Hop til indhold

Installationskanal til løse Installationsledning?


Gæst Karsten Faust Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Kan man få en sådanne.Min Elektrikker siger nej, men han virker ikke som om han - helt - har fingeren på alt.Derfor spørger jeg her, hos jer der ved alt, kan man få en sådanne kanal, som er godkendt til løse Installationsledning. Alternativt skal der trækkes rør, inden i en installationskanal, det er muligt meeen lidt bøvlet.Vores installation er baseret på løse installationsledninger ikke kabler, og der er behov for at der går nogle af disse installationsledninger udenom vores tavler. Mv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Karsten.Reglerne er sådan, så vidt jeg husker, at det er tilladt med løse ledninger i lukket installationskanaler hvor der skal bruges værktøj at åbne dem. F.eks. Tehalit BR70130 http://www.elvvs.dk/category.2623.article.19849Men du må ikke blande flere strømkredse (grupper) i kanalen (uden at det er korrekt opmærket).Spørgsmålet er om du ikke skulle finde en anden løsning. Måske afslutte rørerne i en kabel og rørdåse og så køre videre i kabler.Feks. er jeg startet med en traditionen installalion i mit hus, og derefter skiftet det til IHC, i den forbindelse havde jeg en del 16mm plastrør der endte i tavlen. Det var der ikke plads til mere, så jeg har trukket kabler (de ultra tynde 5 leder light kabler) i rørerne i stedet for, og så kortet rørerne af længere oppe.Mvh Bjarne

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej KarstenReglerne er som bjarne beskriver. Hvis det er en lidt mindre kanal (fra 12x20 til 25x60) du er ude efter, kan du evt. bruge denne serie fra Schneider. Optiline minikanalVær opmærksom på at der skal bruges en særlig isolerende skrue, når der ligges enkelt ledere i kanalen. Find den under andet tilbehør og læs evt. mere i brochuren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
http://www.sik.dk/Professionelle/El/SIK-Meddelelser/Elinstallationer/2010/Elinstallationer-nr.-7-10Det afhænger af, om producenten har sagt god for det:"I disse ledningskanaler kan elektrisk material installeres uden dåse eller underlag, hvis det af fabrikantens vejledning fremgår, hvordan materiellet skal monteres"Jeg er endnu ikke stødt på kanaler, hvor det er tilladt med den slags.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok