Hop til indhold
  • 0

IHC termostater


Peter Svendsen
 Share

Spørgsmål

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Pt er det kun gulvarme da der er tale om on/off styring. Det gør man normalt ikke med en radiator, da termostaterne regulere mere eller mindre op/ned.

Hvis du vil leve med On/Off styring af din radiator - og du kan finde en passene telestat - og kan få det fortrådet/kablet så ja.

Der findes dog andre systemer der kan styre radiatorer - også trådløst.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg vil ikke give Lars helt ret har... du kan godt styre dine radiatore, men den kræver en retur termostat på din radiator, den sører for at vandet ikke kan forlade radiatoren før det er kølet ned til hvad man stiller retur termostaten på, når den så åbner fordi vandet er kølet ned, og rum temperatur ikke er opnået, og telestat stadig er åben, fyldes radiatoren med varmt vand, og retur lukker igen, indtil vandet igen er kølet ned... og de fleste nyrer Danfoss fremløbs ventiler, kan man også stille flow ind i radiatoren, og med den rette justering, kan det faktisk godt lade sig gøre, jeg har kørt med det, i snart et halvt år, og det fungerer faktisk ganske fint..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med en alm. mekanisk termostat på fremløb lukkes der kun vand ind når rumtemperaturen kræver det.

Forindstilling af radiator termostater er et must for at sikre den rette vandbalance og flow i anlæget. 

Retur termostater er ikke anvendt ret meget mere og kun i Fbm med fjernvarme der kræver en vis afkøling inden vandet sendes retur (for at undgå varmetab fra returledningen). I private hjem med egen varmeforsyning er det ligemeget. Og al den varme der sendes frem og ikke tappes, ja den kommer tilbage til fyret igen som så ikke skal arbejde og tilføre så meget energi til vandet næste gang det skal cirkulere. Så derr behøver du altså ikke pine de sidste kalorier ud af hver m3 vand. 

Men det er ganske almindelig VVS teknik og har jo ikke meget med IHC at gøre. Jeg kender ikke nogen der styrer radiator opvarmede rum via IHC. Ja lige bortset fra man kan styre en pumpe og måske en shunt/fremløbstemperatur.

Danfoss Living er ganske fint på både radiatorer og gulvarme -samtidig. Conrad har også et væld af trådløse radiatortermostater, men ingen af disse systemer kan styres af IHC eller IHC-Captain - endnu.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det kan det da, men det er ikke lige IHC´s stærkeste side. Her er en PLC eller dedikeret PID controller meget bedre.

Men når vi snakker en telestat så plejer de at have en åbnelukke tid på et par minutter. Og det som skal styres er ofte tung gulvarme med meget stor varmekapacitet, så det giver ingen mening. Eneste fornuftige er noget i stil med den Pulsvarme som kan aktiveres i Varmestyrings FB´ene. Men det er altså langt fra PID /PWM regulering. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ja ja det kan da fint lade sig gøre hvis man kan få telestater der passer på radiatorventilen. Og man har kabling frem til den, og får monteret IHC rum følere, og får kablet til dem. Så alt ialt ikke så nemt som med et traditionelt trådløst gulvvarme system hvor du bare klasker en termostat på vægen i rummene, og kun skal kable 1 m i teknikrummet/skabet mellem telestaterne på gulvvarme manifolden og til styringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg regulerer 2 radiatorer med IHC (resten af huset er gulvvarme), men jeg har også kablet mine 2 IHC rumfølere idet jeg i forvejen havde kablet tryk så der var ledere i overskud.

telestaterne sidder ved en fordeler, men det kunne godt lade sig gøre at trække 24v signal ud til radiatoren.

Telestater kan fåes både til Danfoss og TA ventiler og man skal bare have de ventiler der kan forindstilles. Derudover kunne man monterer en radi trim på returen for at bremse flowet. Telestater er beregnet til træge varmesystemer som gulvvarme er fordi den er langsomt regulerende og med forindstillet ventil samt en raditrim kan man gøre radiatoren "træg" 

Det fungerer perfekt ved mig og har en jævn temperatur hele tiden.

 

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok