Hop til indhold

Kan vi skrotte IHC?


chrsoes
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Vi har lige købt et hus, hvor der er installeret IHC. Vi kommer dog fra et hjem, hvor vi udelukkende brugte IKEA Trådfri til styring af lys. Det kunne vi godt tænke at tage med os over i det nye hus, da det virker for os.

Derfor har jeg leget med tanken om at sætte alle lys og udgange til ON, for at sikre at der er spænding på. Derefter vil jeg blot skrue mine pærer fra IKEA i, og koble dem til min bridge, for så at kunne styre dem med deres kontakter og vores telefon.

Men jeg kan læse mig til at IHC kan blive overbelastet ved at sætte alle udgange til ON, og derefter genstarter, hvorefter alle vil være OFF. 

Faktisk oplever vi ca. 2 gange i døgnet at vores IHC genstarter, hvilket resulterer i et spændingsfald på alle lys. 

Derfor er mit spørgsmål: Er der nogen mulighed for at sætte alle udgange til ON, så jeg blot kan sætte mine pærer i hvor jeg vil, og på den måde omgå IHC. 

Andre forslag og tanker er meget velkomne.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg havde et næsten tilsvarende symptom for nogle år siden, hvor mit IHC system blev ustabilt, når jeg fik tændt for mange lamper / stikkontakter.

Problemet var for lille strømforsyning (24 volt /  0.6 amp), som jeg skiftede til en større, så kører det helt normalt igen. Tænker det er relæerne i output modulerne der bruger strøm proportionalt med antal der er "on"

Håber det kan bruges...

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej chrsoes

Velkommen til IHC user.

Hvis I ikke ønsker at benytte jer af IHCs mange muligheder, så få en elektriker ud og bypass alle udgangene. Derefter er der konstant strøm på alt. Hvis IHC anlægget kun køre lyset, kan I nu slukke for det.

Elektrikeren vil sikkert tilbyde at nedtage og bortskaffe IHC anlægget ganske gratis, det er dog en dårlig forretning for dig, da IHC er et ganske kapabelt system, og selv gamle brugte IHC komponenter sælges til høje priser. Og alt efter hvordan jeres IHC anlæg er skruet sammen, kan det potentielt langt mere end Ikeas trådfri. Jeg ville derfor ikke kaste mig ud i en udskiftning af anlægget.

Årsagen til de daglige genstart kunne meget vel være strømforsyningen der er ved at stå af.

Venligst Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Michael og Henning

Tak for jeres svar. 

Michael, det kunne godt lyde som om at dét var problemet.

Henning: Jeg har kun interesse i at køre alt belysning og udtag udenom IHC. Vi har også gulvvarme koblet op på IHC, som fungerer upåklageligt. Er en ny strømforsyning til at skaffe, og i så fald, hvad koster sådan en. Er dette en stor opgave for en elektriker?

Link til kommentar
Del på andre sites

Strømforsyningen behøver ikke være en LK IHC strømforsyning. Enhver 24V DC strømforsyning som kan levere 72W kan bruges, men check dog om du skulle have den lille 15W. Hvis det er tilfældet skal du bare have en ny strømforsyning som er kraftigere.

 

At bypasse LK IHC på lampeudtag og stikkontakter er ikke nogen større opgave. Den største opgave er at finde de rigtige udgange i programmet. Herefter skal ledningen bare afmonteres og forbindes til den rigtige faste fase i tavlen. Til sidst sletter man den del af programmet, som høre til de afmonterede udgange. Hvis du har den lille strømforsyning, kan denne øvelse være nok til at strømforbruget falder så meget at du kan leve med den lille strømforsyning.

 

Værd dog opmærksom på at mange LK IHC installationer har funktioner hvor varme styring, alarm m.m. spiller sammen med lys styring m.m. Hos mig har jeg 1 knap jeg skal trykke på når jeg rejser væk i længere tid. Når jeg trykker på den knap, skrues der ned for varmen, alarmen slåes til og alt lys m.m. slukkes. Ca. 1 døgn før jeg kommer hjem, skures der automatisk op for varmen igen. Tilsvarende tænder alt lys hvis brand alarmen går og blinker hvia indbruds alarmen går. Hvis du har disse funktioner i din installation, vil de ikke længere virke når du skifter til IKEA trådløs.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok