Hop til indhold
  • 0

Lys dæmpes ved timerudløb samt tænds igen på pir


Lars BK
 Share

Spørgsmål

Hi Er der nogle som kender en FB,( eller bikse en sammen ;) ) hvor lyset ikke slukker men dæmpes, og så tænder igen ved pir =on igen på tidligere niveau?I vores køkken alrum vil jeg bruge pir til at dæmpe alt tændt lys ( det som bliver koblet på)hvis der ikke er ativitet, eller forlader rummet. Så skal lys gå på feks 20 %, efter en valgt timertid (selvfølgelig udgange med dæmper på udtag Wireless mv.).Når de valgte pir får en puls skal lyset tænde op igen til tidligere tændte niveau som de var sat/stille til på tryk. OG KUN de lys som var tændt/aktive...Alle lys kan koblers på, men er de IKKE tændt fra tryk eller evt pir, så tænder de ikke ( Var slukket)Så står lyset ikke på f.eks 100 % og bruger unødvendigt strøm hvis der ikke er nogle "nisser"..MVh Lars :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Det var kvikt. :cheer: Beskrivelse lyder OK. Den eneste forskel var bare at jeg også havde lavet en mulighed for Sluk efter "lang" tid på "standby". Men det var egentlig ikke oprindelig ønsket af kli. Har ikke selv wireless dimmere så jeg kan ikke teste det i praksis. Det virker nemlig ikke rigtigt efter hensigten i simulering, Niveauerne ændre ihverttilfælde ikke værdi ved PIR aktivering. Men det er nok det sædvanlige med wireless dimmere ikke altid fungerer korrekt i sim.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hmmm syntes ikke rigtigt at jeg kan få det til at virke. Lysniveau bliver på enten 80% eller 0% jeg kan ikke se det bliver ændret ned til f.eks. 41%Ligeledes er lysindikering er "ude af sync" Efter lidt tænd/sluk. Så kan den stå ON på Dimmeren til venstre' date=' men OFF i FB´n til højre.[/quote']De fejl får jeg ikke. Lad os se hvad kli siger til det.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hmmm syntes ikke rigtigt at jeg kan få det til at virke. Lysniveau bliver på enten 80% eller 0% jeg kan ikke se det bliver ændret ned til f.eks. 41%Ligeledes er lysindikering er "ude af sync" Efter lidt tænd/sluk. Så kan den stå ON på Dimmeren til venstre' date=' men OFF i FB´n til højre.[/quote']Hej Allan og LarsDet som sker i praksis er at lyset dæmper men bliver tændt på indstillet niveau( Ikke det som den var sat på ved tryk) Der er også noget med pir som ikke reagere 1.:huh: gang når lys bliver "hængende"Kan ikke selv se fejlen i pgm HummHåber i kan hjælpe da Fb ikke virker endnu
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Svært at svare på, det virker umiddelbart i simulering. Prøv dig frem med hjælp fra Serviceview, jeg har ikke selv mulighed for at teste blokken i min egen installation lige nu.Måske det har noget at gøre med feedback fra dæmperen mht. lysniveau. I det vedhæftede har jeg flyttet "lys niveau mem" (det lysniveau som lyset skal tænde på ved PIR=ON) op i indstillinger så du kan se det fra serviceview. Når PIR går OFF så skal den værdi ændre sig til det indstillede.Jeg har lavet en anden version som gemmer et scenarie i stedet for at gemme et lysniveau. Funktionen skulle være den samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejDet virker med dim, men hvis der laves aktivering af pir under dæmpning til neddæmpning. ( 20%) låser pir/tæller og lys kommer ikke tilbage på det normale indstillede niveau?Så skal man trykke på tryk for at få lys op igen fra 20 %Ellers ser det ud til at virker.NB.Rampetiden når lys går tilbage på det indstillede (Pir =on igen) må gerne kunne indstilles, da den vist bruger den generalle indstilling jeg har sat til 1 el er det 2 sek. Her skal lyset bare tænde uden rampetid ( 0 sek)Sender lige uddrag af relevant pgm. med,sådan som jeg har koblet det sammen.Nogen foreslag til indkobling af lys ved Bordplade samt halogen Øst?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok, problemet med PIR har jeg (forhåbentlig) løst ved ikke at lade handlingen PIR=OFF gemme lysniveauet. I stedet har jeg lavet en timer som tæller ned efter regulering. Når timeren=0 vil blokken gemme niveauet. Timeren er sat for at være sikker på dimmeren sender det reelle niveau tilbage til controlleren.Jeg har tilføjet version 3 i dit program.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm, prøv igen. Jeg har ikke ændret programmet, fordi det virker rent faktisk i simulering.Prøv at holde øje med lysniveau mem! Hvis du tænder lampen og regulerer til f.eks. 47%, så skal lys niveau mem skrive 47%, 5 sekunder efter du slipper trykket.Timeren på PIR var sat til 5 sekunder i dit program, jeg har ændret den til 30 sekunder, for ikke den skal drille.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja, så kan jeg ikke gøre mere før jeg selv får mulighed for at prøve i min egen installation. Der går dog lige små 4 uger inden jeg er hjemme igen.Programmet er egentlig ret simpelt:Når en af de 3 tænd/sluk/touch/reguler indgange går OFF starter Timer for set a mem. Når timer for set af mem = 0, skrives lysniveau input i lysniveau mem.Når PIR går OFF starter Timer for PIR. Når timer for PIR = 0 fremkaldes Standby scenarie, HVIS Lysindikering = ON.Når PIR går ON ændres Lys niveau output = Lys nievau mem, HVIS Lysindikering = ON OG Lysniveau input = Lysniveau for Standby scenarie.Men hvis jeg forstod dig korrekt i dit tidligere indlæg, så virkede blokken i første omgang fint, dog med den fejl at hvis PIR gik ON mens lyset regulerede ned til standby scenarie, så ville den fejle?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Har afprøvet igen, men virker stadig ikke. Lys tændes og pir timer starter lidt underligt?Lys går til 20 % ved pir=on slukker lys. pir=on igen lys går på 20 % ???Ja det virker lidt håbløst...Prøver idag at kigge lidt i din FB.
I simulering oplever jeg ofte at Lys niveau mem = 0%Hvis det er det niveau der bliver fremkald er det derfor den slukker.Prøv med denne version, hvor jeg har "hardkodet" 70% ind som startup værdi.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu virker det.Det tager mere end 5 sekunder for dimmeren at returnere lysniveauet til controlleren, så nu er timer for set af lys mem ændret til 7 sekunder i stedet for 5, sådan at lysniveauet bliver skrevet 7 sekunder efter stop af regulering.Har testet det i min egen installation.

Dimmer med PIR_2011-01-11.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok