Hop til indhold
  • 0

LK FUGA, Stikkontakt med jord og LED-lampe, 1 modul


Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

I min installation har jeg som standard ved døråbninger et et 4 slutte svagstrømstryk og underneden en LK FUGA, Stikkontakt med jord og LED-lampe, som er forsynet fra et outputmodul.

De nederste svagstrømstryk har i den forbindelse typisk været anvendt til at kippe stikkontakten hhv. sluk alt (inkl. stikkontakt). Stikkontakten er opsat således at lysdioden lyser når stikkontakten tændes (dvs. der kommer 230v på den fra outputmodulet).

Installationen er fra før 2016, og dengang var LED'erne i disse stikkontakter røde og gav ingen problemer. Men efterhånden som de røde LED stikkontakter går i stykker (de er nemlig af elendig kvalitet), har jeg udskiftet dem med den nye udgave med hvid diode. Den røde udgave er udgået.

Problemet med den nye model med hvid led (elnr. 1017058455) er at dioden lyser en lille smule når den burde være slukket. Jeg mener at det er et nærføringsproblen forårsaget af at der fremføres 5x1,5 mm2 i en del af stikkontakterne, hvilket er nok til at aktivere dioden fra de andre mellemledere. I stikkontakter hvor der fremført et 3x1,5 mm2 lyser dioden ikke i slukket tilstand.

Har I oplevet det eller har forslag til en løsning på dette problem?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Ikke konkret da jeg ikke har tryk med hvide LED dioder.

Men har et tilsvarende problemet med nogle meget gamle 230V GU10 LED lyskilder med individuelle dioder, der også kan lyse svagt når der er liv i en af de andre ledere i et “nærført” kabel. Så problemstilligne er kendt. Løsningen ved andre har typisk været montering af en dimbob eller en kondensator parallelt et sted, men hvad man lige skal vælge her med en 24v led, tja. Du kunne jo prøve med en kondensator ala denne her

https://www.greenline.dk/xry-stoejkondensator-for-krybestroem-230-vac-7140?gbraid=0AAAAADsgaaSkncINSckl75QTj6f3nz28p&gclid=EAIaIQobChMIss_U7pDOgwMVE6qDBx2klgsxEAQYBiABEgJX9vD_BwE

eller bare en tilfældig fra rodeskuffen, når nu det kun er 24V. Hvis den hjælper ja så er det jo fint.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
27 minutter siden, Lars Jacobsen skrev:

Ikke konkret da jeg ikke har tryk med hvide LED dioder.

eller bare en tilfældig fra rodeskuffen, når nu det kun er 24V. Hvis den hjælper ja så er det jo fint.

Den diode som Jens omtaler, sidder ikke i trykket, men direkte i 230V stikkontakten. Den har ikke nogen forbindelse til LK IHC, men styres direkte af stikkontakten, og kan enten konfigureres som følge eller konstant lys.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Enig Lars1, lysdioden sidder på 230V delen. Faktisk sidder den integreret i det lille plastic-stykke som kan trækkes ud, når man konfigurerer stikkontakten. Jeg har forsøgt med en kondensator mellem N og mellemlederen til stikkontakten, og bum, så slukker dioden aldeles omgående. Så det er en løsning, men også en lidt ærgerlig løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

OK kendte ikke den konkrete stikk/udtag, men har nu Googlet og set det.

Men fint der var en workaround der virkede, selvom det naturligvis er ærgerligt at LK har lavet sådan en forholdsvist nyt produkt, og så sparet en lille kondensator væk. For det må formodes at være et problem hos andre også.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ah mon dog lige så længe. Mener nu de små 1 modul uden afbrydere er kommet til senere da det blev lovligt med udtag uden afbrydere, bare der var jord i dem. Og er vist nu efter IHC blev introduceret.

Det første link jeg lige fandt skriver faktisk “Ny Fuga”

https://www.elvvs.dk/p/fuga-1m-stikk-m-j-m-led-hv-1409615/

men anyway jeg blev da også lidt klogere på produktporteføljen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1 modul stikkontakter uden afbryder var lovlige da jeg var i lære som elektriker og det er efterhånden +30 år siden. Jeg lavede svendeprøve i TermIHC, som var den nyeste model på det tidspunkt.

"Ny Fuga" må henvise til at den nu er med hvid i steddet for rød diode, for det er vist det eneste nye i den.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok