Hop til indhold

Købt hus med ihc


Recommended Posts

Hej

jeg er total grøn på ihc området og har lige købt et hus der har ihc styring idet. 

Jeg er derfor bed at Dannebrog et overblik over hvilke muligheder jeg har med dette system og her i den forbindelse nogen spørgsmål som jeg håber nogen af jer eksperter kan svare på :-)

1)kan man skifte svagstrømstryk til tryk med lysdioder i? Og er det svært?

2) hvad skal jeg bruge/vide for selv at ændre opsætningen på anlægget? (Jeg kan programmere php/sql) men kender intet til ihc?

3) kenderninnigen gode sider hbornjegvkan blive klogere mv. 

Det bar alt for nu, men der dukker sikkert mere op :-)

vh Kenneth 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Velkommen til IHC-User

1. Både ja og nej.. det kommer an på om der er ledninger nok til det i kabelet, og om du vil bruge dioderne til ledelys, eller om de skal indikere noget, hvis de bare skal lyse konstant kræver det en fast + som sikkert skal monteres op i tavlen, da selve trykket er minus styret, hvis dioden skal indikere noget, skal den tilsluttes til et output modul og konfigueres op til sin funktion i programmet 

2. Først skal du have downloadet softwaren til controlleren, afhenig af hvornår installationen er fra, findes der tre versioner, TermIHC, Visual 1, eller Visual 2, Visual 2 er den nyeste, og kendes på at den har USB stik i fronten, både Visual 1 og TermIHC har RS232 stik i fronten, og der står et model nummer på fronten, der kan afsløre hvilken model det drejer sig om, Hvis der er Visual 1 eller Visual 2 er det windows baseret programmering, og det er lige til at gå til, via træk og slip metoden, og programmet i controlleren kan hentes ned i softwaren når du er tilsluttet, der er en meget fin hjælp fil i programmet, som forklarer det meste. TermIHC, er straks lidt svære at gå til, det kan jeg ikke lige hjælpe med.

3. En god side, er her, her er en masse eksperter som er klar til at hjælpe med de problemer du måtte løbe i

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej og mange tak for svar

keh kan se jeg har det stik der hedder rs232, men ikke hvilken model der er tale om  kan du se dette udfra disse billeder? Eller er det bare visual 1 og hvordan får jeg forbundet til en pc? Gennem et skærmkabel? 

Ved svagstrømstrykket ville jeg bare gerne have den til at vise om tryk er tændt eller slukket  nogen af trykkene styrer panelstikkontakter på værelser og i stuen  

stikket er også vedhæftet som billede , kan man se om det nødvendige ledninger er der til bruge diode tryk?

igen tak for hjælpen   

Mvh

Kenneth 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er en visual 1 controller

umidlbart ser det ud til at du har ledninger nok til at lave så dioder kan vise on/off status, men det er ikke sikkert at du har output 24 nok til at vise det, dioderne skal tilsluttes et output 24 modul, hvis de skal vise om "noget" er tændt eller slukket, og så skal det programmeres op i controlleren 

Du skal bruge et RS232 kabel: https://www.yousave.dk/shop/lk-ihc-forbindelses-262p.html?gclid=Cj0KEQjwzZe8BRDguN3cmOr4_dgBEiQAijjVFgHFuLp-7KilM1Y5fR5m0_EyLIVzQnOwzQqAx5ggB84aAtoZ8P8HAQ og en USB til RS232 converter, med mindre du har en PC med RS232 udgang, hvilket de færreste efterhånden har..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej igen

jeg har lige et tillægs spørgsmål. I huset sidder der en masse halogener med 12v trafo på loftet - en til hvert rum. Hvis nu jeg gerne vil have skiftet halogenerne ud med 230v halogener med gu10 fatning, kan det så bare gøres - eller skal man her tage højde for noget, når der er IHC?

jeg har kigget på loftet og umiddelbart ser det ud som om man blot kan koble trafo fra, trække nye kabler til nye halogener og så koble den nye 230v ledning til der hvor trafo var koblet til?

En ting til - vil du mene det er pengene værd at opgradere fra visuel 1 til visuel 2, eller er visuel 1 nemt nok at sætte op (jeg har en gl. Pc, med xp på så det er ikke noget problem)

take endnu engang, vh Kenneth 

Link til kommentar
Del på andre sites

52 minutter siden, wagner skrev:

Hej igen

jeg har lige et tillægs spørgsmål. I huset sidder der en masse halogener med 12v trafo på loftet - en til hvert rum. Hvis nu jeg gerne vil have skiftet halogenerne ud med 230v halogener med gu10 fatning, kan det så bare gøres - eller skal man her tage højde for noget, når der er IHC?

jeg har kigget på loftet og umiddelbart ser det ud som om man blot kan koble trafo fra, trække nye kabler til nye halogener og så koble den nye 230v ledning til der hvor trafo var koblet til?

En ting til - vil du mene det er pengene værd at opgradere fra visuel 1 til visuel 2, eller er visuel 1 nemt nok at sætte op (jeg har en gl. Pc, med xp på så det er ikke noget problem)

take endnu engang, vh Kenneth 

I forhold til IHC, er det ikke noget at tage højde for, det er en 230V udgang der tænder trafoen, så hvis trafoen fjernes, og 230V spots sættes til, så virker det med det samme...

Men.... dine 12V halogen lamper, er højest sandsynlig ikke godkendt til 230V, og afhenig af hvornår der er lavet, kan det være lavet på adskellige kreative måder, da man startede på at lave halogen installationer, var det lidt kneben med regler på området, så der er både blevet anvendt ler urtepotter, og blik dåser igennem tiden, til at beskytte mod isolering, og jeg har igennem tiden, set adskellige tilfælde at gør det selv, der i værste tilfælde kunne have betydet en brand, mange tror fejlagtigt, at det er 12V og ikke farligt, men halogen bliver meget varm...

det bedste jeg kan råde dig til hvis du vil gøre det selv, er at finde et spot der er beregnet til montering direkte i isolering, evt. en daxtor model, der monteres en dåse nedefra, ligesom en forfra dåse, i 230V spot installationer er strømforbruget ikke så højt (A) så der må du gerne sløjfe ledningen mellem spottene, men det skal gøres med et 1,5 kvd kabel og et kabel til 90grader, (nogle spot producenter godkender 70gr. kabel) 

(husk at gøre det rigtigt første gang. måske skal huset sælges igen engang, og så kan det pludselig komme til at koste, at have sparet i starten)

Om du skal udskifte til visual 2, er dybest set smag og behag, hvis du ikke har erfaring i nogle at systemerne, kan den ene være lige så god som den anden, dog får du flere muligheder med visual 2, bla, muligheden for at anvende wireless komponenter, kople controlleren på netværket, så du kan styre huset fra ipad eller iphone, hvis du installere wireless dæmpere, kan du sætte din belysning til en bestemt % sats, hvilket ikke kan gøres med en trådet dæmper..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Brian. 

Tak for din gode hjælp :-)

jeg overvejer at skifte mine afbrydere til afbrydere med dioder i. Hvordan finder jeg ud af om det kan lade sig gøre? Og kan jeg selv gøre dette?

du har tidligere skrevet at det kræver noget output modul. Som du kan se på billederne har jeg noget output 24 på tavlen, men er det nok?

skal jeg have fat i en elektriker format finde ud af det eller kan jeg selv kontrollere dette? Det vil være dumt at købe de nye kontakter, hvis ikke det kan lade sig gøre!

jeg skilte en kontakt ad - der er godt mange små ledninger i - se foto :-)image.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan sagtens selv kontrollerer hvor mange ledige udgange du har på de eksisterende 24v output moduler, det kræver blot at du fjerner afdækningen så du kan se dine output moduler. Alle moduler har skrueterminaler (udgange) mærket med 1 til 8 samt en masse 0v. Alle udgange (1 til 8) uden ledninger er ledige.

Hvis du overvejer at udskifte alle dine tryk til tryk med dioder, vil det overraske mig meget hvis du har udgange nok.

I princippet burde du nok kunne finde ud af at skifte til de nye tryk. Du skal dog være opmærksom på at alt ledningsarbejde i forbindelse med opsætning af nye 24V moduler i tavlen kræver en elektriker.

Link til kommentar
Del på andre sites

Og som jeg nævnte tidligere kommer det jo også an på om det lys i dine tryk skal bruges som ledelys (så kan de alle monteres parallelt direkte på strømforsyningen) eller om du vil have alle dioder "linket" om til funktioner, så du selv kan styre hvornår lyset i dem er tændt, i det tilfælde skal hvert tryk have en udgang, om som Henning skriver, så er der 8 udgange i et output 24 modul, og lur mig om du ikke har nogle flere tryk end 8...

Og igen, det er svært at sige om du har ledninger nok, det kommer an på om ham der byggede huset, har trukket et seperat kabel til hvert tryk, eller om der er sløjvet flere tryk sammen, evt. samlet i en dåse på loft eller lign... du kan kikke i tavlen, hvis der er en masse svagstrømskabler der ender i tavlen, (lige så mange som du har tryk i huset) så har du et kabel får hvert tryk, og så vil der også være en masse løse ledninger i tavlen, som ikke er brugt, hvis der ikke er ret mange svagstrømskabler der ender i tavlen, og ikke ret mange løse ledninger, så skal man ud i en større detektiv opgave, med mindre der er lavet en god dokumentation 

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok