Hop til indhold

Hvad sker der hvis controlleren dør?


Bill C
 Share

Recommended Posts

Jeg bor i et hus med 2 stk. IHC 2 controllers. Huset er mildest talt proppet med alverdens IHC og automatisering. Det er et hus vi har overtaget og jeg har ikke selv den store forstand på det, men jeg er nysgerrig efter at vide, hvis der sker, hvis en controller pludselig går i stykker. Hvad vil det konkret betyde for min strømforsyning. f.eks.

Opladning af elbil
Solceller
Køleskab/Fryser mv.

Eller er det "kun" mine lyskontakter og alarmer der dør, så jeg ikke kan tænde og slukke lyset?

Hvilken løsning er den billigste, hvis man vil af mit alt IHC udstyret?

MVH Bill

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Bill.

Velkommen til IHC-user.

 

2 timer siden, Bill C skrev:

Eller er det "kun" mine lyskontakter og alarmer der dør, så jeg ikke kan tænde og slukke lyset?

Jeps. Det andet burde ikke være afhængigt af IHC.

 

2 timer siden, Bill C skrev:

Hvilken løsning er den billigste, hvis man vil af mit alt IHC udstyret?

Hvis det er Visual 3 controllere du har (har en grå ramme omkring USB stikket på fronten) så har LK lovet at de kan repareres fremover.

Er det Term IHC, Visual 1 eller Visual 2, ja så kan de ikke repareres. Man kan måske købe en brugt til overpris.

Ellers kan hele systemet erstattes af kip relæer Kiprelæ DC | 20.21.9.024.4000 | Greenline.dk eller lysdæmpere Eltako lysdæmper 400W UNI (Også LED) / 8-230V (5467502625) billigt! ‒ WATTOO.DK

Det er så ikke intelligent mere.

Ellers skal du kigge i tråden her på siden om at "IHC udgår"

Men der er jo ingen panik lige nu hvor det virker. Man kan så argumentere for at det er smart at skifte i tide og have kontrol over udskiftningen, i stadet for at det bryder ned juleaftens morgen.

Men IHC controllere (Term IHC, Visual 1 eller Visual 2)er noget af det  mest stabile der findes.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Hej Bjarne

Mange tak for dit super fine svar, som har er en god trøst, som en acceptabel nødløsning. Jeg har to stk. IHC2 controllers.  Jeg har rigtig meget IHC i huset. Både lysudtag og stikkontakter er koblet på IHC, så de virker heller ikke hvis controlleren dør. Der er vel 150 udgange/tryk hvoraf de 50 er i brug, så det optimale vil være at få en ny controller, der kan klare det hele :) Vi må se hvad der dukker op. Jeg følger med i "ICH udgår"

Link til kommentar
Del på andre sites

@Bill CHvad der sker hvis en IHC controller dør, afhænger lidt af hvordan den dør. I de fleste tilfælde vil der ske det at det som er tændt da den dør fortsat vil være tændt og det som er slukket fortsat vil være slukket, men der kan også sket andre ting. Specielt hvis den dør i forbindelse med en strøm afbrydelse. Så vil du ofte opleve at alt er slukket.
Men som Bjarne skriver. LK IHC er et MEGET stabilt produkt. De installationer som blev lavet for snart 30 år siden, køre ofte fortsat med de komponenter som blev installeret dengang. Også selvom de måtte være blevet opgraderet med nye controller undervejs. Det vil ofte være de samme I/O moduler som blev installeret oprindeligt.

Schneider har flere gange sagt at der ikke kommer nogen ny LK IHC controller. Så hvis du ikke kan få fat i en brugt hvis en af dine controller skulle dø, er det hele din IHC installation som skal udskiftes. Dine I/O moduler m.m. kan ikke genbruges. Jeg har listet nogle forskellige alternativer i FAQ tråden om LK IHC EOL. Kip relæ løsningen er helt klart den billigste og kan sikkert laves for under 10.000 kr. En løsning som giver dig samme funktionalitet som idag vil med 2 LK IHC controller nemt løbe op i 50-100.000 kr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok