Hop til indhold
  • 0

Overtage Styring af metro vvb


Nicolas Søgaard
 Share

Spørgsmål

Er der nogen der har forsøgt sig med at få en temperatur føler op i en metro vvb? Jeg har sådan en hængende med el spiral og varme fra oliefyr. Nuværende setup:Thermostat i vvb kalder på varme ved at smide 230v ud på en klemme til en pumpe. Der er sat en kontaktor på der giver styresignal til Oliefyret som starter. Så når jeg går i bad efter arbejde, starter fyret. Og når konen går i bad til aften, starter fyret igen. Det jeg tænkte var:En zigza temperatur føler skubbet op i vvb og en fb der tillader et sving fra 65g til f.eks. 40g. Så vil Oliefyret ikke starte op bare fordi jeg smutter i et hurtigt bad, men vente til konen har været i bad. Ydermere vil jeg kunne aflæse temperatur på varmt vand og kunne tilbringe flere timer i fyrrummet. :cheer:

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
Har en Metro beholder hvor jeg har stoppen en Ds1820 føler op i. Det virker fint' date=' så burde også virke med zigza følerene. Og vi skal nok hjælpe med at kode en pasende fb når du når så vidt.[/quote']Det er jeg glad for at høre. For der bliver et par følere, overdragelsessignaler og pumper der skal køre sammen.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lars, jeg sad lige og tænkte over om ikke man lige så godt kunne overtage styringen fra oliefyret.. Bare for sjov. :P Min tanke er noget i retning af:Cirkulationspumpe for varmekreds og varmt brugsvand, magnetventil på varmekreds og brænder køres over et 230v out.Temp. føler frem og retur på de to kredse, temp. VVB, ude temp og signal for overkog på kedlen på et 24V ind.Så er det vel "bare" en fb eller to, og så er man kørende.. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Teknisk set kan du saktens programmer en oliefyrs styring i IHC, og jeg har også selv overvejet det da jeg overvejede at få et nyt gasfyr, men gundet IHC's ringe stabilite, og hændelses orienterede funktions måde, valgte jeg ikke at gøre det. Efter min mening er risikoen for at fyret så at sige løber løbsk for stor.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok. Så hvis man nu lader fyret styre det primære, men kører pumperne ind over IHC, lige så meget for at evt kunne logge hvor lang tid de kører, sammen med temp frem og retur på de 2 kredse. Ligeledes kan magnetventil for varmekreds gå ind over. Så det kommer til at se sådan ud:230V ind:VVB PumpeVarmekreds Pumpe230V ud:VVB PumpeVarmekreds PumpeMagnetventil for varmekreds24V ind:Frem og retur temperatur varmekreds (for log)Frem og retur temperatur VVB (for log)Temperatur VVB Ude temperatur følerAlarm for overkogOlie flowmåler24V ud:Sommer driftVinter driftFB skulle være noget der ligner:styring af varmt vand til VVB. (så jeg frit kan vælge at fyret først starter op når det varme brugsvand kun er 45 grader varmt)Vejrkompensering, evt. Automatisk skift mellem sommer og vinter.Pumpe motionering.Alarm for overkog.Åbne for magnetventil på varmekreds, når vinter instilling er aktiv.Ud over det, kunne en fb med log af data fra temperatur frem og retur på begge kredse, temperatur VVB, ude temperatur, liter olie og hvor længe de forskellige pumper har kørt.Indspark er mere end velkomme! :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Kan godt kikke på det og komme med et indspark senere.Kan ikke lige huske hvem det var der lavede en solvarme styrings FB' date=' men det må jo være noget i samme stil.Prøv at søge lidt i forummet.[/quote']I will.Foreløbig er det også bare nedskrevne tanker. Mest for at finde ud af hvor højt jeg skal sigte i mit lille fyrrum.. :laugh:
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Foreløbig er det også bare nedskrevne tanker. Mest for at finde ud af hvor højt jeg skal sigte i mit lille fyrrum.. :laugh:
Jeg vil sigte meget højt, men lade de dele som sikre at fyre slukker ved overophedning, forblive styret af styringen på fyret.Du kan f.eks. have den termostat, som styre om fyret skal slukke eller ej, sidde i serie mellem udgange på IHC og brænderen.Jeg har gennem de sidste par år rodet en del med varmestyring i IHC, og er blevet noget overrasket over hvor meget jeg kan spare, når jeg lader IHC styre det hele, og har rum følere som snakker direkte til IHC. Men igen. sikringen mod overophedning overlader jeg ikke til IHC.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja så burde det jo være nemt nok.Brug den omtalte komfortstyring til at styre flow/blande ventilen og fremløbs cirk. pumpen. Og en simpel termostat FB til at styre VVB pumpen.IHC er ikke god til at logge data uden brug af extern database. Men hvis det ikke er fordi du vil gemme data løbende for flere måneder findes der et par små FB.Ellers søg i forummet efter eksempler på logning af data.Går ikke ud fra du vil have IHC til at styre selve brænderen og keddeltemperaturen, kun varmekredsene.Det er ganske nemt at sætte driftstimeloggere på de udgange du vil registrere. Du kunne eks. koble selve brænderen på en 230V indgang og på den måde måle dit olieforbrug. Der står nemlig på dyssen, hvor mange L/min den bruger, så der skal bare regnes om.Forum_Pepss.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok