Hop til indhold

IHC i semirenoveret rækkehus


 Share

Recommended Posts

Skræmt af billederne i dette forum om hvordan en tavle IKKE skal se ud, tænkte jeg at vise min løsning.

Det har krævet lidt modificering af tavlerne, men jeg er selv godt tilfreds med resultatet.

Der er monteret wireless dimmere ude i installationen fordelt på 3 etager. Alle tryk og sensorer er kabelførte.

al installation der har forbindelse til IHC er dokumenteret med detailtegninger i pcschematics

mvh lasse

 

 

123.JPG

med kapsling.JPG

1.JPG

2.JPG

3.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ser totalt flot ud.  Og der er en særlig form for tilfredsstillelse over at kigge på den tavle.

Men, når det så er sagt - og bare for at være lidt anderledes - hvorfor så sætte en "virtualisering" (klemrækkerne) mellem modulerne og link-ledningerne.  Man er naturligvis forberedt på at man senere måske skal have nye tryk og dermed kan "flytte rundt" uden at skulle afmontere ledninger på moduler.   Eller omvendt, flytte rundt på moduler uden at skulle pille ved link-ledningerne.  Men hvor tit er det så lige at det sker?

Min første IHC tavle blev lavet af en rodemikkel af en elektriker, men jeg fik da lavet dokumentation og har kun ændret programmet (mange gange), men ikke hardwaren - faktisk har de fleste udvidelser været med wireless komponenter (lysdæmpere) og fjernbetjeninger.

Min anden (forældrekøbslejlighed og totalrennovering), var væsentlig mere struktureret, men stadig "pragmatisk".... :-)


Men som en nørd til en anden - fand'me en flot tavle :-)   Den flotteste jeg har set.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
På 12.6.2020 at 10:20 , ThomasHej skrev:

Det ser totalt flot ud.  Og der er en særlig form for tilfredsstillelse over at kigge på den tavle.

Men, når det så er sagt - og bare for at være lidt anderledes - hvorfor så sætte en "virtualisering" (klemrækkerne) mellem modulerne og link-ledningerne.  Man er naturligvis forberedt på at man senere måske skal have nye tryk og dermed kan "flytte rundt" uden at skulle afmontere ledninger på moduler.   Eller omvendt, flytte rundt på moduler uden at skulle pille ved link-ledningerne.  Men hvor tit er det så lige at det sker?

Min første IHC tavle blev lavet af en rodemikkel af en elektriker, men jeg fik da lavet dokumentation og har kun ændret programmet (mange gange), men ikke hardwaren - faktisk har de fleste udvidelser været med wireless komponenter (lysdæmpere) og fjernbetjeninger.

Min anden (forældrekøbslejlighed og totalrennovering), var væsentlig mere struktureret, men stadig "pragmatisk".... :-)


Men som en nørd til en anden - fand'me en flot tavle :-)   Den flotteste jeg har set.

Hej Thomas 

Tak for de rosende ord. 

mht klemmer så synes jeg det giver en god skilleflade. Når man laver en trinvis renovering og der løbende kommer kabler i tavlen, er det rart bare at kunne hugge dem i uden at skulle splitte hele tavlen ad hver gang. Med 20+ år i medicinalindustrien så ligger det vist også bare på rygraden at det skal være overskueligt og dokumenteret. Men du har ret. Når det først er færdigt så er det nok begrænset hvor meget der skal flyttes rundt på kabler.. Men der kommer vist til at gå nogle år endnu...

Lasse

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 3.7.2020 at 11:25 , lassebasse skrev:

Når det først er færdigt så er det nok begrænset hvor meget der skal flyttes rundt på kabler.

Overblik (tavle opbygning med klemmer, pænt snoet op osv), er også betydningsfuldt i forbindelse med fejlretning. Ikke kun ændringer i installationen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok