Hop til indhold

Problemer med Telia Thomson router


 Share

Recommended Posts

Jeg har følgende problem, som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal løse.Jeg har IHC i mit sommerhus, som jeg bla. bruger til at styre varmen, og i den forbindelse har mulighed for via viewer delen at tilgå installation via nette, og kan skrue op for varmen nogle dage før man ankommer således der er varmt når man kommer der, alt dette virker upåklageligt.Mit problem er når routeren startes op (en Thomson router fra Telia) vil den ikke rigtig acceptere min IHC tilslutning, hvis denne er spændingssat og tilsluttet med netværkskabel, når routeren startes, det kan selvfølgelig klet løses ved at tage netværksstikket ud når jeg starter min router. Problemet opstår hvis jeg ikke er i sommerhuset, og der feks. har været strømafbrydelse, i dette tilfælde vil min IHC være kørende hele tiden da jeg har batteribackup til IHCen, men routeren vil være slukket og starter igen og vil nu ikke acceptere min IHC fobindelse, hvilket gør jeg ikke kan komme i kontakt med mit sommerhus, og er nød til at fysisk tage i sommerhuset for at få gang i forbindelse igen.Jeg ved godt at dette formentligt ikke har noget med IHC systemet at gøre, men vil høre om der er andre der har haft sammen problem og evt. hvad I har gjort for at løse det.PftJesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kender ikke routeren, men problemet er ikke ukendt.Hvis du har mulighed for at logge på routeren hjemmefra, kan du måske være så heldig at du også kan lukke det interface hvor IHC controleren sidder, og efter 5-10 sek. åbne det igen. Det svare til at du tager kablet ud og sætter det i igen.Alternativt kan du købe en billig switch som f.eks. Cisco slm2008. Den kan du logge ind på og lukke interfaces m.m. Ved at placer den mellem routeren og IHC controleren får du mulighed for remote at "trække stikket" og sætte det i igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har selv Telia´s Thomson router og oplever ikke den slags problemer med forbindelse til enheder der er tændt/online når jeg slukker og tænder routeren.Du kan evt. prøve at indstille dine tildelte IP adresser til Static og se om det hjælper, men generelt er det en SKOD :angry: router. Pisse langsom og besværlig at se/ændre indstillinger i.Og den understøtter forøvrigt ikke remote login.post-1165-13549256723659_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke det er Telia routeren som er problemet. Jeg er mere tilbøjligt til at tro at det er IHC controleren, som ikke fatter at den skal requeste en IP adr. igen, eller er for hurtig til at give op. Jeg mindes at have haft et tilsvarende problem med min IHC controler, en gammel firmware og en Zyxel router.Men jeg vil glæde mig til den dag LK og discount router producenterne opdager er der er noget der hedder IPV6. Så er alle vores problemer med dynamiske IP adr. overstået.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det meget længe siden jeg sidst ændrede på min FW eller IHC controler, så jeg var ikke lige opmærksom på at LK på det punkt også er flere år efter udviklingen.Men du har fuldstændig ret. IHC controlere køre statisk IP, og hvis den statisk IP ligger i routerens DHCP range, så SKAL man lave en IP reservation mod MAC addressen i routeren. Det gælder også for de store enterprise router, samt m$ DHCP server m.m.Ligger IHC controlerens IP adr. uden for DHCP området, så bør det ikke være nødvendigt at lave en statisk reservation.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mage tak for alle svarene, som jo tydeligt siger mig at der ikke er noget galt med min installation:-)Jeg har også været i kontakt med Telia, som i mail til mig svare at det er rigtig at routeren ikke kan acceptere allerede tændt udstyr!!!Jeg ved at det er der mange andre routere der kan (har tidligere haft en fra TDC, hvor det ikke var et problem) så jeg vil prøve at finde ud af om jeg kan få en anden fra Telia, evt. må jeg købe en så jeg kommer ud over dettte problem.Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

HejHar samme problem efter skift til Telia - og har fundet svaret.Problemet er i routeren fra Telia, den kan ikke lave den type forward som der er brug for til IHC controlleren. Dog kan den, hvis IHC controlleren kan køre DHCP.... (ved ikke om dette er en mulighed med en nyere firmware?)Der er en måde det kan løses på (Jf Telia), er at Telia skal åbne din router på port 4 (og routeren er dermed HELT åben), derefter skal du så selv sætte en ny router op, som så skal have en DHCP fra Telia routeren, hvorefter den nye router så skal lave forward til IHC controlleren.Dette har jeg dog ikke prøvet, da jeg har andre ting kørende - og det vil tage mig noget tid at få alt dette lavet om.Telia kan ikke tilbyde en anden router, så du/jeg er lidt på spanden.Carsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Stort set alle ADSL forbindelser fra samtlige ISP'er køre på de samme ADSL standarder, og det er de færreste ISP'er som checker hvilken router der sidder i jeres ende af ADSL forbindelsen. Hvis i har en ADSL router eller et ADSL modem liggende fra en tidligere ADSL forbindelse, kan i derfor med 99% sandsynlighed sætte den på i steddet for den router som jeres ISP har leveret. Pas dog på hvis det er en gammel ADSL router, da den så næppe styre de nyer ADSL standarder, som bl.a. giver os hastigheder over 8Mbit.

Link til kommentar
Del på andre sites

Problemet er i routeren fra Telia' date=' den kan ikke lave den type forward som der er brug for til IHC controlleren. Dog kan den, hvis IHC controlleren kan køre DHCP.... (ved ikke om dette er en mulighed med en nyere firmware?)[/quote']IHC controleren kan kun køre med statisk IP, og det er ikke ændret i senere firmware versioner. Rent faktisk er der intet tilføjet på netværks siden på IHC controleren siden LK introducered netværks adgang til IHC controleren. F.eks. benytter LK fortsat en NTP protokol, som stort set ikke understøttes på internettet længere. Faktisk er der vist nok kun 5 NTP server tilbage på LK's liste, som rent faktisk eksister.Telia's forklaring fatter jeg ikke. Det bør virke hvis du enten placer IHC controlerens IP uden for routerens DHCP range, eller laver MAC reservation af IHC controlerens IP i routerens DHCP range.Prøv evt. at sætte IHC controleren til at sende en e-mail en gang i døgnet. Det kan være at problemet er at Telia routeren ikke reager på broadcast og først opdater sin MAC tabel i det øjeblik der bliver sendt data specifikt til den. Dette burde problem bør dog kunne omgåes hvis der bliver lavet MAC reservering som lars-jacobsen har beskrevet tidligere i denne tråd.
Link til kommentar
Del på andre sites

Problemet er bare at IHC controleren ikke kan køre DHCP, men låsning af IP til IHC controleren i Telia routeren bør alligevel løse problemet selvom at IHC controleren ikke køre DHCP, da Telia routeren bør forsøge at kommuniker med denne IP/MAC adr. selvom den ikke er uddelt af routeren.En statisk IP adr. uden for DHCP området, kan være lidt mere tricky, da LK's implementering af Ethernet protokollen er mildest talt dårlig. Men hvis man kan låse IHC controlerens IP i Telia routeren uden for DHCP området, bør det også virke.Det der giver problemet er at når routeren starter, skal den have bygget sine MAC og ARP tabeller forfra. Ved at resever en IP adr. til IHC controleren med controlerens MAC adr. vil en normal router lægge disse informationer i MAC og ARP tabellerne. Jeg er 95% sikker på at Telia routeren også gør dette.Tilbage er så LK's elendige Ethernet implementering. Når strømmen går til Telia routeren, kan IHC controleren finde på at slette sine MAC og ARP tabeller da der ikke er link på Eth. interfacet. I det øjeblik der igen kommer strøm på Telia routeren, vil IHC controleren forsøge at spørge efter sin default GW, som er Telia routeren, men denne er næppe klar til at svare på dette tidspunkt, og IHC controleren er ikke særlig tålmodig, så IHC controleren ender med tomme MAC og ARP tabeller. Når i efterfølgende trækker netkablet og sætter det igen, gentager hele processen sig, men dennegang er Telia routeren klar til at svare.IHC controlerens MAC og ARP tabeller bør dog også blive genopbygget første gang i forsøger at fange IHC controleren via Telia routeren. Det kræver dog at i har låst IHC controlerens IP og MAC adr. i Telia routeren, da Telia routeren ellers ikke vil vide hvordan den skal kommuniker med IHC controleren. Men igen driller de dårliget implementerede Ethernet protokoller, så første forsøg fejler sikkert. Hvis i venter et par sek. og prøver igen bør det dog virke.Så bottom line. Sørg for at låse IHC contolerens IP og MAC adr. i Telia routeren, som lars-jacobsen har beskrevet tidligere i denne tråd, og benyt gerne en IP adr. som ligger i DHCP området. Telia routeren vil ikke være den første ADSL router, som ignorer låsning af IP og MAC adr. som ligger uden for DHCP området. :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har selv den selvsamme meget dårlige router fra Telia og har talt med Telia support utallige gange. Jeg havde indtil for 8mdr store problemer med min forbindelse ved Telia, bl.a. at jeg ikke kunne få forbindelse til min IHC controller. Jeg blev af Telia support rådet til at deaktiverer UPnP og sætte mine porte op manuelt (for IHC port 80 og 443). Min controller har en IP udenfor DHCP range og jeg bruger dyndns.dk til at komme i forbindelse med min router fra wan. Jeg har ikke haft et eneste problem siden (-: Jeg ved ikke om det er løsningen for dig men kunne måske være værd at prøve.Held og lykke med at finde løsningen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month later...
Jeg blev af Telia support rådet til at deaktiverer UPnP og sætte mine porte op manuelt (for IHC port 80 og 443). Min controller har en IP udenfor DHCP range og jeg bruger dyndns.dk til at komme i forbindelse med min router fra wan. Jeg har ikke haft et eneste problem siden
Virker dette også hvis du slukker for routeren og tænder igen, uden at slukke for IHC controlleren, altså du kan stadigvæk komme i kontakt med dit IHC via internettet efter der har været en "strømafbrydelse" uden at du skal have IHC controllere genstartet eller have netværkskablet ud af routeren og i igen?Jesper
Link til kommentar
Del på andre sites

Til orientering har jeg ikke disabled UPnP i min router og jeg har ingen problemer med mistede forbindelser til IHC controlleren. Den har dog fast/static IP configureret som jeg beskrev i et tidligere indlæg.Jeg oplever dog at jeg periodisk ikke kan få forbindelse ud på internettet fra PC'r der er koblet op på routeren via WIFI. De kan godt bruge LAN og komme i forbindelse med f.eks IHC controlleren. En ip release/renew eller genstart af PC'r hjælper ikke, kun en genstart af routeren. PC'r der er kablet til routeren har ikke disse problemer og kører fint imens.Men det er simpelthen den dårligste router jeg endnu har set/oplevet. Hvis ikke du har IP telefoni, så har jeg læst et indlæg i et andet fora at det er muligt at bibeholde sin TDC router på linien og alligevel bruge den med Telia.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har snakket med telia, og de siger det er helt fint at sætte sin egen DSL modem/router på linien, de yder dog ikke suuport på andet end deres eget udstyr (fair nok), så jeg har en fra en tidligere ADSL abonnement jeg vil forsøge at bruge hvis det ikke løser mit problem at disable UPnP.@ Falken, du skriver at du også har haft strømafbrydelse hvor både router og IHC er genstartet og uden problemer (efter disabling af UPnP), da jeg har batteri backup på min IHC genstarter min IHC ikke ved strømsfbrydelse men kun min router, har du evt. afprøvet dette på din installation? Som en løsning har jeg tænkt på evt. at lade routeren blive tilsluttet backup modulet der også forsyner IHC controlleren, i så fald skulle routeren ikke genstarte, om dette er muligt afhænger af hvilken spænding routeren har brug for samt selvfølgelig hvor meget strøm den bruger vs. længden af strømafbrydelsen. Med den sidste løsning vil give den sikkerhed at skulle det være så "smarte" tyve der afbryder strømmen før de begår indbrud vil jeg stadigvæk få mail fra IHC controlleren hvis routeren er oppe at køre, det vil selvfølgelig bare være en sidegevinst :) Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

Faktisk er der vist nok kun 5 NTP server tilbage på LK's liste' date=' som rent faktisk eksister.[/quote']Kunne du liste de fem NTP servere? :-)
Nope, men den liste jeg fik fra LK er herunder. sunsite.auc.dk kan jeg ikke få til at virke. Hvilke af de andre jeg har forsøgt mig med uden held, kan jeg ikke huske, men i øjeblikket bruger jeg ntp0.fau.de. Jeg er dog bange for at den heller ikke virker længere. Det er snart 1 år siden jeg satte det op, men nu står den i gul, når jeg går ind og checker tids opsætningen i administrator adgangen, og såvidt jeg husker betyder det at den ikke virker.Men jeg har lige checket min FW log, og i.flg. den ser det ud til at alt er som det skal være. Så det er nok bare mig som husker forkert vedr. lys signalet.time.ien.ittime-a.nist.govtime-b.nist.govsunsite.auc.dktime-a.timefreq.bldrdoc.govtime-b.timefreq.bldrdoc.govtime-c.timefreq.bldrdoc.govindia.colorado.edu nist1.datum.comnist1-dc.glassey.comnist1-ny.glassey.comdtc-truetime.ntp.aol.comntp0.fau.dentp1.fau.dentp2.fau.dentp3.fau.de
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er nu kommet et skridt videre i mine oplevelser med Thomson TG712 routeren fra Telia.Som tidligere skrevet i denne tråd har jeg et sommerhus med IHC installeret og dette er forsynet med et backup modul således at det ved strøm udfald fortsætter med at virke, det bla. pga af at det også bruges som røg/brand detekteringsanlæg, og derfor skal være backup forsynet.Mit problem er som skrevet, når der ske et el-netudfald, og strømmen kommer tilbage, vil min Thomson router ikke acceptere at IHC er tilsluttet, og for at få gang i forbindelse til IHC er det nødvendigt at skulle for IHC system og tage batteri backup fra, og derefter tilslutte dette igen, at tage netværkskablet ud af IHC og sætte i igen løser ikke problemet. :( Jeg har prøvet de forskellige råd der har været i denne tråd, men desværre uden succes. Jeg har nu fundet en midlertidig løsning på problemet, endtil jeg får fat i en anden DSL router, som jeg så vil forsøge med for at se om det evt. kan være løsningen.Men den midlertidige løsning har været at sætte en switch ind i mellem routeren og Thomson routeren, dette gør nu at der ingen problemer er ved netudfald, efterfølgende at komme i kontakt med IHC igen når strømmen vender tilbage. Det er dog ikke en særlig elegant løsning, og kræver endnu en strømforsyning, som har et forbrug, ganskevist lille forbrug, men i disse spare tider, skal man jo forsøge at begrænse mængden af "røde lamper" der bare står og lyser.Jesper

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok