Hop til indhold
  • 0

Er det ok


Pedersen1354922281
 Share

Spørgsmål

Skal til at have ryttet op i min tavle, og ville i den forbindelse lade alle ledninger terminere i nogle klemrækker. har fundet nogle Wago krueløse, med fire tilslutninger. Er kommet i tvivl om følgende er lovligt/forsvarligt/tilrådeligt:samler dem ved siden af hinanden, dvs. fase og nul ved siden af hinanden. Jord i LK tavlens jordklemrækkeNul luses på klemrækken, men kun inden for samme gruppeSe billede: tavle.jpg

post-3980-13549256998843_thumb.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Er ikke installatør, så skal ikke udtale om det lovlige, men det ser da forsvarligt ud. Der er vist noget med at man max må samle 2 kabler under samme skrue, så der burde jo ikke være nogen problemer med disse klemrækker hvor man (formentlig) kun kan have 1 i hvert hul.Og jeg er kraftig fortaler af at samle kabler på klemrækker - så man kan koble sig ud af fremtidige situationer uden at kablerne lige pludselig bliver for korte og ikke kan nå. Men det koster og fylder selvfølgelig lidt, men hvad ...Så derfor også tilrådelig efter mine begreber. :cheer:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejJeg er godtnok ikke installatør, men har efterhånden en del år på bagen som elektriker.Det er fuldt lovligt at samle det i klemmer. Jeg vil anbefale at du vælger en klemme hvor din sløjfning af nullen foregår med en skinne som skrues fast i klemmen og der hvor du skifter gruppe forsyner du din klemrække med en skilleplade. Sørg også for at mærke klemmerne op så man ved hvor de hører til.PedersenK skrev:

Er der en installatør derude der kan sige mig om det er teknisk forsvarligt/lovligt/håndværksmæssigt korrektPå forhånd tak
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er intet ulovligt i din prøveopstilling, men som jeg skriver ville jeg benytte en klemmetype hvor man kan få en sløjfeskinne til, fordi ved at sløjfe med ledning som i din opsætning vil en dårlig forbindelse/fejl på klemmen påvirke alle nul forbindelser efter den fejlramte klemme. Hvis du benytter klemmer med sløjfeskinne er alle nulklemmer forbundet med en skrue for hver klemme til en fælles skinne og det giver en god og pålidlig forbindelse, og det er også en del hurtigere end at skulle lave alle de små nul ledninger som du lægger mellem klemmerne.En anden god løsning til at samle nullen er dem som Lars har til salg her:http://ihc-user.dk/forum/34-kob-salg-og-bytte/12112-s-jord-og-nulklemmerPedersenK skrev:

DVS at den måde testopsætningen er lavet på nu, hvor der er Fase/Fase/nul og Fase/Fase/fase/nul er uhensigtmæsig/ulovlig/dårligt håndværk og at nullen skal samles i en seperart klemrække. Dvs at det ikke ok at luse Nullen som beskrevet?
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det med den løse/dårlige nul er vel egentlig også kun et problem hvis man "blander" flere faser som har fælles nul, (som f.eks. en 3-polet gruppeafbryder). :huh: Hvis man føder de enkelte ledere i kablet fra én og samme fase er der jo ingen "overspændings" risiko hvis nullen pludselig svæver pga en manglende/løs forbindelse ? Heller ikke hvis fasen kommer fra flere grupper. Der kan så være et andet problem med at gøre kablet helt spændingsløst, da der jo skal afbrydes for flere grupper. Om det er forbudt eller blot ikke anbefalet i SBi ved jeg ikke, men det minimerer vel "overspændingsrisikoen".

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:

Det med den løse/dårlige nul er vel egentlig også kun et problem hvis man "blander" flere faser som har fælles nul, (som f.eks. en 3-polet gruppeafbryder). :huh: Hvis man føder de enkelte ledere i kablet fra én og samme fase er der jo ingen "overspændings" risiko hvis nullen pludselig svæver pga en manglende/løs forbindelse ? Heller ikke hvis fasen kommer fra flere grupper. Der kan så være et andet problem med at gøre kablet helt spændingsløst, da der jo skal afbrydes for flere grupper. Om det er forbudt eller blot ikke anbefalet i SBi ved jeg ikke, men det minimerer vel "overspændingsrisikoen".
Det er netop således at min tavle er opbygget med 3 polede gruppeafbrydere, så jeg tror jeg køber nogle nye gruppeafbrydere.Tak for hjælpen
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok