Hop til indhold

Udskiftning Af Ihc - Sådan!


Clemen
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Bare en ide hvis man vil slippe helt af med ihc kontrolleren.

arduino mega 2560 r3 + http://www.amazon.co.uk/Electronics-Salon-Prototype-Terminal-Arduino-MEGA-2560/dp/B0176129UO/ref=sr_1_14?ie=UTF8&qid=1456999193&sr=8-14&keywords=arduino+mega+2560+r3+terminal

Den har I/O nok (54 for at være nøjagtig) til at klare at opgaven (jeg har ikke kikke om den er hurtig nok)

Med Terminal Block Shield Board skal men ikke ud at lave print.

Kan interface med Raspberry pi via miso eller usb. (miso porten er fri selv om man køre razberry da modulet ikke bruge den ende af pi'ens gpio)

Pris i alt under 500,- fra amazon.co.uk (uden kabinet)

Det den ikke kan klare er IHC Wireless.

 

PS. Det er ikke et projekt jeg har planer om at starte lige pt. Der er for meget andet i mit liv så det skal ses som en ide til fri afbenyttelse.

 

 

 

 

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jeg med på, jeg selv wireless dæmper af den gamle ver. der ikke køre ret godt med led. Så de skal nok skiftets på et tidspungt og så ville jeg overvej om det skulle være ihc igen eller z-wave. 

Så fordelen ved en læsning der genbruger indgang og udgang fra ihc er økonomien i systemet. 8 udgangs og 8 indgangs moduler bliver der ret dyrt at skifte det hele. Så en anduino og en raspberry pi er en billig løsning hvis man vil over i et mere åbent system.

Link til kommentar
Del på andre sites

På 3/6/2016 at 08:24 , Clemen skrev:

Lige en lille opdate:

Jeg har fået en række strips hjem: http://www.sensative.com

Som nu er monteret helt skjult på vinduerne.

Yderligere har jeg fået monteret væsentligt flere multisensor samt fibaro dimmere, og er nu oppe på 28 z-wave enheder.

De er godt nok fikse, de Strips :) - Enkelt, let og skjult montering. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ser spændende ud og nem at installerer i vinduerne kan jeg se.

Har fået Domotics op at køre men mangler koplingen til IHC.

Har spurgt på Domoticz.com men der er ikke meget respons - kan se de har løst det i OpenHab men har ikke lige mod på at gå den vej. Det virker nemmere med Domoticz når man ikke lige er IT-haj.

 

Clemen du nævnte på et tidspunkt en lille guide til sammenkobling, er du kommet videre med den? :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

På 6/3/2016 at 08:24 , Clemen skrev:

Lige en lille opdate:

Jeg har fået en række strips hjem: http://www.sensative.com

Som nu er monteret helt skjult på vinduerne.

Yderligere har jeg fået monteret væsentligt flere multisensor samt fibaro dimmere, og er nu oppe på 28 z-wave enheder.

Fedt, hvor har du købt dem?

Kan man skifte batteri på dem?

Link til kommentar
Del på andre sites

22 minutes ago, Lachris said:

Fedt, hvor har du købt dem?

Kan man skifte batteri på dem?

Nej man kan ikke skifte batteri på dem, men de burde holde 10år, og er ikke særligt dyre. 

Monteret sidder de helt 100% skjult i vindues rammen.

 

Jeg har også en ID lock på vej, http://idlock.no

Den understøtter z-wave, og er kun 18mm dyb.

 

Ud over det har jeg faktisk udskiftet alle mine ihc dimmere til fibaro dimmere, prisen som jeg har fået for dimmerne i den blå avis, har faktisk gjort at jeg "tjente" penge for at opgraderingen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

32 minutes ago, Clemen said:

Nej man kan ikke skifte batteri på dem, men de burde holde 10år, og er ikke særligt dyre. 

Monteret sidder de helt 100% skjult i vindues rammen.

 

Jeg har også en ID lock på vej, http://idlock.no

Den understøtter z-wave, og er kun 18mm dyb.

 

Ud over det har jeg faktisk udskiftet alle mine ihc dimmere til fibaro dimmere, prisen som jeg har fået for dimmerne i den blå avis, har faktisk gjort at jeg "tjente" penge for at opgraderingen :)

Har købt dem her:

https://detintelligentehjem.dk/sensative-strips-dor-vindue-sensor.html

Jeg har i den ene dør, samtidigt monteret en aeon tech reccesed dør sensor og en alm ihc magnet kontakt, tråede.

Og Stripsén er sammen med naturligvis den tråede mest præcis, og hurtigst til at fortælle hvis det åbnes/lukkes.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 timer siden, Clemen skrev:

Nej man kan ikke skifte batteri på dem, men de burde holde 10år, og er ikke særligt dyre. 

Monteret sidder de helt 100% skjult i vindues rammen.

 

Jeg har også en ID lock på vej, http://idlock.no

Den understøtter z-wave, og er kun 18mm dyb.

 

Ud over det har jeg faktisk udskiftet alle mine ihc dimmere til fibaro dimmere, prisen som jeg har fået for dimmerne i den blå avis, har faktisk gjort at jeg "tjente" penge for at opgraderingen :)

Hey Clemen,

Det fedt, passer den til 3-punkts låse? eller har du ikke det? :)

Synes et af problemerne med sådanne låse er, at man skal hen til døren og vride håndtaget op før man kan låse dem remote.

@EDIT: Kan huske du skrev noget om dit SD-kort døde, har du overvejet at kører noget af det over på en USB harddisk? Så der er et minimum af aktivitet på SD-Kortet.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 hours ago, Lachris said:

Hey Clemen,

Det fedt, passer den til 3-punkts låse? eller har du ikke det? :)

Synes et af problemerne med sådanne låse er, at man skal hen til døren og vride håndtaget op før man kan låse dem remote.

@EDIT: Kan huske du skrev noget om dit SD-kort døde, har du overvejet at kører noget af det over på en USB harddisk? Så der er et minimum af aktivitet på SD-Kortet.

Har haft ét SDkort der er dødt i alt den tid jeg har haft rpi, altså siden 2012.

Bruger RPI til mange ting både privat og arbejdsmæssigt, så tror jeg var mere uheldig end at det var en generel trend.

Men jo man kunne flytte databasen samt temp partitioner til en usb stik.

 

Ved 3-punkts låse skal man som ved yale doorman stadigvæk løfte op i håndtaget.

Jeg læste en gang en artikkel der fortalte at tre punkts låse i danmark blev primært brugt fordi at døre i danmark havde større afvigelser og derfor ikke lukkede helt tæt uden. Men at det ingen forskel gjorde for sikkerheden.

Får jeg ny dør bliver det ikke en tre punkts. :)

 

EDIT: googlede det lige, og denne side bekræfter min hukommelse, http://www.laasekompagniet.dk/gode-rad/kend-din-las/3-punktslas

Redigeret af Clemen
Link til kommentar
Del på andre sites

20 timer siden, Clemen skrev:

Har haft ét SDkort der er dødt i alt den tid jeg har haft rpi, altså siden 2012.

Bruger RPI til mange ting både privat og arbejdsmæssigt, så tror jeg var mere uheldig end at det var en generel trend.

Men jo man kunne flytte databasen samt temp partitioner til en usb stik.

Den grundlæggende teknologi i SD kort, USB stick og SSD disks er stort set den samme. Den største forskel er at SSD disks er designet til mange writes, mens SD kort og USB sticks ofte kun er designet til få writes, eftersom de jo normalt sidder i kamera, eller bruges til at flytte statiske data fra en enhed til en anden. Man kan dog få SD kort og USB sticks, som er designet til mange writes, men de er typisk dyre end alm. SD kort og USB sticks. Om Raspberry's idag leveres med SD kort som er designet til mange writes ved jeg ikke, men jeg har en par kollegaer, hvor SD kortene kun holdte til ca. 1 års konstant drift. Det var dog på PI-1 modeller.

Personligt har jeg flyttet alt til en USB disk. Jeg brugte denne villedning https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=29&t=44177 til at flytte alt til USB disken.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
På ‎06‎-‎03‎-‎2016 at 08:24 , Clemen skrev:

Lige en lille opdate:

Jeg har fået en række strips hjem: http://www.sensative.com

Som nu er monteret helt skjult på vinduerne.

Yderligere har jeg fået monteret væsentligt flere multisensor samt fibaro dimmere, og er nu oppe på 28 z-wave enheder.

Hej Clemen

Er du ved at skove hele IHC installationen hen ad vejen - eller taler det der er tilbage sammen med Domoticz?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Har bestilt en aeontec garageport åbner, 

Lige nu styrer jeg det via ihc output/indput moduler og en stak relæer.

Men denne er nu lidt smart

http://aeotec.com/z-wave-garage-door-controller

 

@Christian Alexandersen domoticz taler sammen med ihc, dog skifter jeg langsomt ud med smartere ting, ærligtalt så ser jeg ihc som et dyrt og ikke ret funktionsrigt produkt pludseligt efter at jeg har fået en masse smarte produkter ind i hjemmet, som både er billigere og bedre.

IHC komponenterne sælger jeg ofte til mere end de nye z-wave produkter koster at købe ind.

Link til kommentar
Del på andre sites

22 timer siden, Clemen skrev:

@Christian Alexandersenpludseligt efter at jeg har fået en masse smarte produkter ind i hjemmet, som både er billigere og bedre.

Clemen, det kunne være spændende hvis du kunne uddybe, hvilken funktionalitet du har "vundet" ved projektet. Som inspiration for andre :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan prøve at opremse nogle stykker:

  • Varme styring via presence, jeg fanger om vores telefoner er hjemme, hvis de er, er der varme på, og elelrs kører varmen nattesænkning. Fx på ungernes værelse, er de ikke hjemme eller sover ude, så kører deres værelse nattesænkning hele tiden.
  • Lys styring via lux nivaeu og om der er nogle i rummet, lyset tænder og slukker selv i de rum vi opholder os i hvis det er nødvendigt, står solen op og lyset ikke mere er nødvendigt så slukker det selv.
  • Styring af tv, kaffemaskine etc. samt forbrugsmåling. Fx på kaffemaskinen, den gøres klar med vand og kaffe aftenen før, når konen står op, og sensoren på badeværelset registrerer hun går i bad (højerer fugtighed) så tændes kaffemaskinen, når den er færdig med at brygge kaffe (watt forbrug falder til bestemt niveau, så får hun en push besked og radioen tænder.
  • Styring af fx philips hue sammen med alt andet, tænder man lyset i et rum via kontakten så tænder hue pærerne også. 
  • Målign af co niveau i ungernes værelser via netatmo, når niveauet bliver "farligt" så ændres deres hue pærer sig til rød og åbner de ikke efterfølgende vinduerne (måles via sensative stribs) så får de en push besked om at nu skal der luftes ud.
  • Generelt mere stabilt, alle de udfordringer med at ihc controlleren pludseligt genstarter når man åbner mobil appen, de sker slet ikke mere eftersom vi slet ikek bruger den app.
  • Og ikke mindst bedre app til styring af lys, varme etc. på ungernes telefoner har de nu kun adgang til de enheder jeg mener de skal have adgang til.
  • Bedre ipad app.
  • Udvikling, der kommer hele tiden nye funktioner og rettelser af fejl, melder man fejl eller forslag til forbedringer ind på domoticz forumet, så går der ikke lang tid inden det er rettet, eller der er en løsning på de problemer man sidder med. Det er ikke som med LK hvor der går ÅR imellem.
  • Jeg kan frit shoppe imellem alle produkter på markedet, og få det til at spille sammen med det jeg kører idag.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej Clemen

Det lyder som den rigtige vej at gå - har bladret lidt rundt i verdenen af komponenter - der er jo nærmest ingen grænser :-)

Kan du løfte sløret for hvordan Domoticz taler sammen med IHC - har ikke mulighed for at hoppe over på en gang så det ville være rart at der ikke kører 2 systemer sideløbende der ikke taler sammen ;-/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
På 26/3/2016 at 11:15 , Clemen skrev:

Kan prøve at opremse nogle stykker:

  • Varme styring via presence, jeg fanger om vores telefoner er hjemme, hvis de er, er der varme på, og elelrs kører varmen nattesænkning. Fx på ungernes værelse, er de ikke hjemme eller sover ude, så kører deres værelse nattesænkning hele tiden.
  • Lys styring via lux nivaeu og om der er nogle i rummet, lyset tænder og slukker selv i de rum vi opholder os i hvis det er nødvendigt, står solen op og lyset ikke mere er nødvendigt så slukker det selv.
  • Styring af tv, kaffemaskine etc. samt forbrugsmåling. Fx på kaffemaskinen, den gøres klar med vand og kaffe aftenen før, når konen står op, og sensoren på badeværelset registrerer hun går i bad (højerer fugtighed) så tændes kaffemaskinen, når den er færdig med at brygge kaffe (watt forbrug falder til bestemt niveau, så får hun en push besked og radioen tænder.
  • Styring af fx philips hue sammen med alt andet, tænder man lyset i et rum via kontakten så tænder hue pærerne også. 
  • Målign af co niveau i ungernes værelser via netatmo, når niveauet bliver "farligt" så ændres deres hue pærer sig til rød og åbner de ikke efterfølgende vinduerne (måles via sensative stribs) så får de en push besked om at nu skal der luftes ud.
  • Generelt mere stabilt, alle de udfordringer med at ihc controlleren pludseligt genstarter når man åbner mobil appen, de sker slet ikke mere eftersom vi slet ikek bruger den app.
  • Og ikke mindst bedre app til styring af lys, varme etc. på ungernes telefoner har de nu kun adgang til de enheder jeg mener de skal have adgang til.
  • Bedre ipad app.
  • Udvikling, der kommer hele tiden nye funktioner og rettelser af fejl, melder man fejl eller forslag til forbedringer ind på domoticz forumet, så går der ikke lang tid inden det er rettet, eller der er en løsning på de problemer man sidder med. Det er ikke som med LK hvor der går ÅR imellem.
  • Jeg kan frit shoppe imellem alle produkter på markedet, og få det til at spille sammen med det jeg kører idag.

 

Clement har du snart noget IHC tilbage? :P

Håber snart den kære Mikkel udgiver en ny IHC Captain, så en mini guide ikke er så langt væk :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
På ‎13‎-‎04‎-‎2016 at 11:03 , Lachris skrev:

Clement har du snart noget IHC tilbage? :P

Håber snart den kære Mikkel udgiver en ny IHC Captain, så en mini guide ikke er så langt væk :)

Hej Clemen

Er du nået længere med en kort guide til at få info fra IHC til Domoticz og tilbage igen. Skifter over en periode til andre komponenter men lige nu ville det være en stor investering, så ville det være kanon at kunne køre på begge systemer i en periode :-)

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har også arbejdet lidt i at få et sammenspil op mellem IHC Controlleren og Domoticz.

Hvis man har en ældre version af IHC Captain (jeg ved desværre ikke hvor meget ældre end current release), kan man via en URL påvirke IHC controlleren (uofficelt). Jeg har "desværre" kun selv IHC Captain Beta som officelt kan påvirke IHC Controlleren, men den kræver login, så det kan ikke bruges lige pt. - Jeg tror Mikkel arbejder på en løsning.

Ved siden af havde jeg en gammel openHAB installation kørende på en Windows maskine, som jeg havde brugt til at udforske produktet og egentlig havde glemt lidt.

Men i openHAB kan man påvirke IHC controlleren via REST API kald.

Så lige nu har jeg følgende kørende, som virker.

IHC Captain sender status opdateringer til Domoticz via regler.

I Domoticz har jeg lavet lua scripts som kalder os.execute med en cURL til openHAB REST API'n når jeg klikker on/off. 

Dvs. IHC Captain holder Domoticz opdateret, når jeg tænder/slukker. Når jeg tænder/slukker via Domoticz kaldes openHAB som derefter påvirker IHC Controlleren.

Jeg har lavet et lua script pr. stikkontakt/lampeudtag jeg vil påvirke og har hardcoded navnet fra openHAB fra pågældende stikkontakt/lampeudtaget i lua scriptet. Det kunne sikkert laves meget pænere med variabler, men jeg kender intet til scripting. 

Jeg mangler dog at få mine dimmere og garageport styring til at virke. Dimmeren kræver en variabel i REST kaldet, som efter en hurtig google ikke ser ud til kan lade sig gøre. REST er vist begrænset til on/off.

Mvh Søren

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

8 timer siden, Søren Birkholm Eriksen skrev:

Jeg har også arbejdet lidt i at få et sammenspil op mellem IHC Controlleren og Domoticz.

Hvis man har en ældre version af IHC Captain (jeg ved desværre ikke hvor meget ældre end current release), kan man via en URL påvirke IHC controlleren (uofficelt). Jeg har "desværre" kun selv IHC Captain Beta som officelt kan påvirke IHC Controlleren, men den kræver login, så det kan ikke bruges lige pt. - Jeg tror Mikkel arbejder på en løsning.

Ved siden af havde jeg en gammel openHAB installation kørende på en Windows maskine, som jeg havde brugt til at udforske produktet og egentlig havde glemt lidt.

Men i openHAB kan man påvirke IHC controlleren via REST API kald.

Så lige nu har jeg følgende kørende, som virker.

IHC Captain sender status opdateringer til Domoticz via regler.

I Domoticz har jeg lavet lua scripts som kalder os.execute med en cURL til openHAB REST API'n når jeg klikker on/off. 

Dvs. IHC Captain holder Domoticz opdateret, når jeg tænder/slukker. Når jeg tænder/slukker via Domoticz kaldes openHAB som derefter påvirker IHC Controlleren.

Jeg har lavet et lua script pr. stikkontakt/lampeudtag jeg vil påvirke og har hardcoded navnet fra openHAB fra pågældende stikkontakt/lampeudtaget i lua scriptet. Det kunne sikkert laves meget pænere med variabler, men jeg kender intet til scripting. 

Jeg mangler dog at få mine dimmere og garageport styring til at virke. Dimmeren kræver en variabel i REST kaldet, som efter en hurtig google ikke ser ud til kan lade sig gøre. REST er vist begrænset til on/off.

Mvh Søren

 

 

Kunne du ikke lave en lille forklaring til hvordan du får IHC Captain og Domoticz til at tale sammen?

Link til kommentar
Del på andre sites

21 timer siden, Søren Birkholm Eriksen skrev:

Jeg har også arbejdet lidt i at få et sammenspil op mellem IHC Controlleren og Domoticz.

Hvis man har en ældre version af IHC Captain (jeg ved desværre ikke hvor meget ældre end current release), kan man via en URL påvirke IHC controlleren (uofficelt). Jeg har "desværre" kun selv IHC Captain Beta som officelt kan påvirke IHC Controlleren, men den kræver login, så det kan ikke bruges lige pt. - Jeg tror Mikkel arbejder på en løsning.

Ved siden af havde jeg en gammel openHAB installation kørende på en Windows maskine, som jeg havde brugt til at udforske produktet og egentlig havde glemt lidt.

Men i openHAB kan man påvirke IHC controlleren via REST API kald.

Så lige nu har jeg følgende kørende, som virker.

IHC Captain sender status opdateringer til Domoticz via regler.

I Domoticz har jeg lavet lua scripts som kalder os.execute med en cURL til openHAB REST API'n når jeg klikker on/off. 

Dvs. IHC Captain holder Domoticz opdateret, når jeg tænder/slukker. Når jeg tænder/slukker via Domoticz kaldes openHAB som derefter påvirker IHC Controlleren.

Jeg har lavet et lua script pr. stikkontakt/lampeudtag jeg vil påvirke og har hardcoded navnet fra openHAB fra pågældende stikkontakt/lampeudtaget i lua scriptet. Det kunne sikkert laves meget pænere med variabler, men jeg kender intet til scripting. 

Jeg mangler dog at få mine dimmere og garageport styring til at virke. Dimmeren kræver en variabel i REST kaldet, som efter en hurtig google ikke ser ud til kan lade sig gøre. REST er vist begrænset til on/off.

Mvh Søren

 

 

Hej Søren

Lyder interessant.

Kunne du vise noget af denne kode, når det kommer til kodning kan jeg kun lidt til "husbehov" - så ikke den stor haj :-)

Forstår jeg det rigtigt, du anvender både IHCCaptain, og OpenHab for at kommunikerer med Domoticz?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

18 timer siden, Lars1 skrev:

Kunne du ikke lave en lille forklaring til hvordan du får IHC Captain og Domoticz til at tale sammen?

Ja, skal jeg gerne. Bliver nok i en anden tråd, så jeg ikke hijacker Clemens :) Nåh, hvad pokker her følger lige en hurtig forklaring til at få status fra IHC til Domoticz via Captain. Den anden vej er lidt mere kompliceret og skal ligee have løst nedenstående issue først.

Jeg har  lige opdaget en forhindring der skal løses, som resultere at Domoticz > OpenHAB > IHC Captain køre i loop og lyset begynder at blinke konstant. Skal have fundet ud af at lave en eller anden form for 'get state' i lua scriptet så lyset kun tændes en gang.

Men det er rent faktisk rimelig enkelt at få info fra IHC Controlleren via IHC Captain til Domoticz. Clemen har været flink at guide lidt.

I Domoticz opretter du en dummy hardware og derefter oprettes 'Create virtuel sensors'. Under devices finder ud IDX nr. på den nye virtuelle device

2016-04-30_1147.png

2016-04-30_1151.png

Når du har fundet IDX nr. skal vi en tur i IHC Captain

I IHC Visual har jeg oprettet en 'Følg/inventer' FB pr. stikkontakt/lampeudtag, som giver en puls på hhv. on og off, når der tændes eller slukkes, denne benyter jeg så til at sætte regler op i Captain.

2016-04-30_1154.png

 

2016-04-30_1155.png

2016-04-30_1156.png

wget -qO- 'http://192.168.10.11:8080/json.htm?type=command&param=switchlight&idx=37&switchcmd=On' &> /dev/null

Udskift IP med IP'n på din Domoticz-installation samt IDX med dit eget

Man kunne også benytte 'gem til url' men 'kør kommando' er mere stabilt. I første omgang havde jeg brugt "switchcmd=Toogle" så skulle der kun laves én regl på lampe/stikk. men så kommer Domoticz let ud af sync med IHC controlleren, derfor at det bedst med en dedikeret FB og hhv. on og off kommando.

Jeg har ikke selv IHC varmestyring eller alarm hvilket gør det noget mere enkelt. Clemen har oprettet diverse avancerede LUA scripts til at overføre alarm status mv.

 

Mvh Søren

 

 

Redigeret af Søren Birkholm Eriksen
Link til kommentar
Del på andre sites

5 timer siden, Christian Alexandersen skrev:

Hej Søren

Lyder interessant.

Kunne du vise noget af denne kode, når det kommer til kodning kan jeg kun lidt til "husbehov" - så ikke den stor haj :-)

Forstår jeg det rigtigt, du anvender både IHCCaptain, og OpenHab for at kommunikerer med Domoticz?

 

Jeg er skam heller ikke den store kode-haj, faktisk slet ikke... men man kommer langt med google og læse på domotics forum/wiki.

Ja, det er korrekt forstået. Den version af IHCCaptain der kan påvirke IHC Controlleren uden at kræve login er en ældre version, som jeg ikke selv har. Samt det er heller ikke noget Mikkel understøtter officielt. 

Jeg bruger IHC Captain til at holde Domoticz opdateret med current status på lampeudtag mv. OpenHAB bruger jeg til at påvirke IHC Controlleren når jeg tænder/slukker i Domoticz via REST API'et i OpenHAB. OpenHAB kunne sikkert klare begge opgaver, men det var en pludselig indskydelse at benytte OpenHAB, da jeg allerede havde det andet på plads. 

Min OpenHAB installation er faktisk mere end et år gammel og jeg havde egentlig glemt den. Men den blev støvet af for at se om det kunne komme til at virke.

Min Domoticz er samtidig sat op med mine kamera samt Telegram til notifikationer, så der tages billede og sendes besked når jeg modtager post eller det ringer på døren og sendes til mobilen via Telegram.

Jeg deler gerne mine scripts, men de ikke er fejlfrie endnu undlader jeg det for nu (læs ovenstående indlæg).

 

Mvh Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok