Hop til indhold

Interface med IHC term over seriel forbindelse?


Recommended Posts

Jeg er flyttet ind i et gammelt hus, hvor vi har en gammel IHC term controller, som jeg kan læse mig frem til kun kan aflæses vha. terminal softwaren som nok ikke virker på nye maskiner. 

Hvad jeg ikke helt forstår er hvorfor jeg ikke kan via putty, åbne en seriel forbindendelse og læse fra den vej?

Jeg har købt et rs232 - usb kabel, og prøvede her via putty at læse fra den, men fik ikke noget ud -  jeg har generelt aldrig haft succcess med at etablere seriel forbindelser med andet hardware, så tænkte ikke så meget over det -  men er der en særlig grund til at jeg ikke kan forbinde til den, eller gør jeg noget fundamentalt forkert -  tænkte i forhold til at lave et library eller sdk, som kunne interface med?

Jeg forbundet til den via mit rs232 kabel købt her http://www.cabledeconn.com/CABLEDECONN-USB-to-DB9-Pin-RS232-Cable-with-PL2302-Chipset2m-66FT-USB20-to-RS232-Female-DB9-Adapter-Converter-for-Windows-XPWindows-Vista7810Mac-OS-Linux-C0407_show125.html

Min computer registere den fint, og ved hvilken COM port den connected til. 

Nå jeg så via putty opretter en seriel forbindelse med baudrate 9600 

Så ser jeg bare en blank terminal skærm. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er RIGTIGT mange år siden jeg sidst rodede med en TermIHC controller, så min hukommelse på det område er langt fra den bedste. Jeg mener dog at Putty burde være ganske fin til formålet. I din fejlsøgning kan du prøve at checke nedenstående punkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er en IHC Term controller, ifølge din guide. 
Jeg har sat den op i forhold til den her 
https://dk.teknik.el.narkive.com/WfAVtSiY/termihc-succes
1) 9600/N/8/1
2) Term.emul: Ansi
3) Komm.prot.: Xmodem
4) Flow Control: Hardware; RTS/CTS

De grønne kan jeg ikke indstille i putty, men er "kommunikationsparametre" specificeret i TermIHC programmet ifølge tråden ovenpå. 

Jeg har tænkt over om det er null model eller ej, Men som jeg læser det på LK egen side ang. deres kabel så virker det til at være et helt almindeligt RS232, de nævner ikke bevidst at det er null modem -  jeg kunne købe en adapter eller måse bare lave en hvis den eneste forskel er 2 pins er krydset?

Link til kommentar
Del på andre sites

I putty kan du under Connection - Serial ændre flow control til RTS/CTS. Default er XON/XOFF. Udover dette er jeg bange for at jeg ikke kan hjælpe dig videre. Jeg har ikke haft en TermIHC controller i hånden siden min svendeprøve i slut 90'erne

Ansi og Xmodem betyder, såvidt jeg husker, kun noget i forhold til hvordan det teksten står i terminal vinduet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er IKKE et null modem kabel du skal bruge.

Det skal gå lige igennem fra ben 2-2 og ben 3-3 og evt gnd.

Putty burde virke fint, det eneste man ikke kan er vist at printe så vidt jeg husker.
Du kan lægge en lus fra ben 2-3 i dit kabel og sende en streng og se om den komme tilbage på terminalen.

Ellers skal du sørge for at der er jord på PC og på PSC hvis det er den gamle brødrister.

Tilslut kablet med slukket controller, start op og bingo så skal der være forbindelse.

9600/n/8/1 er standard for RS 232 komm. og er også det der virker med controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Har prøvet med RTS/CTS det virker ikke til at have ændret noget. 

Hvordan slukker jeg og tæner controlleren -  virker ikke til at der en umiddelbar on/off knap nogen steder, så det hele er koblet til min eltavle?

Link til kommentar
Del på andre sites

Dersværre er man ofte nød til at slukke for den sikringsgruppe, som IHC controlleren sidder på. Hvis du har batteri back på din IHC installation, skal du også fjerne forbindelsen til batteriet, selvom det nok ikke virker længere, hvis det aldrig er blevet skiftet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok