Hop til indhold
  • 0

Komfortstyring


Becker
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg er nu næsten klar til at idriftsætte vejrkompensering af mit fjernvarmeanlæg, via komfortstyringsblokken fra downloadsektionen. Jeg mangler bare at udskifte RAVK termostat og ventil til AMV 150 gearmotor.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvor det er mest korrekt at måle fremløbstemperaturen til radiatorerne. Er det lige efter ventilen (billede 1) eller er der på det blandede produkt, altså efter veksleren (billede 2)

Hvis jeg læser i dokumentationen til Danfoss ELC styringer, foreskriver de at der skal måles umiddelbart efter ventilen?

Hilsen Becker

FJV.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Fremløb temp. måles på røreret efter ventilen som du selv foreslår. Altså så tæt på radiatorerne som muligt.

Når du monterer sensoren så kan du med fordel "isolerer den" med alutape (eller alm. Alufolie). Det giver bedre/mere reel måling da der så er mere varmeledene kontakt med røret. Benytter selv samme metode med 1-wire og pt100/1000 sensorer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Mange tak for svar :-)
Jeg har nu kørt test og har fundet en ting jeg undrer mig over. Alt virker som det skal, jeg har stillet en komfort temperatur på 30 grader og det holder den præcis som den skal.

Men jeg kan se at kl 00:00 har den kørt ventilen HELT åben, hvorefter den så begynder at regulere ned igen. (Der var godt nok knald på gulvvarmen i badeværelset her til morgen :-))

Er der noget du har set? eller evt. kan se i blokken hvad der evt. går galt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Ikke dårligt med en tur til varmen, nu hvor den er lidt på retur her hjemme :-)
Jeg har set lidt på blokken og ligeledes testet lidt mere. 

Det er kl: 00:00 natten mellem søndag og mandag. det må være til motionering af ventilen det er tænkt. Der sendes en op kommando til ventilen er helt åben, hvor efter der lukkes helt igen. Det mærkelige er så bare hvorfor min ventil ikke lukkede men forblev åben, for så kun langsomt at regulere ned til ønsket temperatur igen (250 ms hver 5 minut) som programmet jo foreskriver. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som jeg ser det når jeg tester, så er der ventilen på AMV'eren der bliver motioneret natten mellem søndag og mandag kl: 00:00, selv om det hedder pumpe motion i funktionsblokken.

Ventilen åbner helt op i 2 minutter for derefter at få en ned kommando i tilsvarende 2 minutter. 

Udgangen for cirkulationspumpen forbliver OFF - så er komfortvarmen i sommerperioden sat til 0 så er pumpen OFF og forbliver det, uden motion.

Men du må gerne lige kaste et blik på det @Lars Jacobsen og se om jeg er helt gal på den og om det evt. kan ændres :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har jeg også svaret på hvorfor ventilen ikke lukkede, den når simpelt hen ikke at lukke helt igen på den korte tid der er sat i blokken. 

Tænker det må være en fejl at det er ventilen der motionere på den måde og ikke pumpen? Det giver ingen mening at åbne ventilen helt for derefter at lukke den igen, for så til sidst at bruge 6-7 timer på at regulere tilbage til ønsket komforttemperatur igen og så gentage det en gang ugentlige hele sommer halvåret.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan dog godt se meningen med også at motionere ventilen i sommer halvåret såfremt komforttemperaturen er sat til 0

Jeg har ændret i FB således at betingelse for "motion" også skal være at komforttemperatur er 0

ligeledes har jeg tilføjet udgangen for cirkulationspumen så den går ON ved timer start og OFF ved timer slut - tænker at der må være sådan det er tænkt?

Jeg har vedhæftet mine rettelser, hvis du vil se på det @Lars Jacobsen når du er hjemme fra ferie :-)

Komfort styring_CHBE rettelse (Ventil- og pumpemotion).ifb

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok