Hop til indhold
  • 0

Tændt/slukket status på gammel dimmer


MogensRL
 Share

Spørgsmål

Jeg har en Visual 2 controller og i garagen har jeg en dimmer (1000LR). Til dette har jeg indtil videre brugt funktionsblok 1.2.01.c Fortrådet simpel dimmer (1-tast styring).

Har et 24V output, der aktiverer et lille relæ, som så styrer dimmeren. Dette virker OK.

Men nu vil jeg gerne have min Garage-port og/eller min PIR-føler til at tænde lyset i garagen i 10 minutter når vi kommer hjem (eventuelt kun når mit skumringsrelæ siger at det er mørkt).

Det er fint nok at lyset bare tænder på seneste niveau.

Men den store udfordring for mig, er at holde styr på om lyset i forvejen er tændt eller slukket. Dette skal jeg jo bruge så det ikke pludselig kommer til at virke omvendt, samt i forbindelse med sluk alt.

Jeg ved godt at løsningen måske kunne laves lidt nemmere med en anden dimmer, men vi snakker 600W, og det var jo sjovere hvis man kunne løse det i softwaren:-)

Er der nogen der kan hjælpe??

På forhånd tak

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1
24 minutter siden, MogensRL skrev:

Men den store udfordring for mig, er at holde styr på om lyset i forvejen er tændt eller slukket. Dette skal jeg jo bruge så det ikke pludselig kommer til at virke omvendt, samt i forbindelse med sluk alt.

LK har lavet denne blok som måske løser dit problem.

Hvis du gemmer begge filer i samme funktionsbloksmappe, kan du få hjælpefilen op ved at trykke F1.

1.2.06.pdf

1.2.06.ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1000-tak for hjælpen. Det løste i den grad min udfordring - uden at investere i nyere Dimmer, eller ændre kabling:-)

Da min Dimmer 1000LR er 1-tast betjent og ikke har memory, valgte jeg blot at koble alle 4 Output (Tænd/Reguler op, Sluk/reguler ned, Memory 1 og Memory 2) på FB 1.2.06 til Dimmer 2-tast betjent -> Tænd/reguler op.

Og nu virker det præcis som tiltænkt.

Senere kan jeg så eksperimentere med at lyset ikke skal tænde, når det er lyst. Tror bare det drejer sig om at fjerne tilslutningen på en eller to af de fire Output på FB 1.2.06. Men det bliver en anden dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok