Hop til indhold

Trådløse Hjælp


tougaard
 Share

Recommended Posts

Vil du bare tænde hovedforsyningen til dit spa?

 

Eller er det som jeg gætter lidt på at du vil "gå ind" i styringen?

 

Hvis det er en styring med en pumpe til vandet der skal startes, et varmelegme og en luftpumpe, er du nok nødt til at bygge noget op selv, hvis der ikke lige er en indgang for ekstern start/stop.

 

I mit spa-bad er der et elektronisk betjeningspanel med display og 20 knapper eller noget i den stil og så en kasse med et stort print i og alle tilslutninger.

Mit har også IR-fjernbetjeninbg hvor man kan tænde spa, lys, radio, luft, pumpe osv og det vil nok være nemmere at gå ind denne vej vha f.eks. en Rpi og simulere en fjernbetjening.

 

Det er ikke "bare lige" at finde det sted signalet er til at starte det hele på printet.

 

Så hvordan ser din styring ud? Hvad vil du opnå?

 

Og du skal bruge mere end det Wireless puck-relæ for at kunne det du vil.

Link til kommentar
Del på andre sites

bjarne . det er som du skriver jeg vil gerne kunne tænde 1pumpe ogbet varmelegme med en temp føler på som slukker på en given temp

 

grunden til jeg gerne vil lave det sådan er fordi den orginale styring har fået vand  :( og en ny koster ca 5000

 

 

kan godt træke kabler der ud hvis det skulle være 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, det er et udendørs spa så. Mit er indendørs, men det jo nok de samme funktioner man behøver.

 

Du skal købe en sensor der kan måle vandtemperaturen, f.eks. denne i en dyklomme http://www.zigza.dk/IHC_Sensorer?product_id=138

Så skal du bruge en kontaktor til varmelegemet, det er nok på 3 faser og også en kontaktor til pumpen som måske er en-faset. 

Dine kontaktorer styrer du med hver sin udgang fra f.eks. et output 24 eller output 230 alt efter hvad du har af ledige udgange. Men en kontaktor med 230V spole er billigst at få fat i.

Hvis du har noget lys i det også, skal det også på en udgang.

 

Det er nemt nok at lave, du skal have et kabel ført ud til relæ'er og andre udgange, og et kabel til temperaturføleren. Alt dette kunne være i et IHC Link-10 kabel hvis du kører med 24V udgange og 24V spolespænding. Ellers et 5X1,5MM2 til pumpe, varmelegeme og lys.

Forsyningskablet har du jo allerede ude.

 

Så skal du bruge nogle tryk til at styre det, det kunne være en stænktæt opus med returfjeder http://www.elvvs.dk/p/opus-74-krone-afbryder-ip44-1-modul-lysegraa-l-84623/

 

Du kunne også styre det hele fra en IHC Wireless nøglering

 

Temperaturen kan du stille fra smartphone, den skal ikke røres så tit.

 

Så kan du bruge en alm. funktionsblok til gulvvarmestyring, der kan du også stille pulsvarme så det ikke kun er on/off. Og justere den fra tlf.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Tak for din nærmeste guide, den er god ok kan bruge det meste af en, men vil meget gerne kunne bruge de der puck da jeg ikke har flere ledige output i tavlen. Kan du måske forklarer hvordan jeg kan klare det

Skal bare styre 1 pumpe og så varme lege

Og jeg har to stykker puck.. Har ledig input til temperatur føler.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så skulle du lave det med et kip-relæ måske. For et puckrelæ egner sig ikke til at være on i længere tid.

Så et kiprelæ på pumpen og et på varmelegemet styret af hver deres puckrelæ. Evt brug et lille kiprelæ og træk en kontaktor med det. Temperatur føleren på din ledige indgang.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok