Hop til indhold
  • 0

Forbinde LK IHC 24V sensor i eltavle


hamburger
 Share

Spørgsmål

Det synes at være højsæson for udskiftning af gamle Opus 73 PIR sensorer, som er døde. Et spørgsmål har jeg dog ikke kunne finde svar på i de øvrige tråde:

Udskiftning fra 73 til den nyere Opus 74 kræver som bekendt en ekstra ledning med 24v frem til sensoren. Der er ekstra ledninger lagt ud, så det er ikke noget problem. Men hvordan forbindes den i tavlen?

Jeg har 7 24/24 input i tavlen. Er det ligegyldigt hvilket af de 7 input jeg forbinder sensorens nye 24v kabel (fra sensorens terminal 2) eller SKAL det være det samme 24/24 input som sensorens terminal 1+3 er forbundet til?

Jeg har vedhæftet et billede af tre af mine 24/24 input, hvor man kan se, at 24v er sløjfet sammen, så kan det bare være en vilkårlig af disse, hvor jeg tilføjer en ekstra orange op til min nye PIR?

På forhånd mange tak for hjælpen!

3EDAFAE1-45B4-4E59-9871-8D859E35CD1A.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

For at uddybe Allan's svar.

Medmindre du har batteribackup eller flere 24V strømforsyninger i din tavle kan du tage 24V hvor somhelst i din tavle.

Hvis du har batteribackup eller flere 24V strømforsyninger bør du sikre dig at du tager 24V fra samme 24V kreds som dit input modul sidder på. Hvor i kredsen du tager 24V er ligegyldigt. Det bør bare være samme strømkreds.

Hvis 0V er forbundet samme i alle 24V strømkredse, således at de har samme 0V potentiale, vil det, under normale driftbetingelser, også virke hvis du tager 24V fra en af de andre strømkredse, men så vil din sensor ikke virke hvis 24V falder væk på enten dit input modul eller den 24V strømkreds som din sensor er tilsluttet. Du har dermed dobbelt fejl risiko og en mere komplex fejlsøgning, men det er også den eneste ulempe.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

For at uddybe Allan's svar.

Medmindre du har batteribackup eller flere 24V strømforsyninger i din tavle kan du tage 24V hvorsomhelst i din tavle.

Hvis du har batteribackup eller flere 24V strømforsyninger bør du sikre dig at du tager 24V fra samme 24V kreds som dit input modul sidder på. Hvor i kredsen du tager 24V er ligegyldigt. Det bør bare være samme strømkreds.

Hvis 0V er forbundet samme i alle 24V strømkredse, således at de har samme 0V potentiale, vil det, under normale driftbetingelser, også virke hvis du tager 24V fra en af de andre strømkredse, men så vil din sensor ikke virke hvis 24V falder væk på enten dit input modul eller den 24V strømkreds som din sensor er tilsluttet. Du har dermed dobbelt fejl risiko og en mere komplex fejlsøgning, men det er også den eneste ulempe.

Mange tak for den uddybning. Meget grundigt. Tak for det. Jeg har alene en enkelt 24V strømforsyning, så det gør heldigvis ikke nogen forskel i mit setup. 
 

Årsagen til spørgsmålet var i øvrigt, at der er langt fra kablet fra sensoren, hvor det kommer ind i tavlen, til der hvor den er koblet i mit input. Så det er lettere at tage nærmeste 24V. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok