Hop til indhold
  • 0

Alpha 2 pumpe vs. IHC styring


Coralreef
 Share

Spørgsmål

HejsaPt har jeg simpel styring på min gulvvarme, dvs termostater i alle rum der tænder/slukker motorventiler. På shunten sidder en nyere grundfoss pumpe dog ikke en af de nye smarte alpha 2 der selv køre op/ned efter behov/antal åbne kredse.Jeg overveje pt at bygge det om og ser 2 oplagte muligheder :1) Fortsætte med nuværende styring men udskifte pumpe til alpha 2 for at spare strøm. Sommertid styres ved at jeg når tid er slukker helt for pumpen..2) Fortråde min termostater til indgang og så sætte pumpen på en udgang. Så kan jeg lave program der gør at hvis ingen termostater kalder på varme slukkes pumpen. Jeg kunne desuden lave noget bedre sommer/vintertid, fjernstyring, sluk helt hvis alarm har været on i x antal dage osv.Jeg er dog lidt i tvivl om metode 2 giver value for money eller om det bare bliver mere gejl på IHCen...

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvad med evt. at skifte styringen til sådan en her, uden at skifte pumpe??TIGRIS 1-14 rumstyringDen har pumpestyring / output i sig til pumpen, der kun kører når der er brug for at pumpe vand til en kreds, i pumpelogikken er også at den lige kører lidt engang imellem i løbet af sommeren for at motionerer pumpen selvom der ikke er brug for at sende vand rundt så den ikke "sætter" sig...der skal self os nogle termostater til, "trådløse" jeg har 8 kredse i mit hus og den rækker til alle sammen, fra kælder til loft :)Telestat u. NatsænkningTelestat m. NatsænkningRené

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejsaMulighed men så kan det næsten gøres billigere med IHC, har udgangen, men ikke de 9 indgange = 1 input modul skal sættes i ;)Men alpha 2 køre jo lidt ved 2 kredse, lidt mere ved 4 kredse, mere ved 7 kredse....Mit IHC ville jo bare banke fuld knald på pumpen bare en kreds er åben = højere effekt forbrug !Så derfor måske er pumpen "smartest" og mest økonomisk !

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har også selv, Tigris systemet med 16 kredse og en Alpha pumpe.Det virker ganske fornuftigt. Pumpen kører kun når en eller flere af kredsene er åbne og kun med den effekt der er nødvendig for at skabe cirkulation. Og som Rene siger så kører den ikke hvis ingen telestater kalder på varme. (Pumpemotion sker hver 7 dag hvis ikke der har været kaldt på varme)Termostaterne er trådløse og det er ganske smart. Det der ikke er så smart ved systemet, eller det jeg savner er at kunne registrer temperaturen i de enkelte rum. Det kan man nemlig ikke idet termostaterne jo bare registrere om det indstillede setpunkt er nået og derefter kalder på varme. Det vil man kunne med LK´s eller Zigza´s termostater, men de er desværre ikke trådløse og kræver derfor kabler til hvert rum der ønskes målt/styret.Natsænkning er i øvrigt ikke noget vi kan bruge da der er tale om vandbåren gulvvarme i beton og huset er super isoleret (lavenergi kl.2). Dertil er trægheden for stor og det tager alt for lang tid at regulere/kompenser herfor. Desuden har vi ventilation med genvex som også kan bruges til at regulere temperaturen lidt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I forlængelse af Larses indlæg har jeg da også et par flere kommentarer...Jeg har læst diverse artikler omkring natsænkning, forskellige temperaturer i rum, talt med vvs installatører... og bundlinien er mere eller mindre at have for stor forskellighed i temperatur set fra et rum til et andet ikke giver den store besparelse, da rum luft har det med at udligne sig mellem rum der ikke er isoleret mellem hinanden, så luften løber bare under døre.. etc.. så det ender med at et rum varmer lidt mere for at kompenserer for den kolde luft der måtte komme fra et tilstødende lokale med lavere temperatur...mht. natsænkning skulle der heller ikke være den store vinding, da den energi det koster at varme et hus op efter det har været sænket, næsten går i spænd med den energi der var sparet over natten....anyways... det var bare mine 2 cents...så helre køre i bauhaus og købe noget rockwoll på tilbud og give loftet noget ekstra isolering, det er der noget ved :) :cheer:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

rene.qvist skrev:

anyways... det var bare mine 2 cents...:
helt enig i dine betragtninger.
så helre køre i bauhaus og købe noget rockwoll på tilbud og give loftet noget ekstra isolering, det er der noget ved :) :cheer:
Hmmm, har ikke noget loft :angry: Jeg har loft til kip isoleret med 435mm Superbats med lamda 34, så det bliver nok ikke aktuelt :P Men tilbage til sagen: ja skift pumpen og få termostaterne og telestaterne (ventilerne) koblet ind på IHC´n. Så kan du altid selv programere dig ud af resten.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok