Hop til indhold

IHC Captain stopper


Bjarne Sørensen
 Share

Recommended Posts

Jeg har oplevet et par gange at min push besked ikke kommer på min mobil når alarmen kobles til.
Jeg har sat det op med en regel i captain. Jeg plejer at genstarte RPi'en og så virker det igen.

Jeg kan ikke komme i kontakt med RPi via browseren når det sker.

Hvis jeg søger efter min Rpi på netværket kan den ses, men den står som FEJL.

Nu har jeg lige genstartet den, og alt er normalt igen. Den har dog fået en ny IP-adresse. Der var ikke nogle andre enheder på netværket der har hugget dens IP-adresse. Nu har jeg reserveret den ipadresse via macadresse som RPi kører på.

Hvad kan det skyldes?
På RPi er LAN link orange og activity grøn, med korte blink når den er utilgængelig=normalt.

Kan man fejlfinde på det på nogen måde? Jeg har kun to regler sat op, en for tilkoblet af alarm, og en for frakoblet.
Pt kører jeg IHC® Captain, version 0.996

 

 

 

 

rpi.PNG

rpi2.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

På ‎09‎-‎05‎-‎2016 at 12:08 , Mikkel Skovgaard skrev:

Det kan ske at RPI slipper sin IP - det har jeg også oplevet et par gange :/ Jeg er ved at forbedre den måde servicen kører på.

Nu har jeg kørt i 9 dage uden at PRi'en har skiftet adresse. Jeg har i min router reserveret den IP den har fået.

Men jeg oplever hver dag at det lige pludselig ikke er hver gang jeg får Push besked om at min alarm er til/fra koblet. Det har ellers virket flere måneder. Hvis jeg går ind på http://jemi.dk/findmypi/ ser det helt rigtigt ud, samme ip som den plejer at have.

Trykker jeg så på åben under handling, så henter den modulerne osv. Tester jeg så herefter i serviceview ved at simulere alarm til/frakoblet går meldingerne igennem.

Sådan har jeg fået den i gang et par gange.

Hvad kan jeg gøre ved det?

Link til kommentar
Del på andre sites

På 5/13/2016 at 11:25 , Bjarne Sørensen skrev:

Nu har jeg kørt i 9 dage uden at PRi'en har skiftet adresse. Jeg har i min router reserveret den IP den har fået.

Men jeg oplever hver dag at det lige pludselig ikke er hver gang jeg får Push besked om at min alarm er til/fra koblet. Det har ellers virket flere måneder. Hvis jeg går ind på http://jemi.dk/findmypi/ ser det helt rigtigt ud, samme ip som den plejer at have.

Trykker jeg så på åben under handling, så henter den modulerne osv. Tester jeg så herefter i serviceview ved at simulere alarm til/frakoblet går meldingerne igennem.

Sådan har jeg fået den i gang et par gange.

Hvad kan jeg gøre ved det?

Det lyder mærkeligt - det er ikke noget jeg har oplevet før - hvis du stopper og starter ihc captain virker det så igen?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Det lyder mærkeligt - det er ikke noget jeg har oplevet før - hvis du stopper og starter ihc captain virker det så igen?

Det gør det hver gang jeg har åbnet Ihc-Captain. I morgen fik jeg ikke besked da alarmen blev slået til lidt i 8. Men kl 15, 16 og 18 fik jeg besked. Jeg har ikke gjort noget i Ihc-Captain i mellemtiden. Det har kørt et halvt års tid uden problemer, det har det givet besked hver eneste gang, selv når jeg er i udlandet. Det eneste jan være at jeg har ændret ind og udgange i ihc en ifb med en større tavle ændring. Men FB'er og funktioner er ikke ændret. 

 

Kan jeg tvinge den til at loade projektfilen på ny måske?

Link til kommentar
Del på andre sites

På 5/18/2016 at 20:53 , Bjarne Sørensen skrev:

Det gør det hver gang jeg har åbnet Ihc-Captain. I morgen fik jeg ikke besked da alarmen blev slået til lidt i 8. Men kl 15, 16 og 18 fik jeg besked. Jeg har ikke gjort noget i Ihc-Captain i mellemtiden. Det har kørt et halvt års tid uden problemer, det har det givet besked hver eneste gang, selv når jeg er i udlandet. Det eneste jan være at jeg har ændret ind og udgange i ihc en ifb med en større tavle ændring. Men FB'er og funktioner er ikke ændret. 

 

Kan jeg tvinge den til at loade projektfilen på ny måske?

Det kan du med lidt besvær - du kan slette projektfilen fra RPI'en

Link til kommentar
Del på andre sites

14 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Det kan du med lidt besvær - du kan slette projektfilen fra RPI'en

Hvor finder jeg projektfilen? Jeg har en skærm på pi'en, og er logget ind, men er ny i at rode efter ting på dette niveau så skal lige guides i gang.

Jeg har også haft debug'en kørende. Den ser sådan ud:


20-05-2016 22:40:15Page loaded - now starting...

20-05-2016 22:40:16Projectinfo response:
loadfile: false
rawdata:
    » visualMinorVersion: 0
    » visualMajorVersion: 4
    » projectMajorRevision: 470615068
    » projectMinorRevision: 269098497
    » lastmodified:
    »     » monthWithJanuaryAsOne: 5
    »     » day: 16
    »     » hours: 10
    »     » minutes: 30
    »     » seconds: 0
    »     » year: 2016
    » projectNumber: 2
    » customerName: blank
    » installerName: Bjarne Sørensen
projecttimestamp: 1463387400
noSegments: false
exectime: 0.22311997413635


20-05-2016 22:40:16Skipping project file download 20-05-2016 22:40:16Loading modules

20-05-2016 22:40:16Found 6 modules (preloaded: true):
0: disklog
1: emailsend
2: pushover
3: sendcmd
4: sonos
5: weblog


20-05-2016 22:40:16Module "disklog" loaded OK

20-05-2016 22:40:16Module "emailsend" loaded OK

20-05-2016 22:40:16Module "pushover" loaded OK

20-05-2016 22:40:16Module "weblog" loaded OK

20-05-2016 22:40:16Module "sendcmd" loaded OK

20-05-2016 22:40:27Module "sonos" loaded OK

20-05-2016 22:40:27Building output list

20-05-2016 22:40:27Server status returned: running

20-05-2016 22:40:38Updating number of rules 8

20-05-2016 22:40:38All done - UI loaded!

20-05-2016 22:40:38Server status returned: running

20-05-2016 22:40:38Checking for new IHC Captain version

20-05-2016 22:40:39No new IHC Captain version found

20-05-2016 22:40:46Server status returned: running

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg siddet i serviceview og aktiveret den udgang som IHC-captain overvåger, der er ingen reaktion i IHC-captain. Da jeg tester reglen i IHC-captain kommer meldingen (Push) igennem, jeg kan også se den i loggen. Og nu kommer de meldinger hver gang som jeg genererer fra serviceview.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Bjarne

jeg har kun lige skimmet tråden hurtigt, så undskyld hvis du allerede har prøvet dette. 

Jeg har også oplevet at kun test knappen virker  

Jeg har givet min rpi fast ip adresse. Jeg har læst et eller andet sted jeg ikke kan huske at det er bedst også i forhold til at reservere ip i router. 

Hver gang jeg laver ændring i IHC projektet eller controller genstart så genstarter jeg også IHC captain. Nogle gange skal jeg genstarte captain 2-3 gange før kommer korrekt op og fanger controlleren. 

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Søren Birkholm Eriksen skrev:

Hej Bjarne

jeg har kun lige skimmet tråden hurtigt, så undskyld hvis du allerede har prøvet dette. 

Jeg har også oplevet at kun test knappen virker  

Jeg har givet min rpi fast ip adresse. Jeg har læst et eller andet sted jeg ikke kan huske at det er bedst også i forhold til at reservere ip i router. 

Hver gang jeg laver ændring i IHC projektet eller controller genstart så genstarter jeg også IHC captain. Nogle gange skal jeg genstarte captain 2-3 gange før kommer korrekt op og fanger controlleren. 

Hej Søren. 

Tak for hints. Jeg har reserveret den ip som den har nu i routeren, men jeg vil lige finde ud af hvordan jeg giver den fast IP. 

Det er også først efter at jeg har rodet meget med mig ihc program at jeg har fået de her problemer. 

Genstarter du Ihc-Captain på start/stop/genstart kappen nederst til højre?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har lige kigget lidt på at andre PI'en til fast IP-adresse. Jeg har kigget lidt i denne guide http://www.modmypi.com/blog/tutorial-how-to-give-your-raspberry-pi-a-static-ip-address
Men min pi henviser til at det er en anden configfil jeg skal ændre så vidt jeg kan se, så jeg er kørt lidt fast.

 

image.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

22 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Hej Søren. 

Tak for hints. Jeg har reserveret den ip som den har nu i routeren, men jeg vil lige finde ud af hvordan jeg giver den fast IP. 

Det er også først efter at jeg har rodet meget med mig ihc program at jeg har fået de her problemer. 

Genstarter du Ihc-Captain på start/stop/genstart kappen nederst til højre?

Ja, det er sådan jeg gør. Nogle gange 2-3 gange. Og venter på at hjerte ikonet kommer frem = så har captain forbindelse til controlleren. 

Link til kommentar
Del på andre sites

15 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg har lige kigget lidt på at andre PI'en til fast IP-adresse. Jeg har kigget lidt i denne guide http://www.modmypi.com/blog/tutorial-how-to-give-your-raspberry-pi-a-static-ip-address
Men min pi henviser til at det er en anden configfil jeg skal ændre så vidt jeg kan se, så jeg er kørt lidt fast.

 

image.jpeg

sudo nano /etc/dhcpcd.conf

 Tilføj: 
interface eth0
static ip_address=192.168.10.9/24 # << change to an ip address in your network
static routers=192.168.10.1 # << change to your gateway
static domain_name_servers=192.168.10.1   # << change to your DNS

Tilret til din ip range  

ctrl+x for exit. Husk Y for at gem. Reboot rpi. 

Håber det hjælper :)

 

 

 

Redigeret af Søren Birkholm Eriksen
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke har problemer med at PI'en hopper af IP-adressen længere.

Men selvom jeg har genstartet IHC-captain over 10 gange på start/stop knappen nederst til højre, kommer notisfikationerne ikke igennem hver gang.

Hver dag om morgenen når min kone tager på arbejde og slår alarmen til, får vi ikke besked om det.
Når vi så kommer hjem og slår alarmen fra får vi besked næsten hver gang.
Vaskemaskinen giver også besked næsten hver gang den er færdig med at vaske.

Men her til morgen fik jeg dog besked om at alarmen var tilkoblet.

Hvad kan årsagen være til det? Andre der har prøvet det?

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Det kan være pushover der driller - har du prøvet at bede dem om at gemme til disk eller noget andet.

Jeg logger hændelserne i controlleren, så udgangen bliver sat ved jeg. Men jeg kan lige prøve at lade den gemme til disk og holde øje med det. 

Jeg slettede "alarm tilsluttet" reglen og oprettede en ny i går, og det virkede stadig ikke her til morgen. Jeg fik heller ikke besked om at vaskemaskinen var færdig i aftes og i morges, den er ellers rimelig stabil. 

Der er som om det ikke virker først på dagen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

På ‎02‎-‎06‎-‎2016 at 14:13 , Mikkel Skovgaard skrev:

Det kan være pushover der driller - har du prøvet at bede dem om at gemme til disk eller noget andet.

Jeg kan ikke få den til at gemme på disk. Jeg har en NAS jeg prøver at gemme til-
Jeg kan fint åbne adressen i windows. Captain skriver, når man tester at strengen er gemt, men den tester heller ikke på om stien er valid, den er ligeglad hvad man skriver.

1.PNG

2.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

4 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Sådan der kan du nok ikke lige skrive til den - jeg kan ikke 100% ikke huske det - men det er nok bedst at mounte dit nas drev på rpi.

 

Kan du skrive til lokal?

Hvordan mounter jeg min nas til pi'en?

Jeg har ikke prøver at gemme til pi'en lokalt, da jeg ikke kunne gennemskue hvordan jeg kommer til filen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 6/2/2016 at 14:24 , Bjarne Sørensen skrev:

Jeg logger hændelserne i controlleren, så udgangen bliver sat ved jeg. Men jeg kan lige prøve at lade den gemme til disk og holde øje med det. 

Jeg slettede "alarm tilsluttet" reglen og oprettede en ny i går, og det virkede stadig ikke her til morgen. Jeg fik heller ikke besked om at vaskemaskinen var færdig i aftes og i morges, den er ellers rimelig stabil. 

Der er som om det ikke virker først på dagen. 

Hvis du bruger den standard mappe som er /var/www/html/WIP/data/log.txt så kan du tilgå det på din rpi ved at åbne: http://[RPI PI]/captain/data/log.txt hvor [RPI PI] er din RPIs ip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Den gemmer log for hver gang jeg aktiverer "Alarm-TILKOBLET puls" udgangen på FB'en i Serviceview. Men den sender ikke Push beskeden.
Nogle gange virker det. Det underlige er at den sender push hver gang jeg aktiverer "Alarm-FRAKOBLET puls" udgangen på FB'en i Serviceview.

Det er de samme problemer jeg har i Beta'en som i dan "gamle" version.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Den gemmer log for hver gang jeg aktiverer "Alarm-TILKOBLET puls" udgangen på FB'en i Serviceview. Men den sender ikke Push beskeden.
Nogle gange virker det. Det underlige er at den sender push hver gang jeg aktiverer "Alarm-FRAKOBLET puls" udgangen på FB'en i Serviceview.

Det er de samme problemer jeg har i Beta'en som i dan "gamle" version.

 

Giver godt nok ikke meget mening - du har ikke den der ikke virker til at stå med en forkert regel?

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Den gemmer log for hver gang jeg aktiverer "Alarm-TILKOBLET puls" udgangen på FB'en i Serviceview. Men den sender ikke Push beskeden.
Nogle gange virker det. Det underlige er at den sender push hver gang jeg aktiverer "Alarm-FRAKOBLET puls" udgangen på FB'en i Serviceview.

Det er de samme problemer jeg har i Beta'en som i dan "gamle" version.

 

Giver godt nok ikke meget mening - du har ikke den der ikke virker til at stå med en forkert regel?

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Giver godt nok ikke meget mening - du har ikke den der ikke virker til at stå med en forkert regel?

Desværre ikke nej. Jeg har slettet reglen flere gange og prøvet at oprette den igen.

Problemet er først kommet efter jeg har ændret en masse i min IHC-installation. Alle ind- og udgange her jeg omkonfigureret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok