Hop til indhold

Hjælp til Potentiometer styret genvex


 Share

Recommended Posts

Jeg har købt et genvex anlæg fra Dyrholm og det virker rigtig fedt som stand-alone .MEN!!!Når jeg nu har IHC, så skal ventilationen da også styres over her. Udfordringen ligger i at der er ikke noget styring som sådan til ventilatorne, de er styret over en slutte/bryde kontakt og et 10K ohm. 230v potentiometer styre hastigheden.Slutte/bryde funktionen kan jeg godt se mig ud af. Men ventilator hastigheden! en dimmer 350 Cr kunne vel klare jobbet, men jeg savner noget status en lampe eller li' der fortæller hvilken hastighed ventilatoren har.Er der nogle af jer der har en løsning?På forhånd tak.Mvh.Mads

Link til kommentar
Del på andre sites

Der har været lavet flere Funktionsblokke til dimmere (wireless og fortråede) som f.eks. har 3-4 forudsatte/faste niveauer. Sådan en FB kan der nemt laves en LED indikering på som viser hviklet niveau der er valgt.Prøv også at søge lidt i forummet på ventilation. Jeg kan erindre der har været lavet et par FB til specifikke krav/løsninger, og det kan være noget af det kan bruges.

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay....nu har jeg kigget, ikke lidt men en hel del!der ligger ikke nogle FB, hvor en dimmer bliver aktiveret eks. 20, 40, 60, 100% og der så tilsvarende bliver der angivet et trin 1, 2, 3, og 4 ved eks. 4 X 24V led angivninger.jeg kan ikke lige dreje løsningen i en FB så der med sikkerhed undgås af led angivningen og den faktiske status ikke kommer ud af trit. :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan ikke bruge en lysdæmper til at løse denne opgave, da den ikke fungere som en modstand. En lysdæmper idag er bygget over en triac, som populært sagt hakker spændingen i stykker, altså simpelthen helt slukker for strømmen i meget få millisekunder ad gangen.Som jeg ser det, kan du løse opgaven ved at bruge 4 relæ udgange, f.eks. den ene side af et Output 230 modul (så får du ingen problemer med galvanisk adskillese), hvor hver udgang er koblet til hver sin modstand, eller evt. potentiometer, hvis du gerne vil kunne regulere trinene.Så skal du selvfølgelig også have en FB, der kun tillader 1 udgang at være tændt af gangen, men det er en smal sag. Dermed kan du også bruge den samme udgang på FB til indikering.En lidt dyrere løsning, hvis du gerne vil kunne regulere trinhastighederne, ville være at kombinere en Wireless Dimmer med en 1-10V Converter, som netop fungere som modstand. Om den lige passer ind til Genvex anlægget ved jeg ikke - det skal vi nok vide lidt mere om hvilken spænding Genvex anlægget sender ud, og om 1-10V Converteren passer til modstandsområdet for Genvex-anlægget.Sig endelig til, hvis du får behov får hjælp med at programmere FB'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok