Hop til indhold
  • 0

Hvordan lave svagstrømsdelen rigtig i tavlen ?


Lau Sorensen
 Share

Spørgsmål

Hej, Huset er færdigt, elektriker har lavet 230v-delen og nu er det planen at jeg skal lave svagstrømsdelen af kabling, kobling mv. selv. Hvad må jeg tænke på i den forbindelse for at gøre dette riktigt og sikkerhedsmæssigt korrekt i tavlen. - eks. afstande til 230v, lægge svagsstrømsledninger i strømpe / k-rør mv. ? og hvilken slags kabler anbefales til brug for data-ledninger ? Al hjælp modtages med stor tak !! LSorensen

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis svagstrømkablerne skal ligge i samme rør/side om side med elkabler SKAL de være godkendt til dette. Det er der ikke mange kabler der er, derfor anbefales det at anvende LK´s IHC-link 10 kabel (det er godkendt). Men hvis svagstrømkablerne ligger frit (med min. 8-10 cm afstand til elkabler) kan du anvende hvad som helst. Mange anvender derfor kat.5 data kabler som kan fåes for næsten ingen penge.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

tak for svaret !!!Ok - men selv med LK´s IHC-kabel bliver jo dette splittet op og vil det meste af vejen (dvs. ind under modulerne) ligge som enkelttråde. - og bag ved dette ligger der 230v ledninger som går til modulerne. (måske jeg er lidt paranoid, men jeg er lidt optaget af at få det lavet rigtigt :) MvhlSorensen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kik lidt på billederne i sektionen "Vis mig din tavle" Så kan du måske få lidt ideer og inspiration. Det er også kotume at samle svagtstrømsmodulerne i én tavle og 230V modulerne i andre. Så behøver man ikke tænke så meget over det, men det er da rigtigt at der skal svagstrømskabler til 230V modulerne uanset hvad.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

lars-jacobsen skrev:

Mange anvender derfor kat.5 data kabler som kan fåes for næsten ingen penge.
Som der har været skrevet om tidligere i nogen tråde, så er tværsnittet i cat5 kabler ikke nok. Så hvis det er vigtigt at alt er ok, så bør du anvende IHC link kabler. Så er der ikke nogen der kan komme efter dig.
Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok