Hop til indhold
  • 0

Spørgsmål Til Brugere Af Lk Ihc Bolig


CAJAKOBSEN
 Share

Spørgsmål

Kære bruger af LK IHC,

 

Jeg hedder Christian og er i gang med at skrive speciale i informatik, byggeri og ledelse fra Ålborg Universitet. Min opgave handler om kunstig intelligens i byggeriet og i den forbindelse jeg har valgt at benytte LK IHC boliger som case.

Jeg vil gerne anvende udsagn fra LK IHC bolig’s brugere, omkring jeres oplevelser med produktet, og håber derfor I har lyst til at svare på et par spørgsmål.

 

1.       Hvad har fået jer til at vælge netop LK IHC boligs produkt? Hvilken betydning havde det for jeres beslutning at LK IHCs produkt               betegnes som intelligent?

2.       På hvilke måder oplever i intelligensen i produktet?

3.       Lever produktet op til de forventninger i havde? 

 

På forhånd mange tak for jeres hjælp.

Bedste hilsner, Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Christian

 

Jeg vil gerne svare på dine spørgsmål, og du er også velkommen til at få dem uddybet, hvis du har brug for mere. 

 

1 - Hvorfor valgte jeg IHC

Da jeg byggede hus tilbage i 2005, var IHC det eneste reelle produkt på markedet. Hvis der var flere produkter, så var jeg ikke bekendt med dem på daværende tidspunkt, eller også blev de fravalgt pga umodenhed. Derudover havde jeg en elektrikker der anbefalede det, og som kunne installere det til en rigtig god pris. 

I'et i IHC vil jeg gerne diskuttere i punkt 2, men umiddelbart var det en væsentlig faktor, at installationen kunne tilpasses løbende efter skiftende behov. Da jeg selv kan programmere controlleren, var det også en væsentlig faktor.

 

2 - Oplevelse af Intelligens i produktet

I min optik burde produktet blot hedde HC som i "House Control". At kalde det Intelligent er fuldstændig misvisende end ikke "Smart" kommer i nærheden af. IHC er kun interessant hvis det er programmeret op efter beboerens personlige behov, og det er et kæmpe arbejde, og noget som sker over tid.
IHC har en standardfunktion der hedder 'Hjemmesimulering', men det skal alligevel kodes manuelt. Hvis nu systemet virkerlig var 'Intelligent', så ville det opsamle brugsvaner løbende, og benytte det til at lave en intelligent hjemmesimulering. Et intelligent system, ville også kunne hjælpe med måling af forbrug og komme med forslag til evt. besparelser.

 

3 - Lever systemet op til forventningerne

Ja - Men det er også fordi jeg vidste hvad jeg gik ind til. Jeg har ikke fortrudt mit valg, men jeg er skuffet over udviklingen af LK's side.

 

med venlig hilsen, og held og lykke med specialet

 

  Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Christian

 

Jeg vil gerne svare på dine spørgsmål, og du er også velkommen til at få dem uddybet, hvis du har brug for mere. 

 

1 - Hvorfor valgte jeg IHC

Da jeg byggede hus tilbage i 2005, var IHC det eneste reelle produkt på markedet. Hvis der var flere produkter, så var jeg ikke bekendt med dem på daværende tidspunkt, eller også blev de fravalgt pga umodenhed. Derudover havde jeg en elektrikker der anbefalede det, og som kunne installere det til en rigtig god pris. 

I'et i IHC vil jeg gerne diskuttere i punkt 2, men umiddelbart var det en væsentlig faktor, at installationen kunne tilpasses løbende efter skiftende behov. Da jeg selv kan programmere controlleren, var det også en væsentlig faktor.

 

2 - Oplevelse af Intelligens i produktet

I min optik burde produktet blot hedde HC som i "House Control". At kalde det Intelligent er fuldstændig misvisende end ikke "Smart" kommer i nærheden af. IHC er kun interessant hvis det er programmeret op efter beboerens personlige behov, og det er et kæmpe arbejde, og noget som sker over tid.

IHC har en standardfunktion der hedder 'Hjemmesimulering', men det skal alligevel kodes manuelt. Hvis nu systemet virkerlig var 'Intelligent', så ville det opsamle brugsvaner løbende, og benytte det til at lave en intelligent hjemmesimulering. Et intelligent system, ville også kunne hjælpe med måling af forbrug og komme med forslag til evt. besparelser.

 

3 - Lever systemet op til forventningerne

Ja - Men det er også fordi jeg vidste hvad jeg gik ind til. Jeg har ikke fortrudt mit valg, men jeg er skuffet over udviklingen af LK's side.

 

med venlig hilsen, og held og lykke med specialet

 

  Kristian

Hej Kristian.

 

Tak for dit input.

 

Mvh. Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1. Jeg købte mit hus med IHC installeret i.

 

2. Jeg oplever ikke systemet som intelligent - programmeret er et bedre udtryk - man kan via en masse "fusk" få systemet til at være lidt mere intelligent men som udgangspunkt er systemet groft set input og output og ikke ret meget andet.

 

3. Nej og jeg arbejder aktivt på at finde eller starte et alternativ :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hey,

 

1. Jeg købte mit første hus i july sidste år med IHC, hvilket var første gang jeg stødte på det. Så blev lidt kastet ud i det.

 

2. Som Mikkel og Kristian synes jeg heller ikke det er intelligent, for selvom den tidligere ejer havde en Wireless Controller, havde han stadig kun sammensat alle produkterne med "linking", og han var altså elektriker hos Schneider.

Så jeg har selv måtte programmere det op fra bunden. (Vil også lige sige TAK til dette forum, uden jer har jeg ikke kunne få det til at spille - og jeg er slet ikke elektriker).

Systemet er kun så "intelligent" som det er programmeret, så hvis det var sat op fra start havde jeg nok "troede" det var intelligent, indtil jeg skulle udvide det ;)

 

3. Vidste ikke hvilke forventninger jeg skulle have. Men jeg ville ikke kunne leve uden i dag, efter det er oppe og køre.

Men jeg synes godt nok man er bundet på hænder og fødder - og det er dyrt at komme ud af, hvis man vil have det til at arbejde sammen med andre systemer.

Udviklingen hos LK er meget skuffende, jeg var med til deres debat møde og forventede en masse nyt, især trådløst. Der blev jeg fælt skuffet!

(Skal lige siges at jeg ikke rigtig har lyst til at trække nye kabler, eftersom vi har fået renoveret inden vi flyttede ind og jeg ikke kendte til, at de fleste produkter krævede tråd hos LK)

 

Jeg har kigget lidt på Homeseer til at udvide der hvor IHC mangler. Men kræver tid/penge....

 

Det var lidt min historie.

 

Held og lykke med specialet :)

 

Mvh

Christian

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1. jeg valgte ihc fordi det er nemt at få fat i og har virket over mange lange år. Jeg købte mig en "startpakke" i form af en demo kuffert fra LK, så det var super billigt at gå igang med, og huset var forberedt på det i forvejen.

 

2. som de andre skriver er det ikke intelligent som så, men man kan programmere det så man selv kan være mere doven. Ud over det har jeg koblet systemet med OpenHAB som så serverer det til mig på en dejlig grafisk måde på alle mine enheder så jeg ikke behøver en computer, eller nogen låste programmer for at styre mit hjem.

 

3. det lever perfekt op til mine forventninger, hvis der er nogen ting det ikke kan som det skal kunne er det jo bare at spidse blyanten og komme igang. Man skal bare huske at læse hen over "intelligent" i ihc, så bliver man ikke skuffet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

1. Min IHC installation er tilbage fra 2007. Dengang var der ikke noget brugbart alternativ til LK's IHC, medmindre man var parat til at offer 3-4 gange så meget på sin IHC installation. Hvis jeg skulle starte forfra idag, ville jeg ikke vælge LK's IHC. Dertil har udviklingen har stået stille alt for længe. Der er flere konkurerende produkter som har overhalet LK's IHC med flere længder.

2. Tilbage i 2007 kunne man godt betegne LK's IHC som inteligent house control, men idag er den betegnelse misvisende. Dertil er der kommet for mange andre produkter, som er væsentlig mere inteligente.

3. I 2007 ja, men udviklingen siden da har været en slem skuffelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok