Hop til indhold
  • 0

Reparation af strømforsyning


Kim carlsen
 Share

Spørgsmål

Hej

Lørdag morgen vågnede vi op til et mørkt hus, hvor intet IHC virkede. Så inden jeg havde fået morgenkaffe:wacko: måtte jeg i tavlen og kunne se at strømforsyningen var død. Jeg fik sat en alternativ på og har bestilt en ny til tavlen (Siemens Logo).

Men er der nogen der har fixet en IHC strømforsyning? Som regel er det jo blot kondensatorne der er tørret ud og kan også se de er bulet godt ud. Nye er bestilt og så må vi se om den kan genoplives

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Medmindre at du selv kan reparer strømforsyningen, kan det næppe betale sig, så det tvivler jeg stærkt på. Personligt vil jeg ikke spilde meget tid og penge på at reparer en gammel strømforsyning. Specielt ikke når der findes indtil flere alternativer som er fuldt ud ligeså gode eller bedre.

De døde kondensator plejre først at give problemer når du tager strømmen til strømforsyningen, og vil tænde for den igen. Når den dør i drift plejre det at være noget andet som dør. I gamle strømforsyninger med en jernkerne transformator, enten den eller ensretter kredsen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan selv skifte kondensatorne, så der er ikke den store udgift der. Og så var det mest om der var noget der havde erfaring med denne reparation. Virker den gamle strømforsyning, kan den bruges som backup, der hurtigt kan monteres, så man ikke skal have ledninger hængende ud af tavlen til den eksterne strømforsyning, mens man venter på reservedele komme frem, hjis man en dag skulle stå med samme problem igen

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er jo ingen garanti for at den gamle strømforsyning vil virke næste gang din primære strømforsyning går død. Hvis man endeligt vil sikre sig, er det bedre at have 2 strømforsyninger, som begge er kraftige nok til at føde hele installationen, men installeret, så de kun føder halvdelen hver. Dermed kan man hurtigt reetabler strømmen hvis den ene går død, og man opdager hurtigt hvis den ene holder op med at virke.

Husk at forbinde 0V mellem de 2 strømforsyninger, så hele installationen har samme 0V potentiale.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har selv en 72W PSU der døde for nyligt.

Heldigvis har jeg to i installationen da den ene forsyner gulvvarmetelestaterne, så jeg kunne lige koble om.

Men jeg sad også og studerede min PSU i værkstedet og jeg loddede to sorte filtre, eller hvad det nu var ud, så kunne jeg adskille primær og sekundær på Switchmoden, og fejlen ligger i primær, så det er jo noget nemmere at fejlfinde på. Jeg kom ikke lige videre, men jeg mener også at jeg loddede dioderne ud til ensretteren. Jeg må have set på den igen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok