program og da det ikke virkede har jeg forsøgt med et simpelt KIP program - altså når PIR kipper skulle lyset tænde - intet sker. Samme lys kan tændes via et OPUS 4-tryk uden problemer. Jeg har det siddende på et 24/24 modul som igen sidder på en 820B1400 controller.Der er 24V, 0V og data til PIR'en. Data måler jeg 21,2V på når PIR ikke er aktiv og 21,6V når den er aktiv (diode på den lyser).Er den mon defekt eller hvad kan være årsagen?Mvh.Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg går udfra at du har checket at den er monteret korrekt (24V på 24V, ikke en indgang på input 24/24 modulet som ved de gamle udendørs PIR, 0V på 0V og PIR udgang på en indgang på 24V input modul)Hvis ovenstående er på plads, kan du prøve at slå log til på din indgang via service view. Så bør du kunne se om indgangen ændre sig.I øvrigt mener jeg godt at din PIR kan sidde på et 24/3 input modul. Det var kun de gamle udendørs PIR, som krævede et 24/24 input modul, da de ikke havde nogen seperat 24V forsyning.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa,Det har jeg lige prøvet - jeg kan intet se på indgangen - den går ikke ON når jeg tester den. Underligt eftersom at lysdioden på den blinker når jeg fx bevæger hånden foran den. Dioden blinker også på den rigtige måde når jeg fx nulstiller eller programmere, samt PIR udgangen (den der går til input modulet) sender 21,2V afsted når den ikke er aktiv og 21,6V når den er aktiv. Er der nogen der ved om det er de rigtige tal? Umiddelbart ville jeg jo have troet PIR udgangen var 0 når den var inaktiv og først ville stige til fx 21-22V ved aktivitet?Jeg så for sent at jeg burde have postet den her tråd under fejlrapportering/Hardware, men jeg kan ikke se jeg har mulighed for at flytte den.Mvh.Brian

Link til kommentar
Del på andre sites

Hejsa' date='Det har jeg lige prøvet - jeg kan intet se på indgangen - den går ikke ON når jeg tester den. Underligt eftersom at lysdioden på den blinker når jeg fx bevæger hånden foran den. Dioden blinker også på den rigtige måde når jeg fx nulstiller eller programmere, samt PIR udgangen (den der går til input modulet) sender 21,2V afsted når den ikke er aktiv og 21,6V når den er aktiv. Er der nogen der ved om det er de rigtige tal? Umiddelbart ville jeg jo have troet PIR udgangen var 0 når den var inaktiv og først ville stige til fx 21-22V ved aktivitet?Jeg så for sent at jeg burde have postet den her tråd under fejlrapportering/Hardware, men jeg kan ikke se jeg har mulighed for at flytte den.Mvh.Brian[/quote']Du skal måle 0V mellem PIR udgang og 0V klemme, når PIR detekterer bevægelse.Så hvis den er monteret korrekt, så er den defekt.
Link til kommentar
Del på andre sites

Du skal måle 0V mellem PIR udgang og 0V klemme' date=' når PIR detekterer bevægelse.Så hvis den er monteret korrekt, så er den defekt.[/quote']Nu har jeg målt - og jeg måler 21,6V når der ikke er bevægelse og 22V når der er bevægelse. Så det er jo nok ensbetydende med en defekt :-(
Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv lige på din PIR, at afmontere ledningen på PIR-udgang, og give den en kort puls på 0V ledningen, for lige at udelukke, om der skulle være fejl på kablet istedet. Det kræver selvfølgelig at den stadig er programmeret. Hvis lyset tænder ved denne puls er PIR'en defekt. Hvis ikke det tænder, er fejlen nok enten på kablet eller dit inputmodul.

Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv lige på din PIR' date=' at afmontere ledningen på [b']PIR-udgang, og give den en kort puls på 0V ledningen, for lige at udelukke, om der skulle være fejl på kablet istedet. Det kræver selvfølgelig at den stadig er programmeret. Hvis lyset tænder ved denne puls er PIR'en defekt. Hvis ikke det tænder, er fejlen nok enten på kablet eller dit inputmodul.
Jeg har testet andre indgange på modulet og det virker heller ikke. Samme indgange virker med tryk.Når du siger kort puls - hvad mener du så? At jeg sætter 0V skiftevis af/på eller at jeg sætter 0V ledningen i en indgang på inputmodulet?Jeg har prøvet at sætte PIR'en direkte i tavlen med 20cm ledninger, så kablet er også udelukket.MvhBrian
Link til kommentar
Del på andre sites

Prøv lige på din PIR' date=' at afmontere ledningen på [b']PIR-udgang' date=' og give den en kort puls på [b']0V ledningen, for lige at udelukke, om der skulle være fejl på kablet istedet. Det kræver selvfølgelig at den stadig er programmeret. Hvis lyset tænder ved denne puls er PIR'en defekt. Hvis ikke det tænder, er fejlen nok enten på kablet eller dit inputmodul.
Jeg har testet andre indgange på modulet og det virker heller ikke. Samme indgange virker med tryk.Når du siger kort puls - hvad mener du så? At jeg sætter 0V skiftevis af/på eller at jeg sætter 0V ledningen i en indgang på inputmodulet?Jeg har prøvet at sætte PIR'en direkte i tavlen med 20cm ledninger, så kablet er også udelukket.MvhBrian
Så lyder det unægteligt som en defekt PIR desværre.Det jeg mente var, at du ret nemt kunne teste kablet ud til PIR'en ved at tage ledningen ud af PIR-udgangen, og kortvarigt holde den på 0V klemmen/ledningen. Hvis lyset så tænder ved denne puls, kan man derved konstatere at PIR er defekt. Hvis det derimod ikke tænder ved denne manøvre, skulle man så i stedet kigge på kabel/input.
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen,Jeg har i mellemtiden talt med Schneider (LK) som også dømmer den død. Ham jeg talte med sagde at det nok var transistoren. Da den alligevel er død har jeg boret nitterne ud og åbnet den og fundet en død bipolær transistor. Om det så er det eneste der er død ved jeg ikke, men den er ihvertfald (se billede). Jeg kan tyde noget af teksten på den:PH31 og BCP5 - jeg kan dog ikke se det eller de sidste tal/bogstaver efter BCP5. Er der nogen der ved præcis hvilken model vi taler om - da RSOnline har dem til under 1,- stykket. Så ville det jo unægteligt være billigere at skifte den end at købe en ny PIR.Bipolær transistorMvh.Brian

post-4313-13549257648873_thumb.jpg

post-4313-13549257649059_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej det er rigtigt. Men jeg har en idé om at PH står for Philips. Så er spørgsmålet jo bare havd 3d/31 står for.BCP56 er en 80V, 1A transistor. Men der er stadig et hav at vælge mellem. Nu er jeg ikke ekspert, så om man vil kunne bruge en hvilken som helst ved jeg ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok