Hop til indhold

Anbefaling & Regler for Bestykning af Gruppetavle


Gæst Karsten Faust Rasmussen
 Share

Recommended Posts

HejsaJeg skal ha designet hvorledes vores kommende IHC gruppetavler, skal skrues op på vores væg. I den forbindelse har jeg leget lidt med LK's Tavleberegner. Det hjalp mig ikke.Derfor spørgere jeg jer kloge folk.Hvilke regler og anbefalinger er der omkring dette.Vores eksiterende installation låser os lidt, og gør at jeg tænker 2 stk UG150-24 tavler.En til IHC Svagstrøm og En til IHC Stærkstrøm.Fornemmer at det er en go skik at dele svagstrøm og stærkstrøm men er ikke et lov krav?Men hvad er så svagstrøm og hvad er stærkstrøm, fordi jeg spørgere er for at få en ide om det overhovedet kan være i tavlerne.Svagstrøm tænker jeg -Input, Controller og 24 Volt OutputStærkstrøm tænker jeg 220V output incl gruppe sikring og Strømforsyningen.Er det vejen frem eller skal de deles mere op, får jeg problemer med varme.Håber det er forståeligt ellers skyd.På forhånd tak for svarMv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

Er ikke installatør og kan derfor ikke sige hvad der er (u)lovligt. Men hvis du kikker i sektionen "Vis mig din tavle" kan du da få lidt inspiration. Og ja det er god latin og adskille stærk og svagstrøm som du er inde på. Jeg ved dog at der er lovkrav til nærføring/respektafstand, men hvis du anvender godkendte materialer (IHC moduler og IHC-Link kabel) er der ikke nogen problemer ift. dette.Når du har antallet af dine moduler, grupper mm, så prøv Tavlekat igen for at se om placering og antal af moduler er OK. F.eks. mht varme og max temp. Hvis ikke du kan få det til at virke så sig til og jeg skal prøve at komme med et indspark.

Link til kommentar
Del på andre sites

HejsaTak for svar.Tavleberegneren har åbentbart drillet mig lidt. Hvis jeg lod LK vælge antal tavler og placering automatisk - har jeg tidligere fået denne besked"Alle komponenter kunne ikke placeres efter LKs retningslinier.Prøv at vælge en ny tavlestørrelse, indsætte en ekstra tavle, eller placere komponenterne manuelt."Det gør den så ikke nu ?? så det er perfekt.Nu er mit eneste spørgsmål så, hvilken "best practice" er der så med Strømforsyningen - er det at placere den i tavlen med stærkstrøm (220v Output) eller klods op af Controller?Mv Karsten

Link til kommentar
Del på andre sites

LK´s Tavlekat vil gerne have 20-25% fri plads i tavlerne til fremtidig udvidelse, men det er måske ikke altid nemt at leve op til, hvis det nu er selve udvidelsen man er ved at foretage. :silly: Min strømforsyning er placeret i "svagstrømstavledelen" ved siden af controleren. Det er jo der de 24v primært skal bruges. Så sidder den også i nærheden af backupmodulet. Noget af det jeg havde sværest ved at beslutte mig for var hvordan jeg ville kable outputmodulerne. Skal det være en sløjfe eller om stjernekoble. Jeg valgte at sløjfe en "bus" rundt for at minimere antallet af kabler i tavlen. Hovedtavle_sektion_2.JPG

post-2618-13549257000766_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej, jeg er elektriker, og ja der er regler for hvor tæt svag og stærkstrøm må være, min 8mm er afstanden, da man ellers risikerer støj, og derved kan man opleve at ihc ikke virker 100%. Hvad angår hvor manger gruppetavler, er det altid en go idé at ha en til svagstrøm incl controller og strømforsyning, og en til alle udgangsmuduler og evt lysdæmpere, også en hvor man placerer sine gruppe afbrydere, så kan det næsten ikke gå galt med varme eller støj. Jeg har selv fonydligt lavet en inst hvor jeg var helt opppe på 7 ug 24, 2 controllere en ordentlig røvfuld ind og udgangs moduler, 42 lysdæmpere. Det nemmeste er af få styr på hvor mange indgange man skal bruge, og bestemme derefter hvor mange moduler der går til. Udgangene er lidt mere trikky da man skal huske på at få lysgrupperne til at gå op, da man max kan ha 2 lysgrupper på hver udgangs modul. Inden man over hovedet skruer noget op, er det en go idé at sætte sine moduler på dinskinnen for at se hvor meget det fylder, og sørge for at ha rigeligt med plads til evt forglemmelser. Jeg bruger også gerne dinskinne klemmer, ca 2-3 fase og nul som er luset pr gruppeafbryder, for at undgå for mange ledninger i gruppeafbryder og udgangsmoduler. En god idé er også at mærke udgangsmodulerne op hvilken gruppe de har, fx i toppen gr5, og i bunden gr2, så man undgår kortslutninger. Det samme at mærke både ind og udgang hvilket nr de har på controlleren, så bevarer man hele tiden overblikket. Lang tekst, men jeg håber det kan hjælpe lidt

Link til kommentar
Del på andre sites

HejLige et input mere.... Ifølge SB skal der som minimum være en gruppe til lys og stikkontakter for hver påbegyndt 50M2 bolig.Der skal i et køkken være mindst 3 frie (til kaffemaskine osv.) stikkontakter (dobbelt tæller ikke som 2)som er forsynet fra mindst 2 forskellige grupper.Det er en god idé at have en gruppe for hver brugsgenstand (komfur, vaskemaskine osv.), dette er dog ikke et krav, men hvis forskellige brugsgenstande forsynes fra samme gruppe skal der ifølge SB være en forsyningsadskiller (afbryder, stikkontakt) foran hver brugsgenstand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Robert1977 skrev:

der var lige en ekstra ting, hvis man kigger på de fine billeder, kan man se at der lavet alt for store huller, i bagvæggen/ bunden i gruppetavlen, det må man ikke, og man risikerer at få inst kasseret. Hullerne skal være så små som muligt, hvis man går gennem bagvæggen/ bunden
Den har jeg ikke hørt før. Nu er det også nærmes en kabelkanal der er bagved, men det kan man jo ikke se på de første billeder. mini_20091110_DSC03517.JPG

post-2618-13549257001283_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 months later...

Det Robert1977 mener er nok at de tavler du hænger op skal overholde sin IP klasse og en UG tavle fra LK er IP 2x som også er nævnt i vejledningen til tavlen, at når tavlen ikke er tilgængeleg fra bagsiden må åbningerne ikke være stører end 12,5mm i diameter i bagpladen på tavlen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu er det sidste billede snart 1 år gammelt og tavlen er idrift som vist på de første billeder. Hvor Robert gjorde mig opmærksom på at jeg havde fjernet hele udslags blanketten. Og det må man tilsyneladene ikke.Selvfølgelig er SB jo "lov" og skal følges, men denne overtrædelse kan jeg godt se gennem fingre med ;-)Hvad er formålet mon med at hvis tavlen IKKE er tilgængelig fra bagside skal huller lukkes ned til 12,5 mm? Ved godt at størelsen på de 12,5 mm betyder at man så ikke kan stikke figre ind i den, men det kan man jo heller ikke da den står op ad en mur og dermed er åbningerne jo heller ikke tilgængelig.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok