Hop til indhold
  • 0

Kommunikations problemer mellem HAS og IHC Wireless setup?


larsras
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har IHC Wireless setup I huset med en v2 controller. Jeg har normalt ikke problemer med kommunikation fra controller til mine enheder når jeg anvender IHC wireless tryk taster, pånær med et enkelt lampeudtag i den anden ende af huset.

Jeg har en Rpi4 kørende med HAS og HomeKit integration (der kører ikke andet på den). Jeg har også en anden Rpi4 kørende med HomeBridge og mit eget Zigbee net. Controller, HAS og HB har alle kablet LAN forbindelse.

Jeg kører al automatisering via HomeKit på at Apple TV 4K 2022 (LAN kablet).

Jeg oplever jævnligt at IHC lys enten ikke slukker eller tænder, når det foregår via HAS. Jeg kan se i HAS loggen at alle kommandoer er nået frem til den og sendt videre til IHC. Jeg kan også se i HAS enheds oversigten at lampe status er som jeg forventer, men lyset er altså i modsatte tilstand. Det sker uanset om det er til en enkelt lampe, eller massekommunikation som en Sluk Alt kommando.

Er der parametre i HAS IHC integrationen man kan pille ved for at få en mere stabil kommunikation?

mvh Lars

 

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

IHC wireless kommunikation er serielt forstået på den måde at kommunikationen med en wireless enhed skal være afsluttet med OK retur inden kommunikationen med næste enhed starter. Det betyder at hvis du har en enhed hvor kommunikationen giver problemer kan det bloker for kommunikationen med de andre enheder. Såvidt jeg husker forsøges kommunikationen i op til 1 min. før der give op og fortsættes til næste enhed.

Jeg har selv været ramt af det problem og fandt synderen ved at lave en test funktions blok, hvor jeg tændte/sat alle lamper på 100% samtidig og efterfølgende slukkede dem alle på sammetid. Eftersom der kommunikers med lamperne i den rækkefølge de er linket til funktions blokken var det rimeligt nemt at finde synderen, også selvom den umiddelbart så ud til at reager som den skulle. Den tændte eller slukkede ikke langsommer end de andre enheder, men den havde sandsynligvis problemer med at sende OK retur til controlleren og dermed blokerede den for kommunikationen med den næste enhed.
Hvis du ikke finder synderen i første forsøg, så prøv at ændre rækkefølgen så dem som er sidst bliver først.
Det kan også være du har flere synder og dermed bliver nød til at gentage processen et par gange.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for forklaring.

Snakker controlleren også med enheder der ikke indgår i den kommando sekvens man har fyret af? Den enhed som jeg en sjælden gang har problemer på ren IHC (RSSI 8-9) har jeg nu pillet ud af min sluk alt sekvens (både IHC og Homekit), og eneste link til den er nu et par knapper på en "B&O" fjernbetjening.

Vil checke dit foreslag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27.3.2023 at 17:44 , larsras skrev:

Snakker controlleren også med enheder der ikke indgår i den kommando sekvens man har fyret af? Den enhed som jeg en sjælden gang har problemer på ren IHC (RSSI 8-9) har jeg nu pillet ud af min sluk alt sekvens (både IHC og Homekit), og eneste link til den er nu et par knapper på en "B&O" fjernbetjening.

Nej. Der kommunikers kun med de enheder som indgår i det aktuelle scenarie/program sekvens.

Du kan godt have kommunikations problemer med wireless enheder selvom der er god RSSI værdi. Årsagen til problemerne med min wireless dimmer var at jeg havde for lav belastning på den (ver. 1 wireless dimmer). Med en alm. 25W gløde pære virkede den perfekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok