Hop til indhold
  • 0

Tilslutning af elmåler til S0 på Ihc visual 3


Peter Holm Larsen
 Share

Spørgsmål

Jeg har fået købt min visual 3 controller nu og er i gang med alt programmeringen - et stort projekt.

Jeg læste tidligere at man kunne bruge S0 indgangen til at aflæse elmåleren med forbrug mv på Visual 3. I dag fik jeg så skiftet elmåler da den jeg havde var meget gammel og ikke var digital. Radius kom så i dag og satte en Kamstrup elmåler op. Men da jeg så spørger da han er færdi med at skifte den, hvor man kan slutte en udgang til min kommende Visual 3, siger han at der ikke er en udgang på den.

What - udbrød jeg - med hvad gør i andre mere erfarne - kan det virkelig være sandheden - og hvor får man ellers i pulsen fra?

Link til kommentar
Del på andre sites

15 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
10 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg har fået købt min visual 3 controller nu og er i gang med alt programmeringen - et stort projekt.

Jeg læste tidligere at man kunne bruge S0 indgangen til at aflæse elmåleren med forbrug mv på Visual 3. I dag fik jeg så skiftet elmåler da den jeg havde var meget gammel og ikke var digital. Radius kom så i dag og satte en Kamstrup elmåler op. Men da jeg så spørger da han er færdi med at skifte den, hvor man kan slutte en udgang til min kommende Visual 3, siger han at der ikke er en udgang på den.

What - udbrød jeg - med hvad gør i andre mere erfarne - kan det virkelig være sandheden - og hvor får man ellers i pulsen fra?

du kan jo sætte en bi måler op i tavlen foran det hele, kunne ikke forstille mig at man måtte tilslutte el-værkets måler, ved ihvertfald hvor S.E har forsyning er der plumber på måleren så man ikke kan tilgå div udgange eller andet på måleren 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Jeg har fået købt min visual 3 controller nu og er i gang med alt programmeringen - et stort projekt.

Jeg læste tidligere at man kunne bruge S0 indgangen til at aflæse elmåleren med forbrug mv på Visual 3. I dag fik jeg så skiftet elmåler da den jeg havde var meget gammel og ikke var digital. Radius kom så i dag og satte en Kamstrup elmåler op. Men da jeg så spørger da han er færdi med at skifte den, hvor man kan slutte en udgang til min kommende Visual 3, siger han at der ikke er en udgang på den.

What - udbrød jeg - med hvad gør i andre mere erfarne - kan det virkelig være sandheden - og hvor får man ellers i pulsen fra?

Din nye Kamstrup måler er sandsynligvis fjernaflæst eftersom alle el-måler skal være dette i 2020 jvf. gældende lovgivning. I forbindelse med opsættelsen af dine nye el-måler skulle du have fået adgang til en webportal, hvor du kan følge dit el-forbrug i de intervaller, som Radius/Dong mener du har brug for. Derudover har Dong altid krævet 25 kr. pr. mdr. for adgang til S0 interfacet, hvilket har gjort den rimelig uinteressant for mig.

Alt i alt. S0 indgangen på en Visual 3 controller er nice to have og ca. 10 år forsent. I dag er den stortset værdi løs.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Bjqrn skrev:

du kan jo sætte en bi måler op i tavlen foran det hele, kunne ikke forstille mig at man måtte tilslutte el-værkets måler, ved ihvertfald hvor S.E har forsyning er der plumber på måleren så man ikke kan tilgå div udgange eller andet på måleren 

Min er også blevet plomberet nu, var den gamle ikke. Men det var inden han plomberer den jeg spurgte og stod klar med en kabel til formålet. Men nej det kunne måleren ikke - sagde han. 

Man kan ret nemt klippe plomberne op - så ved nogen om funktionaliteten er der i måleren?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Lars1 skrev:

Din nye Kamstrup måler er sandsynligvis fjernaflæst eftersom alle el-måler skal være dette i 2020 jvf. gældende lovgivning. I forbindelse med opsættelsen af dine nye el-måler skulle du have fået adgang til en webportal, hvor du kan følge dit el-forbrug i de intervaller, som Radius/Dong mener du har brug for. Derudover har Dong altid krævet 25 kr. pr. mdr. for adgang til S0 interfacet, hvilket har gjort den rimelig uinteressant for mig.

Alt i alt. S0 indgangen på en Visual 3 controller er nice to have og ca. 10 år forsent. I dag er den stortset værdi løs.

 

14 minutter siden, Bjqrn skrev:

du kan jo sætte en bi måler op i tavlen foran det hele, kunne ikke forstille mig at man måtte tilslutte el-værkets måler, ved ihvertfald hvor S.E har forsyning er der plumber på måleren så man ikke kan tilgå div udgange eller andet på måleren 

Kan ikke lige se logikken i at opsætte en bimåler der måler præcis det samme som hovedmåleren .

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Man kan ret nemt klippe plomberne op - så ved nogen om funktionaliteten er der i måleren?

Jeg mener funktionaliteten er der, men den virker næppe. Den kan disables, og med de nye måler kan de disable alt, incl. slukke for strømmen hvis du ikke betaler din regning, eller de ser sig sur på dig af anden grund.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Forstod bare på mange andre de fuldte deres forbrug via S0 - fra måleren. Ville jo være smartere at kunne se det på Ihc tænker jeg eller er jeg gal på den.

Jeg tror de fleste bruger en fotodiode fra Zigza, som er klisteret på måleren over den diode, som blinker. Denne fotodiode kan kobles direkte på en alm. indgang på et input 24/3 modul (ikke et input 24/24)

7 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvad bruger man ellers S0 til

S0 kan også bruges til vand, gas, energi måler m.m. Hvilket bare gør det endnu mere tåbeligt at der kun er 1 S0 indgang, da du kun kan koble 1 måler på en S0 indgang.

7 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

jo skørt jeg så fik rekvireret målerskifte.

Tja. Hvis det kan være en trøst, så skulle den skiftes på et eller andet tidspunkt inden 2020 alligevel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg mener funktionaliteten er der, men den virker næppe. Den kan disables, og med de nye måler kan de disable alt, incl. slukke for strømmen hvis du ikke betaler din regning, eller de ser sig sur på dig af anden grund.

Viser bare det er endnu mere vanvid med Radius. Man betaler som elforbruger dyrt for at få ny måler med alle mulige moderne faciliteter - som så bare disables. Har lige talt med Radius - og de vil slet ikke udtale sig nu her om funktionaliteten. Hvis man ikke vidste bedre skulle man tro det var Banedanmark man ringede til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Viser bare det er endnu mere vanvid med Radius. Man betaler som elforbruger dyrt for at få ny måler med alle mulige moderne faciliteter - som så bare disables. Har lige talt med Radius - og de vil slet ikke udtale sig nu her om funktionaliteten. Hvis man ikke vidste bedre skulle man tro det var Banedanmark man ringede til.

Betaler dyrt for at få en ny måler??? De plejre da at skifte målerne kvit og frit.

Radius er ikke anderledes end andre el-forsynings selskaber. Jeg har endnu ikke mødt et el-forsynings selskab, som stiler S0 udgangen gratis tilrådighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
27 minutter siden, Lars1 skrev:

Betaler dyrt for at få en ny måler??? De plejre da at skifte målerne kvit og frit.

Radius er ikke anderledes end andre el-forsynings selskaber. Jeg har endnu ikke mødt et el-forsynings selskab, som stiler S0 udgangen gratis tilrådighed.

Nej ingen el forsyningsselskaber stiller målere og skifte gratis tilrådighed - jo umiddelbart - men enten dækket af den faste afgift eller højere elpris. Naturligvis skal selskabet da have betaling for de målere de køber og til personalet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Nej ingen el forsyningsselskaber stiller målere og skifte gratis tilrådighed - jo umiddelbart - men enten dækket af den faste afgift eller højere elpris. Naturligvis skal selskabet da have betaling for de målere de køber og til personalet.

Nu taler jeg ikke om måler afgiften, med betaling for at få skiftet fra en gammel til en ny måler. Måler afgiften plejre at være den samme hvad enten du har en tudse gammel eller en sprit ny måler. Men jeg har endnu ikke hørt om et el-selskab som kræver betale for at skifte måleren. Jeg er på den 4 måler på 10 år, og har aldrig betale 1 kr. for at få dem skiftet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 minutter siden, Lars1 skrev:

Nu taler jeg ikke om måler afgiften, med betaling for at få skiftet fra en gammel til en ny måler. Måler afgiften plejre at være den samme hvad enten du har en tudse gammel eller en sprit ny måler. Men jeg har endnu ikke hørt om et el-selskab som kræver betale for at skifte måleren. Jeg er på den 4 måler på 10 år, og har aldrig betale 1 kr. for at få dem skiftet.

Du har i princippet ret set helt basalt set. Men hvis du har fået skiftet måler 4 gange, hvem tror du så har betalt for de nye målere og skiftet. Kan godt høre du ikke har arbejdet inden forsynings- eller transmissionssektoren de er begge prisregulerede sektorer. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Peter Holm Larsen skrev:

Du har i princippet ret set helt basalt set. Men hvis du har fået skiftet måler 4 gange, hvem tror du så har betalt for de nye målere og skiftet. Kan godt høre du ikke har arbejdet inden forsynings- eller transmissionssektoren de er begge prisregulerede sektorer.

En el-måler i stor indkøb, incl. personale til udskiftning koster omkring 2000. Gennemsnits levetiden på en e-måler er omkring 20 år. så det er 100 kr. om året eller ca. det samme som du spare ved at vælge et andet forsynings selskab end Dong. Penuts i min verden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

På el markedet er der for forbrugeren principielt 3 spillere. Transmissionsselskabet, som er Energinet bls. 100-400 kv nettet, Distributøren som er bla. 400v - 10 kv nettet, og Elhandler. 

Det du som borger kan skifte er Elhandler og de har intet med elmålerne at gøre - er heller økonomisk. 

4 målere af 2000 kr. på 10 år = 4 x 2000 / = 800 kr, pr år!!!! 

Min pointe er at den eneste der reelt betaler for målerne er forbrugerne - og der giver det ingen mening så ikke at give forbrugeren adgang alle målerens funktioner. Svarer til at købe en fed ny bil med det fedeste lydanlæg fra B&O monteret. Når du så har betalt den får du oplyst at anlæggets kode får du kun som oplyst hvis du lige betaler de 80.000 kr. yderligere som højttalersystemet har kostet at montere i bilen du har købt. 

Hvis jeg skulle bruge dir resonement om Ihc - så er det at købe en controller fra Ihc hvert 10 år til 5000 kr. og sælge den famle for 2.000 kr.: (5.000-2.000) / 10 = 300 kr. pr. år!, det er bestem peanuts i min verden - og en langt bedre investering for mig end at få skiftet elmåler 4 gange på 10 år. 

Men føler vi pr definition aldrig bliver enige. Ligeså lidt som du ikke mener at IHC er forkortelsen for Inteligent House Concept - til trods for at holdet bag siden har bekræftet rigtigheden af mit udsagn! Men lad nu den sag ligge også.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

På el markedet er der for forbrugeren principielt 3 spillere. Transmissionsselskabet, som er Energinet bls. 100-400 kv nettet, Distributøren som er bla. 400v - 10 kv nettet, og Elhandler. 

Det du som borger kan skifte er Elhandler og de har intet med elmålerne at gøre - er heller økonomisk.

Elhandler = forsynings selskab. Derudover ved jeg ikke lige hvor du vil hen med ovenstående. Jeg ved godt hvordan el-distributionen er skruet samme. Jeg er trods alt uddannet elektriker og har været certificeret til at arbejde på 400KV anlæg, omend det efterhånden snart er 20 år siden jeg skiftede branche.

6 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

4 målere af 2000 kr. på 10 år = 4 x 2000 / = 800 kr, pr år!!!! 

Eftersom både du og jeg betaler det samme i måler leje hvad enten vi har 1 eller 10 forskellige måler på 10 år er ovenstående misvisende. Her er det den gennemsnitlige levealder for en el-måler som giver mening. Ovenstående er unormalt, og bør derfor sammenlignes med den anden unormale situation, hvor et bruger har en el-måler som er 40 år gammel, indkøbt og installeret for 40 år siden. Her vil prisen være omkring 10 kr. pr. år.

6 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Min pointe er at den eneste der reelt betaler for målerne er forbrugerne - og der giver det ingen mening så ikke at give forbrugeren adgang alle målerens funktioner. Svarer til at købe en fed ny bil med det fedeste lydanlæg fra B&O monteret. Når du så har betalt den får du oplyst at anlæggets kode får du kun som oplyst hvis du lige betaler de 80.000 kr. yderligere som højttalersystemet har kostet at montere i bilen du har købt.

Hvis du ikke spørger ind til ekstra udstyr når du køber dine nye bil sker dette. Præcise som hvis du ikke spørger ind til funktionalitet i din nye el-måler når du beder om at få den skiftet.

6 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Hvis jeg skulle bruge dir resonement om Ihc - så er det at købe en controller fra Ihc hvert 10 år til 5000 kr. og sælge den famle for 2.000 kr.: (5.000-2.000) / 10 = 300 kr. pr. år!, det er bestem peanuts i min verden - og en langt bedre investering for mig end at få skiftet elmåler 4 gange på 10 år.

Nu har jeg ikke fået skiftet måler 4 gange på 10 år. Jeg skrev jeg var på 4 måler på 10 år, hvilket betyder at jeg kun har fået skiftet måler 3 gange. Men lad nu det ligge.

Igen tager du mine udtalelser ud af deres sammenhæng. Jeg har på intet tidspunkt betalt for at få udskiftet mine måler, ej heller har jeg bedt om at få dem udskiftet. Den udgift der har været ved de udskiftninger er blevet fordelt på alle kunder i Radius (dengang Dong) elnet over måler lejen. Så selvom du bruger mine 100 kr. pr år eller dine 800 kr. pr år så er din og min andel under 1 øre pr. år. At jeg har fået skiftet måler 3 gange på 10 år er exceptionelt, og skyldes et sammenfald af helt ekstra ordinære omstændigheder og tilfældigheder. Som jeg skrev tidligere er gennemsnits levetiden for en el-måler +20 år. Det tal er relevant når du skal udregne hvad en el-måler reelt koster. I måler lejen indgår dog også IT systemer til at holde styr på dem, omkostninger til årlige stikprøve kontrol etc.

6 timer siden, Peter Holm Larsen skrev:

Ligeså lidt som du ikke mener at IHC er forkortelsen for Inteligent House Concept - til trods for at holdet bag siden har bekræftet rigtigheden af mit udsagn! Men lad nu den sag ligge også.

Såvidt jeg husker skrev Thomas at Concept er en markedtings betegnelse for IHC, mens Control er det navn som IHC er døbt med da det blev født tilbage i 80'erne. Derudover synes jeg også at erinder at du ret hårdt meldte ud at en af os ville forlade dette board når Thomas havde fældet sin dom. Jeg er her fortsat, så jeg undre mig lidt over at du også fortsat er her, men jeg er ret ligeglad med hvem der har ret i denne sag, så du skal for min skyld være velkommen til at blive.

Og hvis du så ellers gad læse andet end overskrifter, så vil du hurtigt opdage at concept dækker mere end bare IHC controlleren. Det dækker bl.a. også IHC wireless standalone, det hedngangende IHC Net, samt IHC net basis. Vores diskution handlede kun om controller delen såvidt jeg husker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok