Hop til indhold
  • 0

FB 1.4.03 - hjælp til udendørsbelysning


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Jeg har kigget på FB 1.4.03 Udendørsbelysning men kan ikke få den helt til at opfylde mit ønske :-(    - noget med høj og lavs scenarie.

Jeg har en pir med skumringsanlæg til at styre min udendørsbelysning der køre på 2 udgange.

Mit ønske er FB funktionalitet er følgende:

1) Når skumringaanlægget er aktivt tændes lys på udgang 1 - dog skal det være slukket mellem kl. 23.30-05.00. (dvs tændes igen kl. 05.01 hvis skumringanlægget er trukket)

2) Når skumringanslægget er aktivt og PIR registrerer bevægelse skal udgang 1 og 2 tændes i 10 minutter for herefter, at slukke igen, naturligvis med respekt for udgang 1, hvis denne skal være tændt jf. punkt 1.

 

Er det en FB nogen kan lave et eksempel på til mig - gerne basseret på standard FB :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Cooooollllllll det virker.

Hvade kun forbundet til ind og udgange - havde ikke forstået virkningen af scenarier. Er heller ikke helt sikker på jeg forstå hvordan det virker - men det går det jo.

Kan se du forbinder scenarierne SLUK,, Lavt niveau og Højt niveau på FB udendørs lys 1 til Scenarie på Lampeudtag 1. Kan ikke helt gennemskue tanken bag, og hvorfor de ikke forbindes ind på "Udgangen". Det er ligesom alle 3 forbindes ind på samme scenarie.

Men måske fordi jeg slet ikke forstår scenarier - det er jo helt nyt i forhold til IHC Term

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Scenarier bliver fremkaldt efter forskellige kriterier. Ligesom udgange bliver aktiveret efter forskellig kriterier.

I tilfældet med 1.4.03 blokken, bliver f.eks. Sluk scenariet fremkaldt, hvis skumring falder (det bliver lyst). Hvis du kigger lidt nærmere på linket mellem Sluk Scenarie og Scenarie på lampeudtaget, så står der til sidst OFF. Det betyder at når sluk scenariet bliver fremkaldt i fb'en, vil produktet reagere udfra den kommando, altså slukke. For lampeudtag 1 er de andre to scenarier sat op med en ON kommando. Lav niveau bliver fremkaldt når skumring går høj, højt niveau bliver fremkaldt ved pir aktivitet. Disse to scenarier er sat op med kommando ON. Altså vil produktet tænde når scenariet bliver fremkaldt.

Den reelle grund til at jeg har valgt at bruge scenarier i denne opstilling er at de andre udgange er puls udgange, og ikke konstante. Så havde det været nødvendigt med en ekstra blok, f.eks. en kip blok, hvor disse udgange så var forbundet til tænd og sluk indgangene.

Scenarier er især velegnet til trådløse lysdæmpere, da man her ikke angiver en on/off kommando ved oprettelse, men et lysniveau fra 0 til 100%. Men den slags har du jo ikke i din termn installation.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok