Hop til indhold

Udendørs Lysstyring Med Ur Og Timer - Forskellig Dag/nat Tænding


 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne have forskellig tænding på mit udendørslys, afhængig af ur-tidspunkt.

Det vil sige fra kl. 0600 til 2300 er et sæt lamper styret af skumringsrelæ, og fra 2300 til 0600 styres andre lamper på PIR.

Jeg troede jeg kunne lave det med to sæt FB 1.4.0.1 f, hvor jeg så lod den ene kun bruge PIR, men den gik ikke. Da timeren for PIR udløb slukkede lyset.

Nogen gode ideer til hvordan man kan klare denne lille sag.

Jeg vedlægger det program jeg ikke kan få til at virke

 

Martin,

Gedved

IHC program 04-01-2015 ur ude.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er fordi du har flere funktionsblokke til at styre den samme udgang - det er altid en dårlig ide.

 

Ud over de to funktioner du har forsøgt at lave, har du også lagt nogle kip-blokke ind til manuel tænding på de samme udgange.

Skal det fortsat være muligt?

 

For at løse din problemstilling, vil jeg indsætte en 1.4.0.1.f pr udgang (evt. gruppe af udgange, hvis de skal tændes på samme tryk/ur/PIR).

Så kan du trække dit ur ind på de FB som skal følge det. Lige sådan med PIR/skumringsrelæ og de forskellige tryk.

 

Hvis det stadig ikke giver mening, kan du liste op pr udvendig lys om de skal være omfattet af ur, PIR og evt. manuelt tryk (og hvilket tryk).

Så kan jeg lynhurtigt tilrette programmet for dig.

 

EDIT: 

Rent faktisk er det smartere at bruge den opgraderede 1.4.06.d. i tilstand 4. Hvis du mangler den, kan du hente de sidst nye FB her: http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/teknisk-support/IHC-Control-Visual-Software2.page? (andet punkt på listen)

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak - den vil jeg se på, men hvordan får jeg skiftet tilstand i 1.4.06.d?

 

Der er jo gået lidt sport i dette - det er mange år siden jeg sidst har programmeret noget videre.

Og alle de manuelle betjeninger er reminiscenser fra konverteringen fra kip-relæer til IHC.

De bliver konverteret til at styre via funktionsblokkens permanente tænd

Link til kommentar
Del på andre sites

Beklager det sene svar - har haft lidt travlt.
Fordelen ved 1.4.0.6.d er at du kan lave det hele i en blok - forudsat at alle udgangene skal styres at det samme konstant tryk.
 
Når du fremkalder et scenarie er det som en puls. Dvs. hvis du tænder lyset ved at aktivere et scenarie, skal ud slukke det ved at aktivere et andet. (røde firkanter)
I den her blok er der 3 scenarier der skiftes i mellem, og det er nødvendigt ved hver af dem at lave et link til alle (4) udgange som er tilknyttet FB'en.
Det giver så den frihed at du kan vælge at have en af udgangene slukket ved nat/lav scenariet (blå firkanter).

 

(Jeg kan ikke få lov til at vedhæfte så du får dem lige som links i stedet)

 

Billede

https://drive.google.com/file/d/0B_fg8tbnGCOvX0FxWW1td0dSN2c/view?usp=sharing

 

Program:

https://drive.google.com/file/d/0B_fg8tbnGCOvaVF1RVpRRFRWLUE/view?usp=sharing

Link til kommentar
Del på andre sites

Scenarie er bare et ord for "fælles styring af forskellige niveauer".

Eksempelvis

Madlavning: 100% i køkken og 30% over spisebord

Spisning: 20% i køkken og 80% over spisebord

Rengøring: 100% i køkken og 100% over spisebord.

I funktionsblokken trækkes et scenarie over fra en FB udgang til en dimmer indgang og procentsatsen vælges i Popupmenuen. Når så "Scenariet" så kaldes indstilles begge (alle) steder på een gang.

Vil man anvende alm. lamper uden dimmer virker scenarie konceptet også, men så er der kun valget mellem ON eller OFF.

Men altså fælles styring af forskellige niveauer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er der et par videoer mere på min Youtube kanal.

 

Scenarier ON-OFF der viser hvordan man laver med almindelige ON-OFF lampeudtag. og

Scenarier Wireless der viser hvordan det virker hvis man udskifter et par alm. lampeudtag med Wireless.

 

Jeg har også lige kikket på Claus´s eksempel og kan godt se hvorfor du bliver forvirret af de Scenarier.

Når der anvendes ON/OFF lamper er det jo lige meget hvilken udgang/Scenarie der bliver fremkaldt.- nat eller dag. Derfor har jeg lige indsat et Wireless lampeudtag med forskellig niveau alt efter om det er mem1 eller mem2 (dag/nat) der bliver aktiveret. Så kan det være scenarier giver mere mening.

mem1/mem2 kan jo også anvendes til at styre en fortrådet dimmer hvor lamperne så tilsluttes. Så kan du også få gavn af scenarierne. Men scenarier giver som sagt mest mening når man styrer flere end 2 steder med flere (end 2) niveauer. 

 

IHC udelys 2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.. Jeg kæmper med samme udfordring.. 1.4.06.d. tænder rigtig fint på skumring/ur/pir, men det slukker aldrig (i simulering med pir/skumring/ur = OFF).. 

 

Hvordan skal den slukke?

Tryk som input til konstant gør ingen forskel (altså den forlænger), men den slukker heller ikke..  :wacko:

 

Hvad er tricket for at overstyre på kontakt + at det slukker når ur/skumring går OFF??

 

vh

Jess

Link til kommentar
Del på andre sites

Update: Rodede med det her itemmelig lang tid i går, og må erkende at det kan hjælpe at læse hjælpeteksten (F1) B) ... Indsættelse af simpel kip som vist på side 7 i hjælpe-pdf'en gjorde udslaget.. Kontakt kan som ønsket overstyre ur/skumring.. Udelyset tændte af sig selv i morges, og jeg forventer/håber, at det har slukket sig selv også.. Det virker i hvert fald i simulering..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er vigtigt, at man husker at "trække" udgang (hvis det er et relæ), eller tilbagemelding (hvis det er en dimmer) til Tilbagemelding i fb. 1.4.06.d. Ellers slukker lyset ikke, da funktionsblokken er opbygget på den måde, at den kræver en tilbagemelding på at lyset rent faktisk er blevet tændt, før den vil slukke for lyset igen. Jeg kan se, at Claus lige har glemt det i vedhæftede program.

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok