Hop til indhold

Varmestyring i openhab


Torben V
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg er langt om længe kommet lidt igang med openhab, det har været en lidt hård opstart men i har været venlige at skrive en masse gode indlæg her på siden. nu er jeg igang med varmestyringen og kan ikke rigtig komme videre, er der en der har skrevet noget om hvordan det skal laves herinde som jeg bare ikke har fundet endnu?

Have en god aften.

Link til kommentar
Del på andre sites

Setpoint kan du ikke få ind automatisk, da den ligger i funktionsblokken. Men temperatur kan du sagtens lave automatisk. (Jeg foretrækker dog at lave det hele manuelt i en things fil. 

Her er et eksempel på, hvordan jeg hiver temperatur og setpoint fra min IHC temperatur sensor med fugt føler:
 

// Stort bad	
       Type number   :stortbad_temperatur_fb       "Stortbad Temperatur"                  [ resourceId=7986196, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :stortbad_temperaturSet_fb    "Stortbad Temperatur setpunkt"         [ resourceId=7989780 ]
       Type number   :stortbad_fugtighed           "Stortbad Fugtighed"                   [ resourceId=13699623, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :stortbad_sensorfejl          "Stortbad sensorfejl"                  [ resourceId=7989522, direction="ReadOnly" ]

Og her er min items for de samme:
 

Number     stort_bad_Temperature      "Stort Bad Temperatur [%.1f °C]"                      <cu_heating>     (g_Stortbad_TSTAT,Temperatur,gTvaer,gSugeTemp)     [ "CurrentTemperature" ]         { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperatur_fb" }
Number     stort_bad_Tempsetpunkt     "Stort Bad Temperature setpunkt [%.1f °C]"            <temperature>    (g_Stortbad_TSTAT)                                 [ "homekit:TargetTemperature" ]  { channel="ihc:controller:elko:stortbad_temperaturSet_fb", autoupdate="false" }
Number     stort_bad_fugt             "Stort Bad Fugtighed [%.0f %%]"                       <Humidity>       (g_Stortbad_TSTAT,Fugtighed,gHumidityBathRoom)     [ "CurrentHumidity" ]            { channel="ihc:controller:elko:stortbad_fugtighed" }
Number     stortBadSensorFejl         "Stort Bad Sensor fejl [MAP(nilan_on_off.map):%s]"    <error>          (gSensorfejl)                                                                        { channel="ihc:controller:elko:stortbad_sensorfejl" } 

Håber det hjælper dig videre. 

Link til kommentar
Del på andre sites

13 timer siden, Torben V skrev:

Mange tak, det vil jeg prøve af. kan man ikke få lov til at stille på setpunktet?

Jo da. Det kan du gøre i BasicUI ved at lave et sitemap, Her bestemmer du selv om det skal være i step af fx 0.5 grader, eller om du programmere faste temperaturer, fx 21, 22 23 og 24 grader. Og så kan du vælge imellem det. 
Når du har lavet sitemap, så virker det også via openHAB2 appen til iPhone eller Android. 

Du kan også bruge Habpanel. Men her er jeg lidt i tvivl om du kan sætte forud-programmeret indstillinger. Jeg bruger ikke selv Habpanel til andet end min oversigt/monitor. Og der bruger jeg det ikke som en styrefunktion (dvs der kan ikke trykkes på noget), men udelukkende som oversigt/monitor over hele husets tilstand. Hvis jeg har behov for at styre noget, så bruger jeg stemmestyring eller tryk i huset :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok