Hop til indhold
  • 0

IHC Net Basic patchkabler


oSon
 Share

Spørgsmål

Fra midt i februar bliver jeg - den forhåbentlig glade - ejer af et nyt hus bygget af Lind & Risør. Der er lagt et YouSee coax kabel ind, og huset leveres med Net Basic unit og distribution ud til 8 stk. RJ45 udtag. Indtil nu ret grøn mht. til IHC har dette forum været en stor hjælp til at få lidt indsigt i, hvad det hele går ud på. Jeg er rimelig skuffet mht. LK's evne til anskueliggøre for os almindelige slutbrugere på simpel vis, hvordan kabelmodem/switch - som jeg vil tro, de fleste private kunder får - med 4 porte og fastnet kables op til Net Basic'en. Og spørgsmålet:

- Det eller de (op til 4) patchkabler, der skal lægges mellem swicthportene og Net Basic'en skal iflg. LK være specifikke "IHC Net Basic patchkabler", der koster en middelsvær formue. I indtil flere tråde i dette forum har der været skrevet (i hvert fald af Claus Frederiksen, der i øvrigt skriver dejligt klart og forståeligt), at man skal bruge "almindelige RJ45 patchkabler". Er det hip som hap?

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Har du part nr'et på IHC patch kablerne. Jeg spekuler på om det er de gamle med kun 2 par aktive?

Problemet med IHC NET Basis er at den permanent reserver 2 par i drop kablerne til tlf. og antenne. Det efterlader 2 par til data, hvilket er nok til 100Mbit, men ikke nok til 1Gbit. Bruger du imidlertid et alm. patch kabel med alle 4 par aktive og din PC har et 1Gbit net interface, kan du risiker at du kortslutte antenne og tlf. par'ne, og det kan give det resultat du ser.

Dit problem i den anden tråd kan skyldes at mange devices kun bruger de 2 100Mbit par til at afgøre max speed, og hvis et af de 2 andre par er afbrudt, så virker 1Gbit ikke, og man er nød tl at tvinger en af enhederne til 100Mbit for overhovedet at få net forbindelse.

Standarden par'ne for 100Mbit PDS er. Såvidt jeg husker er det par 4 som er brugt til antenne.

  1. Data (rx) - ben 1 - 2
  2. Data (tx) - ben 3 - 6
  3. tlf. - ben 4 - 5
  4. tlf. - ben 7 - 8

Standarden for 1Gbit PDS er. Par 3 og 4 skifter retning alt efter hvilken retning der er mest trafik. Hvor 100Mbit er ægte full duplex, er 1Gbit noget der ligner 0.75 duplex.

  1. Data (rx) - ben 1 - 2
  2. Data (tx) - ben 3 - 6
  3. Data (rx/tx) - ben 4 - 5
  4. Data (rx/tx) - ben 7 - 8
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 timer siden, Lars1 skrev:

Har du part nr'et på IHC patch kablerne.

Jeg har ikke anden data, end det, der er stemplet på kablerne: "Schneider Electric LexCom Home Performance / IHC Net basic Data Patch cord Length 1M 37/17   021". Jeg har to IHC kabler, og det andet er stemplet tilsvarende, dog ender det på "029". Ligner det parts nr.?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, oSon skrev:

Jeg har ikke anden data, end det, der er stemplet på kablerne: "Schneider Electric LexCom Home Performance / IHC Net basic Data Patch cord Length 1M 37/17   021". Jeg har to IHC kabler, og det andet er stemplet tilsvarende, dog ender det på "029". Ligner det parts nr.?

Nope.

Jeg tog lige et kig på LK's katalog, og her kan jeg se at de IHC Net Basic patch kabler de sælger idag, kun har 2 par. http://www1.lk.dk/servlet/context?n1=14&n2=2405&n3=2436&n4=2484

Prøv at kigge på stikket på patch kablerne. Du bør kunne se om der er 2 eller 4 par termineret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok