Hop til indhold
  • 0

Beolab og kun et rør frem


Lau Sorensen
 Share

Spørgsmål

Hej, Lidt på siden af tema her, men jeg prøver alligevel og håber på en venlig sjæl...:Jeg har lagt rør til beolab-højtalere i forskellige rum, men desværre kun et rør - så jeg er nødt til at have både 230v og signal frem i det samme rør. IHCNet-kablet er vel ikke det ideelle masterlink-kabel, men det må jo "samtrækkes" med 230v. - vil det fungere at trække 220v og et IHC10-kabel i samme rør - og bruge IHC10-kablet til Masterlink-signaler ? på forhånd tak !! Mvhlsorensen

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0
Hej' date=' Lidt på siden af tema her, men jeg prøver alligevel og håber på en venlig sjæl...:Jeg har lagt rør til beolab-højtalere i forskellige rum, men desværre kun et rør - så jeg er nødt til at have både 230v og signal frem i det samme rør. IHCNet-kablet er vel ikke det ideelle masterlink-kabel, men det må jo "samtrækkes" med 230v. - vil det fungere at trække 220v og et IHC10-kabel i samme rør - og bruge IHC10-kablet til Masterlink-signaler ? på forhånd tak !! Mvhlsorensen[/quote']Lige for at fastlægge lidt om B&O. Masterlink er det kabel man bruger mellem anlæg, tv, linkhøjtallere. Powerlink er det man trækker fra anlæg, tv til BeoLab højttalere, så jeg går du fra dit indlæg drejer sig om PowerLink.Den bliver svær at løse hvis det skal være lovligt. IHC-Net kabel er IKKE godkendt til at ligge sammen med 230V. IHC10-kablet er ikke velegnet til powerlink (brum støj), så løsningen er desværre nok en ikke lovlig installation hvis du kan leve med det? Hvis det er et 16mm rør du har, ville jeg nok trække et powerlink kabel sammen med et euro netkabel, disse leves i 10M (måske også mere).
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Til masterlink kan du desværre kun benytte IHC-Net, Netværkskabel cat7a stp eller MasterLink kabel. Ingen af disse kabler er godkendt til at ligge i rør med 230V, så skal det være lovligt er det i gang med rillefræseren :(

Hej og tak for gode svar !!Men hvis det er en linkhøjtaler da - som altså forsynes gennem masterlink - vil det da kunne fungere sammen med et strømførende kabel ? Brumfrit og lovligt ? ... Er ikke så meget for løsninger som ikke er lovlige - 'desværre'..Lsorensen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er LOVLIGT at ligge et netværkskabel sammen med et kabel eller ledning, men ikke enkeltledere (enkeltisoleret)! Problemet er bare at der kan opleves støj på signalet, specielt hvis der bruges analoge signaler - desuden lever installationen ikke op til standarden for den givne kategori.... I såfald bør der benyttes skærmede netværkskabler!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det er LOVLIGT at ligge et netværkskabel sammen med et kabel eller ledning' date=' men ikke enkeltledere (enkeltisoleret)! Problemet er bare at der kan opleves støj på signalet, specielt hvis der bruges analoge signaler - desuden lever installationen ikke op til standarden for den givne kategori.... I såfald bør der benyttes skærmede netværkskabler![/quote']Og hvor står din påstand så lige i SB?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg blander mig også lige B)

528 Nærføring.528.1 Nærføring mellem elektriske installationer.528.1.1 Strømkredse med spænding i spændingsområde I og II må ikke fremføres i samme ledningssystem med mindre en af følgende metoder er anvendt:• Hvert kabel eller ledning er isoleret for den højeste forekommende spænding.• Hver leder i et flerleder kabel eller en flerleder ledning er isoleret for den højeste spænding, der forekommer i i kablet eller ledningen.• Kablerne eller ledningerne er isoleret for deres systemspænding og installeret i separate rum i en lukket ledningskanal eller i et ledningskanalsystem.• Kablerne eller ledningerne er installeret på en kabelbakke, hvor de er fysisk adskilt med en skillevæg.• Der er anvendt separate rør, lukkede ledningskanaler eller ledningskanalsystemer..For SELV og PELV strømkredse skal bestemmelserne i 411.1.3.2 være opfyldt.Note For telekommunikationsstrømkredse, dataoverføringskredse o.l. kan det være nødvendigt at tage særlig hensyn til elektrisk interferens, både elektromagnetisk og elektrostatisk.528.1.2 Installationer, som ikke har funktionsmæssig tilknytning til lavspændingsinstallationer, og som almindeligvis oplægges, tilses eller vedligeholdes af andre end autoriserede elinstallatører, skal være således adskilt fra lavspændingsinstallationer, at arbejder kan foretages uden indgreb i en lavspændingsinstallation.
Det kan man så tolke lidt på.... Er IHC Net kabel isoleret nok for den højest forekommende spænding (230v) ?LK skriver ikke noget om det for dette kabel, men pointerer at deres IHC Link kabel er godkendt. Kan man dermed så udlede at dette kabel derfor ikke er godkendt og ikke må ligge sammen med/ved siden af 230v.. Tja ... Godt spørgsmål...????Iflg Side 29 i http://aovnet.dk/dokumenter/Lauritz-Knudsen-LexCom-Haandbog.pdf kan skærmene kabler fremføres iht EN50174 med 0 (nul) mm respektafstand, så umiddelbart må svaret så være; ja.Der kan dog være risiko for at komme i karambolage med 528.1.2, og så er der er dog stadig risiko for støj/brum mm, men hvis det er skærmet kabel og det er lavet korrekt burde der ikke være noget.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som Lars Jacobsen rigtig nok citerer, skal det være isoleret for størst forekomne spænding! Hvis der som jeg skriver, benyttes kabel eller ledning, vil der ikke opstå problemer! Hvis der derimod benyttes enkeltledere, har man et problem, medmindre alle kablerne i samme rør er isoleret for højst forekomne spænding... Det er så her link-10 kablet træder i karakter, da dette heldigvis er godkendt!!!Kender intet til B&O, men ville lige have det "lovmæssige" på plads...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Problemet er bare at der kan opleves støj på signalet' date=' specielt hvis der bruges analoge signaler - desuden lever installationen ikke op til standarden for den givne kategori.... I såfald bør der benyttes skærmede netværkskabler![/quote']Alle IHC Net kabler er skærmede, så støjproblemet burde ikke eksister.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det kan man så tolke lidt på.... Er IHC Net kabel isoleret nok for den højest forekommende spænding (230v) ?LK skriver ikke noget om det for dette kabel' date=' men pointerer at deres IHC Link kabel er godkendt. Kan man dermed så udlede at dette kabel derfor ikke er godkendt og ikke må ligge sammen med/ved siden af 230v.. Tja ... Godt spørgsmål...????[/quote']En nem måde at finde ud af det på er ved at skrive til LK's support, og spørge dem. :) De plejre at være meget flike til at svare inden for et par dage.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Skrev generelt om netværkskabler... Kender desværre ikke så meget til IHC NET...
IHC Net adskiller sig ikke meget fra resten af LK's LexCom serie, bortset fra at stikkene og kablerne har andre vare nr. Så vidt jeg husker passer IHC Net og LexCom stik i hinandens udtag og tavle/x-felt materiel.Dokumentationen på IHC Net kablerne er dog relativ ringe i forhold til andre netværks kabler jeg har brugt. LK har den sikkert, men den ligger ikke på deres website.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
En nem måde at finde ud af det på er ved at skrive til LK's support' date=' og spørge dem. :) De plejre at være meget flike til at svare inden for et par dage.[/quote']Jo selvfølgelig. Nu har jeg heller ikke tygget hele SB igennem for at finde forklaringen på et "ledningssystem". Men syntes nu alligevel det er pudsigt hvis det ikke må ligge ved siden af et 230v kabel , nu da LK bruger spalteplads til at beskrive respektafstande i deres brochurer.Jeg tror problemet er samførringen i samme rør, men hvori består forskellen egentlig på om det er et, rør, en kabelkanal, en rille fræset i væggen, eller for den skyld frit over loft ?EDIT:216.1 Ledningssystem.En eller flere ledninger eller skinner med fastgørelsesmateriel og eventuel kapsling.Denne formulering dækker vist alt som kan overføres elektriske signaler/strøm/spænding.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Se side 76http://lk.dk/download/Haandbog/ihc-net-minihaandbog-2011.pdf

Jeg blander mig også lige B)
528 Nærføring.528.1 Nærføring mellem elektriske installationer.528.1.1 Strømkredse med spænding i spændingsområde I og II må ikke fremføres i samme ledningssystem med mindre en af følgende metoder er anvendt:• Hvert kabel eller ledning er isoleret for den højeste forekommende spænding.• Hver leder i et flerleder kabel eller en flerleder ledning er isoleret for den højeste spænding' date=' der forekommer i i kablet eller ledningen.• Kablerne eller ledningerne er isoleret for deres systemspænding og installeret i separate rum i en lukket ledningskanal eller i et ledningskanalsystem.• Kablerne eller ledningerne er installeret på en kabelbakke, hvor de er fysisk adskilt med en skillevæg.• Der er anvendt separate rør, lukkede ledningskanaler eller ledningskanalsystemer..For SELV og PELV strømkredse skal bestemmelserne i 411.1.3.2 være opfyldt.Note For telekommunikationsstrømkredse, dataoverføringskredse o.l. kan det være nødvendigt at tage særlig hensyn til elektrisk interferens, både elektromagnetisk og elektrostatisk.528.1.2 Installationer, som ikke har funktionsmæssig tilknytning til lavspændingsinstallationer, og som almindeligvis oplægges, tilses eller vedligeholdes af andre end autoriserede elinstallatører, skal være således adskilt fra lavspændingsinstallationer, at arbejder kan foretages uden indgreb i en lavspændingsinstallation.[/quote']Det kan man så tolke lidt på.... Er IHC Net kabel isoleret nok for den højest forekommende spænding (230v) ?LK skriver ikke noget om det for dette kabel, men pointerer at deres IHC Link kabel er godkendt. Kan man dermed så udlede at dette kabel derfor ikke er godkendt og ikke må ligge sammen med/ved siden af 230v.. Tja ... Godt spørgsmål...????Iflg Side 29 i http://aovnet.dk/dokumenter/Lauritz-Knudsen-LexCom-Haandbog.pdf kan skærmene kabler fremføres iht EN50174 med 0 (nul) mm respektafstand, så umiddelbart må svaret så være; ja.Der kan dog være risiko for at komme i karambolage med 528.1.2, og så er der er dog stadig risiko for støj/brum mm, men hvis det er skærmet kabel og det er lavet korrekt burde der ikke være noget.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er et imponerende vidensniveau og vilje til å dele i har på forumet - fantastisk :-)efter at have læst samtlige indlæg fire-fem gange kom jeg til at tænke på om jeg ikke kan trække en strømpe med nødvendig isoleribgsevne over et ihcnet-kabel. Strækkene er ikke så lange (måske) 4 meter, så med lidt tålmodighed kunne det måske lade sig gøre. (jeg kunne jo også bare have lagt to rør, men nej... Man kan vel selvfølgelig diskutere om der nogensinde opstår et problem ved at lægge kablerne sammen - men regulativerne er vel netop lavet af hensyn til trygheden og alt som hører med).lSorensen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Engang mere... Et kabel er isoleret for højeste forekomne spænding!!!! Problemet opstår hvis der benyttes enkeltledere sammen med netværkskablet! Enkeltledere er nemlig ikke beskyttet godt nok, hvilket også er hvorfor de skal ligges i rør! Endnu et sted hvor nærføring bruges er eks ved 1-10v lysstofrør - kan nøjes med at trække en 5-leder til amaturet fra eks et potentiometer. Hvis der benyttes et installationskabel overholdes kravet om isolation, selv om det "fragter" 230v og 1-10v!!!!! Det kan tilgengæld ikke laves ved brug af et netkabel, da dette ikke er godkendt til 230v!Er faktisk meget simpelt, men tilsyneladende nemt at misforstå/mistolke...Benyt et installationskabel eller andet godkendt ledningssystem (VVF-H05), det kan ligges sammen med netværkskabler eller selv din syge oldemor... For at undgå Elektromagnetisk interferens skal du til gengæld benytte et skærmet netværkskabel!Slut prut, sådan er reglerne - ikke til diskusion !Edit: hvordan du vil få disse til at passe i et 16mm rør er så en anden snak! Måske med et ultralight kabel? Det er der nok andre som har mere styr på... ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det er et imponerende vidensniveau og vilje til å dele i har på forumet - fantastisk :-)
Tak. :) Jeg skal dog beklage at diskutionen efterhånden er blevet noget nørdet' date=' med tolkning af SB har altid et godt diskutions emne. :)
efter at have læst samtlige indlæg fire-fem gange kom jeg til at tænke på om jeg ikke kan trække en strømpe med nødvendig isoleribgsevne over et ihcnet-kabel. Strækkene er ikke så lange (måske) 4 meter' date=' så med lidt tålmodighed kunne det måske lade sig gøre.[/quote']Inden du bruger for meget tid på at løse et problem, som måske ikke eksister, vil jeg anbefale dig at skrive til kundeservice@lk.dk, og spørge om man må trække et IHC Net kable sammen med et 230V kabel i samme rør. Hvis du har el nr'erne på begge kabler, så send dem med i mail'en.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Det er LOVLIGT at ligge et netværkskabel sammen med et kabel eller ledning' date=' men ikke enkeltledere (enkeltisoleret)![/quote']Hvis en enkelt leder er godkendt til højeste spænding, bør der da ikke være et problem med at trække den i et rør sammen med et netværks kabel, som er godkedt til samme spænding, jvf. din anden post vedr. 5 leder til en lysstof amatur med 1-10V styring. Problemet med enkelt leder kan være afslutningen hvor røret ende, da røret jo gør det ud for andet isolerings lag. Men hvis man afslutter røret i en dåse eller tilsvarende, og køre kabler videre derfra bør der ikke være noget problem.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg været ansat hos en installatør, som sidder med inde hos sikkerhedsstyrelsen og udarbejder reglerne. Han har sagt at hvis vi lagde alarmkabel i en kanal med 230V (f.eks 3x1,5 noiklx) kabel slulle vi for at overholde reglerne trække flex over installationskablet. Hvorfor siger han dette når det ifølge dig ikke er nødvendigt? Skulle man ikke tro at en mand som udarbejder reglerne selv kan dem?

Engang mere... Et kabel er isoleret for højeste forekomne spænding!!!! Problemet opstår hvis der benyttes enkeltledere sammen med netværkskablet! Enkeltledere er nemlig ikke beskyttet godt nok' date=' hvilket også er hvorfor de skal ligges i rør! Endnu et sted hvor nærføring bruges er eks ved 1-10v lysstofrør - kan nøjes med at trække en 5-leder til amaturet fra eks et potentiometer. Hvis der benyttes et installationskabel overholdes kravet om isolation, selv om det "fragter" 230v og 1-10v!!!!! Det kan tilgengæld ikke laves ved brug af et netkabel, da dette ikke er godkendt til 230v!Er faktisk meget simpelt, men tilsyneladende nemt at misforstå/mistolke...Benyt et installationskabel eller andet godkendt ledningssystem (VVF-H05), det kan ligges sammen med netværkskabler eller selv din syge oldemor... For at undgå Elektromagnetisk interferens skal du til gengæld benytte et skærmet netværkskabel!Slut prut, sådan er reglerne - ikke til diskusion !Edit: hvordan du vil få disse til at passe i et 16mm rør er så en anden snak! Måske med et ultralight kabel? Det er der nok andre som har mere styr på... ;)[/quote']
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Er flex en skærm? Kan forestille mig det er pga EMC... Fortæller kun hvad jeg har lært på de to år jeg har læst til installatør og min erfaring fra elektriker tiden... Hvis et kabel ikke var godkendt, tror du så man måtte kunne røre det?Hvis du med flex mener det yderste lag isolering på et installationskabel, så er det også præcis hvad jeg har skrevet :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Er flex en skærm? Kan forestille mig det er pga EMC... Fortæller kun hvad jeg har lært på de to år jeg har læst til installatør og min erfaring fra elektriker tiden... Hvis et kabel ikke var godkendt' date=' tror du så man måtte kunne røre det?Hvis du med flex mener det yderste lag isolering på et installationskabel, så er det også præcis hvad jeg har skrevet :)[/quote']Nu ved jeg ikke hvor du er fra i landet, men da jeg blev udlært som elektriker i Jylland for efterhånden mere end 20 år siden, fik vi på skole at vide at om en ledning eller et kabel er enkelt eller dobbelt isoleret har ikke noget at gøre med hvilken spænding det er isoleret til. Dobbelt isoleringen er alene en ekstra beskyttelse således at man har en chance for at opdage slidtage m.m. før der er fri adgang til de spændingsførende dele. Det er også derfor det er tilladt at trække enkelt leder i rør som synlig installation, da de enkelte leder hver for sig er isoleret tilstrækkelig til den spænding de er godkendt til, ligesom lederne i et kabel er.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok