Hop til indhold
  • 0

Alarm i google home


Jakob Hauerslev
 Share

Spørgsmål

Hej

Så er mit projekt nået til alarmen på min installation - efter vellykket tilslutning af velux KLF200 (tak for hjælpen til nogle stykker herinde!)

Jeg kan ikke få min switch i google home til at agere kip-funktion - selvom jeg har angivet pulsewidth=100 på min channel.

Things:

Type switch : talarm_status "Alarm tilkoblet" [resourceId=8483602, direction="readonly"]
Type switch : talarm_switch "Alarm switch" [resourceId=8412690, pulsewidth=100]

Items:

Switch	Alarm_io "Alarm on/off"	(Bryggers)["Switchable"]{channel="ihc:controller:1:talarm_switch", channel="ihc:controller:1:talarm_status"}

Jeg har knyttet "talarm_switch" til puls-udgangen fra mit kodetastatur, og "talarm_status" til "Totalalarm tilkoblet" i funktionsblokken.

Hvad er det at jeg gør forkert - switchen i google home skal trykkes fire gange for at tænde og slukke, ikke to gange (kip) ???

Link til kommentar
Del på andre sites

19 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har ikke selv prøvet dette endnu, da jeg endnu ikke helt føler mig sikker på at kunne slå alarmen fra "udefra". Men det er noget jeg helt klart skal have leget med, specielt i forbindelse med vores garageport, som jeg egentlig vil have til at slå alarmen fra, (når jeg tør. Nu har jeg kørt test på det i et års tid, og styringen af porten har været klippe stabil)..

Anyway - pulsewidth gør intet andet end, at den sender en ON og efter x-antal ms, så går den OFF igen.. Så i realiteten burde det virke.. Har du evt prøvet at sætte tiden op til fx 200 eller 300ms? (100ms er måske lige i underkanten).
Så skal du evt også have en autoupdate="false" ind..

Hvad siger openhab loggen (tail log) når du forsøger fra GH appen? Du skal holde øje med dine to items.  

Jeg kunne godt tænke mig at se et screendump fra din visual, hvor du præcis "pulser" henne. Jeg formoder det er i alarm blokken et sted?  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Eksempel hvor mit kodetastatur til- og afkobler alarmen (to pulser, som selv "kipper tilbage"

2019-12-07 09:32:23.755 [vent.ItemStateChangedEvent] - Alarm_io changed from OFF to ON

2019-12-07 09:32:23.957 [vent.ItemStateChangedEvent] - Alarm_io changed from ON to OFF

2019-12-07 09:32:27.088 [vent.ItemStateChangedEvent] - Alarm_io changed from OFF to ON

2019-12-07 09:32:27.344 [vent.ItemStateChangedEvent] - Alarm_io changed from ON to OFF


Eksempel hvor Google Home til- og afkobler alarmen (fire tryk på tænd/sluk i app - den kipper ikke selv tilbage)

2019-12-07 09:33:14.713 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Alarm_io' received command ON

2019-12-07 09:33:14.742 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Alarm_io predicted to become ON

2019-12-07 09:33:14.758 [vent.ItemStateChangedEvent] - Alarm_io changed from OFF to ON

2019-12-07 09:33:17.636 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Alarm_io' received command OFF

2019-12-07 09:33:17.674 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Alarm_io predicted to become OFF

2019-12-07 09:33:17.695 [vent.ItemStateChangedEvent] - Alarm_io changed from ON to OFF

2019-12-07 09:33:21.210 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Alarm_io' received command ON

2019-12-07 09:33:21.252 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Alarm_io predicted to become ON

2019-12-07 09:33:21.262 [vent.ItemStateChangedEvent] - Alarm_io changed from OFF to ON

2019-12-07 09:33:23.245 [ome.event.ItemCommandEvent] - Item 'Alarm_io' received command OFF

2019-12-07 09:33:23.283 [nt.ItemStatePredictedEvent] - Alarm_io predicted to become OFF

2019-12-07 09:33:23.304 [vent.ItemStateChangedEvent] - Alarm_io changed from ON to OFF

Er jeg ude i at skulle lave en push-button, og hvordan i alverden laver man den?

 

Som du kan se i loggen, så pulser appen samme steder i fb som mit kodetastatur - den kipper bare ikke - altså kipfunktionen bliver kun påvirket når appen pulser "ON" - "OFF" påvirker slet ikke fb'en.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Jakob Hauerslev skrev:

Er jeg ude i at skulle lave en push-button, og hvordan i alverden laver man den?

Jeg kan godt se det ser underligt ud.. Jeg har ikke lige nogen gode forklaringer på, hvorfor det ikke virker. Som sagt kunne jeg godt tænke mig at se et screendump fra din visual, der hvor du henter resourceID fra. 
 
Men da vi ved at tryk virker så er det klart nemmeste et tryk (pushbutton) i visual.. Det er rimeligt simpelt.
Du indsætter bare et 2-tast tryk i din visual (venstre side), og lader være med at linke den til noget input. Dette tryk føre du så over på alarm blokken, der hvor du tilkobler alarm. Og ligeledes med et andet tryk gør du det samme for at koble alarmen fra, altså fører dette tryk over på alarm blokkens for at tilbagekoble alarmen.
I openhab linker du så dine items til de to tryk.

Årsagen til at jeg ved dette burde virke, er fordi IHC controlleren kan af gode grunde ikke se, om det er openhab eller et tryk som kobler din alarm til/fra. Alarm blokken er allerede forberedt til, at du kan sætte et status tryk på. Og der er ingen forskel på status tryk og almindelig tryk.. 

Hvis jeg får tid, så skal jeg forsøge lege lidt med det her i weekenden. Jeg har allerede et status tryk på i mit program. Jeg har bare aldrig fysisk monteret det. Men det ved IHC programmet jo ikke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 7.12.2019 at 09:38 , Jakob Hauerslev skrev:

Som du kan se i loggen, så pulser appen samme steder i fb som mit kodetastatur - den kipper bare ikke - altså kipfunktionen bliver kun påvirket når appen pulser "ON" - "OFF" påvirker slet ikke fb'en.

Nu fik jeg leget lidt med. Jeg har ingen problemer med at linke en switch i openhab til at frakoble total alarm.. (jeg koblede den ikke sammen med status, da jeg ikke mener det er så nødvendigt, for at konstatere om det virker). 
ResourceID tog jeg herfra i Visual:
75518607_frakoblealarmihc.thumb.png.439f038f900eb1360e723eda4d727587.png


Det er lidt sværere for dig at gøre det, når du bruger PaperUI. Men som sagt, så kan det samme gøres ved et tryk i venstre side, (fx et statustryk, som ikke behøver at være forbundet). 
Hvis det ikke var fordi jeg havde fået plantet den røde streg henover, så kan du faktisk se, at mit statustryk (øverste højre) vil frakoble totalalarm. Status tryk kan du se i PaperUI, da alle produkter i venstre side hentes automatisk med IHC bindingen. 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Igen - tak for hjælpen!

 

Nu har jeg så, efter jeres opfordringer, begyndt at lave things-filer.

Det virker fint med Velux, men ikke med IHC:

2019-12-09 13:58:08.028 [hingStatusInfoChangedEvent] - 'ihc:controller:1' changed from UNINITIALIZED to UNINITIALIZED (HANDLER_CONFIGURATION_PENDING)

Jeg bruger følgende i things-filen:'

ihc:controller:1 [ hostname="192.168.1.10", username="jakob", password="xxxx", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ] 

Den kan fint sættes op med PaperUI, og så er der hul igennem til den, men det var jo ikke meningen med at lave en things-fil.

 

Anyone? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Altså, things filer behøver du kun, hvis det er fordi du vil det :-) Personligt synes jeg det er noget mere overskueligt, end at skulle sidde og bladre igennem PaperUI. Det skyldes selvfølgelig, at jeg har mange things. 
 

9 minutter siden, Jakob Hauerslev skrev:

Den kan fint sættes op med PaperUI, og så er der hul igennem til den, men det var jo ikke meningen med at lave en things-fil.

Kan du blive lidt mere tydelig på, hvad problemet er? Du skal ikke både have en things fil og thnigs opsat i PaperUI på samme tid.. Det er enten/eller.
Men når du har lavet en things fil, så vil du kunne se dine things i PaperUI, ligesom hvis de havde været sat op via PaperUI.   

Her er min things fil fx. Mange af disse kunne jeg godt have hentet fra PaperUI´s opsæt. Men som sagt, så synes jeg things fil er nemmere.. Og nåja, så er det betydelig nemmere at lave backup af.. bare en kopi af filen :-)
PS. det er en tidligere things fil, som jeg har optimeret/opdateret en del på siden.. Jeg har bla udskiftet en del UNI400 dimmere med trådløse dimmere (mangler kun at udskifte en enkelt UNI400). Og seneste i går hvor jeg bla tilføjede en del omkring alarmen inkl nogle "test" xiaomi trådløse dørsensore.   
 

ihc:controller:elko [ hostname="10.4.28.6:777", username="admin", password="secret", timeout=10000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ] {
    Channels:

// Stort bad	
       Type number   :stortbad_temperatur_fb       "Stortbad Temperatur"                  [ resourceId=7986196, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :stortbad_temperaturSet_fb    "Stortbad Temperatur setpunkt"         [ resourceId=7989780 ]
       Type number   :stortbad_fugtighed           "Stortbad Fugtighed"                   [ resourceId=13699623, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :stortbad_sensorfejl          "Stortbad sensorfejl"                  [ resourceId=7989522, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :stortbad_ventilmotion        "Stortbad ventilmotionering"           [ resourceId=7996682, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :stortbad_telestat            "Stortbad Telestat"                    [ resourceId=6144859, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :stortbad_dimmer_fb           "Stortbad dimmer Trigger"              [ resourceId=5537553, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
       Type switch   :stortbad_dimmer_state        "Stortbad dimmer state"                [ resourceId=5540626, direction="ReadOnly" ]

       Type number   :stortbad_aktuelSetpunkt      "Stortbad aktuelle setpunkt"           [ resourceId=7989780, direction="ReadOnly" ]

   // Soveværelse
       Type number   :sove_temperatur_fb           "Soveværelse Temperatur"               [ resourceId=8227092, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :sove_temperaturSet_fb        "Soveværelse Temperatur setpunkt"      [ resourceId=8230676 ]
       Type number   :sove_sensorfejl              "Soveværelse sensorfejl"               [ resourceId=8230418, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :sove_ventilmotion            "Soveværelse ventilmotionering"        [ resourceId=8237578, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :sove_telestat                "Soveværelse Telestat"                 [ resourceId=6147419, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :sove_dimmer                  "Soveværelse Dæmper"                   [ resourceId=13710941, onLevel=35 ]
       Type switch   :sove_80mm_fb                 "Soveværelse 80mm Trigger"             [ resourceId=17073937, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
       Type switch   :sove_80mm_state              "Soveværelse 80mm lampeudtag"          [ resourceId=26459, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :sove_PIR                     "PIR i soveværelse"                    [ resourceId=16710162, direction="ReadOnly" ]

   // Stuen
       Type number   :stuen_temperatur_fb          "Stuen Temperatur"                     [ resourceId=8467988, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :stuen_temperaturSet_fb       "Stuen Temperatur setpunkt"            [ resourceId=8471572 ]
       Type number   :stuen_sensorfejl             "Stuen sensorfejl"                     [ resourceId=8471314, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :stuen_ventilmotion           "Stuen ventilmotionering"              [ resourceId=8478474, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :stuen_telestat               "Stuen Telestat"                       [ resourceId=6511707, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :stuen_m1                     "Stuen M1 trigger"                     [ resourceId=181009, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
       Type switch   :stuen_m1_state               "Stuen M1 lys"                         [ resourceId=27227, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :stuen_m2                     "Stuen M2 trigger"                     [ resourceId=213009, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
       Type switch   :stuen_m2_state               "Stuen M2 lys"                         [ resourceId=27995, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :stuen_PIR                    "PIR i stuen"                          [ resourceId=16723730, direction="ReadOnly" ]
	   
	   
   // Køkken
       Type number   :koekken_temperatur_fb        "Køkken Temperatur"                    [ resourceId=11515924, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :koekken_temperaturSet_fb     "Køkken Temperatur setpunkt"           [ resourceId=11519508 ]
       Type number   :koekken_sensorfejl           "Køkken sensorfejl"                    [ resourceId=11519250, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :koekken_ventilmotion         "Køkken ventilmotionering"             [ resourceId=11526410, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :koekken_telestat             "Køkken Telestat"                      [ resourceId=6512219, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :koekkenvask_dimmer           "Køkkenvask Dæmper"                    [ resourceId=13957725, onLevel=30 ]
       Type dimmer   :koekkenunderskab_dimmer      "Køkken Underskab Dæmper"              [ resourceId=4358493, onLevel=35 ]
	
   // Spiseplads
       Type number   :spise_temperatur_fb          "Spiseplads Temperatur"                [ resourceId=8708884, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :spise_temperaturSet_fb       "Spiseplads Temperatur setpunkt"       [ resourceId=8712468 ]
       Type number   :spise_sensorfejl             "Spiseplads sensorfejl"                [ resourceId=8712210, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :spise_ventilmotion           "Spiseplads ventilmotionering"         [ resourceId=8719370, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :spise_telestat               "Spiseplads Telestat"                  [ resourceId=6512731, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :spisebord_dimmer             "Spisebord"                            [ resourceId=15583325, onLevel=30 ]
       Type dimmer   :spisespot_dimmer             "Spiseplads spot lys"                  [ resourceId=4365149, onLevel=25  ]
       Type switch   :vindue_automatik_trigger     "Vindue automatisk"                    [ resourceId=17013265, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]
       Type switch   :vindue_automatik_state       "Vindue automatisk lys"                [ resourceId=16825179, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :spise_PIR                    "PIR i spisestuen"                     [ resourceId=16695570, direction="ReadOnly" ]
			   
   // Kontor   
       Type number   :kontor_temperatur_fb         "Kontor Temperatur"                    [ resourceId=8950292, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :kontor_temperaturSet_fb      "Kontor Temperatur setpunkt"           [ resourceId=8953876 ]
       Type number   :kontor_sensorfejl            "Kontor sensorfejl"                    [ resourceId=8953618, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :kontor_ventilmotion          "Kontor ventilmotionering"             [ resourceId=8960778, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :kontor_telestat              "Kontor Telestat"                      [ resourceId=6513243, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :kontor_80mm                  "Kontor loftlys trigger"               [ resourceId=400145, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
       Type switch   :kontor_80mm_state            "Kontor loftlys"                       [ resourceId=41563, direction="ReadOnly" ]
	   
	   
   // Bryggers
       Type number   :bryggers_temperatur_fb       "Bryggers Temperatur"                  [ resourceId=11271956, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :bryggers_temperaturSet_fb    "Bryggers Temperatur setpunkt"         [ resourceId=11275540 ]
       Type number   :bryggers_sensorfejl          "Bryggers sensorfejl"                  [ resourceId=11275282, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :bryggers_ventilmotion        "Bryggers ventilmotionering"           [ resourceId=11282442, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :bryggers_telestat9           "Bryggers Telestat 9"                  [ resourceId=6515291, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :bryggers_telestat10          "Bryggers Telestat 10"                 [ resourceId=6515803, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :bryggers_dimmer_fb           "Bryggers dimmer Trigger"              [ resourceId=12059409, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
       Type switch   :bryggers_dimmer_state        "Bryggers dimmer state"                [ resourceId=12062482, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :bryggers_skabslys_fb         "Bryggers skabslys Trigger"            [ resourceId=1317905, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]
       Type switch   :bryggers_skabslys_state      "Bryggers skabslys"                    [ resourceId=1360731, direction="ReadOnly" ]	   

   // Lille Bad	
       Type number   :lillebad_temperatur_fb       "Lille Bad Temperatur"                 [ resourceId=9191188, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :lillebad_temperaturSet_fb    "Lille Bad Temperatur setpunkt"        [ resourceId=9194772 ]
       Type number   :lillebad_fugtighed           "Lille Bad Fugtighed"                  [ resourceId=13702695, direction="ReadOnly" ]	   
       Type number   :lillebad_sensorfejl          "Lille Bad sensorfejl"                 [ resourceId=9194514, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :lillebad_ventilmotion        "Lille Bad ventilmotionering"          [ resourceId=9201674, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :lillebad_telestat            "Lille Bad Telestat"                   [ resourceId=6516315, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :lillebad_dimmer_fb           "Lille Bad dimmer Trigger"             [ resourceId=12208913, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
       Type switch   :lillebad_dimmer_state        "Lille Bad dimmer state"               [ resourceId=12211986, direction="ReadOnly" ]
	   
   // Casper
       Type number   :casper_temperatur_fb         "Casper Temperatur"                    [ resourceId=16519700, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :casper_temperaturSet_fb      "Casper Temperatur setpunkt"           [ resourceId=9435668 ]
       Type number   :casper_sensorfejl            "Casper sensorfejl"                    [ resourceId=9435410, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :casper_ventilmotion          "Casper ventilmotionering"             [ resourceId=9442570, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :casper_telestat              "Casper Telestat 9"                    [ resourceId=6516827, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :casper_dimmer                "Casper dimmer"                        [ resourceId=17174365, onLevel=50 ]
       Type switch   :casper_PIR                   "PIR i caspers vær"                    [ resourceId=16736786, direction="ReadOnly" ]	   

//      	   Type switch   :casper_dimmer_fb               "Casper dimmer Trigger"              [ resourceId=12815889, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
//      	   Type switch   :casper_dimmer_state            "Casper dimmer state"                [ resourceId=12818962, direction="ReadOnly" ]

   // Amanda
       Type number   :amanda_temperatur_fb         "Amanda Temperatur"                    [ resourceId=16506644, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :amanda_temperaturSet_fb      "Amanda Temperatur setpunkt"           [ resourceId=9676564 ]
       Type number   :amanda_sensorfejl            "Amanda sensorfejl"                    [ resourceId=9676306, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :amanda_ventilmotion          "Amanda ventilmotionering"             [ resourceId=9683466, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :amanda_telestat              "Amanda Telestat"                      [ resourceId=6514779, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :amanda_dimmer                "Amanda Dæmper"                        [ resourceId=17024093, onLevel=60 ]
       Type switch   :amanda_80mm_fb               "Amanda 80mm Trigger"                  [ resourceId=580113, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
       Type switch   :amanda_80mm_state            "Amanda 80mm lampeudtag"               [ resourceId=59227, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :amanda_PIR                   "PIR i amandas vær"                    [ resourceId=16751378, direction="ReadOnly" ]

//               Type switch   :amanda_dimmer_fb               "Amanda dimmer Trigger"              [ resourceId=12358417, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
//	         Type switch   :amanda_dimmer_state            "Amanda dimmer state"                [ resourceId=12361490, direction="ReadOnly" ]
	
	      
   // Marc
       Type number   :marc_temperatur_fb           "Marc Temperatur"                      [ resourceId=16532756, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :marc_temperaturSet_fb        "Marc Temperatur setpunkt"             [ resourceId=9917460 ]
       Type number   :marc_sensorfejl              "Marc sensorfejl"                      [ resourceId=9917202, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :marc_ventilmotion            "Marc ventilmotionering"               [ resourceId=9924362, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :marc_telestat                "Marc Telestat"                        [ resourceId=6514267, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :marc_dimmer                  "Marc dimmer"                          [ resourceId=17170013, onLevel=50 ]
       Type switch   :marc_80mm_fb                 "Marc 80mm Trigger"                    [ resourceId=650769, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
       Type switch   :marc_80mm_state              "Marc 80mm lampeudtag"                 [ resourceId=62555, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :marc_PIR                     "PIR i marcs vær"                      [ resourceId=16764946, direction="ReadOnly" ]	   

//             Type switch   :marc_dimmer_fb                 "Marc dimmer Trigger"                [ resourceId=12507921, direction="WriteOnly", pulseWidth=100 ]
//             Type switch   :marc_dimmer_state              "Marc dimmer state"                  [ resourceId=12510994, direction="ReadOnly" ]
	         
   // Hyggestuen/Aktivitetsrum
       Type number   :aktivitet_temperatur_fb      "Aktivitet Temperatur"                 [ resourceId=16651796, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :aktivitet_temperaturSet_fb   "Aktivitet Temperatur setpunkt"        [ resourceId=10158356 ]
       Type number   :aktivitet_sensorfejl         "Aktivitet sensorfejl"                 [ resourceId=10158098, direction="ReadOnly" ]
       Type number   :aktivitet_ventilmotion       "Aktivitet ventilmotionering"          [ resourceId=10165258, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :aktivitet_telestat           "Aktivitet Telestat"                   [ resourceId=6513755, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :aktivitet_dimmer_konst       "Aktivitet dimmer konstant"            [ resourceId=15737873, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
       Type switch   :aktivitet_konst_state        "Aktivitet konstant lys"               [ resourceId=15740178, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :aktivitet_dimmer             "Aktivitet Dæmper"                     [ resourceId=15586653, onLevel=35 ]
       Type switch   :aktivitet_80mm_fb            "Aktivitet 80mm Trigger"               [ resourceId=765457, direction="WriteOnly", pulseWidth=300 ]	   
       Type switch   :aktivitet_80mm_state         "Aktivitet 80mm lampeudtag"            [ resourceId=65883, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :aktivitet_beboet             "Aktivitet beboet"                     [ resourceId=6139482, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
       Type switch   :aktivitet_beboet_state       "Aktivitet beboet lys"                 [ resourceId=6140507, direction="ReadOnly" ]	   
       Type switch   :aktivitet_ubeboet            "Aktivitet ubeboet"                    [ resourceId=6139994, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
       Type switch   :aktivitet_ubeboet_state      "Aktivitet ubeboet lys"                [ resourceId=6140763, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :aktivitet_frost_state        "Aktivitet frostsik lys"               [ resourceId=6152466, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :aktivitet_PIR                "PIR i aktivitetrum"                   [ resourceId=16778514, direction="ReadOnly" ]	   
	      
   // Garage
       Type switch   :garagelys_konst              "Garagelys konstant"                   [ resourceId=13667857, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
       Type switch   :garagelys_konst_state        "Garagelys konstant lys"               [ resourceId=14496347, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :garagelys                    "Garagelyslys"                         [ resourceId=52571, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :garageport                   "Garageporten"                         [ resourceId=16666897, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
       Type switch   :garageport_state             "Garageporten state"                   [ resourceId=16679515, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :garage_PIR                   "PIR i garagen"                        [ resourceId=13667345, direction="ReadOnly" ]
	   
   // Udendørs
       Type switch   :skumringsensor               "skumringsensor"                       [ resourceId=72282, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :indgangsparti_dimmer         "Indgangsparti Dæmper"                 [ resourceId=3916893, onLevel=35 ]
       Type switch   :indgangsparti_konst          "Indgangsparti konstatnt"              [ resourceId=14710801, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
       Type switch   :indgangsparti_konst_state    "Indgangsparti konstatnt lys"          [ resourceId=14496603, direction="ReadOnly" ]
       Type dimmer   :have_dimmer                  "Have/terrasse dimmer"                 [ resourceId=17178717, onLevel=50 ]
       Type switch   :udvendig_PIR                 "PIR udvendig indgang"                 [ resourceId=72026, direction="ReadOnly" ]

//             Type switch   :have_dimmer_fb                 "Have dimmer Trigger"                [ resourceId=5984785, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]
//             Type switch   :have_dimmer_state              "Have dimmer state"                  [ resourceId=5987858, direction="ReadOnly" ]
   
   // Alarm
       Type switch   :alarm_sabotagekreds          "Alarm sabotagekreds"                  [ resourceId=3139345, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :alarm_status                 "Alarm status"                         [ resourceId=3142418, direction="ReadOnly" ]
       Type switch   :alarm_total                  "Alarm tilkoblet"                      [ resourceId=3144722, direction="ReadOnly" ]	   
   
   // Div IHC funktioner
       Type switch   :nilan_brugerfunktion         "Aktiver Nilan brugerfunktion"         [ resourceId=14474513, pulseWidth=300 ]
       Type number   :zwave_temp                   "Temperatur fra zwave sensor"          [ resourceId=17082132, direction="WriteOnly" ]
      
       Type datetime   :testur                       "Test ur"                              [ resourceId=17534733 ]
}

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Kandersen skrev:

Du skal ikke både have en things fil og thnigs opsat i PaperUI på samme tid.. Det er enten/eller.
Men når du har lavet en things fil, så vil du kunne se dine things i PaperUI, ligesom hvis de havde været sat op via PaperUI.   

Jeg er begyndt på det, da jeg lavede så meget kludder i en installation, at jeg skulle starte forfra, og så var det ekstremt irriterende at skulle til at tilføje bl.a. temperatur setpoint til alle rum igen via ny channel i paperui - meget nemmere med en fil der bare kunne kopieres ind i things-mappen!

Jeg installerer bindingen, og lægger så things filen ind i things-mappen - og så kommer den der fejl i loggen. 

Men ihc'en kan sagtens tilføjes fra paperui og bruges uden særskilt things-fil, så det er ikke oplysningerne om forbindelsen til ihc'en der er forkerte i filen - men hvad er det så?

Jeg ville jo helst bare bruge autochannels til det meste, og så selv lave channels i en fil, til de ting hvor de ellers skulle oprettes channels via paperuøi - jeg mener også at have læst at andre gør sådan. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Jakob Hauerslev skrev:

Men ihc'en kan sagtens tilføjes fra paperui og bruges uden særskilt things-fil, så det er ikke oplysningerne om forbindelsen til ihc'en der er forkerte i filen - men hvad er det så?

Ud af det du sendte, der kan man ikke se det, for der er ingen kanaler i. Det er bridge du har lavet (dvs selve forbindelsen til IHC controlleren). Og det kan skam være meget godt, da den jo henter alle kanalerne automatisk. Du skal bare huske at afslutte den rigtigt (så vidt jeg husker) med:

{ channels:

}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Kandersen skrev:

Ud af det du sendte, der kan man ikke se det, for der er ingen kanaler i. Det er bridge du har lavet (dvs selve forbindelsen til IHC controlleren). Og det kan skam være meget godt, da den jo henter alle kanalerne automatisk. Du skal bare huske at afslutte den rigtigt (så vidt jeg husker) med:

{ channels:

}

Problemet er at den slet ikke fanger IHC'en - den initialiserer ikke "HANDLER_MISSING" - når man ser indstillingerne på den i PaperIU, så står alt som det skal, men adressen på IHC er der ikke. Så det er lidt som om at den ikke fatter at læse ip-adressen.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg gør galt, og det irriterer mig grænseløst, at jeg ikke kan få det til at virke, for det har virket, og det virker også fint med Velux og Chromecast....

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved ikke lige om det er det, men der er flere steder i openhab, man ikke må bruge tal som det første eller i det hele taget i typer.. (fx i items).
Jeg kan se du bruger 

ihc:controller:1

Måske du skulle prøve at lave den om til noget der ikke er tal efter det sidste kolon. Jeg kunne personligt ikke finde på at bruge tal, men jeg kan godt se det kunne give mening, hvis man havde flere controllere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Pauli Anttila skrev:

@Jakob Hauerslev, most probably you are using old version of the binding where ihc controller address is not "hostname" but "ip".

 

Newer binding version


ihc:controller:1 [ hostname="192.168.1.10"...

Older version:


ihc:controller:1 [ ip="192.168.1.10"...

Thanks Pauli.. But he is already using hostname. 
This is his config file.. 
 

ihc:controller:1 [ hostname="192.168.1.10", username="jakob", password="xxxx", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ] 

I do worry about the bridge definition ihc:controller:1 as I believe the 1 (number) could be an issue.. Am I right? (I havnt´tried this myself, as I always use letters). 
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Pauli Anttila skrev:

@Jakob Hauerslev, most probably you are using old version of the binding where ihc controller address is not "hostname" but "ip".

 

Newer binding version


ihc:controller:1 [ hostname="192.168.1.10"...

Older version:


ihc:controller:1 [ ip="192.168.1.10"...

Hi

Makes sense - it was working with the build-in binding in 2.5 milestone, but now i am at 2.4 stable.

I used a link in your update post - think it was build october 2018 (not at home yet) - is that the correct binding?

Thanks! 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Thanks Pauli.. But he is already using hostname. 
This is his config file.. 
 


ihc:controller:1 [ hostname="192.168.1.10", username="jakob", password="xxxx", timeout=5000, loadProjectFile=true, createChannelsAutomatically=true ] 

I do worry about the bridge definition ihc:controller:1 as I believe the 1 (number) could be an issue.. Am I right? (I havnt´tried this myself, as I always use letters). 
 

Tried with "elko" but same fault. 

I will try pauils hint when i get home :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Jeg troede du brugte den seneste version af bindingen eller openhab 2.5

Problemet er at jeg også troede at det var seneste version jeg havde fundet frem, men det var det så ikke. 

Men pludselig giver det mening at den ikke kan finde ip-adressen, når jeg har rodet rundt i versionerne. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Pauli was completely right - my binding is an outdated one, and yes, I am using 2.4 stable.

How do I get the updated .jar file? The only one I can find is one dated october 2018 https://openhab.jfrog.io/openhab/libs-pullrequest-local/org/openhab/binding/org.openhab.binding.ihc/2.4.0-SNAPSHOT/

Once again, thanks for helping me out :)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok