Hop til indhold
  • 0

Problem med skumringsrelæ


Lars Segerstrøm
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har brug for hjælp til en række spørgsmål.

Jeg bor i et gammelt hus, der blev renoveret i 2009, og her fik vi installeret IHC. Det har fungeret godt, og jeg har justeret lidt løbende. Det er i en periode gået så godt, at jeg ikke har været logget på Visual-modulet i lidt mere end 2 år.

For en uges tid siden var jeg på for at justere uret i systemet. Jeg måtte installere nyt firmware 2.7.220 samt Visual 2.7.349 (jeg kunne ikke få lov at installere Firmware 2.8.3 samt Visual 2.8.6 - men jeg ved ikke hvorfor..?)

Efter installation måtte jeg desværre konstatere, at mit udelys opfører sig yderst besynderligt. Udelyset tænder og slukker uden rytme eller fast interval - det er rent tivoli. Jeg har efterfølgende tænkt, om det skyldes skumringsrelæet, der trænger til en udskiftning, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal tjekke om relæet fungerer. Dernæst er det jo også underligt, hvis relæet præcist stopper med at fungerer efter opdateringen. Skyldes det mon, at den gamle funktionsblok ikke kan tale sammen med systemet længere?

Jeg vedlægger et skærmdump fra min installation.

Udelyset har hidtil fungeret således:

2.1.01. Skumringsrelæet er aktivt fra kl. 06.30 til 23.00

1.4.07.Lyset styres af skumringsrelæet i den aktive periode

2.1.01. PIR er aktivt fra 06.31 til 23.01

1.4.04 Lyset styres af PIR i den aktive periode (om natten)

Jeg vil naturligvis gerne have genetableret som skitseret ovenfor, men er der en anden løsning, der ligner (måske med virtuel skumringsrelæ), så er jeg åben :-)

Hvis jeg har formuleret mig uklart, så sig endelig til.

Alle svar modtages gerne, men løsninger må meget gerne ledsages af skærmdumps - jeg er virkelig på udebane her :-)

Jeg ser frem til at modtage jeres hjælp. På forhånd mange tak for jeres tid!

Mvh Lars

   

LK3.jpg

LK1.jpg

LK2.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Lars Segerstrøm skrev:

Jeg har efterfølgende tænkt, om det skyldes skumringsrelæet, der trænger til en udskiftning, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal tjekke om relæet fungerer.

Den del burde være nemt. Dæk relæet til, og så skulle den gerne gå ON eller OFF i service view. 

Hvis det virker, så må det være din styring (Fbére) de

 

1 time siden, Lars Segerstrøm skrev:

Dernæst er det jo også underligt, hvis relæet præcist stopper med at fungerer efter opdateringen. Skyldes det mon, at den gamle funktionsblok ikke kan tale sammen med systemet læn


Du kan hente opdateret FBére fra LK´s hjemmeside.

 

 

1 time siden, Lars Segerstrøm skrev:

2.1.01. Skumringsrelæet er aktivt fra kl. 06.30 til 23.00

1.4.07.Lyset styres af skumringsrelæet i den aktive periode

2.1.01. PIR er aktivt fra 06.31 til 23.01

1.4.04 Lyset styres af PIR i den aktive periode (om natt

Hvorfor er skumringsrelæet aktiv i en periode? Jeg har set andre gøre det samme, og jeg forstår det ikke. Det er jo hele grund-ideen med skumringsrelæet, at den skal være styrende for, hvornår der overhovedet er brug for udendørslys.
I min verden burde prioriteten være:
1. Skumringsrelæet.
2. Skumringsrelæ + PIR
eller
3. Skumringsrelæ + Tid. (Også må dem der kommer sent hjem om natten føle sig frem i mørket.. så ka de lære det :D).
4. Tvangstænding + Tid. (Denne giver ikke mening, hvis der ikke er behov for lys, fordi skumringsrelæet er on, Men det kan være et "spildt" alternativ, bare fordi man kan).  Jeg har selv denne mulighed, men det skyldes primært jeg mangler at sætte endnu en PIR op.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars, og velkommen til..

Det er lidt nemmere hvis du vedhæfter din program fil, på den måde kan vi nemmere tjekke hvordan det opfører sig i en simulering, og foreslå dig ændringer.

som Kandersen skriver, er det nemt at tjekke skumringsrelæet, du gå i serviceview, hvis du er på med usb kabel, skriver du i browseren http://usb og klikker på serviceview og hvis du er på med lan er det Http://<<Controller-ip>> 

I serviceview finder du indgangen fra din skumring, (det skal hels være lyst når du tester det) denne skulle helst skifte værdi når du tildækker den, husk det skal være med noget der er lystæt, hvis den ikke skifter værdi så er det noget galt med den, eller ledningerne til den, du kan skifte den, eller downloade FB´en virtual skumringsrelæ her på siden, og tilfølge den... 

Derudover bør du hente de opdaterede funktionsblokke på LK´s hjemmeside, og så ville jeg nok angribe det lidt anderledes, jeg forstår ikke hvorfor din pir kun skal være aktiv fra 6:30 til 23:00 jeg ville lade den virke døgnet rundt, men kun når skumring er aktiv, så kommer der lys, når man kommer sent hjem, eller når banditterne går og lurer, men det korte af det lange, er at det kunne laves noget mere simpelt med færre blokke

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kandersen og Brian

Mange tak for jeres input og guidance - det sætter jeg stor pris på.

Desværre får jeg fejlmeddelelse, når jeg forsøger serviceview.

Jeg forsøger at vedhæfte min programfil, og så vil jeg bede om jeres hjælp igen, hvis det er muligt. Jo mere håndholdt jo bedre. Beklager men jeg er lidt på dybt vand.

Jeg er meget åben for jeres forslag, og kan det gøre enklere, så er jeg med :-)

Mvh Lars

LK 28012017.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok