Hop til indhold
  • 0

Controller Vil Ikke Forbinde


Sivasli_
 Share

Spørgsmål

Hej alle,

Vi har nu sammen med min elektriker forsøgt os frem og tilbage og kan simpelthen ikke forbinde min controller til en bærbar pc..

Det skal siges at det er hus jeg har overtaget og har nul og niks forstand på ihc, hvorfor jeg har en elektriker der er skarp til det.. Jeg har ingen anelse om hvilken frimware min controller har, men vi har forsøgt os med at hente diverse drivers til mit rs232 kabel, men der sker fortsat intet..

Kan man hente en ældre version af ihc programmet nogle steder? Eller skal vi bruge en speciel pc? Vi har forsøgt med vista, win 7 og win 8 men ibtet spiller..

What to do??

Ps hvis nogen bor i omegnen og har en ide til det så bor jeg i storkbh

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Det er kun hvis i hiver rs232 kablet ud så bør pc'en være slukket med mindre den er jordforbundet eller det er en bærbar.

Prøv at slukke controlleren. Afslut termIHC på pc'en. Sikr dig at kablet er korrekt forbundet, start termIHC programmet, tænd controlleren og se om den får forbindelse, blinker hurtigt i den grønne LED. Så skal menu'en komme frem på skærmen.

Du må prøve at uploade dit program i controlleren igen, og så huske at afslutte med ESC når i er færdige. Du kan bare lukke TermIHC programmet når du er færdig og lade kablet side i

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Bjarne..

 

Jamen systemet havde sku låst sig på en eller anden måde.. Det endte med at controller og pc talte sammen efter 10 gange hvor jeg forsøger at tilkoble enhederne, med en fejlmeddelese om at systemet var afbrudt på en eller anden måde.. Jeg valgte en fejlmeddelelse hvorefter lyset kom igen :-)

 

jeg smider lige min log ind - da jeg gerne vil have hjælp til at finde en funktion, hvor mit lys i stuen tænder og slukker af sig selv.. Kan ikke se hvilken det er da jeg ikke ved hvilken indgang/udgang der tilhører hvilket rum. Takker være tidligere ejer.

 

Mon du kan huske noget ved at kigge på det? :-)

 

Men igen - tusinde gange tak for hjælpen

FK IHC.txt

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er ikke noget i den dokumentation du har uploaded, som angiver hvilke indgange og udgange er til hvad.

 

Hvis du kobler din pc på controlleren, kan du i servicemenuen vælge Vis Indgange og Udgange. Hvis du vælger den menu, kan du se hvilke indgangsnumre dine tryk har, når de hver især aktiveres, og hvilke udgangsnumre dine lampeudtag og evt. stikkontakter (hvis nogle af dem er styret af IHC'en) har, når der tændes og slukkes for lyset rundt omkring i huset. Det er selvfølgelig nemmest at være 2 om opgaven, så den ene kan kigge på skærmen, mens den anden trykker på knapperne i huset. Så kan du notere adresserne på dine tryk og lampeudtag/stikkontakter.

 

Der er også en menu som hedder Tvangsstyring af Udgange og en som hedder Tvangsstyring af Indgange, hvor du påvirke udgange/indgange direkte fra pc'en.

 

Se evt. på side 79 i manualen som Bjarne har linket til.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Velbekommen da :)

Jeg ville gøre præcis som Torben beskriver, så er det en smal sag at finde frem til dine ud/indgange.

Hvordan skal det tænde og slukke af sig selv? Har du pir på, eller vil du tænde det via ur?

Der er 128 indbyggede kontakture til rådighed over. De er benævnt med et nr.

Ude i hovedmenuen kan du indstille det ur du bruger.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Velbekommen da :)

Jeg ville gøre præcis som Torben beskriver, så er det en smal sag at finde frem til dine ud/indgange.

Hvordan skal det tænde og slukke af sig selv? Har du pir på, eller vil du tænde det via ur?

Der er 128 indbyggede kontakture til rådighed over. De er benævnt med et nr.

Ude i hovedmenuen kan du indstille det ur du bruger.

Altså den der tænder automatisk skal blot tændes almindeligt.. Altså ved et enkelt klik

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der er ikke noget i den dokumentation du har uploaded, som angiver hvilke indgange og udgange er til hvad.

Hvis du kobler din pc på controlleren, kan du i servicemenuen vælge Vis Indgange og Udgange. Hvis du vælger den menu, kan du se hvilke indgangsnumre dine tryk har, når de hver især aktiveres, og hvilke udgangsnumre dine lampeudtag og evt. stikkontakter (hvis nogle af dem er styret af IHC'en) har, når der tændes og slukkes for lyset rundt omkring i huset. Det er selvfølgelig nemmest at være 2 om opgaven, så den ene kan kigge på skærmen, mens den anden trykker på knapperne i huset. Så kan du notere adresserne på dine tryk og lampeudtag/stikkontakter.

Der er også en menu som hedder Tvangsstyring af Udgange og en som hedder Tvangsstyring af Indgange, hvor du påvirke udgange/indgange direkte fra pc'en.

Se evt. på side 79 i manualen som Bjarne har linket til.

Hej Torben

tak for din tid.. Ok smart, da jeg ikke vidste ikke at man kunne følge med på skærmen.. Det var da smart ✌️

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ok, nu spørger jeg sikkert meget dumt, men tager sku chancen alligevel..

 

Har kigget lidt på manuel og aner simpelthen ikke hvad diverse ting betyder.

 

Hvad betyder fx, eller rettere sagt hvad gør disse:

 

 

- Vis Udgange og Timere

- Vis Grupper og Timere

- Tvangsstyring af udgange

- Tvangsstyring af grupper

- Tvangsaktivering af indgange

 

Som jeg har skrevet et par gange har jeg flere steder i huset hvor lyset automatisk slukker efter en given periode - hvad skal disse ændres hvis jeg blot vil tænde/slukke selv.

I min stue har jeg dæmpbar spots som jeg skal bevare, men der er også noget automatisk i stuen, fordi af og til når jeg kommer hjem en sen aften, så er der sku dæmpet lys i stuen også. Automatisk tænding af lyset vil jeg faktisk gerne have slået fra - hvor gør jeg fx dette?

 

På forhånd tak :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Altså det med tvangsstyring er kun noget du bruger når du skal "rode med det", så det er ikke der du skal lave noget om.

Det lyder jo som at der er kodet nogle timere indover, er det sådan at lyset slukker en bestemt tid efter du har tændt det? For så er der brugt en timer til at slukke med hvis denne tid er lige lang hver gang.

Men det ser også ud til at du har noget der tænder på ur, da du siger at det tænder når du ikke er hjemme....

Er der nogle PIR i installationen kan det også være dem der tænder lyset.

I vis timere kan du se timernummeret og også hvilken sluktid de står til.

Prøv at gå ind de forskellige steder og tag nogle screenshots så vi kan se hvad det er. Min hukommelse er ikke helt frisk uden billeder :D

Jeg har desværre ikke controller magen til, kun en iPad mini på et hotel i Norge :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Altså det med tvangsstyring er kun noget du bruger når du skal "rode med det", så det er ikke der du skal lave noget om.

Det lyder jo som at der er kodet nogle timere indover, er det sådan at lyset slukker en bestemt tid efter du har tændt det? For så er der brugt en timer til at slukke med hvis denne tid er lige lang hver gang.

Men det ser også ud til at du har noget der tænder på ur, da du siger at det tænder når du ikke er hjemme....

Er der nogle PIR i installationen kan det også være dem der tænder lyset.

I vis timere kan du se timernummeret og også hvilken sluktid de står til.

Prøv at gå ind de forskellige steder og tag nogle screenshots så vi kan se hvad det er. Min hukommelse er ikke helt frisk uden billeder :D

Jeg har desværre ikke controller magen til, kun en iPad mini på et hotel i Norge :)

Nej lyset slukker ikke selv igen.. Eller jeg har ikke opdaget det da jeg typisk slulkker manuelt igen.. Og nogle morgener er det tændt når jeg står op..

Hvad er PIR? Jeg er en newbie

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I indlæg 32 og 37 skriver du at det tænder og slukker selv. Så nu er jeg lidt forvirret, da du lige skriver at det gør det ikke....

Pir= Passiv InfraRed (detektor) er det mange kalder en sensor eller mere korrekt en bevægelses sensor. Den reagerer på kropsvarmen og kan aktivere en funktion (tænd lys) i din IHC og så kan en timer (fra indlæg 37) slukke lyset igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I indlæg 32 og 37 skriver du at det tænder og slukker selv. Så nu er jeg lidt forvirret, da du lige skriver at det gør det ikke....

Pir= Passiv InfraRed (detektor) er det mange kalder en sensor eller mere korrekt en bevægelses sensor. Den reagerer på kropsvarmen og kan aktivere en funktion (tænd lys) i din IHC og så kan en timer (fra indlæg 37) slukke lyset igen.

Sorry for misforståelsen.. Stuen tænder kun sig selv.. Jeg har 2 entre/gange der slukker automatisk selv.. Det må være der misforståelsen ligger.

Det der PIR er det synligt noget? Umiddelbart tror jeg ikke der er noget da stuen tænder mens vi ikke er hjemme

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeps en pir sidder typisk ved loftet.

Vedr stuens lys skal du kigge i ure. Kan du tænde/slukke det selv også? For så fjerner du bare urfunktionen.

Vedr gange skal du kigge efter timere.

Ok.. Ja jeg kan sagtens tænde og slukke selv..

Jeg må lige tilslutte det og se tingene igennem.. Kan jeg bare slette ur funktionen fx?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu når jeg kigger på den fil jeg har lagt ind før så er der 2 stk. ur

 

Den ene må være stuen, mens den anden kan være min postkasse da den også starter og slukker selv.

 

Men sjovt nok er der ingen af de tider der hænger sammen, da stuen tænder ved 17:30 tiden og ved 21 tiden også.. Men kan det være at begge er koblet i stuen?

 

Postkassen slukker lige omkring midnat.. men er ikke helt sikkert..

 

Hold kæft hvor er jeg irriteret over tidligere ejer absolut ikke vil fortælle mig hvad der er hvad..!!

 

 

     Datastreng for urnummer  1.
     Starttidspunkt  : 16:00
     Startdage       : mandag tirsdag onsdag torsdag fredag l›rdag s›ndag
     Stop tidspunkt  : 23:59
     Stop dage       : mandag tirsdag onsdag torsdag fredag l›rdag s›ndag

     Datastreng for urnummer  2.
     Starttidspunkt  : 21:30
     Startdage       : mandag tirsdag onsdag torsdag fredag l›rdag s›ndag
     Stop tidspunkt  : 01:00
     Stop dage       : mandag tirsdag onsdag torsdag fredag l›rdag s›ndag

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du er nødt til at koble computeren på controlleren, for at finde udgangsnummer på det lys du vil have lavet om, da man ikke kan se det i den dokumentation.

 

Når du har koblet computeren på, vælger du Vis Indgange og Udgange i servicemenuen. Så kommer der, som jeg lige husker det, et skærmbillede der er delt i 2 halvdele med hhv. indgangsnumre og udgangsnumre. Når du så fra dit tryk, tænder/slukker det lys du vil lave om på, kan du så på skærmen se, hvilket udgangsnummer lampen i stuen har. Det kommer frem på skærmen når lyset er tændt, og forsvinder igen når du slukker. Derefter kan man se hvilke datastrenge der skal slettes/laves om for at lave om på styringen. Der vil også komme et indgangsnummer frem på skærmen, hver gang du trykker på dit tryk, hvilket er adressen på det tryk du aktiverer Altså dine tryk har hvert sit indgangsnummer, og dine lampeudtag har hvert sit udgangsnummer.

 

Jeg har ikke arbejdet med en IHC Term controller siden 1999, så beskrivelsen af fremgangsmåden er måske ikke helt 112% korrekt, men altså som jeg lige husker det. :D

Det er ikke lige den nemmeste controller at hjælpe med her over internettet... Det er MEGET nemmere med de nyere Windows baserede Visual controllere, hvor man kan programmere og lave programmer, uden at være koblet på controlleren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Torben,

 

Tak for din skrivelse.. Det bliver vist mit projekt hen over weekenden at se tingene igennem.

 

Faktisk er det pisse enkelt, når man først lærer systemet og kender alle funktionerne.

 

men vi er enige om at indgang er mine tryk i de forksellige steder, mens udgang er tilkoblingen - nu snakker vi bare newbie sprog :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen gutter..

 

Nu har jeg fået ændret på diverse kontakter osv.. Det var faktisk lige til..

 

Dog har jeg jo 2 ure som ikke er dem i stuen. Ur nr.1 var ikke tilknyttet noget som helst, og ur nr. 2 var min postkasse. Fik testet og bekræftet dette.

 

Mine kontakter til stuen, hvor det tænder og slukker selv er hhv indgang nr. 5 og indgang nr. 86. De har følgende indstillinger kodet ind:

 

Datastreng for indgang 5.
     >: OnU008 FolU044
     <: END

 

Indgang nr. 5 har jeg forsøgt at ændre til KipU008, men det resulterede i at jeg ikke kunne tænde.. Jeg kan ikke finde ud af hvad funktionerne betyder som er kodet ind på indgang 5 - nogen der kan hjælpe?

 

Datastreng for indgang 86.
     >: KipU008
     <: END

 

Her kan i se alle funktionerne:

 

 ---------------- Forklaring over funktioner -------------------------
       1 = Kip   p† Udgang eller Gruppe                       KipU/KipG
       2 = T‘nd  p† Udgang eller Gruppe                       OnU/OnG
       3 = Sluk  p† Udgang eller Gruppe                       OffU/OffG
       4 = 1 pol p† Udgang eller Gruppe                       FolU/FolG
       5 = Aktiver Indgang                                               AktI
       6 = Deaktiver Indgang                                            DeaktI
     201 = Aktivering efter LANG TRYK TID > 1 sek        LaON1
     203 = Aktivering efter LANG TRYK TID > 2 sek.       LaON2
     205 = Aktivering efter KORT TRYK TID < 1 sek.       KoON
     207 = Aktivering ved slip af tast efter 1 sek.               KoOFF
      13 = T‘l pulser i 30s og t‘nd Udg./Grp. ved x pulser    LKPIRU/LKPIRG
      20 = Hvis INDGANG aktiv da forts‘t i streng              IF:On-I
      21 = Hvis INDGANG IKKE aktiv da forts‘t i streng        IF:Off-I
      22 = Hvis UR   er aktiv da forts‘t i streng             IF:On-W
      23 = Hvis UR IKKE aktiv da forts‘t i streng             IF:Off-W
      24 = Hvis UDGANG  aktiv da forts‘t i streng             IF:On-U
      25 = Hvis UDGANG  IKKE aktiv da forts‘t i streng        IF:Off-U
     196 = Eller funktion (OR)                                OR
     197 = Og funktion    (AND)                               AND
     193 = ELSE Funktion (Bruges i forbindelse med IF)        ELSE
     192 = ENDIF Funktion (Bruges til at afslutte IF)         ENDIF
       7 = Start timer med forsinket tiltr‘k p† Udg./Grp.     OnTfU/OnTfG
       8 = Stop timer med forsinket tiltr‘k p† Udg./Grp.      OfTfU/OfTfG
       9 = Trappe-TIMER (T‘nd/Sluk Udgang / Gruppe)           TrU/TrG
      10 = Trappe-TIMER ( Kip/Sluk Udgang / Gruppe)           TKU/TKG
      15 = Start TIMER p† udgang eller gruppe                 TStU/TStG
      16 = Stop  TIMER p† udgang eller gruppe                 TResU/TResG
      50 = Start timer og aktiver trykstreng for indgang      STActI
      51 = Stop timer for aktiverede indgang                  STopActI
      17 = S‘t HURTIG-TIMER med tryk tid p† Udgang            HtPrU
      18 = Start HURTIG-TIMER p† Udgang                       HtStU
      11 = Start blink p† udgang eller gruppe                 OnBU/OnBG
      12 = Stop blink p† udgang eller gruppe                  OfBU/OfBG
     198 = Aktivering af belysningssimulering                 SimOn
     199 = Deaktivering af belysningssimulering               SimOff
     194 = Annuller alarm                                     AlOff
     195 = Modem l›ft r›r                                     Hook
     > = Funktion placeres i Tryk-/ Ur t‘nd-streng.
     < = Funktion placeres i Slip-/ Ur sluk-streng.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Funktionerne for indgang 5 er: i trykstrengen (Når du trykker knappen ind) står det tænd udgang 008, lav det lige om til KIPU008 så kipper du udgangen.

I slipstrengen betyder END at der ikke er kodet nogen funktion (når du slipper trykket)

Prøv lige at slette det Fol udg 044. Jeg kan ikke huske hvad det gør. Jeg mente bare at det så ville følge udgang 044, men det sig beskrivelsen ikke.... Måske Torben husker det?

Virker tryk som det skal på input 86 for det er lavet rigtigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok