Hop til indhold

Ihc Net Og Antenne Signal


Lars1
 Share

Recommended Posts

Jeg vil høre om der tilfædigvis skulle være nogen i nordsjælland, som har forstand på IHC net (ikke basis men rigtig IHC net) og antenne anlæg?

 

Min situation er at jeg har fået fat på en brugt IHC net antenne forstærker, men kvaliteten på antenne signalet ved fjernsynet er dårligere når jeg bruger den og IHC net installationen, end hvis jeg har et discount kabel fra Harald Nyborg liggende hen over gulvet, og iklemme ved dørene.

 

Jeg har kun en antenne på taget, og kvaliteten af antenne signalet er i forvejen ikke den bedste. Med harald nyborg kablet har jeg et signal som de fleste dage gør det muligt at se fjernsyn. Med IHC NET, er det kun få dage jeg kan se fjernsyn ude billed udfald.

 

Håber der er nogen som kan hjælpe.

Link til kommentar
Del på andre sites

Er ikke lige fra Nordsjælland, og har ikke super meget forstand på antenneanlæg, men IHC Net kender jeg da lidt til, og har da set nogle få fejl rundt omkring, som giver dårligt signal på TV.. :)

 

En fejl der giver dårligt signal på TV, er hvis montøren ikke har klippet de 8 lederne af HELT inde ved connectoren, da de så kan kortslutte til skærm når skærmhætten clipses på. (se vedhæftede tegning).

 

Jeg har også udskiftet et antennemodul, hvor kun 2 af portene fungerede. De resterende var der virkelig ringe signal på.

 

Efter overgangen fra analog til digital signal, har jeg erfaret at der nogle steder skal justeres ned for signalet på "GAIN-skruen" på antennemodulet, da det ellers kan pixelere helt vildt. (har kun erfaring med signal fra kabel-tv udbyder).

 

 

Har du testet din IHC Net installation med en PDS tester?

 

 

 

 

post-3951-0-08306500-1442073847_thumb.jp

Link til kommentar
Del på andre sites

Montøren er uden tvivl ikke verdensmester i IHC NET, da det er mig selv som har lavet hele installationen.  ;)  Jeg er oprindeligt uddannet elektriker, med tele/data som speciale, men det er snart 20 år siden jeg stoppede som elektriker, og IHC NET installationen blev lavet i 2007.

 

Installationen er testet efter cat5e standarden. Det var den eneste tester jeg havde adgang til desværre. Alle stik jeg bruger i antenne installationen overholder cat5e standarden.

 

Der er fuldt signal styrke, jvf. mit TV, men quality står og svinger mellem 0 og 50%. Med harald nyborg's discount antenne kabel svinger den mellem 50 og 100%. Tilgengæld er signal styrken kun på omkring 75%, så måske skulle jeg prøve at skrue ned for signal styrken. Jeg har prøvet andre porte på antenne modulet, men de giver samme resultat.

 

Mit antenne modul er det gamle A110-30 ver 5.2. Om det er 178 H 0161 eller 178 H 0162 ved jeg ikke. Så vidt jeg kan se på LK's online katalog er forskellen på de 2 om der skal sidde en slut modstand i AV link porten eller ej. Jeg ved ikke om den har noget at sige, men jeg har den ikke, da ham som havde modulet tidliger brugte AV porten, hvilket jeg ikke gør.

Link til kommentar
Del på andre sites

Montøren er uden tvivl ikke verdensmester i IHC NET, da det er mig selv som har lavet hele installationen.  ;)

 

Så virker netværket jo sikkert.. :)

 

 

Installationen er testet efter cat5e standarden. Det var den eneste tester jeg havde adgang til desværre. Alle stik jeg bruger i antenne installationen overholder cat5e standarden.

 

Skal det forstås sådan, at der ikke er brugt IHC Net kabler til netværket? Hvis ikke, kunne det måske også være problemet.

 

Lige nøjagtigt tv-delen er følsom overfor støj, hvilket vist er grunden til at IHC Net kablet både er skærmet, samt hvert par har separat folie afskærmning. Desuden er IHC Net kablerne testet/godkendt op til 1000 MHz, grundet at nogle kanaler ligger i den høje ende af frekvensbåndet (mener det er op til omkring 868 MHz).

Link til kommentar
Del på andre sites

Skal det forstås sådan, at der ikke er brugt IHC Net kabler til netværket? Hvis ikke, kunne det måske også være problemet.

 

Lige nøjagtigt tv-delen er følsom overfor støj, hvilket vist er grunden til at IHC Net kablet både er skærmet, samt hvert par har separat folie afskærmning. Desuden er IHC Net kablerne testet/godkendt op til 1000 MHz, grundet at nogle kanaler ligger i den høje ende af frekvensbåndet (mener det er op til omkring 868 MHz).

 

Nej. Der er brugt IHC NET kabler, og installationen er lavet til at skulle overholde IHC net standarden, men jeg har kun haft adgang til en cat5e tester. Derfor er der ingen garanti for at installationen overholder andre krav end cat5e, selvom den er lavet til at overholde IHC NET standarden.

 

Alle DR kanalerne ligger i 8-900 MHz området, når man modtager signalet fra Boxer via luften.

 

Men det ser ud til at jeg slap af med pixeleringen ved at skrue ned for gain. Der er stadigvæk udfald, men det var der også med Harald Nyborg kablet. Den største udfordring var nok at finde en skruetrækker, som både var lille nok til at passe i hullet til gain skruen, og samtidig passe i kærven på skruen. :angry:

Link til kommentar
Del på andre sites

Som jeg skrev er signalet i forvejen ikke det bedste, men jeg havde forventet at jeg mindst kunne få et ligeså godt signal som med harald nyborgs discount kabel. Det ser det desværre ikke ud til, heller ikke selvom jeg skruer helt ned for gain. Men det er akseptabelt pt.

 

Antenne er en aktiv antenne, men den er placeret i samme højde som BaneDanmarks køreledninger, og de er ca. 8M fra antenne, og sidder mellem antennen og Hove senderen. Og ja jeg kan ofte se på fjernsynet når der er et tog på vej. :) Men togene giver normalt kun lige et par sek. med pixelering. De udfald jeg har er sjældent i forbindelse med togene, men derimod når vejret giver generelt dårlige modtage forhold.

Det har længe været planen at flytte antennen, men det har ikke været kritisk sålænge signalet de fleste dage var ok.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok