Hop til indhold
  • 0

Hvilken z-wave usb controller til openHab?


BrianPedersen
 Share

Spørgsmål

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Da' Brian.

Aeons controller virker vist udmærket - men det er ikke nødvendigvis den bedste løsning.

OpenHAB2 har fået en anden binding, der giver meget bedre muligheder for at styre Z-Wave netværket. Mere præcist virker den indbyggede Z-Wave support fint, hvis man vil styre et Z-Wave netværk, der allerede er konfigureret; men der er i bedste fald overordentligt begrænsede muligheder for at konfigurere nettet fra OpenHAB.

Men der findes en anden løsning: Man kan bygge sit Z-Wave netværk med Z-Way i stedet, og styre hele sit Z-Wave netværk fra Z-Ways interface. Det findes vist ikke bedre, så længe vi taler rent Z-Wave. Oven på dette kan man så installere en Z-Way binding i OpenHAB2, så man får alle fordelene: Fuld integration og den overlegne kontrol via Z-Way.

Det fungerer på samme måde som IHC, hvor OpenHAB også er en overbygning på et bestående system. Og det kører fint sammen - begge veje: Jeg kan bruge en IHC wireless tast til at tænde en lampe under Z-Wave kontrol, og jeg kan tænde og slukke IHC udgange via en Z-Wave tast.

MVH
Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 4/7/2017 at 0:51 AM, Lars Skjærlund said:

Da' Brian.

Aeons controller virker vist udmærket - men det er ikke nødvendigvis den bedste løsning.

OpenHAB2 har fået en anden binding, der giver meget bedre muligheder for at styre Z-Wave netværket. Mere præcist virker den indbyggede Z-Wave support fint, hvis man vil styre et Z-Wave netværk, der allerede er konfigureret; men der er i bedste fald overordentligt begrænsede muligheder for at konfigurere nettet fra OpenHAB.

Men der findes en anden løsning: Man kan bygge sit Z-Wave netværk med Z-Way i stedet, og styre hele sit Z-Wave netværk fra Z-Ways interface. Det findes vist ikke bedre, så længe vi taler rent Z-Wave. Oven på dette kan man så installere en Z-Way binding i OpenHAB2, så man får alle fordelene: Fuld integration og den overlegne kontrol via Z-Way.

Det fungerer på samme måde som IHC, hvor OpenHAB også er en overbygning på et bestående system. Og det kører fint sammen - begge veje: Jeg kan bruge en IHC wireless tast til at tænde en lampe under Z-Wave kontrol, og jeg kan tænde og slukke IHC udgange via en Z-Wave tast.

MVH
Lars

Hej Lars,

Hvis jeg forstår dig ret, så har du opsat et system bestående af en Raspberry Pi og Razberry interface, som du via Z-Way har linket sammen med IHC systemet. Herefter kan du via IHC taster styre Z-Wave-enheder. Er det rigtigt forstået?

Jeg skal igang med en sammenbygning, så jeg kan styre enheder med Z-Wave tilknytning via IHC taster og evt også via Apple Homekit, og jeg leder derfor efter et nemt setup, som jeg kan gå i krig med.

Pft,
Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Da' Morten.

Du er tæt på - men det er ikke helt rigtigt: Jeg har købt en UZB, som jeg bruger sammen med en almindelig Raspberry Pi.

I første omgang brugte jeg den direkte sammen med OpenHAB (1.X), men jeg blev træt af begræsningerne, så da jeg opdagede muligheden for at bruge Z-Way og en anden binding til OpenHAB, prøvede jeg det: Og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Jeg købte i øvrigt min UZB uden Z-Way licens, men det lykkedes at købe en licens til den og få den installeret, selv om det holdt hårdt...

Fordelen ved UZB frem for Razberry er, at jeg kan sætte et længere USB kabel på donglen og dermed placere den mere optimalt i forhold til RPi'en.

MVH
Lars

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok