Hop til indhold
  • 0

IHC og Philips Hue


Dami
 Share

Spørgsmål

Hej,
Jeg har forsøgt at søge her for forumet, men desværre uden held. 

På nuværende tidspunkt har jeg LED-spots koblet til Wireless Ø80 dæmpere.

Vil det være muligt at udskifte mine GU10 spots i stuen med Philips Hue GU10 color lyskilder og stadigvæk benytte lysdæmpning og sluk-alt funktionen via IHC? 

 

Hilsen

Dami

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Jeg har godt læst at man kan bruge IHC Captain som mellemled. Jeg har dog på ingen måde forstand på IHC Captain, og vil helst ikke ud i nogle større/avancerede kodningsopgaver for at få det til at spille sammen. 

PS: jeg kender ikke brugervenligheden af IHC Captain :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis ikke du vil have et mellemled ind, så vil jeg mene at svaret på dit spørgsmål er "Nej"! :mellow:

Men jeg syntes ikke at du skal afskrive en Raspberry Pi. Det var relativt nemt at få op og kører. Godt beskrevet på http://jemi.dk/ihc/
Og ud fra hvad jeg lige har set af Mikkel's teaser på kommende HUE styring, så er det til at gå til. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Dami skrev:

Hej,
Jeg har forsøgt at søge her for forumet, men desværre uden held. 

På nuværende tidspunkt har jeg LED-spots koblet til Wireless Ø80 dæmpere.

Vil det være muligt at udskifte mine GU10 spots i stuen med Philips Hue GU10 color lyskilder og stadigvæk benytte lysdæmpning og sluk-alt funktionen via IHC? 

 

Hilsen

Dami

Du kan ikke benytte dæmpning. Og faktisk er jeg i tvivl om ø80 overhovedet kan tænde/slukke en Hue pære, (jeg kan teste det senere). 
Men dæmpning er sten sikkert ikke muligt, da Hue pærene dæmper på en helt anden måde. 

Hvis du skal bruge Hue pærerne, så skal du i stedet for ø80 dæmperen, tilslutte dem til et almindeligt udtag, og gerne et med konstant spænding, eller fx en stikkontakt, ellers skal du bruge et output 230, som du så tænder udtaget på via IHC trykket.
Derefter skal du bruge Hue app og/eller Hue dimmer switch/Tap til at tænde og styre pærene med. 

Det er noget skrald og en skidt løsning, fordi Hue tænder på fuld skrald, når spændingen har været slukket.   

 

16 minutter siden, Dami skrev:

Jeg har godt læst at man kan bruge IHC Captain som mellemled. Jeg har dog på ingen måde forstand på IHC Captain, og vil helst ikke ud i nogle større/avancerede kodningsopgaver for at få det til at spille sammen. 

Der er desværre ingen andre løsningen end større/avanceret kodningsopgaver, når man vil kombinere flere forskellige systemer. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Brian Hartung skrev:

Frisk på en udfordring? :) Sluk Alt (IHC) via Hue App??

Det er ikke Hue appen han udvikler på. Men derimod et alternativ til Hue appen, som hedder IHC :)

Det bør dog være muligt via APIén , at du fx slukker en bestemt lampe/gruppe/eller rum med din Hue app, og så sender IHC Captain en on/off til den Fb i IHC controlleren, som du slukker resten med. Tror egentlig det er muligt allerede i dag. IHC Captain skal bare have en status fra den enhed (lampe, gruppe, rum) som du starter det hele på. Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg ikke rigtig kan se nogen ide i at arbejde i den retning. Skal jeg bruge sluk alt, så bruger jeg det som er mest oplagt, et tryk som oftest er lige ved hånden, når jeg skal slukke alt :D  

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Kandersen skrev:

Det er ikke Hue appen han udvikler på. Men derimod et alternativ til Hue appen, som hedder IHC :)

Det bør dog være muligt via APIén , at du fx slukker en bestemt lampe/gruppe/eller rum med din Hue app, og så sender IHC Captain en on/off til den Fb i IHC controlleren, som du slukker resten med. Tror egentlig det er muligt allerede i dag. IHC Captain skal bare have en status fra den enhed (lampe, gruppe, rum) som du starter det hele på. Jeg har ikke selv prøvet det, da jeg ikke rigtig kan se nogen ide i at arbejde i den retning. Skal jeg bruge sluk alt, så bruger jeg det som er mest oplagt, et tryk som oftest er lige ved hånden, når jeg skal slukke alt :D  

:-) Jeg er helt med på hvad det er Mikkel roder i.. Også derfor at det nok ville være en udfordring, hvis kommunikationen skal gå den anden vej.
Med en Sluk Alt via Hue App kan man også slukke alt når man ikke er hjemme. :-)
Tænker ikke det ville være det store problem at se en Sluk Alt kommando i Hue Bridge. Men hvis jeg læser din kommentar rigtigt, så kan Captain måske allerede i dag se ændringer i Hue Bridge og reagerer ud fra det? :-)
Uden at have den fjerneste ide om det, tænker jeg mere at problemet ligger i at få IHC'en fortalt det. :-)
Jeg har ikke en Sluk Alt ved sengen. Men når jeg alligevel lige sætter vækkeuret i telefonen, kunne jeg godt se fordelen i en Sluk Alt i Hue App. :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
52 minutter siden, Brian Hartung skrev:

Tænker ikke det ville være det store problem at se en Sluk Alt kommando i Hue Bridge

Nej, men problemet er at du i Hue appn skal slukke noget først, førend du kan sende det videre til IHC controlleren. Du kan ikke definere en funktion, uden at du har en eller anden form for enhed med.  

53 minutter siden, Brian Hartung skrev:

Men hvis jeg læser din kommentar rigtigt, så kan Captain måske allerede i dag se ændringer i Hue Bridge og reagerer ud fra det? :-)

Som sagt er det ikke noget jeg har prøvet, da jeg operere den anden vej.. Men Hubén kender status på en scene/rum/enhed eller hvad du nu end har defineret i Hue. Så egentlig burde IHC Captain kunne læse denne status.

Når jeg tænker på det, så er manglende status faktisk et af de problemer jeg har med IHC Captain, som jeg ikke har fået kigget videre på, (fordi jeg roder med 117 andre ting som sædvanlig). 
I Hue appen har jeg defineret en scene/rum. Dette rum tændes automatisk hver dag på en bestemt tid, via Hue appen. Samme scene/rum har jeg lavet, så jeg manuelt kan tænde det via IHC tryk (en Fb). Problemet er, at hvis rummet tænder via Hue, så ved IHC ikke det er tændt. Det betyder, at når jeg så manuelt skal slukke det igen, så skal jeg trykke 2 gange på IHC trykket. Første tryk "tænder" Fbén, andet tryk slukker, og dermed slukke rummet, fordi den mangler tilbagemelding om rummets status. 
Måske jeg skulle tage mig sammen og rode lidt mere med det. Det bør være muligt, eller ihvertfald bør det være muligt for Mikkel at bygge det ind, da det blot er status/tilbagemeldingen på lys/enhederne der mangler fra Hubén. 
Hvis det er/bliver muligt i IHC Captain, så bør du også kunne lave en sluk alt via IHC Captain, når blot du slukker mindst een enhed/rum/scene i din hue app. Jeg betragter det dog ikke som være specielt bevendt, for den funktion vil jo altid resultere i "sluk alt" i IHC. Så det skal i givet fald kun være en enhed som skal styres til netop dette formål. Den del kan Mikkel næppe gøre noget ved, da det er grundlaget i Hue appen.

1 time siden, Brian Hartung skrev:

Uden at have den fjerneste ide om det, tænker jeg mere at problemet ligger i at få IHC'en fortalt det. :-)

Det er så absolut en forudsætning :)

1 time siden, Brian Hartung skrev:

Jeg har ikke en Sluk Alt ved sengen. Men når jeg alligevel lige sætter vækkeuret i telefonen, kunne jeg godt se fordelen i en Sluk Alt i Hue App. :-)

Forstår godt hvad du mener. Jeg ville dog blive ret hurtigt hysterisk over, at skulle starte mindst 2 apps op på min mobil. Så jeg tror det vil ske max ½ gang, så er jeg suset til garagen og hentet et trådløst IHC tryk, som jeg lyn hurtigt ville klistre på væggen ved siden af sengen, og indbygge i IHC systemet med en sluk alt funktion, sandsynligvis hurtigere end det tager mig at starte Hue appen for at slukke alt :D - Nu er jeg dog heldigvis så priviligeret, så jeg allerede har fortrådet tryk siddende ved sengen B)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er en omvendt funktionalitet på vej hvor udefra moduler kan påvirke ihc men jeg vil gerne have noget godt sikkerhed.

Ang sluk alt, hvorfor ikke gøre det via ihc captain?

Nu ved jeg ikke hvordan folk bruger deres Phillips hue pærer i en daglig situation efter nyhedsværdien aftager men jeg bruger min til dæmpning og 3-4 farve/scenes. Det har jeg implementeret via ihc fordi jeg netop ikke gider finde mobilen frem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, Mikkel Skovgaard skrev:

Jeg har i det nye hue modul en kip/toggle funktion så den burde løse problemet at ikke vide hvad status er. Så der vil et tryk altid tænde hvis slukket og omvendt

Vil det sige, at hvis du via Hue appen/andet tænder for en Hue, så ved IHC det også? (fx sætter en tilbagemelding/lysindikering ON i funktionsblokken?).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Kandersen skrev:

Vil det sige, at hvis du via Hue appen/andet tænder for en Hue, så ved IHC det også? (fx sætter en tilbagemelding/lysindikering ON i funktionsblokken?).

Nej men hue tænd/sluk kaldet tjekker hvad status er og sætter den til det modsatte. Den toggler/skifter/kipper pæren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, Kandersen skrev:

Nej, men problemet er at du i Hue appn skal slukke noget først, førend du kan sende det videre til IHC controlleren. Du kan ikke definere en funktion, uden at du har en eller anden form for enhed med.  

Som sagt er det ikke noget jeg har prøvet, da jeg operere den anden vej.. Men Hubén kender status på en scene/rum/enhed eller hvad du nu end har defineret i Hue. Så egentlig burde IHC Captain kunne læse denne status.

Når jeg tænker på det, så er manglende status faktisk et af de problemer jeg har med IHC Captain, som jeg ikke har fået kigget videre på, (fordi jeg roder med 117 andre ting som sædvanlig). 
I Hue appen har jeg defineret en scene/rum. Dette rum tændes automatisk hver dag på en bestemt tid, via Hue appen. Samme scene/rum har jeg lavet, så jeg manuelt kan tænde det via IHC tryk (en Fb). Problemet er, at hvis rummet tænder via Hue, så ved IHC ikke det er tændt. Det betyder, at når jeg så manuelt skal slukke det igen, så skal jeg trykke 2 gange på IHC trykket. Første tryk "tænder" Fbén, andet tryk slukker, og dermed slukke rummet, fordi den mangler tilbagemelding om rummets status. 
Måske jeg skulle tage mig sammen og rode lidt mere med det. Det bør være muligt, eller ihvertfald bør det være muligt for Mikkel at bygge det ind, da det blot er status/tilbagemeldingen på lys/enhederne der mangler fra Hubén. 
Hvis det er/bliver muligt i IHC Captain, så bør du også kunne lave en sluk alt via IHC Captain, når blot du slukker mindst een enhed/rum/scene i din hue app. Jeg betragter det dog ikke som være specielt bevendt, for den funktion vil jo altid resultere i "sluk alt" i IHC. Så det skal i givet fald kun være en enhed som skal styres til netop dette formål. Den del kan Mikkel næppe gøre noget ved, da det er grundlaget i Hue appen.

Det er så absolut en forudsætning :)

Forstår godt hvad du mener. Jeg ville dog blive ret hurtigt hysterisk over, at skulle starte mindst 2 apps op på min mobil. Så jeg tror det vil ske max ½ gang, så er jeg suset til garagen og hentet et trådløst IHC tryk, som jeg lyn hurtigt ville klistre på væggen ved siden af sengen, og indbygge i IHC systemet med en sluk alt funktion, sandsynligvis hurtigere end det tager mig at starte Hue appen for at slukke alt :D - Nu er jeg dog heldigvis så priviligeret, så jeg allerede har fortrådet tryk siddende ved sengen B)

Jeg har også trådet kontakter ved sengen, men jeg var skut for skarp da vi byggede huset!!! De sidder så lavt at de er bag sengebordet i begge sider. Så jeg har aldrig brugt dem! Man ja - jeg skal ski' da sætte en trådløs kontakt op ved sengen! Hvorfor skrev du ikke bare det noget tidligere??? ;-) :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Nej men hue tænd/sluk kaldet tjekker hvad status er og sætter den til det modsatte. Den toggler/skifter/kipper pæren

Er ikke med på, hvordan det løser problemet den anden vej.

Jeg er godt klar over, at det er en atypisk situation at styre en pære fra flere forskellige steder, som jeg har beskrevet. Det er endda direkte dumt af mig :D Normalvis vil man benytte et system, og så lade alle andre systemer "gå ind" i påvirkningen af dette system. Fx ved at lade al styringen foregå i IHC controlleren. 
Mit problem, (som selvfølgelig er fuldstændigt selvskabt, og kunne/burde være lavet rigtig ved at lægge styringen over i IHC controlleren) er, at jeg har defineret en schedule i Hue appen, som tænder min stue (en scene med 4 Hue lamper) på bestemte tidspunkter hver dag. Jeg har desuden i IHC Captain defineret et IHC tryk, som også tænder stuen, (scenen) manuelt.

Problemet med det:
Når Hue appen tænder stuen automatisk, så ved IHC controlleren ikke at det er tændt. Dvs hvis jeg så manuelt vil slukke for stuen via IHC trykket, så skal jeg trykke to gange, fordi FBén er OFF i IHC controlleren. Logik for burhøns!  

Den rigtige løsning er selvfølgelig, at jeg dropper schedule/automatik i Hue appen, og lægger den automatiske styring over i IHC controlleren. På den måde vil IHC controlleren altid vide, om lyset er tændt eller slukket, forudsat at der ikke går ged i det. Det er nok her du mener, at der allerede er kontrol med det. Men kontrollen/tilbagemeldingen skal/bør vel overføres i IHC controlleren, så FBén altid, uanset hvad der sker, kender status på Hue enhederne (hvad enten det er pære, scener, rum eller andet). Ellers går det hen og bliver noget rigtigt rod på et tidspunkt, hvis de kommer ud af "synkronisering". 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Kandersen skrev:

Er ikke med på, hvordan det løser problemet den anden vej.

Jeg er godt klar over, at det er en atypisk situation at styre en pære fra flere forskellige steder, som jeg har beskrevet. Det er endda direkte dumt af mig :D Normalvis vil man benytte et system, og så lade alle andre systemer "gå ind" i påvirkningen af dette system. Fx ved at lade al styringen foregå i IHC controlleren. 
Mit problem, (som selvfølgelig er fuldstændigt selvskabt, og kunne/burde være lavet rigtig ved at lægge styringen over i IHC controlleren) er, at jeg har defineret en schedule i Hue appen, som tænder min stue (en scene med 4 Hue lamper) på bestemte tidspunkter hver dag. Jeg har desuden i IHC Captain defineret et IHC tryk, som også tænder stuen, (scenen) manuelt.

Problemet med det:
Når Hue appen tænder stuen automatisk, så ved IHC controlleren ikke at det er tændt. Dvs hvis jeg så manuelt vil slukke for stuen via IHC trykket, så skal jeg trykke to gange, fordi FBén er OFF i IHC controlleren. Logik for burhøns!  

Den rigtige løsning er selvfølgelig, at jeg dropper schedule/automatik i Hue appen, og lægger den automatiske styring over i IHC controlleren. På den måde vil IHC controlleren altid vide, om lyset er tændt eller slukket, forudsat at der ikke går ged i det. Det er nok her du mener, at der allerede er kontrol med det. Men kontrollen/tilbagemeldingen skal/bør vel overføres i IHC controlleren, så FBén altid, uanset hvad der sker, kender status på Hue enhederne (hvad enten det er pære, scener, rum eller andet). Ellers går det hen og bliver noget rigtigt rod på et tidspunkt, hvis de kommer ud af "synkronisering". 

Nu ved jeg ikke hvad din FB indeholder - men ja hvis den SKAL vide om der er slukket eller tændt for HUE så har du umiddebart et problem. Jeg ved ikke lige hvorfor du skal vide det.

Sådan her ville jeg nok løse det:

  1. Lave det med hue app'en som du nu vil med schedule etc. - det virker jo allerede
  2. Dit tryk laves med en simpel funktionsblok(du kan også bruge en der dæmper, skifter scene med mere) som i IHC Captain bare kipper/toggler/skifter de pærer/stuen

Så hvis HUE app'en tænder lyset og du trykker på fysiske tryk - ja så slukker trykket for lyset igen. Og omvendt - hele ideen er netop IKKE at have noget logik i IHC'en men at IHC Captain istedet opdager du har trykket på dit fysiske tryk og IHC Captain ved at du har bedt den om at skifte/kip  pære(r)/rum - så den spørger HUE bridgen om lampen er tændt eller slukket. Og den sætter så til det modsatte af hvad HUE bridge fortalte.

Lad mig sige det sådan her - jeg kan ikke få mit ud af sync - også selvom jeg slukker/tænder via hue app og fysisk tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:
  1. Lave det med hue app'en som du nu vil med schedule etc. - det virker jo allerede
  2. Dit tryk laves med en simpel funktionsblok(du kan også bruge en der dæmper, skifter scene med mere) som i IHC Captain bare kipper/toggler/skifter de pærer/stuen

Så hvis HUE app'en tænder lyset og du trykker på fysiske tryk - ja så slukker trykket for lyset igen. Og omvendt

Hvorfor jeg ville vide, om lyset er tændt eller slukket. Det er netop for at lade IHC controlleren vide det, præcis som lysindikering/tilbagemelding fra en dimmer i IHC. 

Men det som du beskriver, det er ikke det som jeg oplever. Mit resultat er: 
Når lyset er blevet tænd via automatik i Hue appen, så skal jeg trykke 2 gange på fysisk IHC tryk for at slukke lyset. 
Hvis lyset ikke er blevet tændt via automatik i Hue appen. Så skal jeg IKKE trykke 2 gange på fysisk IHC tryk for at slukke det. 

Se vedhæftede filer som viser opsætningen.
Den fulde http kommandoen i IHC Captain til Hue er:
http://10.4.28.39/api/min_user_key/groups/3/action

At du mener IHC Captain skal stå for logikken, det er jeg ikke helt enig med dig i er den smarteste løsning.. Jo måske den dag hvor IHC Captain er så tilpas udviklet, så man bla kan lave automatisk styring. Men indtil da, så foretrækker jeg at lægge logikken i IHC controlleren. Jeg har det på samme måde med OpenHab2, men det skyldes nu mest af alt, at jeg synes OpenHab2 er møg besværlig at have med at gøre, og på trods af absolut ingen nedbrud i lidt over ½ år, så stoler jeg ikke helt på den endnu. Det er stadigvæk nemmere at lave/indsætte Fbére i IHC controlleren, fremfor at sidde og lave hjernedøde rules i hånden i OpenHab2. 

IHC Hue setup1.jpg

IHC Hue setup2.jpg

IHC Hue setup2a.jpg

IHC Hue setup3.jpg

IHC Hue setup4.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Kandersen skrev:

Hvorfor jeg ville vide, om lyset er tændt eller slukket. Det er netop for at lade IHC controlleren vide det, præcis som lysindikering/tilbagemelding fra en dimmer i IHC. 

Men det som du beskriver, det er ikke det som jeg oplever. Mit resultat er: 
Når lyset er blevet tænd via automatik i Hue appen, så skal jeg trykke 2 gange på fysisk IHC tryk for at slukke lyset. 
Hvis lyset ikke er blevet tændt via automatik i Hue appen. Så skal jeg IKKE trykke 2 gange på fysisk IHC tryk for at slukke det. 

Se vedhæftede filer som viser opsætningen.
Den fulde http kommandoen i IHC Captain til Hue er:
http://10.4.28.39/api/min_user_key/groups/3/action

At du mener IHC Captain skal stå for logikken, det er jeg ikke helt enig med dig i er den smarteste løsning.. Jo måske den dag hvor IHC Captain er så tilpas udviklet, så man bla kan lave automatisk styring. Men indtil da, så foretrækker jeg at lægge logikken i IHC controlleren. Jeg har det på samme måde med OpenHab2, men det skyldes nu mest af alt, at jeg synes OpenHab2 er møg besværlig at have med at gøre, og på trods af absolut ingen nedbrud i lidt over ½ år, så stoler jeg ikke helt på den endnu. Det er stadigvæk nemmere at lave/indsætte Fbére i IHC controlleren, fremfor at sidde og lave hjernedøde rules i hånden i OpenHab2. 

IHC Hue setup1.jpg

IHC Hue setup2.jpg

IHC Hue setup2a.jpg

IHC Hue setup3.jpg

IHC Hue setup4.jpg

 

Jeg tror, I taler "samme sprog". Og at det løser sig med den nye kommende Captain. :-)
Som jeg læser Mikkels kommentarer så er der en 2-vejs kommunikation - at Captain spørger Philips Bridge om lyset er tændt eller slukket inden den gør hvad den har fået besked på fra IHC.

Det er godt tænkt, Mikkel.. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Kandersen vi taler netop helt samme sprog. Den udgang du idag i til "Hue bloom Bag" vil du istedet for at kalde med "Gem til URL" sætte til at køre det nye HUE modul og beder den sætte gruppe 3 til at skifte ved ændring som du har kodet det nu.

Jeg har lige igår fået kodet support for scenes færdig så det også virker - så jeg har ikke meget tilbage på todo listen nu før næste release.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Okay vi ser hvad der sker, når du er klar med det næste version. 

Btw.. Ang den der motion sensor, den er på nippet til at ryge ud nu. Sad og rodede med den i går i OpenHab. Og selvom det burde være lige til, så er det bare ikke. Giver den sidste chance i de næste par dage, (skal bla opdatere OpenHab). Hvis det ikke virker, så skal jeg bare bruge din adresse i en PM, eller hvis du kommer i nærheden af Ørestad/Ejby (ved Køge) :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Kandersen skrev:

Okay vi ser hvad der sker, når du er klar med det næste version. 

Btw.. Ang den der motion sensor, den er på nippet til at ryge ud nu. Sad og rodede med den i går i OpenHab. Og selvom det burde være lige til, så er det bare ikke. Giver den sidste chance i de næste par dage, (skal bla opdatere OpenHab). Hvis det ikke virker, så skal jeg bare bruge din adresse i en PM, eller hvis du kommer i nærheden af Ørestad/Ejby (ved Køge) :)

Hvis det ikke virker så dukker jeg op hos dig privat og fixer det - og snupper PIR'en med hjem :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for alle de fine svar. 

Kan se at jeg må ud i noget IHC Captain, selvom jeg helst ikke ville rode med det :D

Kan se at der tidligere har været problemer med at køre IHC Captain på RPI 3. Er disse problemer blevet fikset? 

Bør jeg købe RPI 2 eller RPI 3 ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok