Hop til indhold
  • 0

Projekt Nyt Hus Med Ihc.


Anders Jacobsen
 Share

Spørgsmål

Hej,

 

Skal igang med projekt nyt hus, med IHC, vi har også et nyere hus i dag med IHC, det var oprindeligt med den gamle dos baserede controller, men er blevet teknologi fornyet til ny wireless :)

 

Min plan var umiddelbart nedenstående, men hører gerne input om hvad i tænker der mangler som i ville have med, det er jo nemt at lave nu, noget sværere når  der er spartlet og sat filt op :) - alle indput modtages :)

 

IHC:

- IHC grundpakke.
- PIR følere i alle rum
- Styrede stikkontakter 1 pr. rum (det er vel normalt at gøre det sådan, man laver vel næppe alle kontakter styrbare, tænker også man så må ty til en wireless kontakt hvis der skulle mangle en?
- Udendørs styrede kontakter (julelys)

 

IHC Alarm:
Pir følere ca. 3 stk.
Røg/gas alarmer
Sirene® (inde/ude)
Kodetastatur(e)
Fravalgt skalsikring.

 

Ekstra:

Kabel til postkasse alarm.
Tomrør til tv/pds/etc. fra loft til alle rum
Kabler/rør fra loft til lyd i loft samt surr. i stue
Tomrør fra loft til udhæng, overvågning, spots, etc.
Kabler til gas/el måler for evt. opsampling af data.

 

Overvejer, elektroniks dørlås fx. yale doorman...

 

Omkring lysdæmpere, er det så korrekt forstået at de her wireless dæmpere har den fordel man kan kode dem til at starte lyset på fx 20, 40, 60, 80, 100% og det kan man ikke på de tavle monterede ? Det virker ikke særligt smart ikke at have dem i tavlen, men det kan så blive nødvendigt. Har set de forskellige løsninger folk har lavet med montering i/ved tavle. Nogle der ved om der er nogle tavle monterbare på vej som kan det samme ?

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

angående stickkontakter: när jag tittar på min IHC installation har jag dragit för mycket kabel - har i många rum flera separat styrbara stickkontakter - men nyttjar bara ett fåtal.

 

om jag skulle installera min IHC idag så skulle jag sätta uttag med 2 brunnar med separat strömmatning så att t ex övre/högra kan styras och nedre/vänstra alltid har ström.

 

Sedan skulle jag dra 5 tråd från centralen per rum, dvs jord, nolla och 3 tändtrådar som dras runt til respektive  rums alla uttag, tråd ett fast (nedre/högra), tråd 2 IHC(övre/vänster), tråd 3 lämnas vid varje uttag för ev framtida behov av ytterligare separat styrning av någon av kontakterna ( skilt från tråd 2)

 

  i centralen blir det då tråd 1 till säkring och tråd 2 till IHC och tråd 3 ej inkopplad- uppmärkt per rum för framtida enkel inkoppling.

(senare kanske man vill kunna styra separat lampa i fönstret från uttaget nedanför - t ex adventsljusstake då skiftar man i det uttaget nedre/högra till tråd 3)

 

för belysning så skulle jag också dra en 5 tråd per rum - tråd 1 till taket, tråd 2 till ovanför fönster och tråd 3 till uttag i fönstersmygen ( om man väljer att installera uttag där)

Beror förstås på typ av rum. I köket har jag 2 rader med spotar och lampa över bordet + fönster = 4 styrbara lampor.

 

I köket skulle jag vilja ha möjlighet att t ex styra uttag förkaffebryggare / brödrost etc - t ex genom att via en tryckknapp med LED slå igång en timer så att kaffebryggaren har ström t ex 60 min och sedan slår av automatiskt.( exempel - tiderna kan ändras i IHC när man vill) 

 

Ev skulle jag göra likadant med spishällen - men min induktionshäll gör någon uppstartprocedur när strömmen sås på så det funkar inget bra (isåfall inkopplad via kontaktor så att IHC slipper strömmen)

skulle troligen göra styrning för  uttag som kommer användas för strykjärnet så att det är en timer för det också

 

för dimmers så skulle jag välja wireless och installera dem vid centralen - så att jag har möjligheten att senare koppla om vad jag vill kunna dimra.

( jag har bara fasta dimrar - som jag nyligen efter 6 år har kopplat om så att jag dimrar andra lampor än tidigare (har aldrig haft behov att dimra taklampan i några sovrum)  - plus att någon dimmer pajat)

wireless dimmer ger lättare styrning via app i telefonen också.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej med jer, jeg er på igen.

 

Styringen af Yale Doorman via IHC, er lavpraktisk men fungere indtil et evt. 3.parts modul måtte se dagens lys, hvis det skulle ske.

 

Jeg bruger en standard yale doorman single point eller mulitipoint UDEN Verisure abb. som foriøvrigt er gratis når kun har doorman uden deres alarm, sælger selv begge dele, da jeg arbejder i Låsepartner københavn.

 

Men kort og godt, tager jeg et standard Yale radio modul og en fjernbetjening til yale doorman

 

Doorman fjernbetjeningen splitter jeg af bygger en spændingsregulator på som erstatning for knapcellerne, til hvilken som helst kilde der nu passer.

 

En af de 4 fysiske knapper på yale doorman fjernbetjeningen loddes af og erstattes med ledninger.

 

En hvilken som helst relæfunktion fra vilkårligt udstyr vil nu kunne styre Yale doorman trådløst.

 

Jeg bruger det oftest sammen med alarmer fra forskellige producenter som Siemens SPC og Jablotron OASIS, så jeg kun skal rende rundt med en fjernbetjening til alarm og hoveddør.

 

Jeg kunne forestille mig det samme kunne gælde for IHC, men decværre ikke mere avanceret end et åbnesignal indtil videre.

 

mvh Dex.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Apropos nyt hus og IHC projekt

 

Jeg er lidt i vildrede omkring IHC varmestyring, ved ikke om det kræver et nyt indlæg?

 

Jeg påtænker at starte IHC op i huset, pt. er der gasfyr og radiatorvarme, og comfort elvarme i enkelte rum.

 

Jeg overvejer at installere jordvarme da der er jordslanger i hele grunden pga. et tidligere 1'rste generations jordvarmeanlæg som de tidligere ejere blev trætte af og skiftede til gasfyr.

 

Mit drømme nørdesetup ville være flg. men prisen vil da også komme i betragtning senere.

 

1. Hovedvarmekilde vil være jordvarme

Sekundær varmekilde vil være det eksisterende næsten nye gasfyr, istedet for en el-varmepatron i jordvarme unit, der er gas trods alt billigere endnu end en "cop værdi på 1:1" med el-varmepatron.

som tredje varmekilde vil jeg have en hygge træpille pejs i stuen med vandgris, med remote start/stop, denne vil række op som hovedvarmekilde de aftener at den er igang og jordvarme vil rykke ned som sekundær.

 

2. derudover ville et Genvex system hitte bla. når der er gang i pejsen mm. eller bare for at holde en fornuftig luftkvalitet, med en varmtvand eftervarmer på genvex hoved unit.

 

3. Hele denne herlige drøm vil jeg gerne have styret fra mit IHC system, som bliver installeret uagtet om det skal bruges varmestyring eller ej i samspil med en Visility skærm, så jeg kan integrere og sammenbinde Somfy gardiner, Sonos og Genvex modbus til IHC.

 

4. Jeg høre at når man har jordvarme som primær energi kilde skal alle radiatore være uden termostat da disse styres af reguleret vandtemperatur og konstant flow istedet for flowstyring af høj fremløbstemperatur, er det korrekt så langt? eller skal jeg bygge telestater med shunt programmering på alle radiatorerne lignende et gulvvarme anlæg?

 

5. Genvex vil jeg som sagt styre igennem Visibility modbus som konverteres til IHC sprog.

 

6. kan jeg styre jordvarmepumpen, comfort el gulvvarmen, gasfyret suppleringsvarme, fjernstyret on/off træpille hygge pejsen, radiatorene og genvex i et stort samspil? Jeg tænker jo mere styring jeg flytter fra de ellers autonome enheder ind i IHC, jo sjovere og mere comfort agtigt må det vil blive????

 

Plz. hjælp jeg har læst side op side ned, men ikke med så mange ting kørt sammen, jeg synes det kunne være sjovt og jeg udlodder gerne en Doorman inkl. montering, til den der tør våge sig ud i programmeringen når det hele er hooked op fysisk on-site, med forbehold for at nogle ting bliver fravalgt hvis det bliver uforholdsmæssigt dyrt eller meningsløst :)

 

/Dexter

 

forresten har jeg aldrig haft IHC imellem hænderne, men tænker intet er umuligt, jeg roder til dagligt med integration af adgangskontrol, videovervågning af alarmsystemer for kommuner og andre større virksomheder, tænker ikke der er den store forskel all-in-all :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Super godt med frisk Info Dex . Jeg havde selv præcis den løsning i tankerne, også for at kunne lave fn "centrallås" løsning af mit hus/garage. Jeg har bare nogle tanker omkring det.

1. Skal man selv hive håndtaget op hør døren kan låses med de tre paler? Har man været i garagen flere gange i løbet af dagen, er håndtaget ikke vippet op når der skal låses.

2. Kunne man lave med signal fra låsen til IHC, så når man låser døren op kan alarmen etc slå fra? Det er jeg med på ikke kan gøres via fjernbetjeningen? Kan en remote nå flere føre i samme hus, eller skal man have en der er kodet til hver dør?

3. Hvordan deaktiverer man indvendigt greb så svinene ikke kan bruge døren som flugtvej hvis de stikker af med min sofa og seng?

4. Har du en god IHC-vennepris på et sæt med trepunktslåsen og den modded remote, og det modul der skal isættes låsen for at være til remote mig bekendt?

Det var en længere smøre men jeg er altid nydkærrig på ny teknik

Hej Bjarne

 

Hvis vi napper den fra starten af :)

 

1. desværre skal man ved multipoint såvel doorman som mekanisk, ALTID hive op i håndtaget for at låse døren, næsten alle almindelige døre i kongeriget er med multipoint låse da træet er i for dårlig kvalitet, har ikke tørret længe nok og stigende krav til trykprøvning af nyere huse osv. at det derfor er nødvendigt at holde døren på plads med tre fikseringspunkter, det har INTET med sikkerhed at gøre, medmindre man undtagelsesvis er i besiddelse af en multipointlås med det vi kalder sikkerhedskolber, som er nogle store lede hærdede kroge i top og bund, men det er en meget lille procent del der har det, da man specifikt skal be om det når man bestiller døre og vinduer mm.

 

2. en Yale remote kan styre op til 5 døre af gangen så vidt jeg husker, er der problemer med rækkevidden ved jeg også lidt om antenner så man booster den lille remote's rækkevidde en del.

Mener du et lukke signal fra låsen retur til IHC? så er svaret pt. nej, eneste mulighed er en magnet i døren eller/og en mikroswitch i slutblikket, så kan du får en fortrådet tilbagemelding til IHC om at døren er lukket og låst.

 

3. Indvendigt greb deaktiveres med udesikring som aktiveres med en lille skyde kontakt i kanten af låsen "stolpen" som man klikker op inden man går.

Når denne er klikket op fortæller låsen at den er blevet udesikret og at du skal vise en brik til døren når du låser, da du skal verificere at du vil aktivere denne funktion og at du ved at du er sidste man på stedet. Funktionen resetter sig selv tilbage til normal ved næste autoriseret åbning med remote eller brik.

 

4. Ja handle kan vi altid, jeg skal lige have regnet stumperne sammen. skal remoten være 12 eller 24 VDC forberedt ?

 

Jeg sælger gerne enhederne, låsene osv. til en fornuftig pris, i dette forum, men det vil altid blive faktureret igennem Låsepartner hvor jeg arbejder, så er i også sikret jeres garanti mm. og jeg ender ikke med håret i postkassen nogen steder, det håber jeg du/i har forståelse for :)

 

/Dexter

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for fine svar. Jeg uddyber lige lidt mere.

1. Så låsen kan først låses fra centralhold når jeg har været rundt ved alle døre om aftenen og vippe mine dørgreb op? Og derefter koble min alarm i nattilkobling (PowerMax Pro via tastatur eller app)? Eller låser låsen alligevel bare med en lidt utæt dør? Jeg troede faktisk at det var et Skafor krav.

2. Det jeg var lidt nyskærrig på var at hvis jeg låser mig ind via kode eller brik, så ville jeg gerne at jeg fik et "vallideret" / "kode ok" signal som jeg kunne bruge til at slå alarmen fra og låse de andre døre op med. Hvis en tyv brækker karmen op ville din skitserede løsning ikke kunne anvendes, for så går det ikke at alarmen kobles fra

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for fine svar. Jeg uddyber lige lidt mere.

1. Så låsen kan først låses fra centralhold når jeg har været rundt ved alle døre om aftenen og vippe mine dørgreb op? Og derefter koble min alarm i nattilkobling (PowerMax Pro via tastatur eller app)? Eller låser låsen alligevel bare med en lidt utæt dør? Jeg troede faktisk at det var et Skafor krav.

2. Det jeg var lidt nyskærrig på var at hvis jeg låser mig ind via kode eller brik, så ville jeg gerne at jeg fik et "vallideret" / "kode ok" signal som jeg kunne bruge til at slå alarmen fra og låse de andre døre op med. Hvis en tyv brækker karmen op ville din skitserede løsning ikke kunne anvendes, for så går det ikke at alarmen kobles fra

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Fedt tak for Info. Det du mener med analog til digital konvertering, er jo nok den "standard" løsning man tit køber i pakker med 4/8 analoge cams, kabler og en harddiskoptager man kan tilgå fra mobil, pc mm?

Ville du også også vælge nas-løsningen og et antal cams, jeg skal bruge 6, til mit hjem. Jeg skal kunne se optagelserne på mobil og tablets, se livevideo, have et oversigtsbillede med et stort billede af hoveddøren og 4-5 små billeder ved siden af/rundtomkring.

Og hvad er nemmest for at få signalet op på tv'et? Der er jo ikke analog udgang på en nas

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis man tager Synology har de en boks med HDMI til fjernsynet, den koster knaster. Alternativt er en lille android boks med hdmi med synology App...

Jeg tænkte ikke på de analoge sæt, men at konvertere et evt. Eksisterende analog cctv til en NAS løsning, hvis man har det stramt med at trække nye kabler mm. Alternativt er at man kan bruge SDI-HD kameraer som køre ren coax, kendt fra broadcast industrien, som langsomt kommer ind på ITV markedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok