Hop til indhold
  • 0

Automatisk lysstyring


Aleksander
 Share

Spørgsmål

Hei, lurer på om noen har prøvd dette:Jeg har LK IHC visual wireless controller og lurte på om det finnes noen måte å automatisk regulere lyset innvendig basert på hvor lyst det er ute. I teorien kan man ved å bruke f.eks. 3 PIR fra LK og sette forsjellig følsomhet i lux kunne få 4 forskjellige nivåer som kan brukes til å aktivere bestemte scenarier, eksempelvis: (1)Alle PIR AV: -> fullt dagslys-> alt lys av inne (2)ALLE PIR PÅ: -> fullstending mørke ute -> alt lys på inne(3)2PIR PÅ, 1 PIR AV -> 50% lysstyrke inne(4)1PIR PÅ, 2 PIR AV -> 70% lysstyrke inneHar noen prøvd dette?Så vidt jeg kan se er det i hvert fall to problemer:1) Ingen av PIR'ene til LK er beregnet for å stå ut (de kan sikkert bokses inn men tåler kun -5C)2) Antall scenarier vil være direkte knyttet til antall PIR'er man setter opp. Det ideelle ville være å ha en sensor som målte lux nivået og som ga dette som et signal til kontrolleren, og så kunne lysstyrken justeres trinnløst i teorien. Noen som vet om det finnes andre leverandører som har dette som kan brukes sammen med LK IHC visual controller?På forhånd takk

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

LK har lavet et skumringsrelæ som du kan benytte i stedet for PIR. Det er designet til at sidde ude (IP54) og kan holde ned til -20 grader.http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=120B1301LK havde vist engang et skumringsrelæ med solsensor, men det har de vist ikke mere.mvh Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Takk for svar KristianEneste problemet med skumringsrelæ er at det kun går fra 2-200 lux, mens PIR'ene går opp til 1000 lux. Tror derfor ikke skumringsrelæ'et kan brukes til å justere lyset inne mens solen er oppe.Leser at Servodan har en rekke lysfølsomme produkter, men vet ikke om disse lar seg koble opp mot IHC controlleren?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det med 0-10 v bliver vist som 0-100 gr C er til at leve med ;) Men nu kommer der ikke 0-10 v ud af den LK laver men et PWM signal der altså variere i pulsbredde/længde og ikke i amplitude.Jeg tænkte mere om ikke en simpel LDR modstand sammen med en passende modstand i en simpel broopstillng kunne gøre det ? Modstand og eller LDR vælges så efter det ønskede følsomheds område. Jeg har da et lux meter og kan nemt lave testopstilling der kan bruges til at sammenligne/kalibrere efter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Takker for svar gutter. Nå skal jeg innrømme at begreper som "LDR motstand" overgår mine elektronikk kunnskaper :blink:, men forstår jeg deg riktig Lars at du snakker om å lage en ekstra krets som kan stå mellom 1-10v output modulen og IHC controlleren?Jeg glemte kanskje innledningsvis å nevne at det å kunne programmere dette fra kontrolleren vil være viktig da jeg i tillegg ønsker å ha forskjellige scenarier på forskjellige tider av døgnet (selv om lysstyrken ute kan være den samme). For å få til dette må jo signalet kunne mottas av IHC controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg tænker på at en "dims" (sensor) der virker ligesom dem Klaus har til at måle temperatur og fugtighed. Om det er en LM35 eller en LDR der måles hen over burde ikke betyde så meget:http://www.zigza.dk/"Enheden" tilsluttes et 24v input modul og der kan laves alle de scenarier man vil i Visual. Det skal man bare selv programere, efter den logik man nu ønsker.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Aha, da skjønner jeg. En sånn krets skulle være veldig interessant.Klaus når du sier:Jeg kan lave en der kan måle 0-10v, spændingen vises dog som temperatur, eks 5,5v = 55C.Betyr det at lux nivået som måles vil vises som tempratur mellom 0-100C? Det i seg selv er jo ikke noe problem, det viktige vil dermot være hvilke lux nivåer sensoren kan måle?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der skal jo ikke meget til at samle de 8-10 komponenter så det virker. Det er mere et spørgsmål om at få det pakket ordentlig ind.Jeg ved Klaus zigsa kan, men han er lidt i tvivl om der er grundlag for en egenlig produktion. Kun at lave 1-3 stk. bliver nok lidt for dyrt, mht tiden der skal bruges derpå.Men han har dog nu fået produceret selve lysdetektor sensoren som kan bruges til f.eks. pulsmåling på elmålere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ved godt dette er en gammel tråd, men hvorfor oprette et nyt emne når essensen er den samme.

 

Er stadig ved at finde udaf hvad jeg skal ha strikket sammen og ville gerne ha styr på det inden kabler og rør bliver trukket ;o)

 

SÅ er ikke inde i programmeringen af FB osv.

 

Men det er da for dumt at den fine solsensor kun virker til 0-10v output!

Istedetfor man kunne bruge den aktivt til en masse smarte scenarier mm.

 

Tænker bare, når sensoren nu i forvejen er så sød at give os PWM output.

 

Hvorfor så bikse med fuglereder og ligende mellemkredsløb?

 

Er det ikke muligt at skrive en FB som læser pulsbredderne og omregner det til værdier som man kan føre videre over til lysstyring/scenarier mm??

 

Spørger bare, for tænker det kunne være fedt at kunne sætte lyset til at være på feks 60 eller 80% af max. kombineret med det inkomne lys udefra.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok