Hop til indhold
  • 0

Foreløbig plan for udfasning af IHC


Astronaut
 Share

Spørgsmål

Nu har jeg brugt de sidste par måneder til at kigge omkring efter en løsning til at efterfølge IHC. Min installation er nok anderledes end de fleste. Vi har stort set kun wireless bortset fra 4 stk. 2-kanal dimmere, 12 magnetsensorer, 10 PIR og 4 temperaturfølere. Derfor bliver min løsning nok også anderledes end de fleste andres.

Et krav er at det der er wireless i dag også skal være det i fremtiden (ingen nye kabler). Et andet krav er at det ikke må ende i en proprietær løsning. Jeg gider ikke igen stå mod håret i postkassen.

Et tredje krav er at en "controller" til lys og andet livsvigtigt kun må lave livsvigtige ting. Dvs. det er ikke acceptabelt med HA, OpenHAB, Homey, etc. til at styre de livsvigtige ting. Problemet med alle de løsninger er at de er designet til at man integrerer alt muligt i "controlleren". I praksis betyder det at der hele tiden er opdateringer til softwaren i controlleren og hver gang man opdaterer er der risiko for fejl og dermed udfald på det livsvigtige. I praksis ønsker jeg en controller jeg kun skal rode med når jeg kommer med nye komponenter.

 

Min løsning bliver nok Zigbee wireless komponenter der snakker med en Raspberry Pi Server der kører Zigbee2MQTT (snakker med Zigbee devices), NodeRed ("Programmering") og Mosquitto (MQTT). Eneste måde at snakke med serveren vil være over MQTT. Der bliver ikke noget bruger interface eller automatiske opdateringer. Hvad der skal laves af UI bliver HA som snakker over MQTT. I en overgangsperiode vil jeg tage MQTT beskeder fra IHC captain og sende ind i NodeRed. På den måde kan overgangen fra IHC til Zigbee ske gradvist.

Jeg har nu skidtet kørende med nogle tilfældige Zigbee komponenter jeg havde i skuffen. Når man ved hvad man gør så tager det under 20 min. at få det i luften. Det bliver lidt arbejde med at få bygget de funktionsblokke jeg har brug for. Fx. plejer jeg i IHC at have en hjemmelavet funktionsblok der styrer alt lys i et rum. Nu skal jeg til at lave en lignende i NodeRed.

 

Det blev Zigbee fordi min oplevelse er at Z-Wave ikke sælger så godt (der er vist også issues hvis man får rigtigt mange devices koblet på). De andre løsninger jeg har kigget på er proprietære og det er som sagt no-go. Mine tavle komponenter har jeg pt. ingen løsning for; de kører videre i IHC controlleren. Ingen af dem er kritiske. Når IHC controlleren dør så er en mulighed at lave en løsning med en Arduino, Rasperry Pi Pico W, ESP32, e.lign. som er koblet direkte til magnetkontakter og publiserer resultatet på MQTT. Resten (PIR + Temperatur) klares med wireless sensorer.

Dette er ikke en løsning for alle. Man skal kunne bruge Raspberry Pi, Docker og forstå noget Zigbee, MQTT. Ideelt kunne "nogen" lave en færdig løsning med de nødvendige funktionsblokke og et image lige til at installere. Alas, det bliver ikke mig men jeg deler gerne mine løsninger med andre.

Nu følger et par måneders eksperimentering og så må vi se. Jeg har ikke travl. Men skulle min controller stå af (som den næsten gjorde for 2 uger siden) så har jeg nu en vej frem som kan sættes i værk hurtigt.

PS: Til dem der ikke kender NodeRed så er her et generisk eksempel på NodeRed programmering. Det synes ret nemt når man først er kommet i gang.

image.thumb.png.63b9bea768ed237339d4c408ef6d2477.png

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Nu har jeg brugt de sidste par uger til at teste opstillingen. Det kommer til at se sådan her ud:

image.thumb.png.0d82b20e15c627f7cc5389be737151fc.png

Alt lys og andet kritisk bliver Zigbee. Det fungerer ret godt. Ingen batteri-tryk vil få mere end 3 meter til nærmeste Zigbee router og alle Zigbee routere vil have mindre end 3 meter til nærmeste anden router. Sådan som mit Zigbee test-netværk er i dag så skal alle devices igennem 6 routere for at nå Zigbee2MQTT/MQTT/NodeRed. De mange hop kan ikke mærkes i løsningen.

Der bliver 3 niveauer af kommunikation:

  • Manuelt tænd/sluk/dimming af lys sker med direkte kommunikation mellem Zigbee enheder uden Zigbee2MQTT/MQTT/NodeRed er involveret. Præcis som IHC standalone. Det vil således virke uanset om resten er nede.
  • Vigtig automatisering, alarmer, etc. sker i NodeRed. Dette vil fungere så længe der er strøm på den Raspberry Pi som det kører på. Skulle det vise sig at der bliver brug for Z-wave, Matter, etc. så vil det være nemt at tilføje. Hvis support for Zigbee2MQTT eller NodeRed forsvinder så kan de skiftes ud med noget andet (men i princippet kan det køre evigt uden ændringer.
  • Mindre vigtig automatisering, integration til mindre vigtige ting (støvsuger, vaskemaskine, el-forbrug, etc.) sker ovre i venstre side. Der vil sikkert være mange integrationer og derfor vil specielt Home Assistant også blive opdateret ofte (nye integrationer, bedre UI, bugfixes). Giver opdateringer problemer så er det ikke noget stort problem. Jeg kan fint leve med at HA er nede i en måned.

Så længe jeg har en IHC controller vil den også være integreret vha. Kaptainen, HA og MQTT. Det er min forventning at MQTT vil fortsætte med at eksistere de næste 30 år. MQTT bruges til meget andet.

Lige nu ser det ud til at alle tangenter desværre bliver Schneider's Wiser batteritryk. Det bliver det eneste fra Schneider. Kan jeg finde noget bedre så vælger jeg det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 hours ago, Kim carlsen said:

Spændende. Jeg overvejer lidt samme retning, men en af mine anker er omkring salg af bolig. Er det noget en ny køber kan overtage uden at skulle være programmør. IHC var/er trods alt noget manbnemt kan finde en der kan hjælpe med. 

Hvad har du gjort af tanker i den retning?

Mine tanker er at Zigbee delen vil fungere i det øjeblik boligen sælges. Resten må en ny køber tage hånd om. Det er ikke spor anderledes end alle dem der har valgt Zigbee uden at have kørt IHC eller har valgt IHC Standalone. Hvad der findes ud over at tænde og slukke lyset er alligevel ikke noget der påvirker salgsprisen. Jeg er klar over at alle dem der også har varmestyring e.lign. er i en anden situation.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ved salg af et hus med en smarthouse installation, hvad enten det er LK IHC, Zigbee, Zwave eller noget helt fjerde, kan man jo altid have et par tilbud på konvertering til noget mindre komplext liggende. Så kan en evt. køber selv beslutte om han/hun vil gøre brug af de tilbud, eller "leve" med smarthouse installationen som den er.

LK IHC lys styring kan erstattes af kiprelæer eller wireless løsninger fra Wiser, Zwave, Zigbee m.m. Langt de fleste varmestyringer kan erstattes med en standard varmestyring fra f.eks. Danfoss. Alarm installationer kan erstates med standard løsninger fra f.eks. verisure eller G4S. Man vil ikke få fordelen af at de spiller sammen som med vores hjemmelavede løsninger gør, men det er et valg en køber må tage.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 hours ago, Lars1 said:

Ved salg af et hus med en smarthouse installation, hvad enten det er LK IHC, Zigbee, Zwave eller noget helt fjerde, kan man jo altid have et par tilbud på konvertering til noget mindre komplext liggende. Så kan en evt. køber selv beslutte om han/hun vil gøre brug af de tilbud, eller "leve" med smarthouse installationen som den er.

Hvis det er Zigbee eller Zwave så kan man blot købe en Hub og sætte på inden man går ud af døren. Sådan en fætter koster et par tusinde og er i den sammenhæng ligegyldig. Så er der en fin overdragelse hvor alt det basale virker. Det betyder selvfølgeligt at alarm og andet mere avanceret ikke virker men de fleste overtager alligevel ikke bare den slags (bortset fra hvis det er IHC Alarm). De "alarmfirmaer" jeg kender insisterer på at sætte deres eget op.

Den store joker er varmestyring som åbenlyst er essentielt. Der har alle med IHC et problem. Men hvis man piller alt andet end varmestyring af IHC så kan man fint undgå de problematiske Visual 3 controllere (fx. ved at nedgradere til Visual 2). Der burde være bunker af brugte controllere på markedet. Der er alligevel ikke nogen grund til at blande varmestyring sammen med lys, alarm, etc. Så har man rigtig god tid (måske 10+ år) til at finde en fremtidig løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Astronaut skrev:

Der er alligevel ikke nogen grund til at blande varmestyring sammen med lys, alarm, etc.

På det punkt er vi grundlæggende uenig. Jeg har STOR glæde af at varmestyringen er integreret med resten af min SmartHouse installation. Dels har jeg 1 interface hvor jeg kan overvåge og styre alt, og når jeg rejser på ferie m.m. skal jeg trykke på 1 knap for at sænke rum temperaturen, slukke lys, slå alarm til m.m.

Alarm integrationen med lys styringen er også vigtig for mig. Dels fordi at det kan tænde alt lys i huset ved brand, men også fordi at det kan slukke alt lys i huset ved indbrud og sætte udedørs lyset til at blinke så naboerne bliver opmærksomme på at der er noget galt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 hours ago, Lars1 said:

På det punkt er vi grundlæggende uenig. Jeg har STOR glæde af at varmestyringen er integreret med resten af min SmartHouse installation. Dels har jeg 1 interface hvor jeg kan overvåge og styre alt, og når jeg rejser på ferie m.m. skal jeg trykke på 1 knap for at sænke rum temperaturen, slukke lys, slå alarm til m.m.

Men hvis man alligevel kører Home Assistant, OpenHAB, etc. så kan man bare styre det derfra. Det er sådan jeg gør det. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Astronaut skrev:

Men hvis man alligevel kører Home Assistant, OpenHAB, etc. så kan man bare styre det derfra. Det er sådan jeg gør det. 

Jeg stoler ikke nok på hverken Home Assistant eller OpenHAB til at lade dem stå for kritisk integration mellem forskellige SmartHouse produkter. Dertil kommer at alt hvad der ikke er out of the boks hyldevare i en SmartHouse installation, kan være et potentielt problem i en hus handel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok