Hop til indhold
  • 0

Lys dæmpes ved timerudløb samt tænds igen på pir


Lars BK
 Share

Spørgsmål

Hi Er der nogle som kender en FB,( eller bikse en sammen ;) ) hvor lyset ikke slukker men dæmpes, og så tænder igen ved pir =on igen på tidligere niveau?I vores køkken alrum vil jeg bruge pir til at dæmpe alt tændt lys ( det som bliver koblet på)hvis der ikke er ativitet, eller forlader rummet. Så skal lys gå på feks 20 %, efter en valgt timertid (selvfølgelig udgange med dæmper på udtag Wireless mv.).Når de valgte pir får en puls skal lyset tænde op igen til tidligere tændte niveau som de var sat/stille til på tryk. OG KUN de lys som var tændt/aktive...Alle lys kan koblers på, men er de IKKE tændt fra tryk eller evt pir, så tænder de ikke ( Var slukket)Så står lyset ikke på f.eks 100 % og bruger unødvendigt strøm hvis der ikke er nogle "nisser"..MVh Lars :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

hi LarsTak for fil.det virker dog ikke helt som ønsket i Sim. Når Lys tændes på tryk som er primær er det ok. Når Pir aktiveres starter ned tælling=ok men hvis lys nu slukkes tæller fb videre og hvis lys tændes så nulstilles timer ikke. Lyset slukker nu.Kigger list selv på det. Hvad med Dæmpnigen. Jeg bruger 1 tast til at regulere styrke op/ned, Hvis jeg har sat lys til feks 47 %, vil pir tænde lys op igen på de 47% ?( Ønskes..)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja det er lidt ligesom LK med de der små skønhedsfejl. Timerene bliver nok resat af en PIR påvirkning hvis man nu har tændt manuelt igen. Men under alle omstændigheder er det nu rettet i vedhæftede udgave.Mht at stille niveau vha 1 tast skal der nok indkoorporeres nogle funktioner fra f.eks. FB 1.2.03.Og bruger du kun 1 tast til at regulere både op og ned med, og efterfølgende gemme niveauet med ?Prøv at lege lidt med det og post dit resultat. Ellers kikker jeg gerne på det igen. Bemærk at Wireless enheder ikke altid opfører sig korrekt i simulering, men måske gør det i virkeligheden. Jeg har ikke nogen Wireless dæmpere så jeg kan ikke test det i praksis, kun simulering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hi.Har set på dit forslag, og det hjalp. Dog. prøv at lave et sim:Hvis lys tændes på tryk ---Pir startes af pirog går på de indstillede 20 %.Hvis nu lys slukkes på tryk inden Sluktimer er udløbet OG tændes igen ( Sluk skal jo nok være min 30 min måske 2 timer, Vil gerne have at det kan fravælges)så slukker lyset når timer når til nul ( bliver ikke resat)FB skal starte forfra.Håber du forstår.2. ting.Vil gerne ha at dæmpning starter op igen på den instillede værdi som er sat på mit tryk( lige nu er det altid 100 %) og ja til spgm. jeg bruger 1 tryk til kip og regulering.Ja det er lidt mere omfattende en jeg kan se mig ud af. Håber du kan følge mig.:woohoo: Mvh Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hi.Har set på dit forslag' date=' og det hjalp. Dog. prøv at lave et sim:Hvis lys tændes på tryk ---Pir startes af pirog går på de indstillede 20 %.Hvis nu lys slukkes på tryk inden Sluktimer er udløbet OG tændes igen ( Sluk skal jo nok være min 30 min måske 2 timer, Vil gerne have at det kan fravælges)så slukker lyset når timer når til nul ( bliver ikke resat)FB skal starte forfra.Håber du forstår.[/quote']Ja det tror jeg nok. Kan se filen ikke blev vedhæftet i indlæget. (Måske fordi den har samme navn). Her er ihverttilfælde den rettede udgave der altid resetter tællerne ved manel sluk.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
hej kan du ik bare bruge 1.2.06.d aftenlys med dimmer' date=' og evt ændre lidt i blokken hvis ikke den gør helt som den skal:blink:[/quote']Havde også fat i den for at se om den kunne bruges som udgangspunkt, men jeg vurderede at der var for mange ting der skulle ændres på, så jeg besluttede så at starte forfra. Det er sikkert også lige så nemt og det tog ca. 1 time at lave 1. udgave.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2. ting.Vil gerne ha at dæmpning starter op igen på den instillede værdi som er sat på mit tryk( lige nu er det altid 100 %) og ja til spgm. jeg bruger 1 tryk til kip og regulering.Ja det er lidt mere omfattende en jeg kan se mig ud af. Håber du kan følge mig.:woohoo: Mvh Lars
Ja det tænkte jeg nok. Det smarte ved at regulere dæmpningen vha Visual´s scenarier er jo at du kan indstille både niveau og rampetid. Det gør du ved at dobbelt klikke på linket. Så kan du jo vælge at den kun skal tænde på 85% og når den regulere ned sker det langsom over 30 minutter til måske 50%. Mine standard værdier og tider er kun valgt så jeg kan se der sker noget.Jeg kikker på det med sætte niveau vha 1 knap senere.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg er ikke sikker på du forstår hvad jeg ønsker, men det er nok heller ikke så nemt at "gafle sammen" men jeg tror mange kan bruge denne FB.Eks:Når jeg tænder lysene ( Dem som jeg vælger at koble på) i køkken + børne vær1. så er de sat til at tænde på sidste nivau. feks på 1 tryk reguleret til hhv. Køkken 65 % vær1 62% ( børnene i vær1 stiller om til hvad de ønsker)Nu forlader vi køkken/vær 1, hvor jeg har pir indkoblet fra og er væk i 1 time ( feks ser tv i stuen)Efter feks 10 min ( pir=off) skal lys i køkken + vær 1 gå på Feks 20%.Nu kommer jeg tilbage til køkken ( pir=on) og nu skal lys tænde (uden rampetid) tilbage på det som de stod på ( som de var på altså Køkken=65% vær 1 =62%) Så spare man jo lidt strøm mv.Lys kan slukkes på tryk el. reguleres uafhængigt af denne her FB.Håber du forstår. Det er jo ski.. ærgeligt hvis du laver noget som ikke er forstået.:pinch: Jeg kan ikke se mig ud af det, men er langt fra nok rutineret til at lave det.( Det går jo ellers fremad)Mvh Lars
Forstået. Det er faktisk også det blokken gør pt, dog kun vist med ét scenarie. Hvis du vil have styret flere/forskellige niveauer tilføjer/retter du dem bare. Den samme senarie udgang trækker du så også bare ind på det du vil styre (børneværelset) og sætter niveauet/rampetiden.
Glemte at skriveDet ville være "nice" Hvis rampe tiden ved sluk til de Feks 20% kunne instille. ( feks 5 sec ,når lyset skal dæmpe ned ved ingen Pir=on)
Jammen det er lige netop det man indstiller på scenarie linket. Her bestemmer du som sagt selv alle tiderne og niveauerne.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Når jeg nedregulere til feks 55 % på vær. så går den efter 20 % op til de 85% ( Her skulle den gå tilbage til 55% ?).
Har du rettet de rigtige scenarier ? Prøv at vedhæfte en kopi af programmet så jeg kan se hvad du mener.
Jeg sætter 2 tryk ind til sim med tænd sluk samt regulering på 1 tryk.Kan du løse dette,så er vi der nemlig.
Det er helt OK, jeg "togler" bare indgangene direkte ;-) i simulering.Hvis det er til styring af niveau er det IKKE programeret endnu. FB 1.2.03 var bare med som inspiration.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Prøv at lægge FB´n ind i dit program. Tilføj de udgange du vil styre og sæt niveau+ramp vha Visual. Brug det lidt og se om du savner mulighedenen for løbende at kunne regulere/tilrette niveaut vha en tast. Hvis du gør skal vi finde ud af hvilket scenarie/niveau det er der ønskes mulighed for at ændre og hvordan det så skal fungere.Upload gerne hele dit program efterfølgende, så jeg kan se hvordan det (ikke) fungerer i praksis.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke lagt det i contrl endnu.Det skal selvfølgelig ligge som et "støtte pgm"Jeg vil sætte tiden til nok 15 min timer hvorefter lys/scenareiet går til 20 % på lysene.Vi er der selvfølhgelig, men.. hvis timer løber ud og lys går på 20 % så vil det være iriterrende at skulle justere dem på tryk alle sammen igen. derfor ønsket om at ved ny pir =on tænder lys tilbage på den daværende dæmpning.Det med at lyset slukker vil/skal bare være en option ( hvis koblet på stiller jeg den nok timer til 3 timer.)Skal ud af hus så jeg kigger på det i aftenGod dag herfra.;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Jeg har ikke lagt det i contrl endnu.Det skal selvfølgelig ligge som et "støtte pgm"Jeg vil sætte tiden til nok 15 min timer hvorefter lys/scenareiet går til 20 % på lysene.Vi er der selvfølhgelig, men.. hvis timer løber ud og lys går på 20 % så vil det være iriterrende at skulle justere dem på tryk alle sammen igen. derfor ønsket om at ved ny pir =on tænder lys tilbage på den daværende dæmpning.
Det gør den også
Det med at lyset slukker vil/skal bare være en option ( hvis koblet på stiller jeg den nok timer til 3 timer.)Skal ud af hus så jeg kigger på det i aftenGod dag herfra.;)
Helt OK, det var også bare hvis man nu dæmper for at spare, vile det jo være nærliggende at slukke helt efter en vis tid. (Og 3 timer er da et godt valg)
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Hi LarsHar nu afprøve FB lidt og sendt et udrag af mit PGM her.Det virker ikke helt som det skal og jeg kan ikke se hvorfor?Der sker det:1:I køkken tænder jeg Ph5 lampe. som jeg dimmern på samme tryk(Holder tryk inde 1 tast, dette viser den dog ikke i sim?) nu til f.eks 55 % lys.
Det er selve dimmeren der registrerer langt tryk og begynder at regulere ned. Niveau bliver ikke registreret af/i funktionsblokken.
Pir reg. bevægelse og lys forbliver tændt.Efter udløb dæmper lys til 20 % . SÅ tænder det igen på 75%
Velsagtens fordi PIR registrerer bevægelse. Og niveauet er det der er programeret ind i tænd linket på Funktionsblokken.
og venter på pir=on(Her skulle lys jo selvfølgelige blive på 20 % Humm)
Skal PIR ikke registrere aktivitet og skrue op igen ?
, Ved pir=on, starter ned tælling forfra når pir=off.Denne gang virker det? og bliver på de 20% (Har cheket i Seneviw og der er ingen pir=on ?? som kunne forvirer )Når jeg laver bevægelse tænder lys ikke altid op igen, så skal man lige forlade Pir=off og så tænder det 2. gang?Måske min måde at forbinde på.
Nok mere min måde at kode på ;-) Jeg skal se om ikke jeg kan gøre det mere "stabil" og finde en metode der passer.
2: Når dette virker..Vil gerne have at lys tændte tilbage igen på 55 % som jeg satte lys på ved tryk-tænd( Ikke på 75%, da jeg dimmede lys til 55%.)Er det helt umuligt?Det er dette jeg har efterspurgt.:whistle: Mvh Lars
Nej det er ikke helt umuligt, og jeg er godt klar over det er det du ønsker. Men jeg jeg har ikke prøvet at lave noget tilsvarende endnu, så jeg skal lige prøve at finde en fornuftig metode. Indtil da er Niveau altså ikke variable vha knapper/tryk, kun via serviceview.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hi. LarsDet lyder fint. konklution er , at jeg ikke bruger det endnu, da det blinker/tænder lidt for ustabilt. Det med dim/% som er fast ville være rigtig lækkeret at få kode ind..:woohoo: Jeg kan kun ta " Hatten af" for en sådan Fb. Jeg kan ikke gennemskue det pt ( som Programør)..:pinch: Håber at høre fra dig.Mvh LarsPs. Har jeg ellers koblet tråde i test.vis rigtigt sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lars, jeg tror du skal kigge på at bruge lysniveau til at gemme det niveau som dæmperen skal regulere op til ved pir=on.Så kan rampetid dog ikke bruges, men et par timere og en lysniveau+1 hver gang timeren løber ud indtil lysniveau=gemt lysniveau, kan gøre det ud for rampetid hvis det er nødvendigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Allan.Jeg havde ventet du var kommet på banen for længe siden, med et par guldkorn :) Overvejer også at anvende metoden fra 1.2.03.d. Trådløs dimmer 1 og 2 tastbetjent eller modificere den med PIR + flere scenarier.Jeg har bare ikke lige overblik over hvorledes man kunne indstille/styre flere scenarier fra samme tryk som er det kli ønsker :S Hvis der anvendes flere forskellige tryk og seperate indgange i FB´n vil det nok være nemmere.PS: Dit dejlige billeder er "faldet ud" ved sidste opgradering af forummet ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok