Hop til indhold
  • 0

OpenHab2 - Hvordan gør man?


skodal
 Share

Spørgsmål

Jeg har arbejdet med openhab 1.8.3 og IHC og det fungerer fremragende. Af forskellige årsager skal jeg over på OpenHab2 og jeg kan bare ikke få det til at fungerer. Er der nogle som, step by step, kan forklarer mig hvorledes man bare får en enkelt IHC lampe til at tænde og slukke.

Jeg har installeret OH2, jeg kan få mine Phillips Hue til at fungere, men ikke IHC. Jeg har aktiveret (install) IHC add-on, men kan ikke se den under configuration-bindings eller inboxen (jeg har slået include legacy 1 x bindings til)

Er der nogle af jer, som har prøvet dette før, som kunne udarbejde en lille vejleding?

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Til IHC har @Pauli Anttila lavet binding version 1.x. Openhab version 2 er bagudkompatibel med bindings version 1.x, men de bliver ikke vist i configuration bindings eller inboxen - det gør kun bindings version 2.x. Endnu har ingen påtaget sig opgaven med at opgradere IHC binding fra version 1.x til 2.x, og jeg har desværre ikke selv know-how til det. Efter installation af binding er det ret simpelt, at du laver dine filer i openHAB2/conf mappen med subfolders. Først i Services folderen skal du lave en fil ihc.cfg, som skal udfyldes ret præcis. Kontroller dernæst at den rent faktisk har fobindelse til IHC Controlleren. Dernæst skal du lave en fil kaldet ihc.items i folderen openHAB2/conf/Items med alle items. Det er nemmest at lave med Eclipse SmartHome Designer, som er gratis download program fra Openhab. Brug ikke Notepad i Windows til redigering, da det indsætter nogle karakterer, som ikke er OK i Linux.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 27/2/2017 at 21:38 , EjvindHald skrev:

Til IHC har @Pauli Anttila lavet binding version 1.x. Openhab version 2 er bagudkompatibel med bindings version 1.x, men de bliver ikke vist i configuration bindings eller inboxen - det gør kun bindings version 2.x. Endnu har ingen påtaget sig opgaven med at opgradere IHC binding fra version 1.x til 2.x, og jeg har desværre ikke selv know-how til det. Efter installation af binding er det ret simpelt, at du laver dine filer i openHAB2/conf mappen med subfolders. Først i Services folderen skal du lave en fil ihc.cfg, som skal udfyldes ret præcis. Kontroller dernæst at den rent faktisk har fobindelse til IHC Controlleren. Dernæst skal du lave en fil kaldet ihc.items i folderen openHAB2/conf/Items med alle items. Det er nemmest at lave med Eclipse SmartHome Designer, som er gratis download program fra Openhab. Brug ikke Notepad i Windows til redigering, da det indsætter nogle karakterer, som ikke er OK i Linux.

"Kontroller dernæst at den rent faktisk har fobindelse til IHC Controlleren" Hvordan gør man så lige det? Jeg er helt ny og forsøger at sætte openhab2.2.0.003-SNAPSHOT op til at styre min IHC controller. Det hele kører på min Synology server og openhab virker for jeg kan styre min Onkyo forstærker. Jeg har installeret IHC binding (1.11.0.SNAPSHOT) via PaperUI og har ændret ihc.cfg filen med de data der mangler. Hvordan ser jeg i forsøge omgang om der er forbindelse mellem IHC og openHAB og hvordan kommer jeg videre? Syntes det virker noget uoverskueligt nu det ikke virker i PaperUI.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal kontrollere indholdet i logfilen. Se andet indlæg fra mig her i forummet, hvor jeg har uploadet screenshot med eksempel på successfuld login.

Og ja, alt i Openhab relateret til IHC ville være meget nemmere, hvis en venlig sjæl havde tid og kompetencer til at opgradere binding til 2.x. Så kan alt detekteres og man kan bruge drag and drop ligesom PaperUI ville være aktivt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu har jeg styr på det - OpenHab 2.1 og IHC fungere perfekt sammen. Jeg har endda koblet Amazon's Alexa til OpenHab, så nu kan jeg faktisk "tale" til min IHC gennem OpenHab. F.eks "Aleax - turn on the kitchen light" også tænder det IHC kontrolleret lys i køkkenet.

Jeg har hentet meget inspiration hos https://www.mksmarthouse.com/ 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 20/7/2017 at 12:12 , EjvindHald skrev:

Du skal kontrollere indholdet i logfilen. Se andet indlæg fra mig her i forummet, hvor jeg har uploadet screenshot med eksempel på successfuld login.

Og ja, alt i Openhab relateret til IHC ville være meget nemmere, hvis en venlig sjæl havde tid og kompetencer til at opgradere binding til 2.x. Så kan alt detekteres og man kan bruge drag and drop ligesom PaperUI ville være aktivt.

Jeg forstår ikke hvordan jeg finder log filen når jeg har installeret på Synology DS? Hvordan skal log filen se ud når det virker?

Kan desværre ikke få det til at virke :(

Jeg har forsøgt at opsætte to test. En med wireless dimmer uni 250 (kontor) (ikke sikker på om man kan sende off/on når det er %?) og en til On/off modul (køkken). Begge styret via tryk køkken.

"IHC binding" er installeret i OpenHAB2 via PaperUI.

______________________________________________

SmartHome/conf/services/ihc.cfg: 

# Controller IP address
ip=192.168.1.3

# Username and password for Controller
username=admin
password=Newman06

# Timeout for controller communication
timeout=5000

_________________________________________

SmartHome/conf/items/ihc.items:

Switch kokken_t10_ov "Tryk øverste venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146650:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_oh "Tryk øverste højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146906:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_mv "Tryk midt venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2146906:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_mh "Tryk midt højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147418:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_nh "Tryk nederste venstre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147674:100]", autoupdate="false"}
Switch kokken_t10_nv "Tryk nederste højre" <light> ["lighting"] {ihc=">[ON:2147930:100]", autoupdate="false"}

Switch Kontor_lys "Dimmer status" <light> ["lighting"] {ihc="2136157"}
Number Kontor_lys_niv "Dimmer niveau [%.1f %%]" <light> ["lighting"] {ihc="2136157"}

Switch kokken_lys_bord "lys køkkenbord" <switch> (IHC,kokken,Lights) ["Lighting"] {ihc="2113115"}

__________________________________________

 

(Dimmer, ikke sikker på om man kan sende off/on når det er %) ?

SmartHome/conf/rules/default.rules:

rule "kokken_lys_bord ON"
when
Item kokken_t10_nv changed from OFF to ON
then
kokken_lys_bord.sendCommand(ON)
end

rule "kokken_lys_bord OFF"
when
Item kokken_t10_nv changed from ON to OFF
then
kokken_lys_bord.sendCommand(OFF)
end

rule "kontor_lys ON"
when
Item kokken_t10_nh changed from OFF to ON
then
Kontor_lys_niv.sendCommand(ON)
end

rule "kontor_lys OFF"
when
Item kokken_t10_nh changed from ON to OFF
then
Kontor_lys_niv.sendCommand(OFF)
end

________________________________________

Bud på hvorfor det ikke virker? Eller hvordan jeg kan undersøge fejlen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok