Jump to content
IHC-User.dk
58f284d2836ba_Billede14-04-201720_46_36.jpg

58f284d2836ba_Billede14-04-201720_46_36.jpg

Så er første del af tavle ombygningen overstået. 
Alle svagstrømsledningerne med muffer er fjernet og trukket om. Der er fjernet en del dimmere, som har frigjort et output modul. Lagt nogle ting om, samt opsat en automatafbryder, så jeg kan slukke for hele styringen fra tavlen, uden at skulle ned i garagen for at slukke på sikringen. 

Mht wireless dimmeren som nu er kommet op, så havde jeg store problemer med den ene. Den skulle bruges til de halogen spots vi har siddende i køkken/spisestue. Det er 12 stk, som alle tænder samtidig. Jeg havde lidt en anelse om, at 12 stk nok kunne give en udfordring. Og ganske rigtig, så kunne jeg ikke linke dimmeren. Den ville ganske enkelt ikke. Men det skulle ikke afholde mig fra at prøve dimmeren på en anden lampeledning. Vupti, så ville controlleren linke til dimmeren. Næste trin var at afprøve, om den så ville styre de 12 spots. Det ville den godt. Så det var kun selve linkningen jeg havde problemer med. 
I samme omfang opdagede jeg, at elektrikeren som have lavet dette, oprindelige har delt de 12 spots ind i to lampeledninger. Og det passede helt fint, fordi de tre af spotsene faktisk sidder nærmere spisestue end køkken. Så de fik simpelthen deres egen dimmer (Uni400 dimmer), som jeg dog måtte opsætte efter jeg havde taget dem ned.. 

Næste skridt er alle 230volt kablerne.. Jeg er lidt i vildrede hvad jeg skal. Der er for mange samlemuffer til at jeg kan holde ud at se på det. Så jeg overvejer om jeg skal købe en stor (meget stor) stak klemmerække, for at afslutte kablerne i dem. Spørgsmålet er, om der er plads nok til at holde det i een tavle på to DIN skinner.. Jeg tror det ikke, medmindre jeg begrænser mig til, at udelukkende afslutte de ledninger som er i brug.
Så lige nu er jeg i tænkeboks for, hvordan jeg kommer videre. Alt taler for at afslutte kablerne i klemrækker. Men det skal samtidig være brugbart og give nemt overblik.. Og i øvrigt dokumenteres 110%.  


From the album:

Projekt ombygning forår 2017

  • 3 images
  • 0 comments
  • 41 image comments

Photo Information for 58f284d2836ba_Billede14-04-201720_46_36.jpg

Taken with Apple iPhone 7

  • 4 mm
  • 1/33
  • f f/1.8
  • ISO 32
View all photo EXIF information



Recommended Comments

15 timer siden, ihcJesper skrev:

Man kan evt bruge klemmer med flere lag, for at spare DIN skinne plads.  

Det har jeg også overvejet. Men jeg synes ikke altid de er lige gode, og man kan hurtigt miste overblikket på dem, synes jeg.
Dernæst så skal jeg nøje overvejet kvadratet på dem. Nogle af dem skal have plads til 2-4 stk 1.5m2 ledninger, specielt hvis jeg også skal opsætte klemrækker til alle "hovedkablerne", som kommer fra sikringstavlen i garagen. ("hovedkablerne" er dem der ses nederst til højre på den 2.5m2 kronmuffe række). Specielt null´erne er der temmelig mange af. 

Share this comment


Link to comment

Lige en sidenote til ændringen i forbindelse med opsætning af den 2 polet afbryder (automat sikring).. 
Meningen med afbryderen var at bruge den til manuelt at tænde/slukke 230volt til strømforsyningen og dermed også hele 24volt styringen, inkl controlleren.
Hvad jeg dog ikke lige huskede i farten var, at jeg på den anden side af tavlerne har min IHC alarm installation sidende (i en UG 12ér). Denne del har alarm backup med batteri. opsat som vejledt af Lk´s installation af alarm. Dvs controlleren sidder på backup modulet. Dohhh! 

Så en lille reminder til dem som kunne finde på samme idiotiske stunt :D
 

Share this comment


Link to comment

Jeg har en kammerat, som kørte 24V forsyningen til IHC controlleren gennem et af relæerne på et 400V udgangs modul, så han kunne genstarte IHC controleren remote. Han havde bare lige glemt at det er lidt svært at tænde for relæet når controlleren er slukket. :-)

 

Share this comment


Link to comment

Haha.. ja den er dælme heller ikke smart :D
Jeg var selv så fokuseret på at finde en nem måde at genstarte controlleren på, at det var først da jeg havde fjernet 230volt til strømforsyningen, og controlleren lyste endnu, at jeg kom i tanke om det backup modulet og batteriet på den anden side af tavlen.
Afbryderen blev dog opsat alligevel. Den slukker jo alt det andet, undtagen controlleren og de komponenter som høre til alarmen delen. Men det var bestemt ikke hensigten med afbryderen.

Share this comment


Link to comment

Du kan sætte denne direkte foran controlleren, evt så det ene kontaktsæt bryder 24V efter strømforsyningen og set andet kontaktsæt bryder 24V efter backupmodulet. På den måde kan du afbryde alt styrestrøm også det der kører udenom backupmodulet. 

Link

Share this comment


Link to comment

Ja, det bliver nok også den endelige løsning. Og måske, i samme omfang, rykker jeg lidt mere rundt på det.. Det er lidt irriterende af der sidder en tavle på bagsiden. Men det kommer helt an på, hvordan det kommer til at gå med klemmerækkerne til 230volt kablerne. De rotere rundt i skalden på mig, hvordan jeg bedst løser det. Dobbeltklemmerne kunne være en løsning. Men jeg tænker jo også lidt fremad i retning af at flytte det hele ned i garagen (ved en senere lejlighed). Og der kunne klemmerækkerne i den grad komme til sit rette element, da det ville gøre den flytning betydelig nemmere. Men det er en massiv stor ombygning at flytte det hele. Til gengæld kan det gøres i rimelig små trin netop ved brug af klemmerækker.
Jeg overvejer også den mulighed, at flytte alt andet end lige indput modulerne, controller og strømforsyningen (samt alarm installationen på bagsiden). Det kunne gøres rimelig simpelt i takt med jeg skifter til wireless dimmere. Så er det reelt kun 230volt installationen der skal flyttes. Det vil, til den tid, også gøre det nemmere for mig, hvis jeg gennemføre min vanvittige tanke om at bygge varmestyringen på IHCén, da alle telestaterne og kablerne fra trådførte rumfølere sidder lige ved siden af (i garagen). Det der pt afholder mig fra at lave varmestyringen, det er prisen på Lk´s temperatur følere. Jeg skal bruge 11 stk, så det er en større udskrivning, som sandsynligvis aldrig kommer til at tjene sig hjem, men udelukkende bidrager til noget komfort. Og så vil jeg tro, at den bedre halvdel i huset, hun forlanger de skal hakkes ind i væggen :wacko: Og nåja, så skal jeg lige finde 11 ledige indgange på input modulerne ;)

Share this comment


Link to comment
1 time siden, Kandersen skrev:

Ja, det bliver nok også den endelige løsning. Og måske, i samme omfang, rykker jeg lidt mere rundt på det.. Det er lidt irriterende af der sidder en tavle på bagsiden. Men det kommer helt an på, hvordan det kommer til at gå med klemmerækkerne til 230volt kablerne. De rotere rundt i skalden på mig, hvordan jeg bedst løser det. Dobbeltklemmerne kunne være en løsning. Men jeg tænker jo også lidt fremad i retning af at flytte det hele ned i garagen (ved en senere lejlighed). Og der kunne klemmerækkerne i den grad komme til sit rette element, da det ville gøre den flytning betydelig nemmere. Men det er en massiv stor ombygning at flytte det hele. Til gengæld kan det gøres i rimelig små trin netop ved brug af klemmerækker.
Jeg overvejer også den mulighed, at flytte alt andet end lige indput modulerne, controller og strømforsyningen (samt alarm installationen på bagsiden). Det kunne gøres rimelig simpelt i takt med jeg skifter til wireless dimmere. Så er det reelt kun 230volt installationen der skal flyttes. Det vil, til den tid, også gøre det nemmere for mig, hvis jeg gennemføre min vanvittige tanke om at bygge varmestyringen på IHCén, da alle telestaterne og kablerne fra trådførte rumfølere sidder lige ved siden af (i garagen). Det der pt afholder mig fra at lave varmestyringen, det er prisen på Lk´s temperatur følere. Jeg skal bruge 11 stk, så det er en større udskrivning, som sandsynligvis aldrig kommer til at tjene sig hjem, men udelukkende bidrager til noget komfort. Og så vil jeg tro, at den bedre halvdel i huset, hun forlanger de skal hakkes ind i væggen :wacko: Og nåja, så skal jeg lige finde 11 ledige indgange på input modulerne ;)

Jeg bruger Zigza temperatur sensorer, de er billigere og end lk og virker perfekt. 

Måske du kan bruge lidt inspiration fra mine klemmerækker. Det fylder mere end dem i to eller tre lag, men de er overskuelige. Bemærk de røde lasker de fører nullen rundt mellem de forskellige afgange til kabler. Jeg har kun én ledning i hver klemme, nogle producenter foreskriver én ledning andre to ledninger pr klemme. 

 

image.jpg

image.jpg

Share this comment


Link to comment
53 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg bruger Zigza temperatur sensorer, de er billigere og end lk og virker perfekt. 

Måske du kan bruge lidt inspiration fra mine klemmerækker. Det fylder mere end dem i to eller tre lag, men de er overskuelige. Bemærk de røde lasker de fører nullen rundt mellem de forskellige afgange til kabler. Jeg har kun én ledning i hver klemme, nogle producenter foreskriver én ledning andre to ledninger pr klemme. 

De der zigzag temperatur sensore, dem synes jeg at have læst et sted, at de er ret ustabile? Og så skal de bygges ind i blænddæksel, ikk?

RETTELSE: Ikke ustabile, men de har en meget lav hysterisk, dvs de står og tænder/slukke ved +-0,1 grad hvilket skulle give controlleren ret meget at se til.

De røde lasker du skriver, er det dem der sidder på forsiden? Jeg kender kun dem man sætter i skrue terminalerne. 

Edited by Kandersen

Share this comment


Link to comment
1 time siden, Bjarne Sørensen skrev:

image.jpg

 

Såvidt jeg husker blev jeg i min læretid belært om at man ikke måtte vikle ledninger op som du har gjort i toppen af din tavle. Det skulle give uønske spole virkning.

Share this comment


Link to comment
1 minut siden, Lars1 skrev:

Såvidt jeg husker blev jeg i min læretid belært om at man ikke måtte vikle ledninger op som du har gjort i toppen af din tavle. Det skulle give uønske spole virkning.

I min læretid, der skulle man netop vikle dem op sådan ;) 

Share this comment


Link to comment
19 minutter siden, Kandersen skrev:

RETTELSE: Ikke ustabile, men de har en meget lav hysterisk, dvs de står og tænder/slukke ved +-0,1 grad hvilket skulle give controlleren ret meget at se til.

IHC temp sensorne tænder/slukker ikke noget somhelst. De sender bare en temperatur til dit IHC program. Det er din hysterese i dit IHC program, som bestemmer hvor stor udsving der skal være på temperaturen før du tænder/slukker for varmen.

Men ZigZa tempsensorne sender temperaturen ca. 10 gange så ofte som LK temp. sensor. Jeg har dog ikke oplevet nogen forskel efter jeg monterede et par ZigZa temp. sensor. Hverken på den gamle HW6.1 eller den knap så gamle HW6.2 contoller.

Share this comment


Link to comment
1 minut siden, Lars1 skrev:

Men ZigZa tempsensorne sender temperaturen ca. 10 gange så ofte som LK temp. sensor. Jeg har dog ikke oplevet nogen forskel efter jeg monterede et par ZigZa temp. sensor. Hverken på den gamle HW6.1 eller den knap så gamle HW6.2 contoller.

Det var også det jeg havde læst. Bare dårligt formuleret ud af hukommelsen.
Men een ting er et par sensorer. Hvis jeg går 'all-in' så er det 11 stk sensorer.

Share this comment


Link to comment

Apropos varmestyringen, så er her årsagen til, hvorfor jeg gerne vil have udskiftet "styringen". 
Først billede af selve styringen med låg på. Så billede uden låg, (ligner unægtelig en VVSér der har lavet det). Og sidst et billede af det hele samlet, inkl de fjolser til seas-folk, som har opsat fiberboksen præcis hvor den generede aller mest :angry:
Styreboksen er ca. 25x20cm.. Så kan det nærmest ikke gøres værre!
 

Billede 18-04-2017 14.01.37.jpg

Billede 18-04-2017 14.02.13.jpg

Billede 18-04-2017 14.05.40.jpg

Share this comment


Link to comment
1 time siden, Lars1 skrev:

Såvidt jeg husker blev jeg i min læretid belært om at man ikke måtte vikle ledninger op som du har gjort i toppen af din tavle. Det skulle give uønske spole virkning.

Det er kun disponible ledere uden forbindelse jeg har ringet op, så det sker der ikke noget ved. Det er rart at de kan må ned i en klemme hvis det er. 

Ellers kan du have ret i at der kan induceres en spænding i sådan nogle spoler, om det vil betyde noget tvivler jeg på. Men sådan monterede man tit gruppeledningerne førhen, men det fylder noget mere, og i moderne huse med flere gruppekabler i tavlen kommer det til at knibe med pladsen. 

Share this comment


Link to comment
2 timer siden, Kandersen skrev:

De der zigzag temperatur sensore, dem synes jeg at have læst et sted, at de er ret ustabile? Og så skal de bygges ind i blænddæksel, ikk?

RETTELSE: Ikke ustabile, men de har en meget lav hysterisk, dvs de står og tænder/slukke ved +-0,1 grad hvilket skulle give controlleren ret meget at se til.

De røde lasker du skriver, er det dem der sidder på forsiden? Jeg kender kun dem man sætter i skrue terminalerne. 

Ja de klikkes bare i forfra. Man klipper dem så de passer i længden. Pe klemmerne (jord) har forbindelse via dinskinnen. 

Share this comment


Link to comment
1 time siden, Lars1 skrev:

IHC temp sensorne tænder/slukker ikke noget somhelst. De sender bare en temperatur til dit IHC program. Det er din hysterese i dit IHC program, som bestemmer hvor stor udsving der skal være på temperaturen før du tænder/slukker for varmen.

Men ZigZa tempsensorne sender temperaturen ca. 10 gange så ofte som LK temp. sensor. Jeg har dog ikke oplevet nogen forskel efter jeg monterede et par ZigZa temp. sensor. Hverken på den gamle HW6.1 eller den knap så gamle HW6.2 contoller.

Jeg har 8 på i øjeblikket men ender op med 15 i alt. Det eneste jeg har haft bøvl med var at en sensor returnerede periodisk en temperatur på flere hundrede grader, og fik derfor funktionsblokken til at melde fejl på overheat. Den sensor er nu helt død, og skal skiftes. Jeg har kørt med dem i 6-8 år så det er jeg fint tilfreds med. 

De kørte på min 6.1 controller som nu er skiftet til sidste nye model LK;) IHC Visual Controller /Viewer HW 6.2 

Share this comment


Link to comment
35 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det eneste jeg har haft bøvl med var at en sensor returnerede periodisk en temperatur på flere hundrede grader, og fik derfor funktionsblokken til at melde fejl på overheat.

Det er ikke et ZigZa problem - LKs laver samme nummer. Jeg har ikke kørt tests på den nye FW, med både 2.7.199 og 2.7.220 laver med mellemrum disse værdier (både vildt høje og lave). Om problemet er i sensorerne eller i FW ved jeg ikke.

Jeg har testet i to huse, med hhv 12 og 8 temperatursensor, som alle lavede disse værdier.

Share this comment


Link to comment
55 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Det er ikke et ZigZa problem - LKs laver samme nummer. Jeg har ikke kørt tests på den nye FW, med både 2.7.199 og 2.7.220 laver med mellemrum disse værdier (både vildt høje og lave). Om problemet er i sensorerne eller i FW ved jeg ikke.

Jeg har testet i to huse, med hhv 12 og 8 temperatursensor, som alle lavede disse værdier.

Jeg er ret sikker på at det er et sensor problem. Ud af de 8 sensor jeg har (halvt zigza, halvt LK), har jeg kun en (en LK sensor) som ind i mellem sender en forkert temperatur. Den er hvergang -20 grader. Alle sensor sidder på samme input modul, og fejlen flytter med hvis jeg flytter sensoren til en anden indgang. Mit bedste gæt er at der ikke er nogen check sum på den bit stream som bliver sendt, og at det er en fejl i kommunikationen mellem sensor og controller, men jeg har ikke brugt tid på at analyser det yderligt. Jeg har bare lagt et delay ind i mit program, så når en temperatur ændre sig, går der 30 sek. før den bliver brugt i programmet, og kun hvis den fortsat er ændret. Det er nok til at varmen ikke tænder kortvarigt på en varm forårs dag.

Share this comment


Link to comment
2 timer siden, Kandersen skrev:

Hmm, dvs at både Lk´s og Zigzag har problemer?

Jeg vil ikke kalde det problemer :)

De kører super godt. Jeg havde som sagt den ene i stuen der meldte nogle vilde temperaturer ca 5 gange på en sæson, selvom jeg har prøvet med dataledningen parsnoet med 0V osv. Men har som sagt tillagt det at sensoren var defekt nu den slet ikke virker mere. 

Share this comment


Link to comment
2 minutter siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg vil ikke kalde det problemer :)

Der er jeg ikke enig med dig.

Jeg opdagede det fordi temperatursensoren indgik i styringen til nogle ovenlysvinduer, som åbnede/lukkede på nogle mystiske tidspunkter. Løsningen blev den samme som Lars1 valgte, at forsinke signalet.

Af samme årsag forsinker jeg også signalet fra den nye kombinerede temp./lux sensor. Om det er nødvendigt eller det bare er mig der har paranoia må andre bedømme. Men ret træls at man ikke tør stole på de værdier man får ind i systemet.

Share this comment


Link to comment

Hvis løsningen er en forsinkelse på 30 sekunder, så mener jeg det er til at håndtere. Og vel er det et problem, men det er vist et rimelig overkommeligt problem, når altså man lige ved hvordan man programmere det. Den tid den "glæde" :)

Share this comment


Link to comment

Ja man kan sige at man skal være bekendt med "uhensigtsmæssigheden" så er det til at lave en work around på. Men ja indrømmet, det var da ikke fedt de første gange at side i en kold stue og høre på familien brokke sig over at gulvet var skide koldt, indtil man fandt ud af at FB'en stod på alarm og skulle resettes. :D

Share this comment


Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.