Hop til indhold
  • 0

Alarm Pir

Gert Hansen
 Share

Spørgsmål

For år tilbage fik da vi byggede nyt var planen at IHC skulle agere som tyverialarm, men hver gang vi aktiverede kom der en masse falske alarmer, jeg lavede en debug på pir og kunne se at der kom detektion uden at der var nogen i huset. Elektriker mente at det var controller og skiftede til den nyeste på det tidspunkt, dog uden at det hjalp. Han sendte en regning som ikke betalte, men sagde at vi ville betale når det virkede. Nå det ene år tog det andet og vi glemte alt om alarm.
Nu hvor jeg har bedre tid er jeg så begyndt at bruge Home Assistant til de opgaver som havde tiltænkt til IHC, indtil videre fungerer det fint med de opgaver jeg har automatiseret.
Nu ville jeg så aktivere Alarmo og kan se at mine pir fortsat giver falske alarmer. Efter lidt undersøgelse kan jeg nu se hvad jeg burde kunne have set dengang vi byggede, der er monteret de forkerte pir. Den anbefalede er en 12 volt pir til alarm og ikke den 24 volt udgave som sidder i huset, lang historie og nu til spørgsmålet:

Kan jeg på en nem måde udskifte til de rette pir?
Hvordan kobler jeg om så de kun får 12 volt? (har andre sensorer, gas og vand som også er 12 volt)
Eller vil det være nemmere hurtigere og billigere at opsætte nogle Matter/Zigbee pir til formålet?

På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

1 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

• 0

Om det er hurtigere/nemmer at opsætte nogle matter/zigbee alarm pir kan kun du afgøre, da det afhænger af hvordan installationen er lavet. Svaret er det samme vedr. udskiftning af de installerede PIR til LK IHC 12V alarm PIR. Dog bliver det svært at skaffe disse, da de alle er udgået, og der ikke er kommet nogen erstatning.

Eftersom PIR'ne køre med 24V, går jeg udfra at det ikke er Alarm PIR's som er installeret. Tag evt. et billed af en af dem, så kan vi hurtigt se om der er en alarm PIR eller en alm. PIR. Men selvom det er en alm. PIR, bør den ikke give signal, når der ikke er nogen i huset, med mindre den er monteret, så den bliver ramt af sollys eller kan se anden varmekilde som ændre sig.

Link til kommentar
Del på andre sites